4692
Sök

Opel omega, köpråd

1 915 Inlägg
3 september 2009
Byta strålkastare på omega tar inte lång tid och behöver inte ta bort hela fronten för det.
Klarar inte din verkstad en sån enkel sak så bör du inte lämna in bilar där för reparationer.

Rost och mera rost finns det gott om på opel, skärmar, dörrar osv.
elfel, tex motorlampa som lyser ibland, men finns inga fel på bilen enligt datordiagnos (2,0 -95)
Strålkastarna är ofta gula/matta i glaset (plast)

zoopåse skrev:
2,5:an är en skön och stor bil. Går mjukt, ganska tyst och med ett härligt morrande motorljud. Automatlådan rekommenderas, är en stabil sak.

Till nackdelarna hör rost i skärmar, diverse fel som dyker upp. Elfel pga kontakter som korroderar. Strålkastarlampor som knappt vekstaden klarar att byta för man måste montera ner hela fronten.

V70N 2.5T -05
V70XC 2.4T -01

183 Inlägg
3 september 2009
skippa v6a å köp min opel ist!!

tyskt ska d va!

1 754 Inlägg
3 september 2009
Hur mycket ska du har för den? tongue

Jag kan inget om allt.

The devil is a looser and he´s my bitch!
1 948 Inlägg
3 september 2009
Om du jämnför med 740 så är t.o.m lilla fyran på 130hk en raket! skulle nog vilja jämnföra 2,5 v6 med volvo 850 glt(170hk) fast opeln går billigare.

Jag skulle nog rekomendera mv6 om du ska köra 6 cylindrigt... den har en 3 liters 6a på 211 och går faktiskt ganska bra(relativt). Den drar ju inte T5 men den är som många andra bilar runt 200hk utan turbo... tänk t.ex bmw 325.

Anledningen till att jag säger mv6 istället för 2,5 är att den inte drar jättemycket mer, jag tipparpå att du kommer att landa på runt en liter till 1,1 blandad körning... fast så rör det ju på sig också... vill du åka billigt så köp lilla fyran på 130(139?)hk! jag testade en sån och dem går helt okej med tanke på storleken på bilen.. samt att dem normalt ligger på under litern blandad körning... och ner mot 0,6 långsträcka...

Before you criticize someone, you should walk a mile in their shoes. That way, when you criticize them, you're a mile away and you have their shoes.

10 Inlägg
3 september 2009
Trådstartare
kam remmen är det något man kan ge sig på själv på dessa bilar, känns ju sådär att lägga 5papp på det?

1 915 Inlägg
3 september 2009
Vet inte hur 6orna är att byta på.
Men vanliga 2.0 motorn är lätt att byta rem på själv.

Berra_Bula skrev:
kam remmen är det något man kan ge sig på själv på dessa bilar, känns ju sådär att lägga 5papp på det?

V70N 2.5T -05
V70XC 2.4T -01

1 171 Inlägg
3 september 2009
larsson.m skrev:
Vet inte hur 6orna är att byta på.
Men vanliga 2.0 motorn är lätt att byta rem på själv.

Berra_Bula skrev:

Det är som att byta på ett litet barn. smile Nä, har för mig att det är för avancerat för de flesta att göra själv. Motorutrymmet är trångt som sagt med 6:an.

gillar en riktig burnout
1 174 Inlägg
3 september 2009
det går att byta remmen själv på v6:an gjorde det i sommras och har aldrig skruvat med en sån motor förut.kan säga att det är den bästa bil jag haft tills jag krockade den,tycker att den var bränslesnål ändå v6 på 3liter 211 hk 1800 kg och 0.8 i 120 km/h

9 108 Inlägg
3 september 2009
Det går att göra själv men jag skulle aldrig göra det, det är för jävla trångt wink Tror materialet går på runt 2000-2500 och sedan lika mycket för arbetet. Klart värt dom extra lapparna att slippa hehe. Är det inte så att man behöver ett specialverktyg också? Eller är det bara så att det förenklar..

Jag hade som någon annan sa också hellre satsat på en MV6 om man ändå ska köra V6, ofta mer utrustning osv..

4 682 Inlägg
4 september 2009
MilleN skrev:
Det går att göra själv men jag skulle aldrig göra det, det är för jävla trångt wink Tror materialet går på runt 2000-2500 och sedan lika mycket för arbetet. Klart värt dom extra lapparna att slippa hehe. Är det inte så att man behöver ett specialverktyg också? Eller är det bara så att det förenklar..

Jag hade som någon annan sa också hellre satsat på en MV6 om man ändå ska köra V6, ofta mer utrustning osv..

går att byta remmen utan låsningsverktyg för kammarna men de e mycket enklare med låsningsverktyg.
annars så finns det en helschysst guide på opelsportclub: http://www.opelsportclub.com/forums/sho … hp?t=21783

Sök