Hur snabba är gamla amerikanska bilar egentligen?

Niklas1987 NO
27 juli 2009 · 2 182 Inlägg

hest skrev:

Niklas1987 skrev:

beta skrev:
Räcker inte 120häst?
Nej, vi jämförde ju med Riviera tidigare i tråden, trotts att jag bara har 2/3 delar av effekten hk/kg är jag tydligen ändå 2sek snabbare 0-100, och då har jag bara 156hk mot 365hk. Alltså, ska ni inte ge er någon gång?

Å jag har bara 155-160hk men drar nog ifrån din bil ganska lätt, Tack vare en viss kraft som kallas Newton

jaa för din bil gör ju 0-100 på över 9sek, det där med nm är ofta feltolkat, då nm + varv = effekt, inte nm ensamt. börjar bli trött på den här tråden, drar lite i smilgroparna när man läser en del trångsynta pöjkars inlägg, men men, får hoppas de låser tråden snart smile

Horsepower sells cars, tourqe wins races som Shelby sa, om jag gör det på 9 sekunder vet jag inte tongue men hans Mazda gör väl knappast 0-100 på 9 sekunder den heller

Hallå är det polisen? Det står en vacker man i mitt hus! O, vänta ett tag, det är ju jag.
-Johnny Bravo
Rinnegan Malleus Malificarum
27 juli 2009 · 2 401 Inlägg

camaro67 skrev:
Grejen var ju den att vi skulle ju åka ifrån nya ferraris när de svänger och då kan man lika gärna gå på en mindre och lättare bil på en gång eftersom att det kommer att landa på samma pengar i slutändan. Du kommer att få bygga ett helt nytt chassie till båda bilarna om du ska ha en chans. Och eftersom att novan är mindre och lättare redan från start så anser jag att det är ett bättre utgångs objekt. För det räcker som sagt inte med krängar och coilovers...

Det kommer att gå på dubbelt så mycket att bara staga upp karossen på Novan med cross-sections och gud vet vad. Tro mig, vi har byggt en Nova som tar en rondell i 110km/h, och det krävs MYCKET pengar, och MYCKET tid.

Du får ju klart tro vad du vill, men enligt min erfarenhet, och min far som har hängt runt race bilar som går både rakt fram och på Ringen, så är det överlägset bättre med en Chevelle, eller en annan A body från 1965. Som Buick Skylark eller Sportwagon från 1964 - 1965 t.ex.


----------
Sen angående effekt på motorerna som ni andra håller på med, så slår ingenting ZL1 427'an, eller 427 SOHC motorn från Ford. ZL1'an var försäkrad vid 450 häst, nyligen så blev en bromsad på 671 hästar, och den hade endast blivit renoverad. [Köpt från en Yenko dealer, var i antingen Classic eller en gammal Bilsport för något år sedan. En vinröd Camaro med en kvinna som ägare.]

Finns även ett exemplar på en 427 SOHC motor som hamnade på 704 eller 706 hästar, om man går igenom gamla Hot Rod magazines. Båda dom var orörda.

Senast redigerat av Siarnaq (27 juli 2009)

Horsepower is how fast you hit the wall, Torque is how far you bring the wall with you.
Buick GSX Stage 1 "Velvet Hammer" (1972)
Iam2fast4U
27 juli 2009 · 1 534 Inlägg

var inte plymouth superbird världens snabbaste bil ett tag?
är 1970 körde de 200mph eller vad rekordet nu var

BMW E34 "538" (1990)
Rinnegan Malleus Malificarum
27 juli 2009 · 2 401 Inlägg

Iam2fast4U skrev:
var inte plymouth superbird världens snabbaste bil ett tag?
är 1970 körde de 200mph eller vad rekordet nu var

Mja, Ford GT40 låg snäppet högre, även i gat-performance om jag inte har fel.

Horsepower is how fast you hit the wall, Torque is how far you bring the wall with you.
Buick GSX Stage 1 "Velvet Hammer" (1972)
Emilius Avstängd
27 juli 2009 · 1 714 Inlägg

triplesixer skrev:

Emilius skrev:
ojoj man e borta en dag och en massa sidor me skräp..

jag har inte nämnt känsla en enda gång iallafall så.. jag anser att jag jämför på vettigt vis iaf.

killen som lyckades spöa en valiant (60-talets kompaktbil)  med sursexa på 60 häst eller nåt med en ny pegga,
de va ju pricken på iet, sen den som ansåg att jänkebilsägare va bättre människor, jösses.

förstår nu att jänkebils ägare inte är bättre mäniskor än andra ha ha men dom brukar ju ha humor iallafall,verkar klent av den varan här, hur fan kan man missta att jag skoja.men antagligen står du inte först i kön till nobelpriset i häller

Skitroligt hördudu roll
I det inlägget framgick det inte över huvud taget att du skojade,
inte en smiley, ingenting och avslutat med en punkt som i punkt slut.
Jag läste inte ditt sista inlägg där du förklarade att det var ett skämt,
för jag ansåg att mer från din sida är inte värt att läsa.. man bör akta sig för vad man säger..
Om nån inte förstår att du skämtar när du påstår att jänkebilsägare är bättre människor än andra,
då drar du skam över hela jänkebilskulturen vet du..

Något nobelpris bryr jag mig inte om alls,
jag nöjer mig med att kunna föra vettig diskussion och stava rätt vid 19 års ålder

Senast redigerat av Emilius (27 juli 2009)

Emilius Avstängd
27 juli 2009 · 1 714 Inlägg

Janken skrev:
Ni lyckades få usa-bilfolket att sjunka ännu mer i mina ögon, Grattis.

Blacken
Sokrates

M fl.

Trångsynt folk som inte riktigt har kläm på vad dethär med individuell uppfattning innebär...

MVH Janken

Tillåt mig följa ditt exempel: Tydligen så drar japsfolket alla andra över en kam också..

hest
27 juli 2009 · 181 Inlägg

Niklas1987 skrev:

hest skrev:

Niklas1987 skrev:

Å jag har bara 155-160hk men drar nog ifrån din bil ganska lätt, Tack vare en viss kraft som kallas Newton

jaa för din bil gör ju 0-100 på över 9sek, det där med nm är ofta feltolkat, då nm + varv = effekt, inte nm ensamt. börjar bli trött på den här tråden, drar lite i smilgroparna när man läser en del trångsynta pöjkars inlägg, men men, får hoppas de låser tråden snart smile

Horsepower sells cars, tourqe wins races som Shelby sa, om jag gör det på 9 sekunder vet jag inte tongue men hans Mazda gör väl knappast 0-100 på 9 sekunder den heller

Hans toyota* wink du får också tänka på att hans bil inte väger mycket mer än en skokartong, och antagligen är utväxlad för acceleration, (för vem vill sitta i en leksaksbil i 200 knyck?)

BMW 330 Ci "Cabbe" (2001)
babyblue242 Save a horse,ride a jeep...
27 juli 2009 · 258 Inlägg

Hahaha...Snälla forsätt,jag har bunkrat med chips och öl till ikväll.
Detta är den mest underhållande tråden på länge.
Fast&Furios folket VS American muscle people.....Kan det bli bättre?
Och ja jag är en tråkig medelsvensson med volvo och saab som gillar jänkare och även kan uppskatta en japs bil...konstigt va?

Niklas1987 NO
27 juli 2009 · 2 182 Inlägg

hest skrev:

Niklas1987 skrev:

hest skrev:

jaa för din bil gör ju 0-100 på över 9sek, det där med nm är ofta feltolkat, då nm + varv = effekt, inte nm ensamt. börjar bli trött på den här tråden, drar lite i smilgroparna när man läser en del trångsynta pöjkars inlägg, men men, får hoppas de låser tråden snart smile

Horsepower sells cars, tourqe wins races som Shelby sa, om jag gör det på 9 sekunder vet jag inte tongue men hans Mazda gör väl knappast 0-100 på 9 sekunder den heller

Hans toyota* wink du får också tänka på att hans bil inte väger mycket mer än en skokartong, och antagligen är utväxlad för acceleration, (för vem vill sitta i en leksaksbil i 200 knyck?)

Hehe, samma sak japanare som japanare wink

Man kanske skulle räkna ut Hk/Nm per kilo? smile skulle va kul å veta, jämföra mellan olika bilar som är jämbördiga i Hk eller Nm

Min väger ju endast 1730kg (tjänstevikt(Totalvikt 2140kg)

Hallå är det polisen? Det står en vacker man i mitt hus! O, vänta ett tag, det är ju jag.
-Johnny Bravo
hest
27 juli 2009 · 181 Inlägg

Niklas1987 skrev:

hest skrev:

Niklas1987 skrev:

Horsepower sells cars, tourqe wins races som Shelby sa, om jag gör det på 9 sekunder vet jag inte tongue men hans Mazda gör väl knappast 0-100 på 9 sekunder den heller

Hans toyota* wink du får också tänka på att hans bil inte väger mycket mer än en skokartong, och antagligen är utväxlad för acceleration, (för vem vill sitta i en leksaksbil i 200 knyck?)

Hehe, samma sak japanare som japanare wink

Man kanske skulle räkna ut Hk/Nm per kilo? smile skulle va kul å veta, jämföra mellan olika bilar som är jämbördiga i Hk eller Nm

Min väger ju endast 1730kg (tjänstevikt(Totalvikt 2140kg)

jaa, men det är också lite vilseledande! när man kommer upp i fart är inte hk/kg lika viktigt, då är det kraften som vinner över vikten tongue, enda rättvisa är faktiskt att jämföra två lika tunga bilar med lika mycket ponnykrafter! tycker jag iallafall smile

BMW 330 Ci "Cabbe" (2001)
KingWS6 TACS Medlem
27 juli 2009 · 457 Inlägg

Vi kan nog enas om att gamla amerikanska bilar var(/är) snabba nu iaf ... eller?

Frågan var väl HUR snabba? (Tips: hastigheter och accelerationer mäts inte i förhållande till japaner eller tyskar. De mäts i km/h alternativt tiden från stillastående till 100km/h cool )

triplesixer
27 juli 2009 · 325 Inlägg

Emilius skrev:

triplesixer skrev:

Emilius skrev:
ojoj man e borta en dag och en massa sidor me skräp..

jag har inte nämnt känsla en enda gång iallafall så.. jag anser att jag jämför på vettigt vis iaf.

killen som lyckades spöa en valiant (60-talets kompaktbil)  med sursexa på 60 häst eller nåt med en ny pegga,
de va ju pricken på iet, sen den som ansåg att jänkebilsägare va bättre människor, jösses.

förstår nu att jänkebils ägare inte är bättre mäniskor än andra ha ha men dom brukar ju ha humor iallafall,verkar klent av den varan här, hur fan kan man missta att jag skoja.men antagligen står du inte först i kön till nobelpriset i häller

Skitroligt hördudu roll
I det inlägget framgick det inte över huvud taget att du skojade,
inte en smiley, ingenting och avslutat med en punkt som i punkt slut.
Jag läste inte ditt sista inlägg där du förklarade att det var ett skämt,
för jag ansåg att mer från din sida är inte värt att läsa.. man bör akta sig för vad man säger..
Om nån inte förstår att du skämtar när du påstår att jänkebilsägare är bättre människor än andra,
då drar du skam över hela jänkebilskulturen vet du..

Något nobelpris bryr jag mig inte om alls,
jag nöjer mig med att kunna föra vettig diskussion och stava rätt vid 19 års ålder

alltså tycker ju mitt påstående va så befängt att det knappas behövde förklaras.dom flesta hajar nog det.har jag förklarat nog nu? eller man måste skriva det på en planka o slå den i huvudet på dig?
och alla min stav fel är givetvis medvetna, för jag är fan helt felfri lol där har du din jävla smiley

Tengu1969
27 juli 2009 · 1 396 Inlägg

"The LS6, with 450 hp (340 kW) and 500 ft·lbf (680 N·m) of torque, would rocket the Chevelle through the 1/4 mile in low to mid-13 second times at 105 to 108 mph (174 km/h)." På dåtidens däck.

Så dom var snabba, rakt fram. Med dagens MT-däck och ett par Caltracs (Tractionbars) så är nog 11-sekundersrepor inga problem.

http://www.ericpetersautos.com/home/ind … emid=10817

Senast redigerat av NiclasT (27 juli 2009)

Motorer till salu, se www.garaget.org/NiclasT
Niklas1987 NO
27 juli 2009 · 2 182 Inlägg

hest skrev:

Niklas1987 skrev:

hest skrev:

Hans toyota* wink du får också tänka på att hans bil inte väger mycket mer än en skokartong, och antagligen är utväxlad för acceleration, (för vem vill sitta i en leksaksbil i 200 knyck?)

Hehe, samma sak japanare som japanare wink

Man kanske skulle räkna ut Hk/Nm per kilo? smile skulle va kul å veta, jämföra mellan olika bilar som är jämbördiga i Hk eller Nm

Min väger ju endast 1730kg (tjänstevikt(Totalvikt 2140kg)

jaa, men det är också lite vilseledande! när man kommer upp i fart är inte hk/kg lika viktigt, då är det kraften som vinner över vikten tongue, enda rättvisa är faktiskt att jämföra två lika tunga bilar med lika mycket ponnykrafter! tycker jag iallafall smile

Det är ju visserligen sant.

Finns bara en sak å göra, race mot varandra wink

Highway cruiser vs mindre sportbil wink

Hallå är det polisen? Det står en vacker man i mitt hus! O, vänta ett tag, det är ju jag.
-Johnny Bravo
Rille0
27 juli 2009 · 2 021 Inlägg

Niklas1987 skrev:
Horsepower sells cars, tourqe wins races som Shelby sa, om jag gör det på 9 sekunder vet jag inte tongue men hans Mazda gör väl knappast 0-100 på 9 sekunder den heller

nä snarare 7 sek
Torque spelar fan inge roll om bilen väger 5 ton o har en automatlåda o dra runt på

Jaguar Xjr "x308 supercharged" (1998)
Knugcab
27 juli 2009 · 5 111 Inlägg

Har man en bil som väger 5 ton så spelar nog vridet mycket stor roll. Och att man har C-kort.

Datsun King Cab "Daisy Diesel" (1985)
hest
27 juli 2009 · 181 Inlägg

Niklas1987 skrev:

hest skrev:

Niklas1987 skrev:

Hehe, samma sak japanare som japanare wink

Man kanske skulle räkna ut Hk/Nm per kilo? smile skulle va kul å veta, jämföra mellan olika bilar som är jämbördiga i Hk eller Nm

Min väger ju endast 1730kg (tjänstevikt(Totalvikt 2140kg)

jaa, men det är också lite vilseledande! när man kommer upp i fart är inte hk/kg lika viktigt, då är det kraften som vinner över vikten tongue, enda rättvisa är faktiskt att jämföra två lika tunga bilar med lika mycket ponnykrafter! tycker jag iallafall smile

Det är ju visserligen sant.

Finns bara en sak å göra, race mot varandra wink

Highway cruiser vs mindre sportbil wink

jag håller med dig till 100%, då kommer ju en annan rolig aspekt med i ekvationen också, föraren wink

BMW 330 Ci "Cabbe" (2001)
Moparboy440
29 juli 2009 · 4 682 Inlägg

hur kommer det sig att varenda gång en tråd handlar om jänkare så spårar den ur?

Opelmadness German cars, quality and beyond
29 juli 2009 · 8 197 Inlägg

Moparboy440 skrev:
hur kommer det sig att varenda gång en tråd handlar om jänkare så spårar den ur?

Tycker nästan alla trådar om nåt visst bilmärke/bilsort, stereomärke eller vad fan som helst så spårar det ur för nån har andra åsikter som inte ens hör till saken.

Denna tråden var väl om ACCELERATION, inte kurvtagning, BMW, Volvo, Saab, japs, euro mm. mm. mm.

Håll er till topic! Skärpning för satan!

"You never step on the gas pedal until you know you never have to take it off."
-Sir Jackie Stewart

"Aldrig mer en Volvo!" -Jag.
BMW 528iA "Långmilaren" (1999)
Renault Laguna GrandTour Privilége "Baguettexpressen" (2002)
thunderbolt
29 juli 2009 · 135 Inlägg

Finns denna tråden än! Det viktigaste är väl ändå att en och var är nöjd med sin(a) bilar och det är så mycket roligare när det är stort mångfald.

Jag hade en länk innan till en sida där nästan alla muskelbilars 0-100 nummer fanns med, tyvärr hittar jag inte den...

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang