Bärgare försöker lura ägare till att skrota bilen - Vanligt?

Jonasblomstedt
23 september 2009 · 30 Inlägg

Hallå. Jag hamnade i diket i söndagskväll med en liten Toyota Corolla. Var så att jag kom glidandes i inte mer än 25-30 km/h när ett rådjur studsa ut precis framför bilen. Självklart var rullgruset som värst just där och jag fick sladd. Gled ner i diket på returen, gled i sidled varpå framhjulet tog emot så att bilen kom runt på taket. Dock var det knappt att han kom runt med tanke på hastigheten.

Resultat blev 2-3 småbucklor på sidan/huven, intryckt ruta och en fin buckla i främre delen av taket. och en väldigt lätt böjning av höger bakhjul. När mamma, som står på bilen har pratat med bärgningskillarna har dom påstått att "bilen är helt slut, det är inte värt att laga den, det är bara att skicka den till skroten" och att "han måste ha kört i 80-90", vi fick sedan veta av en bekant(som ska försöka fixa till bilen då han jobbar med sådant) att vi absolut inte ska skriva på några papper eller liknande eftersom att dom försöker gärna lura av en bilen så att dom kan tjäna pengar på att sälja delar/skrota den. Antagligen tror dom att jag inte har någon aning om vad som hände eftersom att jag "slog" runt så att dom kan pressa i mig saker som inte stämmer. Grejen är den, att hade jag kört snabbare hade jag nog skadat mig lite. Jag kröp ur bilen själv efter att brandkåren skurit av bältet åt mig. Dörren kunde dom öppna hur lätt som helst. Och jag är helt oskadd efter olyckan förutom att jag är stel i nacke/rygg efter att ha hållt mig uppe(för att slippa hänga i bältet då jag har astma)

Jag fick inte ett endaste blåmärke, skrapsår eller blev ens öm någonstans. Och bilen kom ju knappt runt?! Jag minns hela olyckan osv, allt efteråt. Brandmännen sa dessutom "den där går nog fan t o m att köra"

Så nu var vi och kollade på bilen. Och mycket riktigt, en jävla massa bullshit, ändå stod han där och i princip dumförklarade min mamma framför ögonen på mig. Sa att "den är helt slut" och att högra bakhjulet är intryckt i ramen, ändå rullade dom bilen flera meter när dom skulle flytta på den, utan att man knappt såg några defekter alls.

Så nu undrar jag, är det vanligt att bärgare gör såhär? Och kan man anmäla dom för försök till bedrägeri eller liknande? Han som berättade att dom kan göra såhär sa även att man ska kolla om man ser några skador som inte fanns där vid olyckan då dom gärna förstör/förstorar skadorna på folks bilar. Låter helt sjukt enligt mig.

Mycket text nu, hoppas ni orkar läsa

Mvh Jonas

gamlingen
23 september 2009 · 5 198 Inlägg

Be en verkstad  titta på bilen, bärgargubben skulle jag inte lita på, ,visserligen så har han erfarenhet men..

Skrotar bilen är det väl bilägarna som gör. bärgarn får väl inge pengar för det förutom bärgarlön. ev nån bonus från skrotfirman.

Senast redigerat av gamlingen (23 september 2009)

kolvas
23 september 2009 · 4 001 Inlägg

du körde garanterat snabbare än 25-30km/h, om du inte ljuger från början så skulle jag svara på ett seriöst sätt

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må
ErikJohansson
23 september 2009 · 174 Inlägg

Har för mig att man ska hinna stanna inom 10 meter om man kör 25-30 (som du nu gjorde) stod rådjuret gömd bakom ett träd och hoppade fram precis framför bilen eller?

Jonasblomstedt
23 september 2009 · 30 Inlägg

gamlingen skrev:
Be en verkstad  titta på bilen, bärgargubben skulle jag inte lita på, ,visserligen så har han erfarenhet men..

Skrotar bilen är det väl bilägarna som gör. bärgarn får väl inge pengar för det förutom bärgarlön. ev nån bonus från skrotfirman.

Killen som ska kolla bilen jobbar på verkstad så vi får se vad han säger när han tittat

kolvas skrev:
du körde garanterat snabbare än 25-30km/h, om du inte ljuger från början så skulle jag svara på ett seriöst sätt

Varför skulle jag ljuga om hastigheten? Det tjänar jag ingenting på! Måste påpeka att sladden uppkom i en saftig nedförsbacke som dessutom är kurvig. Polisen/Brandkåren sa ingenting när jag nämnde hastigheten och dom var på plats och såg både bil och spår. Hade dom märkt något fuffens hade dom tagit upp det?

Jonasblomstedt
23 september 2009 · 30 Inlägg

ErikJohansson skrev:
Har för mig att man ska hinna stanna inom 10 meter om man kör 25-30 (som du nu gjorde) stod rådjuret gömd bakom ett träd och hoppade fram precis framför bilen eller?

Rådjuret flög fram ur ett buskage som ligger precis i kurvan och det hoppade ut nästan precis framför, var på någon cm att jag missade fanskapet..

gamlingen
23 september 2009 · 5 198 Inlägg

Rådjuret lurpassade *s*

hotrodder Egen företagare Bilbygge & Chassie-teknik
23 september 2009 · 1 594 Inlägg

Men hallå... vad finns problemet? En bil kraschas, bärgaren hämtar och ställer av bilen på verkstaden som har samma namn på skylten som står i fronten på bilen. En skadereglerare tittar på bilen och bestämmer om den ska lagas eller skrotas... Bärgningskillen har INGENTING att göra med om bilen ska gå till skrot eller ej, det bestämmer skaderegleraren/försäkringsbolaget.

Varför bara en bil när man ha flera...
Mest roddar & jänkare i verkstan,
men även en å annan Saab
TurbOla Reservdansk
23 september 2009 · 6 271 Inlägg

Jonasblomstedt skrev:
Varför skulle jag ljuga om hastigheten? Det tjänar jag ingenting på! Måste påpeka att sladden uppkom i en saftig nedförsbacke som dessutom är kurvig. Polisen/Brandkåren sa ingenting när jag nämnde hastigheten och dom var på plats och såg både bil och spår. Hade dom märkt något fuffens hade dom tagit upp det?

Vad skulle polisen säga då?
Allt de kan komma med är rena spekulationer, du är den enda som var på plats.
Varför bry sig en massa om det är en gammal halvtaskig Toyota Corolla då?
Försäkringsbolaget får väl lösa in den mot pengar om det är så?

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
Jonasblomstedt
23 september 2009 · 30 Inlägg

hotrodder skrev:
Men hallå... vad finns problemet? En bil kraschas, bärgaren hämtar och ställer av bilen på verkstaden som har samma namn på skylten som står i fronten på bilen. En skadereglerare tittar på bilen och bestämmer om den ska lagas eller skrotas... Bärgningskillen har INGENTING att göra med om bilen ska gå till skrot eller ej, det bestämmer skaderegleraren/försäkringsbolaget.

Bärgaren här har en egen liten verkstad.. Dock har ingen vart och tittat på den, utan dom sa bara att vi ska komma ner och skriva på papper om att den ska till skroten. Men dedär var bra information, tack!


TurbOla skrev:

Jonasblomstedt skrev:
Varför skulle jag ljuga om hastigheten? Det tjänar jag ingenting på! Måste påpeka att sladden uppkom i en saftig nedförsbacke som dessutom är kurvig. Polisen/Brandkåren sa ingenting när jag nämnde hastigheten och dom var på plats och såg både bil och spår. Hade dom märkt något fuffens hade dom tagit upp det?

Vad skulle polisen säga då?
Allt de kan komma med är rena spekulationer, du är den enda som var på plats.
Varför bry sig en massa om det är en gammal halvtaskig Toyota Corolla då?
Försäkringsbolaget får väl lösa in den mot pengar om det är så?

Dom hade ju åtminstonde frågat "är du säker på att det gick i den hastigheten" eller något liknande? Skitsamma, anledningen till att jag bryr mig om bilen så mycket är att den var min mormors, hon gick bort i april. Och var som en extramamma för mig. Så jag bryr mig en hel del om bilen. Tänker absolut inte skrota den om den inte är så skadad som dom påstår. Vilket den inte är och det kunde t o m jag se. Han påstod ju att hjulet var helt intryckt t ex men det är knappt att det syns.

hotrodder Egen företagare Bilbygge & Chassie-teknik
23 september 2009 · 1 594 Inlägg

Jonasblomstedt skrev:

hotrodder skrev:
Men hallå... vad finns problemet? En bil kraschas, bärgaren hämtar och ställer av bilen på verkstaden som har samma namn på skylten som står i fronten på bilen. En skadereglerare tittar på bilen och bestämmer om den ska lagas eller skrotas... Bärgningskillen har INGENTING att göra med om bilen ska gå till skrot eller ej, det bestämmer skaderegleraren/försäkringsbolaget.

Bärgaren här har en egen liten verkstad.. Dock har ingen vart och tittat på den, utan dom sa bara att vi ska komma ner och skriva på papper om att den ska till skroten. Men dedär var bra information, tack!

Ja nu är nog allt möjligt men isåfall måste bärgningskillen vara skadereglerare åt BILÄGARENS försäkringsbolag. Bilägaren har ALLTID rätt till en opartisk granskning och skadereglering men försäkringsbolaget måste alltid vara inkopplat. Nu vet ju inte jag om bilen bara var halvförsäkrad och då blir det ju en helt annan sak för då är det ju bilägaren som måste bekosta reparationerna av skadan.

Edit: Sedan behövs egentligen inte så mycket skador på en bil som är klotad för att den ska lösas/skrotas Iaf. om bilen har ett antal år på nacken. Reparationerna springer utan probs iväg till stora femsiffriga belopp när en bil gått runt även om den går att köra/rulla och ser rätt okej ut..

Senast redigerat av hotrodder (23 september 2009)

Varför bara en bil när man ha flera...
Mest roddar & jänkare i verkstan,
men även en å annan Saab
Slash Saabifierad
23 september 2009 · 2 026 Inlägg

Var bilen helförsäkrad? om inte då är det inte så konstigt att bärgarkille är sugen på bilen.

Miljöpartistisk riksdagspolitiker: På vägen hit denna dag såg jag något sorgligt, jag såg en pingvin som bara låg ner vid sidan av cykelvägen, och jag förstod nästan direkt varför: bensinpriset är ju enbart på 14 kronor.......... Skulle det ligga på 50 kronor idag skulle pingvinen vara uppe och göra det pingviner gör..... Tänk på det kära församling....Tänk på det!
Jonasblomstedt
23 september 2009 · 30 Inlägg

hotrodder skrev:

Jonasblomstedt skrev:

hotrodder skrev:
Men hallå... vad finns problemet? En bil kraschas, bärgaren hämtar och ställer av bilen på verkstaden som har samma namn på skylten som står i fronten på bilen. En skadereglerare tittar på bilen och bestämmer om den ska lagas eller skrotas... Bärgningskillen har INGENTING att göra med om bilen ska gå till skrot eller ej, det bestämmer skaderegleraren/försäkringsbolaget.

Bärgaren här har en egen liten verkstad.. Dock har ingen vart och tittat på den, utan dom sa bara att vi ska komma ner och skriva på papper om att den ska till skroten. Men dedär var bra information, tack!

Ja nu är nog allt möjligt men isåfall måste bärgningskillen vara skadereglerare åt BILÄGARENS försäkringsbolag. Bilägaren har ALLTID rätt till en opartisk granskning och skadereglering men försäkringsbolaget måste alltid vara inkopplat. Nu vet ju inte jag om bilen bara var halvförsäkrad och då blir det ju en helt annan sak för då är det ju bilägaren som måste bekosta reparationerna av skadan.

Edit: Sedan behövs egentligen inte så mycket skador på en bil som är klotad för att den ska lösas/skrotas Iaf. om bilen har ett antal år på nacken. Reparationerna springer utan probs iväg till stora femsiffriga belopp när en bil gått runt även om den går att köra/rulla och ser rätt okej ut..

Det är han då inte, bara en vanlig lantismeckare som jobbar åt snubben som äger bärgningsbilarna. Tror inte han ens är riktig bärgare. Han som hämtar bilarna jobbar inte med reparationer/granskning. Får helt enkelt prata mer med försäkringsbolaget. Se vad dom säger, vet inte vad det är för försäkring på bilen dock.

Dedär med att det inte behövs så mycket skador lät mindre kul. Dock stör jag mig inte så mycket på det utan snarare att han överdrev en jävla massa t o m när vi stod och tittade på bilen.
Vad skulle du gissa på att det blivit för förödande skador? Förstår att det är svårt att säga men vad skulle du säga vore mest sannolikt?

Som sagt så åkte jag ner i diket i låg fart och bilen kom knappt runt på taket. Var ett väldigt knepigt dike annars hade den nog inte kommit runt ens. Så det var ingen våldsam smäll. Utan det var mer tyngden när bilen gick över från sida till tak som orsakade det värsta synliga skadorna(intryckningen i taket och framrutan) 

Snubben som vi känner som ska kolla på bilen gör förövrigt jobbet(om det nu går att fixa) och kommer att ge oss ett riktigt kompispris förövrigt så om det nu ligger på 10-15 tusen i vanliga fall så är det värt att fixa bilen i våra ögon. Hoppas att det inte är så förödande som det skulle kunna vara...

Morsan ringde precis i skrivande stund. Hon såg på en bild hon tog med mobilen att det ser ut som 2 fotavtryck där taket är intryckt.. Ska åka tillbaka dit imorgon med verkstadskillen och kolla. Om det är så så är det väl bedrägeribrott? För jag ser inte hur dom skulle "behöva" stå på taket av någon bra anledning?
Han sa förövrigt till morsan när vi tog fram kamera "Varför gör ni sådär?" Hmm..

Senast redigerat av Jonasblomstedt (23 september 2009)

Alex_bergstr
23 september 2009 · 1 364 Inlägg

Du har inga bilder på bilen ?
Så kan man ju säga ungefär.

BMW 540i/6 nr 473 av 797 "Under renovering" (1995)
BMW 435i Gran coupe "Estoril blå" (2015)
christofferedil Yellow bug!
23 september 2009 · 1 640 Inlägg

hotrodder skrev:
Men hallå... vad finns problemet? En bil kraschas, bärgaren hämtar och ställer av bilen på verkstaden som har samma namn på skylten som står i fronten på bilen. En skadereglerare tittar på bilen och bestämmer om den ska lagas eller skrotas... Bärgningskillen har INGENTING att göra med om bilen ska gå till skrot eller ej, det bestämmer skaderegleraren/försäkringsbolaget.

Det är ju det första man gör när man köper en ny bil, river bort firmanamnet cool


Jag fick iallafall bestämma själv vart jag ville ha bilen när jag var inblandad i en olycka. Valde att bogsera hem den ( vilket de till en början käftade emot då jag inte var vållande och har helförsäkring) men ville ändå ha hem den. Visst, de bärgade hem bilen. Och dagen därpå när jag ville ha den till Toveks för skadekik, så bärgade dom ner den dit utan att diskutera någonting..

Ännu vet ingen hur gammal en Volkswagen kan bli! :)
Jonasblomstedt
23 september 2009 · 30 Inlägg

Beangt skrev:
Du har inga bilder på bilen ?
Så kan man ju säga ungefär.

Hade inte kameran här i skrivande stund, har dom nu dock! My bad!




https://www1.garaget.org/gallery/archive/110195/769452_mbnq42.jpg
Framrutan/taket, har svårt att se om någon stått där, men det är någon konstig "fläck" i mörkare färg?


https://www1.garaget.org/gallery/archive/110195/769453_8p40ts.jpg
Från sidan...

Som ni ser är ena backspegeln intakt, det var på sidan som jag rullade över på innan jag hamna på taket, den trasiga backspegeln gick när brandmännen tippade tillbaka bilen.

Senast redigerat av Jonasblomstedt (23 september 2009)

Alex_bergstr
23 september 2009 · 1 364 Inlägg

Jonasblomstedt skrev:

Beangt skrev:
Du har inga bilder på bilen ?
Så kan man ju säga ungefär.

Hade inte kameran här i skrivande stund, har dom nu dock! My bad!




http://www1.garaget.org/gallery/archive/110195/769452_mbnq42.jpg
Framrutan/taket, har svårt att se om någon stått där, men det är någon konstig "fläck" i mörkare färg?


http://www1.garaget.org/gallery/archive/110195/769453_8p40ts.jpg
Från sidan...

Som ni ser är ena backspegeln intakt, det var på sidan som jag rullade över på innan jag hamna på taket, den trasiga backspegeln gick när brandmännen tippade tillbaka bilen.

Enligt mina ögon så är den inte värd att laga!
Försök koncentrera dig på att få ut pengar på försäkringen istället,

Mvh

BMW 435i Gran coupe "Estoril blå" (2015)
BMW 540i/6 nr 473 av 797 "Under renovering" (1995)
kolvas
23 september 2009 · 4 001 Inlägg

Jonasblomstedt skrev:

Beangt skrev:
Du har inga bilder på bilen ?
Så kan man ju säga ungefär.

Hade inte kameran här i skrivande stund, har dom nu dock! My bad!




http://www1.garaget.org/gallery/archive/110195/769452_mbnq42.jpg
Framrutan/taket, har svårt att se om någon stått där, men det är någon konstig "fläck" i mörkare färg?


http://www1.garaget.org/gallery/archive/110195/769453_8p40ts.jpg
Från sidan...

Som ni ser är ena backspegeln intakt, det var på sidan som jag rullade över på innan jag hamna på taket, den trasiga backspegeln gick när brandmännen tippade tillbaka bilen.

Det har ingen betydelse om någon stått på det taket, det måste ändå bytas och det är det inget försäkringsbolag som vill betala för på en så gammal bil, sen nämnde du även skador på hjulupphängningen och då drar det iväg ännu mer pengar.

Den bilen är SKROT

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må
Aero T16
23 september 2009 · 1 327 Inlägg

Jag skulle inte laga den bilen iaf. En sån där bil är ju inte mycket värd i toppskick ens. Försök få ut pengar på försäkringen istället.

triplesixer
23 september 2009 · 325 Inlägg

skrot

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang