Då har det hänt igen. Bilprovningen kvaddar en bil.

farbrorbozze Sköning med knasiga idéer, förvirrad, sjuk& glömsk
25 september 2009 · 6 479 Inlägg

Rber skrev:

farbrorbozze skrev:

hotrodder skrev:
Jösses vad många som tror sej veta... Har man någongång provat att köra en riktigt vass bil så är det faktiskt inte alls speciellt svår att bli pinsamt medveten om vad som kan hända o a v s e t t... om man är försiktigt. Behövs faktisk inte speciellt mycket drullighet bakom ratten i en sådan pass extrem bil som en Ferrari F40 för att sätta den i en stolpe eller betongsugga.

precis.. exempelvis hur många nyblivna ägare till koenigsegg har inte kraschat sina bilar för att dom "snålat" & struntat i den "dyra" förarutbildningen??

Se bara på den där äckligt rika h&m ägaren som hann krascha sin Koenigsegg under sina första timmar med den får några år sedan..

jo han var en av dom jag tänkte på (om det va han som hittade en sopbil bakom kurvan).. en annan var nån norrman som satte den i sandfållan på nån bana på premiärturerna;)

Ja har en helt "normal" drömlivsstil i filmens värld ;)
Länk till CHEVY projektet (Tillsalu!)
Länk till FORD -32 5w projektet
Volvo 945 TURBO "Stressade-AjTåmaten" (1993)
Volvo Carina "Specialen Ockelbo kopia" (1967)
Volvo 780 (1989)
soyd
26 september 2009 · 1 853 Inlägg

Bagarn skrev:
Lite offtopic egentligen men alla i Sverige servar väl inte bilarna själva utan lämnar in dom på service?!
Då provkörs ju bilar av andra personer..

ontopic, tråkigt de som hänt bara att hoppas att svensk bilprovning ersätter till 100%

Själv servar jag alltid så mycket jag kan själv. Lämnar jag någon gång in så är jag alltid på plats. Och är det prov körning på G så är jag med i passagerare sätet även där... Man kan inte lita på folk man inte känner så enkelt är det...

Jag står inte och flåsar service killen i nacken direkt men nästan... man vill ju se vad som händer... but maybe that's just me smile ?

Förmodligen är man en jobbig j**la kund men det skiter man ju i! wink

/mvh soyd

EliasM
26 september 2009 ·

soyd skrev:

Bagarn skrev:
Lite offtopic egentligen men alla i Sverige servar väl inte bilarna själva utan lämnar in dom på service?!
Då provkörs ju bilar av andra personer..

ontopic, tråkigt de som hänt bara att hoppas att svensk bilprovning ersätter till 100%

Själv servar jag alltid så mycket jag kan själv. Lämnar jag någon gång in så är jag alltid på plats. Och är det prov körning på G så är jag med i passagerare sätet även där... Man kan inte lita på folk man inte känner så enkelt är det...

Jag står inte och flåsar service killen i nacken direkt men nästan... man vill ju se vad som händer... but maybe that's just me smile ?

Förmodligen är man en jobbig j**la kund men det skiter man ju i! wink

/mvh soyd

Oj, du måste ha en riktigt extrem bil med tanke på den försiktigheten!
Vad har du förutom din Golf?

FireTraXX DFFL
26 september 2009 · 9 020 Inlägg

EliasM skrev:

soyd skrev:

Bagarn skrev:
Lite offtopic egentligen men alla i Sverige servar väl inte bilarna själva utan lämnar in dom på service?!
Då provkörs ju bilar av andra personer..

ontopic, tråkigt de som hänt bara att hoppas att svensk bilprovning ersätter till 100%

Själv servar jag alltid så mycket jag kan själv. Lämnar jag någon gång in så är jag alltid på plats. Och är det prov körning på G så är jag med i passagerare sätet även där... Man kan inte lita på folk man inte känner så enkelt är det...

Jag står inte och flåsar service killen i nacken direkt men nästan... man vill ju se vad som händer... but maybe that's just me smile ?

Förmodligen är man en jobbig j**la kund men det skiter man ju i! wink

/mvh soyd

Oj, du måste ha en riktigt extrem bil med tanke på den försiktigheten!
Vad har du förutom din Golf?

GTI Edition 30 är rätt "hyfsad" när programvaran lekts med.
(Som hans...)

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.
jocke_gronberg
26 september 2009 · 4 586 Inlägg

Där har vi en av anledningen att man åker med eller kör själv när man är på bilprovningen

Sportvagnskonsult SVK Customs
26 september 2009 · 1 639 Inlägg

Undrar om bilprovningen ersätter von braun sportscars för den värdeminskningen som deras F40 fått nu när den varit smälld......

BMW 635 csi "S38B36" (1983)
BMW 540i/6 touring "manuell 6-pet" (1995)
BMW 3,0 S (1972)
soyd
26 september 2009 · 1 853 Inlägg

EliasM skrev:

soyd skrev:

Bagarn skrev:
Lite offtopic egentligen men alla i Sverige servar väl inte bilarna själva utan lämnar in dom på service?!
Då provkörs ju bilar av andra personer..

ontopic, tråkigt de som hänt bara att hoppas att svensk bilprovning ersätter till 100%

Själv servar jag alltid så mycket jag kan själv. Lämnar jag någon gång in så är jag alltid på plats. Och är det prov körning på G så är jag med i passagerare sätet även där... Man kan inte lita på folk man inte känner så enkelt är det...

Jag står inte och flåsar service killen i nacken direkt men nästan... man vill ju se vad som händer... but maybe that's just me smile ?

Förmodligen är man en jobbig j**la kund men det skiter man ju i! wink

/mvh soyd

Oj, du måste ha en riktigt extrem bil med tanke på den försiktigheten!
Vad har du förutom din Golf?

Extrem och extrem men golfen är limited edition tillverkad i 1500 exemplar.

men hade jag haft din Saab har jag varit lika försiktig med den...

/mvh soyd

EliasM
26 september 2009 ·

soyd skrev:

EliasM skrev:

soyd skrev:

Själv servar jag alltid så mycket jag kan själv. Lämnar jag någon gång in så är jag alltid på plats. Och är det prov körning på G så är jag med i passagerare sätet även där... Man kan inte lita på folk man inte känner så enkelt är det...

Jag står inte och flåsar service killen i nacken direkt men nästan... man vill ju se vad som händer... but maybe that's just me smile ?

Förmodligen är man en jobbig j**la kund men det skiter man ju i! wink

/mvh soyd

Oj, du måste ha en riktigt extrem bil med tanke på den försiktigheten!
Vad har du förutom din Golf?

Extrem och extrem men golfen är limited edition tillverkad i 1500 exemplar.

men hade jag haft din Saab har jag varit lika försiktig med den...

/mvh soyd

Okejokej, ja alla är vi olika.. För mig är det bara en bruksbil som jag bryr mig inte så mycket.
Men det är ju upp till var och en! smile
Jag tror inte en bil tas om hand bättre för att ägaren står och stressar i bakgrunden, snarare tvärtom!

Bagarn
26 september 2009 · 689 Inlägg

EliasM skrev:

soyd skrev:

EliasM skrev:

Oj, du måste ha en riktigt extrem bil med tanke på den försiktigheten!
Vad har du förutom din Golf?

Extrem och extrem men golfen är limited edition tillverkad i 1500 exemplar.

men hade jag haft din Saab har jag varit lika försiktig med den...

/mvh soyd

Okejokej, ja alla är vi olika.. För mig är det bara en bruksbil som jag bryr mig inte så mycket.
Men det är ju upp till var och en! smile
Jag tror inte en bil tas om hand bättre för att ägaren står och stressar i bakgrunden, snarare tvärtom!

På jobbet så får INGA kunder vistas i verkstaden pga säkerhetskäl och för att slippa stress.. Stress betyder att man lär göra tabbar och blir bara irriterad på kunden i fråga tongue
Tycker man ska skaffa ett ställe som man litar på till 110%, blir så mycket lättare att lämna ifrån sig bilen när man dessutom vet att verkstaden gör ett bra jobb!
MEN jag har full förståelse om kunder vill se och veta vad som händer med bilen!

DusanMandick Random Hero
26 september 2009 · 4 047 Inlägg

soyd skrev:

Bagarn skrev:
Lite offtopic egentligen men alla i Sverige servar väl inte bilarna själva utan lämnar in dom på service?!
Då provkörs ju bilar av andra personer..

ontopic, tråkigt de som hänt bara att hoppas att svensk bilprovning ersätter till 100%

Själv servar jag alltid så mycket jag kan själv. Lämnar jag någon gång in så är jag alltid på plats. Och är det prov körning på G så är jag med i passagerare sätet även där... Man kan inte lita på folk man inte känner så enkelt är det...

Jag står inte och flåsar service killen i nacken direkt men nästan... man vill ju se vad som händer... but maybe that's just me smile ?

Förmodligen är man en jobbig j**la kund men det skiter man ju i! wink

/mvh soyd

hade du stått bakom mej o flåsat när ja servat/reparerat din bil hade ja lagt ner verktygen tills du gått ur verkstan lr gett dej verktygen o låtit dig lösa de själv om du ändå ska va 5cm ifrån, avskyr folk som ska se o pilla när man arbetar.

Dog food lid. Backwards
Audi S4 b8 (2010)
davel
28 september 2009 · 347 Inlägg

Har läst ett uttalande om händelsen som von Braun skrivit själv (kanske kom upp tidigare men jag har inte läst hela tråden)

Tydligen hade dom problem med gasvajern på bilen som kärvade endel och väglaget var blött + 10år gamla däck. Tror inte folk förstår hur extrem den här bilen är och hur lätt en sån här grej händer även om han faktiskt bara körde lugnt runt byggnaden. Tydligen är dom väldigt duktiga på denna typ av bil i just Kinna så att folk kommer från hela sverige med sina dyrgripar för att registrera dom där.... Fast det ryktet har nog fått sig en törn nu. Det var förövrigt chefen på stället som körde bilen

Porsche 928 S4 "The Shark" (1990)
jokke_b
28 september 2009 · 315 Inlägg

Bagarn skrev:

EliasM skrev:

soyd skrev:

Extrem och extrem men golfen är limited edition tillverkad i 1500 exemplar.

men hade jag haft din Saab har jag varit lika försiktig med den...

/mvh soyd

Okejokej, ja alla är vi olika.. För mig är det bara en bruksbil som jag bryr mig inte så mycket.
Men det är ju upp till var och en! smile
Jag tror inte en bil tas om hand bättre för att ägaren står och stressar i bakgrunden, snarare tvärtom!

På jobbet så får INGA kunder vistas i verkstaden pga säkerhetskäl och för att slippa stress.. Stress betyder att man lär göra tabbar och blir bara irriterad på kunden i fråga tongue
Tycker man ska skaffa ett ställe som man litar på till 110%, blir så mycket lättare att lämna ifrån sig bilen när man dessutom vet att verkstaden gör ett bra jobb!
MEN jag har full förståelse om kunder vill se och veta vad som händer med bilen!

De bästa jag har hört på länge!!! är också bilmekaniker och det finns faktis inget värre än kunder som ska stå bakomen och kolla på preics allt man gör. De står bara i vägen! Det är gör viktigt att man hittar en verkstad som man liter på till 110%
Har också en skylt på dörren till verkstaden där det står att inga kunder får gu ut till verkstaden pga försäkringsbolagen och skaderisken men folk läsar skylten och går in ändå! Men dom förstår inte att det bara tar längre tid om dom är med och grejar och ska fråga allt.

Allt eller inget!!!
soyd
28 september 2009 · 1 853 Inlägg

Vi har kommit lite off topic här nu. Men bara för att försöka klar göra det hela. Så står jag inte och flåsar service killen i nacken... Utan för mig handlar det om att vara där och så fort det är provkörning på G så är jag med.... Jag säger till dom att jag sitter i väntrummet eller likande och du kan ju komma och hämta mig då det är provkörning på G... Men oftast sitter jag i en solstol jag tagit med vid utfarten till verkstan satt dom inte smiter förbi.. wink

Sedan om jag får vara med dom i verkstan så är jag gärna med där för att se hur det ska göras osv. Så gör jag det själv hemma nästa gång...

/mvh soyd

Ena Colaberoende
28 september 2009 · 1 219 Inlägg

Vad jag läste på en blogg av Torbjörn Von Braun så var det orginaldäcken som satt på sedan bilen var nu samt att det var blött ute på marken. Det innebär ju direkt isgata, speciellt med mycket pållar att hantera.
Sedan var väl Ferarri välkända med att ha en fruktansvärt jobbig koppling på dom äldre modellerna?

Har inte kört någon sportbil av denna kaliber men jag litar till 100% på killarna på denna bilprovningen då dom besiktigar både bilar från Rossab, Von Braun Sportscars samt 7HBil som är av det med exklusiva sorterna.

Synd jag inte mötte den hela bilen när jag var på väg mot jobbet. Det hade varit en syn jag sent hade glömt.

/Ena

JoeyJ
29 september 2009 · 502 Inlägg

Bagarn skrev:
Lite offtopic egentligen men alla i Sverige servar väl inte bilarna själva utan lämnar in dom på service?!
Då provkörs ju bilar av andra personer..

å andra sidan, har man en lamborhini så lämnar man nog inte in bilen på service hos Uffes meck och pul AB direkt wink

Men bilprovningen kommer ju ändå ändras nu när man ska få besikta hos andra företag om nått/några år, då kan man nog leta rätt på några som har hand om liknande bilar hela dagarna och man kanske kan lita lite mer på.

Senast redigerat av JoeyJ (29 september 2009)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang