Bjornn skrev:
Rquired skrev:
Ja det tycker jag definitivt, eftersom:
1. Tråkig och intetsägande design
(Därmed inte sagt att den är ful eller inte ser lite lyxig ut)2. Tråkig att köra
3. Det är en Volvo
(har idag något ungdomligare stil men var på den tiden otroligt gubbiga familjebilar)4. Smått lyxig och inte ett dugg sportig
(också något som pekar mot gubbe)5. Luktar regeringsbil, socialdemokrater och Göran Persson
(=Gissa vad?)6. Och slutligen; Hur ofta ser man inte
just äldre bakom ratten på dylika bilar?
960 är väl snygg, fräch design med många snygga lacker valbara till bilen.
Även fräch, lyxig och fin inredning med väldigt bra komfort.
Till skillnad mot tex mercedes som monterar inredningsdetaljer med synliga träskruvar/monteringsdetaljer och fattig budgetinredning på många bilar.
960 har ju också plychklädd interiör, vinyl konstläderklädsel är valbar.
Inredningen finns i ett flertal olika färgkombinationer.
Till skillnad från nyare bla (mercedes) men även nyare Volvo (s40) med inredning i grå hårdplast endast en färgkombination då snackar vi fattig/tråkig design å gubbalyx.
Å vad är egentligen tråkigare än en vit, svart eller grå lack på bilarna? Visst finns dem färgerna till 960 med men ändå finns iallafall också flertal snyggare färger att välja bland.
Att bilen är tråkig att köra, de är iallafall inte den slöaste bilen och alla kanske inte vill åka runt med en dönande tubovissla eller folkasnurra på 3-400hk det finns liksom inget behov av att ha en sån motor i alla bilar.
Hade alla människor velat ha en turbosnurra i bilen så hade alla tillverkade bilar havt det.
Jag anser att 960 är väldigt lyxig, jämför med golf, 4nollor mercedes eller andra lågkvalitetstillverkare hade skämts att åka runt med sånt.
Klart att äldre människor väljer Volvo är det nåt konstigt med de? De har varit med länge å vet vilken häst man ska satsa på.
Lika ofta ser man ungdommar bakom ratten på en 960.
Kolla in vilken åldersgrupp som äger flest 740 just nu. Man kan ganska enkelt räkna ut att det är ungdommar.
Varför?
Därför att det är högkvalitetsbilar som är väldigt billiga att hålla rullande, lätta att meka med även för amatörmekanikerna, nästan alla Volvo 700 är 20 år eller äldre många av bilarna kommer bli 30-40år gamla.
Man kan inte bortse från att Volvo är folkkära bilar som körs av människor från alla åldersgrupper.
Läser du en gång till står det till och med utskrivet att
"Därmed inte sagt att den är ful". Men det är knappast en bil som skriker "här kommer jag", vilket inte heller är syftet med modellen lika lite som Lexus bygger bilar som skall synas. Men hur du fick det jag skrev till något negativt, kan inte jag svara för.
Komfort är en smakfråga, jag anser att i princip alla Mercedes har bättre komfort än 960. Mjuk fjädring och mjuka stolar är enligt mig, och många med mig, inte komfort. Stolarna sitter man igenom och att det gungar, är det bekvämt?
Nej, hellre fasta stolar som håller stilen även om man åker drygt 100mil och fast fjädring som kvickt sväljer ett hinder och sen är det över, inte "gung-gung-gungeligung *över* som Volvo (och många andra bilar, jänkare tex)
Därmed inte sagt att 960 inte är en bekväm bil, bara att det finns bekväm
are.
Lägg gärna märke till de tre sista bokstäverna och dess innebörd. Och jag har aldrig varit med om de lösningar du beskriver i en Mercedes, inte en Volvo för den delen heller. Mercedes bygger (oftast) med väl valda material, smarta samt snygga lösningar och en synlig skruvskalle har jag då aldrig sett. Undantaget är väl första generationen av A-klass, alltså innan 2001, det var verkligen ingen premiumkänsla i dom.
Sedan har Mercedes haft ett fall i kvalitet som, för att citera motorjournalisten Staffan Borglund "saknar motstycke i historien". Mest när vi pratar om kvalité under ytan, tex rost och elfel. Men även den upplevda kvalitén har bitvis varit lägre än man kan förvänta sig av märket.
Däremot har jag aldrig sett en Volvo, varken då eller idag, som generellt sett håller högre eller ens samma kvalitet som Mercedes. Volvo stack ut med att
vara mer stryktåliga, vilket idag är borta. Men sköter man sin bil håller Mercedes och dess konkurrenter minst lika bra som svensken.
Lägg sedan gärna märke till att tråkig att köra inte har ett dugg med prestanda att göra. Tråkig att köra innebär enbart att bilen inte bjuder in till inspirerad körning och uppmuntrar inte heller till fortsatt sådan om man pressar den.
Att bilen har lite krut under huven är en helt annan sak, det är en del av begreppet "lyx" enligt mig. I en lyxbil skall man inte behöva sakna resurser, och det gör man inte i 960.
Och ingen, i alla fall inte jag, har bortsett från att Volvo är bra och billiga bilar. Däremot är Volvo långt ifrån ensamma om detta, det finns flera konkurrenter som kan konkurrera i både tillförlitlighet och ekonomi, vissa modeller och motorer kan tom konkurrera och slå Volvo när det gäller stryktålighet.
Detta gäller definitivt dom tyska märkena med, som många svenskar avfärdar som dyra och ömtåliga bilar enbart baserat på fördomar.
De inhemska märkena är alltid folkkära, det gäller inte bara i Sverige. Däremot verkar svenskar vara rätt ensamma om att överskatta de inhemska bilarna i den omfattningen som görs, eller överskatta är fel ord. Snarare underskattar svenskarna utländska alternativ...