Köpråd: VW Passat TDI

expect1991
22 augusti 2009 · 1 814 Inlägg

Funderar på att byta morsans Micra -07 mot en VW Passat eller en Bora. Några erfarenheter av dessa?

Sen kommer motorvalet: Ska man välja dieselmotorn i dessa eller bensinaren (1.8T)? Efter hur många mil borde det gå jämt upp för försäkring/skatten mot bränslekostnader?

Hur borde vi göra för att få ett smidigt byte från Micran till en av dessa ovanstående?

Tusentack på förhand alla gorgare!

Senast redigerat av expect1991 (26 augusti 2009)

Sarge
22 augusti 2009 · 2 337 Inlägg

Jag körde Bora tidigare, numera kör jag Passat istället. Två mycket trevliga bilar, dock märks det tydligt att Passaten spelar i en lite högre division. Vilken jag skulle valt av de båda beror ju på vad man premierar högst med bilen - förbrukning eller lite högre komfort.

Passaten är stor och tyst, men tyvärr drar den en del soppa med 1.8T (iofs har jag en rätt tung gasfot, men ändå). 130 hk-dieseln är extremt trevlig med 6-petare, jag skulle nog välja den om ni planerar att köra mycket.

Boran är ju lite mindre och inte riktigt samma klass på, den låter lite mer, kränger lite mer men är fortfarande en mycket trevlig bil och framförallt drar den mindre. Jag hade en 1.6:a (16-ventilare) - drog runt 0.6 - 0.7 blandad körning, kom ner under 0.6 på landsväg. Boran finns ju ett par ex med 130-hk diesel och 6-petare den med, kan tänka mig att det flyttar på sig rätt bra.

vw___tompa Avstängd
22 augusti 2009 · 386 Inlägg

Jag hade nog valt en Bora med 1.8t motor i. Visst dom är inte så vanliga men riktigt bra bilar. Det jag inte gillar med passat är deras framvagnar det va därför jag köpte en mk4 istället för en passat. Men vad det än blir för bil så är det två riktigt bra modeller.

expect1991
22 augusti 2009 · 1 814 Inlägg

När du säger "kör mycket": var drar du gränsen för att det ska vara värt att satsa på dieseln? Av din läsning att döma känns det som att Passaten skulle passa oss bättre men den är lite dyrare samtidigt.

Är fortfarande kluven...

Sarge
22 augusti 2009 · 2 337 Inlägg

Vet inte säkert, men någonstans runt 2500 mil är nog rimligt att det börjar löna sig att köra diesel-Passat. Passaten är en hel del mer bil att åka runt i och ligger ofta i samma, ibland lägre, prisklass än motsvarande Bora, därför rekommenderar jag den. Det är väldigt mycket komfort för pengarna.

expect1991
22 augusti 2009 · 1 814 Inlägg

2500mil känns mycket, nu blev jag osäker om diesel är något för oss. men jag får väl kolla upp skillnaden i skatt (mellan diesel passat och bensin), eller kan du den månne? smile

Sarge
22 augusti 2009 · 2 337 Inlägg

Skatten på min 1.8T är 1858 kr, farsan betalar strax under 6000 kr för sin TDI (130).

Rquired Allmänt envis
22 augusti 2009 · 12 512 Inlägg

Passat är större, bekvämare och vanligare vilket bör innebära lägre priser och större utbud. Därför hade jag valt den över Bora.

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
expect1991
22 augusti 2009 · 1 814 Inlägg

Sarge skrev:
Skatten på min 1.8T är 1858 kr, farsan betalar strax under 6000 kr för sin TDI (130).

Känns ju otroligt dyrt med nästan 6000kr i skatt. yikes

expect1991
23 augusti 2009 · 1 814 Inlägg

Fler tips uppskattas! smile

Tack

expect1991
23 augusti 2009 · 1 814 Inlägg

Morsan berättade nyss att vi kör runt 2000 mil per år (sammanlagt), tror ni det går jämt ut med en diesel passat då?

Rquired Allmänt envis
24 augusti 2009 · 12 512 Inlägg

expect1991 skrev:
Morsan berättade nyss att vi kör runt 2000 mil per år (sammanlagt), tror ni det går jämt ut med en diesel passat då?

Nope, och ska man köra diesel skall man gilla karaktären också. Annars spelar det ingen roll om den är lite billigare, för er blir det förmodligen dyrare med diesel. Och då skall man verkligen gilla det för att det skall vara värt det wink

Senast redigerat av Rquired (24 augusti 2009)

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
christofferedil Yellow bug!
24 augusti 2009 · 1 640 Inlägg

1,8T Vs. Diesel?

Diesel i alla lägen säger jag!


Kör själv en 130 hästars Passat TDi. Sexväxlad manuell, men även DSG-lådan är underbar. Du har en karaktär i motorn som är underbar. Drar fint på låga varv, och orkar bra vid belastning. Så skönt att bara behöva trycka på vid omkörning, istället för att behöva slita i växelspaken vid varje uppförsbacke..

Skatten, 6000:- per år. Men det är utslaget på 2000:- 4 gånger per år, så det är faktiskt inte så farligt. Runt 2500 mil säger väl de att det lönar sig med diesel.

Har kört bensinare, och säger bara en sak.. En gång diesel, ALLTID diesel.

Sen får de som envist ska hålla fast vid bensin säga vad de vill, åk några hundra mil i en diesel, och du vill aldrig tillbaks till en bensinare igen.

Så jag säger bara en sak, köp en 1,9TDi! Underbar motor.

Ännu vet ingen hur gammal en Volkswagen kan bli! :)
Sarge
24 augusti 2009 · 2 337 Inlägg

Vi kan ju göra en helt ovetenskaplig uträkning baserat på tillverkarens egna siffror:

1.8T - 0.84 l/mil blandad körning
TDI (130) - 0.56 l/mil blandad körning

Dagens drivmedelspriser (Statoil):
Blyfri 95 - 12.49 kr/liter
Diesel - 11.79 kr/liter

1.8T - 2000 mil * 0.84 = 1680 liter * 12.49 = 21000 + 1850 kr skatt = 22850
Alltså 22850 kr i bensin och skatt på en 1.8T.

TDI - 2000 mil * 0.56 = 1120 liter * 11.79 = 13200 + 6000 kr skatt = 19200
Alltså 19200 kr i diesel och skatt på en TDI 130.

Detta ger oss således en marginal på drygt 3500 kr till dieselns fördel sett till bara skatt och förbrukning. Uträkningen förutsätter ju likartade servicekostnader och försäkringspremier, vilket det också är i verkligheten om jag minns rätt. Så svaret borde bli att ja, det går jämt ut med en diesel på 2000 mil / år.

Edit: Jag håller med föregående inlägg, 1.9 TDi är en underbar motor och om jag fick välja skulle jag ta en sådan istället för 1.8T (men nu hade jag turen att få en bensinare gratis, så det ska köras en jävla massa mil innan man kompenserar det med dieselns lägre förbrukning wink )

Senast redigerat av Sarge (24 augusti 2009)

Rquired Allmänt envis
24 augusti 2009 · 12 512 Inlägg

För att gå lite off topic vill jag bara säga att det spelar ingen roll om jag kör 10k mil med diesel, jag föredrar bensinare ändå wink

Men enligt inlägget ovan kommer ni tjäna på att åka diesel, förmodligen mer än ovan eftersom 1.8t lockar till lite hårdare körning än vad dieseln gör. 0,84 är förmodligen en lite för låg siffra, så jag ändrar mig igen satsa på diesel! smile

Senast redigerat av Rquired (24 augusti 2009)

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
Sarge
24 augusti 2009 · 2 337 Inlägg

Ja, 0.84 är inte så realistiskt, jag ligger stadigt över litern på min 1.8T i nuläget, dock med en jävlans massa gasande. En tank på mestadels landsväg/motorväg räckte drygt 70 mil, det ger en förbrukning på strax under 0.9. Då snittade jag 120-130 på E18 mellan Sthlm och Karlstad, sen lite stadskörning innan jag vände och åkte hemåt igen.

JonR
24 augusti 2009 · 3 259 Inlägg

Rquired skrev:
För att gå lite off topic vill jag bara säga att det spelar ingen roll om jag kör 10k mil med diesel, jag föredrar bensinare ändå wink

Men enligt inlägget ovan kommer ni tjäna på att åka diesel, förmodligen mer än ovan eftersom 1.8t lockar till lite hårdare körning än vad dieseln gör. 0,84 är förmodligen en lite för låg siffra, så jag ändrar mig igen satsa på diesel! smile

Verkligen säker på att du kört båda varianterna? Att trycka gasen i botten på en 1.8t är ju som att sparka på en död gris medans 1.9tdi rör sig framåt, med lite fart till och med!smile

"buskör" med en 1.8T och du har en förbrukning på långt över litern!
"buskör" med en 1.9tdi och du har en förbrukning på 0,65!(även med tunga släp)

Det är där den största skillnaden med bensin vs diesel ligger! Sen att den är 100ggr roligare att köra med dess underbara vrid skadar ju inte! Sen finns det ju "alternativa" bränslen som funkar i en dieselbil också som ligger på mindre än halva mackdieselkostnaden!wink Så det går att åka 1000mil om året och ändå tjäna mycket pengar på det..

MVH/Jon

Projekt Fiat 126 R1
Projekttråden:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=125976
Nissan S14 "2jz Rocketbunny" (1996)
mondeofin
24 augusti 2009 · 217 Inlägg

Jag kör en Bora TDI -03 och tycker att det är en riktigt bra bil.

Passat är också en bra bil, så det beror helt på vad du är ute efter som avgör vilken du ska välja.
Passat är lite törstigare en Bora (givetvis med samma motoralternativ då) men så är ju Passat en större bil också.
Själv tycker jag att Passat bör ha över 125 hästkrafter för att komma till sin rätt, i Bora räcker det med 100 hästar och uppåt enligt mig för att dom ska röra sig någorlunda acceptabelt.
130 hästars dieseln och 1.8t låter dock som helt bra motorer i både Passat och Bora
Båda dessa motorer går ju enkelt att trimma också.

Vad gäller komforten så har Passat lite mindre vägljud än Bora, vad gäller köregenskaper så är Passat och Bora ganska lika enligt mig, båda har egentligen lite för dålig väghållning, men sådant går ju att fixa om man vill.
Boran är möjligen lite snabbare än motsvarande Passat genom att den är lättare.
Passat har mer komfort i baksätet än Bora också, Boran har ett rätt trångt baksäte, dessutom brukar folk som åker med mig ibland klaga på att den är bullrig i baksätet (dock inget som jag vet något om för jag sitter aldrig där)

Lycka till med ditt bilval, båda är bra bilar så pröva båda och bilda dig en egen uppfattning

Honda CR-V (2011)
steifan DR!FTT3KN!K3R
24 augusti 2009 · 10 427 Inlägg

Ni får nog ta och räkna in att dieselbilar slits mer i framvagnen än motsvarande bensinare också.
Tung motor = ledsna bussningar / stag. Visst, statistiken hos Bilprovningen kanske dras ned av
längre körsträckor än hos bensinarna. Men ligger nog ändå viss sanning i det.

expect1991
24 augusti 2009 · 1 814 Inlägg

Tack för all info, de lutar väldigt mycket åt Passat tdi (130) nu. Då kan man köra mer med bättre ekonomisk samvete också. smile

Några kända fel man ska se efter? Jag funderar på årsmodell 00 och framåt (faceliftade då).

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang