en audi 80 quattro är väl et utmärkt val, V6:orna går fint, är ruskigt skottsäkra och startar i alla väder (iaf den jag hade) annars är ju 2.3E ett helt ok val, 2.0 vetifan om den ens finns som quattro och den motorn är kanske lite väl klen för att dra den drivlinan. de tidiga A4 quattrosarna borde också finns att får för din budget. audi 80 hade även en annan framvagn än vad A6/A4 har så du behöver inte oroa dig för slutkörda länkarmar. så det du bör kolla efter är väl att det inte finns några klonk i drivlinan vid växlingar, att diffspärren verkligen kopplar ur när man börjar komma upp i hastighet samt att det inte är några större oljeläckor, diffen bak är ofta lite "blöt" då packboxarna runt drivaxlarna har en förmåga att läcka lite, detta är ingen katastrof men det ska ju inte gärna gå torrt, dra ur pluggen ur oljepåfyllningshålet och känn efter på insidan så att det finns olja i diffen, ska räcka att köra in fingret och böja det lite lätt nedåt inuti för att det ska bli fuktat med olja. däcken ska även vara hyfsat jämnt slitna runt om på en 80 quattro, annars är hjulvinklarna fel. på A4 är det väl samma sak som ovan + att kolla framvagnen, leta upp en "lagom" hög trottoarkant (typ 5cm hög) och kör sakta upp och ned på den, klonkar det är det dags att se över skiten, enligt min erfarenhet är det de övre främre styrlänkarna som ger upp först (en av mina har börjat bli dålig, den höll 19500 mil, resten verkar va helt ok.) A4 av senare modell saknar "manuell diffspärr" utan sköter detta automatiskt då det börjar bli lite halkigt på bakvagnen i låga hastigheter (under 25 km/h). även 1.8 snurrbon jag har nu startar alltid oavsett väder, tänk dock på att se över batteriet då de tenderar att bli totalknäppa av svaga/slutkörda batterier (så om du monterar extraljus byt då batteriet samtidigt, det gjorde inte jag och bilen rökte batteriet på tre veckor). lycka till!
Riktiga bilar är fyrhjulsdrivna...
Numera leg. grusligist!