zoopåse
5 september 2009
· 1 171 Inlägg
men med tanke på att automaten hela tiden ligger på högre växlar än en manuell låda så är det en av anledningarna att den drar mer bensin.
Det där är fullständigt fel. Det drar mindre att köra på så hög växel som möjligt. Detta gäller i princip alla bilar och motorer med mycket få undantag. Även "spetsiga" turbodieslar drar mindre på högsta möjliga växel, så man ligger strax över tomgång utan att turbon börjat ladda än. Då har man mycket mindre kraft, men det drar mindre bränsle.
edit: fast jag kan ju ha missuppfattat och att det istället handlar om nerväxling vid motorbroms, då stämmer det ju.
Att någon kört upp till fjällen i automatläge och det drog mindre än på vägen ner igen i manuellt läge på lägre växlar ska man nog inte dra för höga växlar på heller. Det kan ju ha gått både fortare och mer uppför på vägen dit, kall motor osv gör ju sitt också.
När jag åker i jobbet någonstans så drar det alltid någon dl/mil mindre på hemvägen.
Anledningen att automater drar mer är högre förluster i lådan och ingen framförhållning när man ska sakta farten vilket innebär mer bromsande. Motorn har oftast grundgas (iaf på klassiska automatlådor) också även vid motorbroms på automater för att förhindra motorstopp eftersom lådan inte vet vad som ska hända. Den grundgasen måste man ju bromsa bort när man bromsar/stannar. Bland annat därför som atomatlådor drar så mycket mer i stan men skillnaden är mindre på landsväg/motorväg.
Senast redigerat av zoopåse (5 september 2009)