Förgasare till trimmad b20?

volvo_142_71
31 januari 2010 · 19 Inlägg

Emilius skrev:

volvo_142_71 skrev:
Satsa på förgasare med accpump, stromberg och su funkar fint vid normal icke hård körning på en trimmad motor. Men ska de gasas lite bör man ha en 36/36 eller en 38/38 (weber) som öppnar båda spjällen lika mycket samtidigt tongue Men 45or e oslagbart big_smile

Oslagbart? Vad menas egentligen, för det finns 48 IDA, 48 IDF, 48-50-55 DCO osv,
men det kräver ju sin motor också, till ovan nämnda motor passar nog 40or bättre,
kanske tillochmed en enkel 40 eller 45, allt över är nog mest slöseri med pengar aka. ren ballfaktor,
går säkert att bestycka två 45 till att funka ganska bra med den motorn men det är att överdriva smått vad jag tror.

Jag kommer på en bil där två 55DCO kom till sin rätt, var en amazon med b230 borrad till 3.2 liter med cirkus 350 sughästar, var med i wheels i början av decenniumet.

Bland dem vassaste sugis rödmotorerna jag hört om iaf, har för mig att det tillochmed va 8 ventilers.
Då förstår man bättre vad dem värsta tvåportswebrarna är till för,
för att åka amazon helt i plåt på bakhjulen, inte för att lattja med en småtrimmad b20 runt korvmojen.

Menade förstår ljudet. Ber om ursäkt att jag inte var tydligare tongue

Emilius Avstängd
31 januari 2010 · 1 714 Inlägg

volvo_142_71 skrev:

Emilius skrev:

volvo_142_71 skrev:
Satsa på förgasare med accpump, stromberg och su funkar fint vid normal icke hård körning på en trimmad motor. Men ska de gasas lite bör man ha en 36/36 eller en 38/38 (weber) som öppnar båda spjällen lika mycket samtidigt tongue Men 45or e oslagbart big_smile

Oslagbart? Vad menas egentligen, för det finns 48 IDA, 48 IDF, 48-50-55 DCO osv,
men det kräver ju sin motor också, till ovan nämnda motor passar nog 40or bättre,
kanske tillochmed en enkel 40 eller 45, allt över är nog mest slöseri med pengar aka. ren ballfaktor,
går säkert att bestycka två 45 till att funka ganska bra med den motorn men det är att överdriva smått vad jag tror.

Jag kommer på en bil där två 55DCO kom till sin rätt, var en amazon med b230 borrad till 3.2 liter med cirkus 350 sughästar, var med i wheels i början av decenniumet.

Bland dem vassaste sugis rödmotorerna jag hört om iaf, har för mig att det tillochmed va 8 ventilers.
Då förstår man bättre vad dem värsta tvåportswebrarna är till för,
för att åka amazon helt i plåt på bakhjulen, inte för att lattja med en småtrimmad b20 runt korvmojen.

Menade förstår ljudet. Ber om ursäkt att jag inte var tydligare tongue

Hey, no hard feelings smile jag vet vad du menar, weber 45 är fränt om än lite vanligt

Cyklop
31 januari 2010 · 1 277 Inlägg

rekomenderar dollerto 40:or ger bra kraft men även inte en överdriven bränsleförbrukning som weber 45:er

kolvas
1 februari 2010 · 4 001 Inlägg

cykelpump skrev:
rekomenderar dollerto 40:or ger bra kraft men även inte en överdriven bränsleförbrukning som weber 45:er

Varför skulle en DHLA 40 (misstänker att det är den Dellorton du menar)  ge bättre bränsleekonomi än en DCOE 40? (nu skrev du iofs. Weber 45 men jag jämför helst äpplen med äpplen)

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må
volvo_142_71
1 februari 2010 · 19 Inlägg

Emilius skrev:

volvo_142_71 skrev:

Emilius skrev:

Oslagbart? Vad menas egentligen, för det finns 48 IDA, 48 IDF, 48-50-55 DCO osv,
men det kräver ju sin motor också, till ovan nämnda motor passar nog 40or bättre,
kanske tillochmed en enkel 40 eller 45, allt över är nog mest slöseri med pengar aka. ren ballfaktor,
går säkert att bestycka två 45 till att funka ganska bra med den motorn men det är att överdriva smått vad jag tror.

Jag kommer på en bil där två 55DCO kom till sin rätt, var en amazon med b230 borrad till 3.2 liter med cirkus 350 sughästar, var med i wheels i början av decenniumet.

Bland dem vassaste sugis rödmotorerna jag hört om iaf, har för mig att det tillochmed va 8 ventilers.
Då förstår man bättre vad dem värsta tvåportswebrarna är till för,
för att åka amazon helt i plåt på bakhjulen, inte för att lattja med en småtrimmad b20 runt korvmojen.

Menade förstår ljudet. Ber om ursäkt att jag inte var tydligare tongue

Hey, no hard feelings smile jag vet vad du menar, weber 45 är fränt om än lite vanligt

hehe Kan jag hålla med om tongue
Men ska vi prata storlek så går jag nog på KG:s linje. Att 40:or oavsett fabrikat är lite i underkant (på volvo B18/20/21/23/230)även om motorn inte är "Värsting" i övrigt.
Känns som om att det bra o ha ett par stora förgasare som är smalt bestyckade än o ha för små förgasare med största munstyckena. Ligga ett steg före med andra ord big_smile
Prismässigt kan jag inte heller se nån större skillnad på 40:or och 45:or en tusing eller så beroende på skick mm. Lite beroende på vad man har för krav så är förgasare billigare än sprut då speciellt weber är ett "säkert kort", dvs en uppsättning fuggar man köpt för 5000:- får man 5000:- för när man säljer om allt är i ordning osv. Men ett sprut kan kosta ett visst antal :- och kanske inte vara lika mycket andrahandsvärde på då de oftast blir skräddarsytt till bilen det suttit i innan, men man vinner ju lätt effekt på de jämfört med förgasare som är dyra att bestycka och alla gånger inte helt enkelt.

Men observera att de bara är mitt tycke o smak, har inte nån större erfarenhet av sprut eller så men många kompisar har MS, Prospark (lött ihop, installerat och mappat av mig själv på kompis bil), VEMS mm och överladdning, Men sughästar låter helt klart manligast big_smile

Cyklop
10 februari 2010 · 1 277 Inlägg

kolvas skrev:

cykelpump skrev:
rekomenderar dollerto 40:or ger bra kraft men även inte en överdriven bränsleförbrukning som weber 45:er

Varför skulle en DHLA 40 (misstänker att det är den Dellorton du menar)  ge bättre bränsleekonomi än en DCOE 40? (nu skrev du iofs. Weber 45 men jag jämför helst äpplen med äpplen)

kraft och bränsleförbrukning går hand i hand tongue ja mena bara att 40 fögge oavsett märke räcker bra till smile

volvo_142_71
14 februari 2010 · 19 Inlägg

volvo_142_71 skrev:

Emilius skrev:

volvo_142_71 skrev:

Menade förstår ljudet. Ber om ursäkt att jag inte var tydligare tongue

Hey, no hard feelings smile jag vet vad du menar, weber 45 är fränt om än lite vanligt

hehe Kan jag hålla med om tongue
Men ska vi prata storlek så går jag nog på KG:s linje. Att 40:or oavsett fabrikat är lite i underkant (på volvo B18/20/21/23/230)även om motorn inte är "Värsting" i övrigt.
Känns som om att det bra o ha ett par stora förgasare som är smalt bestyckade än o ha för små förgasare med största munstyckena. Ligga ett steg före med andra ord big_smile
Prismässigt kan jag inte heller se nån större skillnad på 40:or och 45:or en tusing eller så beroende på skick mm. Lite beroende på vad man har för krav så är förgasare billigare än sprut då speciellt weber är ett "säkert kort", dvs en uppsättning fuggar man köpt för 5000:- får man 5000:- för när man säljer om allt är i ordning osv. Men ett sprut kan kosta ett visst antal :- och kanske inte vara lika mycket andrahandsvärde på då de oftast blir skräddarsytt till bilen det suttit i innan, men man vinner ju lätt effekt på de jämfört med förgasare som är dyra att bestycka och alla gånger inte helt enkelt.

Men observera att de bara är mitt tycke o smak, har inte nån större erfarenhet av sprut eller så men många kompisar har MS, Prospark (lött ihop, installerat och mappat av mig själv på kompis bil), VEMS mm och överladdning, Men sughästar låter helt klart manligast big_smile

Och så som trådskapare frågar, vilk aförgasare rekommenderas. Ja han har en steg 3 topp, och förhoppningsvis är gruppen rätt i förhållande till toppen, och en kg6a. Det går utmärkt med 2X45 på detta recept.

JA75
27 januari 2011 · 6 Inlägg

mikuni rs brygga!! enkelt och betydligt fränare än tex.webrar

Volvo 142 (1968)
Nybergrobin
29 januari 2011 · 2 382 Inlägg

Finns inget lättare än att köpa 4st mikuni. Jag är stort fan av weber 45 men en mikunibrygga slår allt. Det är simpelt men framförallt superbilligt. Finns bryggor i bra skick för 2000kr medan weber kostar 5-6000kr...

Moparboy440
2 februari 2011 · 4 682 Inlägg

Holley tillsammans med hansen racing insug är ju annars en "underdoug" med stor potential.

Knugcab
2 februari 2011 · 5 111 Inlägg

Jepp, gav vid flera prov i bänk mer effekt än webrar och är ju billigare, lättare att bestycka, svårigheten är kanske att hitta ett idag.

Datsun King Cab "Daisy Diesel" (1985)
Moparboy440
5 februari 2011 · 4 682 Inlägg

Volvo544special65 skrev:
Jepp, gav vid flera prov i bänk mer effekt än webrar och är ju billigare, lättare att bestycka, svårigheten är kanske att hitta ett idag.

Kan du berätta lite mer om dom där "proven"?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang