Betala dubbelt i försäkring bara för man är ung...

Janneutanb
18 juli 2009 · 7 271 Inlägg

Betalar runt 680kr/månad för helförsäkring på min saab.
Alla andra bolag låg över 1100kr/månad ett år tidigare.
Jag är 20 nu, blir 21.

Kanske har med att jag bara hade BC då och nu har jag BECE?

Mortalis VW-nörd?
18 juli 2009 · 4 332 Inlägg

Diabolo skrev:
Jag får ge dryga 700/månad (ca 9k/år) i HALVförsäkring på min seat! Jag kan på sätt och vis förstå hur bolagen tänker men ändå inte. ALLA ungdomar kör inte fort och illa (men jag tongue) Men nånstans ska ju pengarna in. Ser att vissa påstår att bonussystemet är avskaffat.. På mitt försäkringsbrev (TryggHansa) Står klart och tydligt "Trafikbonusklass: 6"  Så jag tror snarare att det skiljer mellan olika bolag.

Handlar återigen om hur länge du haft KÖRKORTET och inte hur länge du FÖRSÄKRAT en bil.
Så "bygga bonus" handlar egentligen bara om att ge fan i o krocka.
Har du haft körkort sen 18 år och är 25 så har du helt enkelt haft 7 skadefria år, även om du inte haft någon bil skriven på dig, så har du inte varit inblandad/orsakat en olycka (vilket är det de går efter)

Alecci
18 juli 2009 · 2 014 Inlägg

Jag måste ha det jäkligt bra då jag betalar 8 600 kr / år i helförsäkring inkl banförsäkring för min R34 GTR. Jag är 29 i skrivande stund, haft körkort i lite mer än tio år och alltid haft mina bilar på mig själv.

Med nytaget körkort hade jag en VW Scirocco GTi -82... Den kostade cirka 300 kr / mån i trafikförsäkring då vilket var mycket eftersom man tjänade rätt kasst under gymnasietiden då man dessutom hade egen lägenhet. Dock var det ju inte mycket att välja på... Vill man vara fin får man lida pin.

00-02: BMW/Alpina B7 Turbo '80 - 05-06: Nissan Skyline R33 GTR '95 - 06-XX: Nissan Skyline R34 GTR '99
09-09: Ford Sierra Cosworth 4x4 '92 - 09-11: BMW/Alpina B10 V8 '97 - 11-xx: Maserati 3200 GT '99
Commodum Habitus Ex
FireTraXX DFFL
18 juli 2009 · 9 020 Inlägg

Det är p.g.a. sådana ungdomar (För det är jag väl fortfarande? Är ju bara 23) som mig.
Tre olyckor, sammanlagda kostnader för försäkringsbolag: ~500 000kr.

Sug på den karamellen. big_smile

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.
wange_82
18 juli 2009 · 164 Inlägg

Priset på försäkringen beror ju lite på vad det är för bil oxo, köper du som 18- åring en Fiesta från 83 så kostar den inte många kronor att försäkra som 18-åring.. Vet av erfarenhet... 200:- i månaden för halvförsäkring... många år sen men kan inte tänka mig att det blivit dyrare, bilen har ju åldrats... Min BMW kostar 900:- om året att helförsäkra vid 27 års ålder

BMW E30 Cab "Atlantic blue metallic" (1993)
Audi A6 "Ådi" (2006)
Hilmer
18 juli 2009 · 1 789 Inlägg

Mortalis skrev:
Handlar återigen om hur länge du haft KÖRKORTET och inte hur länge du FÖRSÄKRAT en bil.

Antalet år man haft körkort, ålder och antal skadefria år på sin försäkring är vad dom räknar på.
Utan försäkring blir det inga skadefria år, om dom nu inte mot förmodan ändrat på detta nyligen, vilket jag har väldigt svårt för o tro.

Senast redigerat av Hilmer (18 juli 2009)

_zigge_
18 juli 2009 · 313 Inlägg

tezzzy skrev:
Visst det är vi unga som sägs vara farligast på gatorna det är därför försäkringen är dyrare för oss under 26 år (har jag för mig ålder är?)
Men kan dem verkligen ta mer än dubbelt för samma bil?
Min bror har en Mazda 3 och betalar 233:-/mån och när jag kollade upp hur mycket jag skulle få betala för bilen skulle jag få betala ca 1300:-

Den bilen jag ska köpa "Toyota MR2" kostar  3 304 kr/mån för bara försäkring... Sjukt ändå.. Men visst sånna är reglerna men att ta så mycket mer betalt är rena rånet för oss unga..

Därför du ska skriva bilen på någon föräldrer eller likn för att få ner kostnaden.. Ta ett försäkrningsbolag bara som tillåter förare under 26 eller 24 år i isåfall..

Skillnaden är att du får betala 1000kr mer i självrisk om du körde bilen vid olyckan. Kan ju vara värt det!
Och bonusen är skitsnack.. Gör inte så många kr.. Har haft äldre bilar skriva på mig och ligger nästan på högsta bonus. Men likfan kostar en te.x vanlig V70 ca 12000kr /år för mig... =S


Skit bra.


//Robin

Senast redigerat av _zigge_ (18 juli 2009)

Dodge Charger "Only REAL Power" (1966)
MrTobias
18 juli 2009 · 1 297 Inlägg

_zigge_ skrev:

tezzzy skrev:
Visst det är vi unga som sägs vara farligast på gatorna det är därför försäkringen är dyrare för oss under 26 år (har jag för mig ålder är?)
Men kan dem verkligen ta mer än dubbelt för samma bil?
Min bror har en Mazda 3 och betalar 233:-/mån och när jag kollade upp hur mycket jag skulle få betala för bilen skulle jag få betala ca 1300:-

Den bilen jag ska köpa "Toyota MR2" kostar  3 304 kr/mån för bara försäkring... Sjukt ändå.. Men visst sånna är reglerna men att ta så mycket mer betalt är rena rånet för oss unga..

Därför du ska skriva bilen på någon föräldrer eller likn för att få ner kostnaden.. Ta ett försäkrningsbolag bara som tillåter förare under 26 eller 24 år i isåfall..

Skillnaden är att du får betala 1000kr mer i självrisk om du körde bilen vid olyckan. Kan ju vara värt det!
Och bonusen är skitsnack.. Gör inte så många kr.. Har haft äldre bilar skriva på mig och ligger nästan på högsta bonus. Men likfan kostar en te.x vanlig V70 ca 12000kr /år för mig... =S


Skit bra.


//Robin

Sen om försäkringsbolaget bevisar att det är din bil egentligen så får du ingenting när du krockat.

Skit bra.

hks__ Försäljare inom Bilmultimedia
18 juli 2009 · 434 Inlägg

Munkis skrev:
Sjukliga pengar på försäkringar men man har ju inget val tyvärr . Min 940 LTT kostar mig 1200:-/mån i helförsäkring . Hade det vart en fulltryckare så hade den kostat 1800:-/mån

Jävlar, när jag kollade vad farsans 940 fullturbo skulle kosta på mig så var det 815 /månad, och då var det med 2500 mil oxå.

MrTobias
18 juli 2009 · 1 297 Inlägg

_epa_tobbe_ skrev:
de ä väll inte dyrt jag har atava på taunusen på mig 39 kronor i månaden de är överkommligt:)

Är det på GPF730 så blir du ju blåst. Den är avställd sen 25september och är oförsäkrad.

discokapten Kapten på disco!
18 juli 2009 · 1 729 Inlägg

t5henke skrev:

Xtravagant skrev:

t5henke skrev:
Men när man betalar 500 kr i trafikförsäkring för en golf från -85 så har det väll gått lite till överdrift?

Trafikförsäkringen kostar INGA 500kr / mån..
rätta mig om jag har fel men har för mig att trafikförsäkringen är den samma oavsett ålder på ägare??
kan ha fel på den punkten dock..

Skulle kunna infoga en bild på en faktura, och det kostar precis 466 kronor i månaden på mig. Det är
trafikförsäkring vi pratar om. Förstår inte riktigt varför jag skulle ljuga om det. Mvh Henke

byt bolag? min Golf Cl -89 kostade 250:- i helförsäkring när jag var 23, gnäll inte om försäkringspriser om du inte klarar av att vara konsument.

Vadå plåtlåda, 740 har V8:a och 286hk... Eller det kanske bara var i tyskland.
MrTobias
18 juli 2009 · 1 297 Inlägg

discokapten skrev:

t5henke skrev:

Xtravagant skrev:

Trafikförsäkringen kostar INGA 500kr / mån..
rätta mig om jag har fel men har för mig att trafikförsäkringen är den samma oavsett ålder på ägare??
kan ha fel på den punkten dock..

Skulle kunna infoga en bild på en faktura, och det kostar precis 466 kronor i månaden på mig. Det är
trafikförsäkring vi pratar om. Förstår inte riktigt varför jag skulle ljuga om det. Mvh Henke

byt bolag? min Golf Cl -89 kostade 250:- i helförsäkring när jag var 23, gnäll inte om försäkringspriser om du inte klarar av att vara konsument.

Xtravagant du har helt fel. En trafik kan kosta betydligt mer än 500kr/mån. Speciellt om du har betalningsanmärkning. Sen spelar det även roll hur gammal du är, vilket kön och vart du bor i en trafikförsäkring precis som halv och helförsäkring.

Xtravagant 1337
18 juli 2009 · 1 343 Inlägg

Det låter inte rimligt med så höga trafikförsäkringar..

En 23åring som står på en porsche cayenne Turbo 2007 betalar 571kr/mån för trafik..
Detta är en bil som kostar 1,5 miljoner ny..

Skulle då en gammal golf kosta lika mycket.
Se till att byta försäkringsbolag illa kvickt isåfall. du blir ju stenlurad om du betalar så mycket..

Nej det låter som om det är en hel del som får se över sina försäkringar här inne.

Gå in på www.atava.se och se vad ni får för pris där.. brukar vara ett ganska bra riktvärde på vart man bör ligga.. snabbt och smidigt att få reda på vad det borde kosta.

I'm not a fighter, I'm a lover!
Mazda MX5 "NjoyDesign" (1991)
discokapten Kapten på disco!
18 juli 2009 · 1 729 Inlägg

MrTobias skrev:

discokapten skrev:

t5henke skrev:

Skulle kunna infoga en bild på en faktura, och det kostar precis 466 kronor i månaden på mig. Det är
trafikförsäkring vi pratar om. Förstår inte riktigt varför jag skulle ljuga om det. Mvh Henke

byt bolag? min Golf Cl -89 kostade 250:- i helförsäkring när jag var 23, gnäll inte om försäkringspriser om du inte klarar av att vara konsument.

Xtravagant du har helt fel. En trafik kan kosta betydligt mer än 500kr/mån. Speciellt om du har betalningsanmärkning. Sen spelar det även roll hur gammal du är, vilket kön och vart du bor i en trafikförsäkring precis som halv och helförsäkring.

Vad spelar det för roll om du har betalningsanmärkningar?

Vadå plåtlåda, 740 har V8:a och 286hk... Eller det kanske bara var i tyskland.
MrTobias
18 juli 2009 · 1 297 Inlägg

Xtravagant skrev:
Det låter inte rimligt med så höga trafikförsäkringar..

En 23åring som står på en porsche cayenne Turbo 2007 betalar 571kr/mån för trafik..
Detta är en bil som kostar 1,5 miljoner ny..

Skulle då en gammal golf kosta lika mycket.
Se till att byta försäkringsbolag illa kvickt isåfall. du blir ju stenlurad om du betalar så mycket..

Nej det låter som om det är en hel del som får se över sina försäkringar här inne.

Gå in på www.atava.se och se vad ni får för pris där.. brukar vara ett ganska bra riktvärde på vart man bör ligga.. snabbt och smidigt att få reda på vad det borde kosta.

Vart får du dina fakta ifrån? Vilken 23åring har bara trafik på en bil för 1,5milj ny?

MrTobias
18 juli 2009 · 1 297 Inlägg

discokapten skrev:

MrTobias skrev:

discokapten skrev:

byt bolag? min Golf Cl -89 kostade 250:- i helförsäkring när jag var 23, gnäll inte om försäkringspriser om du inte klarar av att vara konsument.

Xtravagant du har helt fel. En trafik kan kosta betydligt mer än 500kr/mån. Speciellt om du har betalningsanmärkning. Sen spelar det även roll hur gammal du är, vilket kön och vart du bor i en trafikförsäkring precis som halv och helförsäkring.

Vad spelar det för roll om du har betalningsanmärkningar?

Försäkringsbolagen vill inte ha kunder som har betalningsanmärkning för de är oftast dåliga betalare. Så de flesta bolagen har börjat med påslag på premien på ca 100%

discokapten Kapten på disco!
18 juli 2009 · 1 729 Inlägg

MrTobias skrev:

discokapten skrev:

MrTobias skrev:

Xtravagant du har helt fel. En trafik kan kosta betydligt mer än 500kr/mån. Speciellt om du har betalningsanmärkning. Sen spelar det även roll hur gammal du är, vilket kön och vart du bor i en trafikförsäkring precis som halv och helförsäkring.

Vad spelar det för roll om du har betalningsanmärkningar?

Försäkringsbolagen vill inte ha kunder som har betalningsanmärkning för de är oftast dåliga betalare. Så de flesta bolagen har börjat med påslag på premien på ca 100%

I call bullshit om du inte ger mig källa, för det är nämligen såhär att trafikskadeföreningen går in och pröjsar försäkringspremien och sen kräver den av dig om du inte betalar.

Vadå plåtlåda, 740 har V8:a och 286hk... Eller det kanske bara var i tyskland.
MrTobias
18 juli 2009 · 1 297 Inlägg

discokapten skrev:

MrTobias skrev:

discokapten skrev:

Vad spelar det för roll om du har betalningsanmärkningar?

Försäkringsbolagen vill inte ha kunder som har betalningsanmärkning för de är oftast dåliga betalare. Så de flesta bolagen har börjat med påslag på premien på ca 100%

I call bullshit om du inte ger mig källa, för det är nämligen såhär att trafikskadeföreningen går in och pröjsar försäkringspremien och sen kräver den av dig om du inte betalar.

Du kanske tänker på TFF (Trafikförsäkringsföreningen) som kräver dig på pengar om du INTE har någon trafikförsäkring(som man enligt lag måste ha). 104.2kr per dag för personbil.

Min källa är att jag jobbar på ett försäkringsbolag.

Cupra_
18 juli 2009 ·

Hilmer skrev:

Mortalis skrev:
Handlar återigen om hur länge du haft KÖRKORTET och inte hur länge du FÖRSÄKRAT en bil.

Antalet år man haft körkort, ålder och antal skadefria år på sin försäkring är vad dom räknar på.
Utan försäkring blir det inga skadefria år, om dom nu inte mot förmodan ändrat på detta nyligen, vilket jag har väldigt svårt för o tro.

Tack för förtydligandet, var så jag menade. Dom är ju inte så jävla dumma att de ger en jättebillig försäkring ENBART för att man haft kortet ett tag. Ingen försäkring = Inga skadefria år = MINDRE i bonus iaf... Även  om de såklart ÄVEN sänker den baserat på ålder och hur länge man haft kortet...

IROC
18 juli 2009 · 88 Inlägg

MrTobias skrev:

Xtravagant skrev:
Det låter inte rimligt med så höga trafikförsäkringar..

En 23åring som står på en porsche cayenne Turbo 2007 betalar 571kr/mån för trafik..
Detta är en bil som kostar 1,5 miljoner ny..

Skulle då en gammal golf kosta lika mycket.
Se till att byta försäkringsbolag illa kvickt isåfall. du blir ju stenlurad om du betalar så mycket..

Nej det låter som om det är en hel del som får se över sina försäkringar här inne.

Gå in på www.atava.se och se vad ni får för pris där.. brukar vara ett ganska bra riktvärde på vart man bör ligga.. snabbt och smidigt att få reda på vad det borde kosta.

Vart får du dina fakta ifrån? Vilken 23åring har bara trafik på en bil för 1,5milj ny?

Spelar ingen roll vilken bil du har när du kör med trafikförsäkring då den endast står för kostnader på skador du gör. Att köra sönder ett vägräcke kostar lika mycket att laga om det är en bil för 5000kr eller 500.000kr.

discokapten skrev:

MrTobias skrev:

discokapten skrev:

Vad spelar det för roll om du har betalningsanmärkningar?

Försäkringsbolagen vill inte ha kunder som har betalningsanmärkning för de är oftast dåliga betalare. Så de flesta bolagen har börjat med påslag på premien på ca 100%

I call bullshit om du inte ger mig källa, för det är nämligen såhär att trafikskadeföreningen går in och pröjsar försäkringspremien och sen kräver den av dig om du inte betalar.

Har du en betalningsanmärkning hör du till en grupp som är "högrisk" för skador. precis som ungdomar.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang