Vad gör en gammal bil sämre än en ny

jimmy_mattsson
5 november 2009 · 170 Inlägg

FireTraXX skrev:

jimmy_mattsson skrev:

FireTraXX skrev:

Sämre säkerhet.
Värre miljöpåverkan.
Högre förbrukning.
Ful.

Till dig vill jag bara säga att även din bil blir gammal någon gång

Har jag påstått något annat?
När min bil är 20 år gammal så har inte jag haft den på länge, så det kvittar.

Ja men varför ens yttra sig då

FireTraXX DFFL
5 november 2009 · 9 020 Inlägg

jimmy_mattsson skrev:

FireTraXX skrev:

jimmy_mattsson skrev:

Till dig vill jag bara säga att även din bil blir gammal någon gång

Har jag påstått något annat?
När min bil är 20 år gammal så har inte jag haft den på länge, så det kvittar.

Ja men varför ens yttra sig då

Du frågade, jag svarade.

Jag ser inte felet...

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.
jocke_gronberg
5 november 2009 · 4 586 Inlägg

jimmy_mattsson skrev:

jocke_gronberg skrev:
En gammal bil har fler fördelar än en ny

jag själv som max har mina bilar i 2 år skulle förlora tok mycket pengar på att köpa helt ny bil

Sedan så skönt att slippa allt inlämnande för service samt reparationer på verkstad

Ja det är ju sant jag skruvar gärna så mycke jag själv klarar av när det gäller mina bilar

har du tänkt skaffa ny bil eller varför denna tråd?

jimmy_mattsson
5 november 2009 · 170 Inlägg

FireTraXX skrev:

jimmy_mattsson skrev:
Ja vad är det för fel med att ha en gammal bil gentemot att ha en ny

Sämre säkerhet.
Värre miljöpåverkan.
Högre förbrukning.
Ful.

Kan säga att jag gärna slipper en massa plast på mina bilar och det där om högre förbrukning det kan man ju fundera på eftersom det beror på hur mycke man kör så klart

jimmy_mattsson
5 november 2009 · 170 Inlägg

jocke_gronberg skrev:

jimmy_mattsson skrev:

jocke_gronberg skrev:
En gammal bil har fler fördelar än en ny

jag själv som max har mina bilar i 2 år skulle förlora tok mycket pengar på att köpa helt ny bil

Sedan så skönt att slippa allt inlämnande för service samt reparationer på verkstad

Ja det är ju sant jag skruvar gärna så mycke jag själv klarar av när det gäller mina bilar

har du tänkt skaffa ny bil eller varför denna tråd?

Nja det är mest för att jag är nyfiken på vad folk tycker om gamla bilar

FireTraXX DFFL
5 november 2009 · 9 020 Inlägg

jimmy_mattsson skrev:

FireTraXX skrev:

jimmy_mattsson skrev:
Ja vad är det för fel med att ha en gammal bil gentemot att ha en ny

Sämre säkerhet.
Värre miljöpåverkan.
Högre förbrukning.
Ful.

Kan säga att jag gärna slipper en massa plast på mina bilar och det där om högre förbrukning det kan man ju fundera på eftersom det beror på hur mycke man kör så klart

Volvos nya drar 0.45L/Mil.
Gör deras gamla det?

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.
jimmy_mattsson
5 november 2009 · 170 Inlägg

FireTraXX skrev:

jimmy_mattsson skrev:

FireTraXX skrev:

Sämre säkerhet.
Värre miljöpåverkan.
Högre förbrukning.
Ful.

Kan säga att jag gärna slipper en massa plast på mina bilar och det där om högre förbrukning det kan man ju fundera på eftersom det beror på hur mycke man kör så klart

Volvos nya drar 0.45L/Mil.
Gör deras gamla det?

Kanske inte men då kör man ju med en ny bil mycke mer än vad man gör med en gammal för en veteranbil kör man ju mest på sommaren

Knugcab
5 november 2009 · 5 111 Inlägg

jimmy_mattsson skrev:
Jo det är klart att när det gäller säkerheten har det ju gått framåt men jag menar bara vad gör den gamla bilen sämre än en ny att äga

Att äga gör den väl inte sämre, snarare är ju gamla bilar ofta BÄTTRE ur ägandesynpunkt, de tappar ingenting i värde, händer det nåt som kräver dyra reparationer kan man ofta skrota dem med gott samvete, en nyare bil måste man bita ihop och reparera då för att inte gå ännu mer back, ofta billigare försäkring, är den äldre än 30 år så är den skattefri, och så vidare.

Att KÖRA kan vara en annan sak. Men då bör vi jämföra likvärdiga modeller. Tar vi en 20 år gammal Mercedes S-klass så är det ju en betydligt trevligare bil på de flesta sätt jämfört med en ny, liten, billig skrammelburk från asien (MEN, för att hålla igång en gammal S-klasse eller liknande bil så måste man vara bilentusiast, "Olga 75 år som stickar bra men inte vet var tanklocket sitter" gör nog rätt i att hålla sig till sin KIA Picanto med garantier osv. i stället för att gå och köpa sig en 560SEL -89 med okänd ägarhistorik, så därmed inte sagt att hela sverige bör köra runt i gamla S-klasser.

Jämför man däremot en Volvo 245 -89 med en Volvo V70 -09, för att ta likvärdiga modeller, då torde det vara uppenbart att utvecklingen på bilsidan gått framåt... Två skilda världar att köra.

"Sämre säkerhet.
Värre miljöpåverkan.
Högre förbrukning.
Ful."

Sämre säkerhet - om man jämför likvärdiga modeller, ja. En dålig, ny bil kan däremot vara farligare än en gammal som var bra för sin tid.

Värre miljöpåverkan - Ja, och nej. Tillverkningen av en ny bil förbrukar en hel del av jordens resurser, och nu finns det ju egentligen katalysatorbilar som är såpass gamla och billiga att "alla" har råd med dem... Kanske inte riktigt lika ren som en 09 men skillnaden är knappast lika stor som mellan t.ex. en 86a utan kat och 89an med.

Högre förbrukning - ibland. Min 230E -85 med dålig strömlinjeform och antik K-jet insprutning tar inte mer bränsle än min morfars E200 -00. Allt beror ju på vad man jämför med. Ofta är en bil av idag snålare än vad samma modell var för 20 år sedan, men inte alltid. En Fiesta -79 är snål. En Suburban -79 är det inte. En Fiesta -09 är snål. En Suburban -09 är det inte...

Ful - Nja, det kan man väl inte säga? Det har väl alltid funnits snygga och fula bilar...

http://images1.makefive.com/images/200925/39d04afeaa24cd9f.jpg
Gammal och vacker.
http://home.planet.nl/~vrija001/R12TR91.jpg
Gammal och ful.
http://www.partstrain.com/images/The_Auto_Blog/2006.Ferrari.599.GTB.Fiorano.jpg
Ny och vacker
http://www.wintonsworld.com/cars/a-cars-2004/2004-carpics/paris-04/renault-modus-1.jpg
Ny och ful

Slutliga poängen är väl att man ska ha den bil man trivs med och har råd med, om det nu då är en Saab V4 eller en Murcielago, det må väl vara upp till var och en?

Datsun King Cab "Daisy Diesel" (1985)
maco
5 november 2009 · 1 207 Inlägg

Frågeställningen som TS har är ungefär som att fråga "Varför köper alla nya kläder?", det är nämligen oftast status och utseende som väger tyngst.

Men en äldre bils nackdelar är (enligt mig):
Osäkra.
Otillförlitliga.
Oftast är det inget man gärna vilar ögonen på.
Okomfortabla.
Långsamma.
Ineffektiva.
Dålig väghållning.
Alltid något som trillskas, men det är både positivt och negativt - för en del småfel ger även bilen karaktär.

Nu förutsatte jag att vi talar om äldre bruksbilar, t.ex. Volvo 240/142, Mercedes w123, saab 99 mm..

jonTe
5 november 2009 · 5 710 Inlägg

jimmy_mattsson skrev:
....och det där om högre förbrukning det kan man ju fundera på eftersom det beror på hur mycke man kör så klart

....nej. Även i testmiljö drar generellt sett en ny motor mindre bränsle än en gammal.

>>Volvo544special65 , grym post....tumme upp!

mvh Jonas

MVH Jonas
..............
jimmy_mattsson
5 november 2009 · 170 Inlägg

Volvo544special65 skrev:

jimmy_mattsson skrev:
Jo det är klart att när det gäller säkerheten har det ju gått framåt men jag menar bara vad gör den gamla bilen sämre än en ny att äga

Att äga gör den väl inte sämre, snarare är ju gamla bilar ofta BÄTTRE ur ägandesynpunkt, de tappar ingenting i värde, händer det nåt som kräver dyra reparationer kan man ofta skrota dem med gott samvete, en nyare bil måste man bita ihop och reparera då för att inte gå ännu mer back, ofta billigare försäkring, är den äldre än 30 år så är den skattefri, och så vidare.

Att KÖRA kan vara en annan sak. Men då bör vi jämföra likvärdiga modeller. Tar vi en 20 år gammal Mercedes S-klass så är det ju en betydligt trevligare bil på de flesta sätt jämfört med en ny, liten, billig skrammelburk från asien (MEN, för att hålla igång en gammal S-klasse eller liknande bil så måste man vara bilentusiast, "Olga 75 år som stickar bra men inte vet var tanklocket sitter" gör nog rätt i att hålla sig till sin KIA Picanto med garantier osv. i stället för att gå och köpa sig en 560SEL -89 med okänd ägarhistorik, så därmed inte sagt att hela sverige bör köra runt i gamla S-klasser.

Jämför man däremot en Volvo 245 -89 med en Volvo V70 -09, för att ta likvärdiga modeller, då torde det vara uppenbart att utvecklingen på bilsidan gått framåt... Två skilda världar att köra.

"Sämre säkerhet.
Värre miljöpåverkan.
Högre förbrukning.
Ful."

Sämre säkerhet - om man jämför likvärdiga modeller, ja. En dålig, ny bil kan däremot vara farligare än en gammal som var bra för sin tid.

Värre miljöpåverkan - Ja, och nej. Tillverkningen av en ny bil förbrukar en hel del av jordens resurser, och nu finns det ju egentligen katalysatorbilar som är såpass gamla och billiga att "alla" har råd med dem... Kanske inte riktigt lika ren som en 09 men skillnaden är knappast lika stor som mellan t.ex. en 86a utan kat och 89an med.

Högre förbrukning - ibland. Min 230E -85 med dålig strömlinjeform och antik K-jet insprutning tar inte mer bränsle än min morfars E200 -00. Allt beror ju på vad man jämför med. Ofta är en bil av idag snålare än vad samma modell var för 20 år sedan, men inte alltid. En Fiesta -79 är snål. En Suburban -79 är det inte. En Fiesta -09 är snål. En Suburban -09 är det inte...

Ful - Nja, det kan man väl inte säga? Det har väl alltid funnits snygga och fula bilar...

http://images1.makefive.com/images/2009 … 24cd9f.jpg
Gammal och vacker.
http://home.planet.nl/~vrija001/R12TR91.jpg
Gammal och ful.
http://www.partstrain.com/images/The_Au … iorano.jpg
Ny och vacker
http://www.wintonsworld.com/cars/a-cars … odus-1.jpg
Ny och ful

Slutliga poängen är väl att man ska ha den bil man trivs med och har råd med, om det nu då är en Saab V4 eller en Murcielago, det må väl vara upp till var och en?

Helt rätt och sen kan man ju jämföra lite mer också om man säget att en ny bil går 3000 mil per år medans min gamla ford som jag har på bilden bara går 1500 mil så blir det ju mindre utsläpp från den än att den också ska gå 3000 mil

Moparboy440
5 november 2009 · 4 682 Inlägg

ingenting nödvändigtvis, beror på vilka bilar man gemför..
gammla bilar är generellt sätt mycket bättre än nya på en massa områden.

Knugcab
5 november 2009 · 5 111 Inlägg

jimmy_mattsson skrev:

Volvo544special65 skrev:

jimmy_mattsson skrev:
Jo det är klart att när det gäller säkerheten har det ju gått framåt men jag menar bara vad gör den gamla bilen sämre än en ny att äga

Att äga gör den väl inte sämre, snarare är ju gamla bilar ofta BÄTTRE ur ägandesynpunkt, de tappar ingenting i värde, händer det nåt som kräver dyra reparationer kan man ofta skrota dem med gott samvete, en nyare bil måste man bita ihop och reparera då för att inte gå ännu mer back, ofta billigare försäkring, är den äldre än 30 år så är den skattefri, och så vidare.

Att KÖRA kan vara en annan sak. Men då bör vi jämföra likvärdiga modeller. Tar vi en 20 år gammal Mercedes S-klass så är det ju en betydligt trevligare bil på de flesta sätt jämfört med en ny, liten, billig skrammelburk från asien (MEN, för att hålla igång en gammal S-klasse eller liknande bil så måste man vara bilentusiast, "Olga 75 år som stickar bra men inte vet var tanklocket sitter" gör nog rätt i att hålla sig till sin KIA Picanto med garantier osv. i stället för att gå och köpa sig en 560SEL -89 med okänd ägarhistorik, så därmed inte sagt att hela sverige bör köra runt i gamla S-klasser.

Jämför man däremot en Volvo 245 -89 med en Volvo V70 -09, för att ta likvärdiga modeller, då torde det vara uppenbart att utvecklingen på bilsidan gått framåt... Två skilda världar att köra.

"Sämre säkerhet.
Värre miljöpåverkan.
Högre förbrukning.
Ful."

Sämre säkerhet - om man jämför likvärdiga modeller, ja. En dålig, ny bil kan däremot vara farligare än en gammal som var bra för sin tid.

Värre miljöpåverkan - Ja, och nej. Tillverkningen av en ny bil förbrukar en hel del av jordens resurser, och nu finns det ju egentligen katalysatorbilar som är såpass gamla och billiga att "alla" har råd med dem... Kanske inte riktigt lika ren som en 09 men skillnaden är knappast lika stor som mellan t.ex. en 86a utan kat och 89an med.

Högre förbrukning - ibland. Min 230E -85 med dålig strömlinjeform och antik K-jet insprutning tar inte mer bränsle än min morfars E200 -00. Allt beror ju på vad man jämför med. Ofta är en bil av idag snålare än vad samma modell var för 20 år sedan, men inte alltid. En Fiesta -79 är snål. En Suburban -79 är det inte. En Fiesta -09 är snål. En Suburban -09 är det inte...

Ful - Nja, det kan man väl inte säga? Det har väl alltid funnits snygga och fula bilar...

http://images1.makefive.com/images/2009 … 24cd9f.jpg
Gammal och vacker.
http://home.planet.nl/~vrija001/R12TR91.jpg
Gammal och ful.
http://www.partstrain.com/images/The_Au … iorano.jpg
Ny och vacker
http://www.wintonsworld.com/cars/a-cars … odus-1.jpg
Ny och ful

Slutliga poängen är väl att man ska ha den bil man trivs med och har råd med, om det nu då är en Saab V4 eller en Murcielago, det må väl vara upp till var och en?

Helt rätt och sen kan man ju jämföra lite mer också om man säget att en ny bil går 3000 mil per år medans min gamla ford som jag har på bilden bara går 1500 mil så blir det ju mindre utsläpp från den än att den också ska gå 3000 mil

Ja, och om den nya bilen går 1500 mil så är det ännu mindre utsläpp, så var vill du komma med den saken?
Jag kör det jag behöver köra, jag bestämmer mig inte i Januari att "i år ska jag köra 1500 mil" för att sedan stanna mitt på vägen och gå hem den 13 november när vägmätaren slår om... roll

Datsun King Cab "Daisy Diesel" (1985)
jimmy_mattsson
5 november 2009 · 170 Inlägg

jonTe skrev:

jimmy_mattsson skrev:
....och det där om högre förbrukning det kan man ju fundera på eftersom det beror på hur mycke man kör så klart

....nej. Även i testmiljö drar generellt sett en ny motor mindre bränsle än en gammal.

>>Volvo544special65 , grym post....tumme upp!

mvh Jonas

Jo det är sant men då kan man ju också tänka att om man tar en ny motor och en motor som är äldre låt säga 10 år så är ju den mer nött än en ny motor

FireTraXX DFFL
5 november 2009 · 9 020 Inlägg

jimmy_mattsson skrev:

jonTe skrev:

jimmy_mattsson skrev:
....och det där om högre förbrukning det kan man ju fundera på eftersom det beror på hur mycke man kör så klart

....nej. Även i testmiljö drar generellt sett en ny motor mindre bränsle än en gammal.

>>Volvo544special65 , grym post....tumme upp!

mvh Jonas

Jo det är sant men då kan man ju också tänka att om man tar en ny motor och en motor som är äldre låt säga 10 år så är ju den mer nött än en ny motor

Det är ju inte ens lönt att diskutera något med dig, försöker vrida och vända vartenda liten detalj till den grad att det passar dig till punkt och pricka.

Puss och kram

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.
jimmy_mattsson
5 november 2009 · 170 Inlägg

FireTraXX skrev:

jimmy_mattsson skrev:

jonTe skrev:

....nej. Även i testmiljö drar generellt sett en ny motor mindre bränsle än en gammal.

>>Volvo544special65 , grym post....tumme upp!

mvh Jonas

Jo det är sant men då kan man ju också tänka att om man tar en ny motor och en motor som är äldre låt säga 10 år så är ju den mer nött än en ny motor

Det är ju inte ens lönt att diskutera något med dig, försöker vrida och vända vartenda liten detalj till den grad att det passar dig till punkt och pricka.

Puss och kram

Detsamma

M103
5 november 2009 · 1 570 Inlägg

Många gillar ju bilarna enbart av det ekonomiska värdet. En dyr och ny bil är ju alltid automatiskt en bättre bil, eller? smile Precis som med allt annat i samhället idag, status. Så har det nog alltid varit.

Den bästa bilen är den som håller längst och som utslaget på ägandetiden har kostat minst i reparationer. Det är min måttstock när det gäller bruksbilar.

Nya bilar har ibland lite intetsägande design, plastiga detaljer, ibland sämre kvalitet, inget riktigt krom, mängder med onödiga finesser som bara höjer priset men som en riktig bilist knappast måste ha. Bara min åsikt. Sen har de ju lägre förbrukning, mer effektiva motorer, högre säkerhet, miljötrams mm som är bra. Men design ska man inte disktutera, alla tycker olika.

peegee Forummoderator
5 november 2009 · 2 924 Inlägg

För det första så hänger den här tråden ganska löst pga många omogna svar...

Men frågan i Topic kan ju jämföras med "hur långt är ett snöre..."
Så ändra Topic till något annat, jag tycker det ser ut som du egentligen vill diskutera något om "äldre bilar"?

Mina personliga kommentarer på detta är att det är väldigt skillnad på bil och bil (Ferrari, Lada mm)... sen är det väldigt inviduellt och ekonomiskt samt att en gammal bil kan ju vara 10 år eller 50 år...

// Moderator peegee

~ Life is short, have FUN! ~
Volkswagen Passat Variant 1.8T "2 owners is enough" (1999)
Audi R/S2 Coupé quattro "vällagrad" (1992)
Knugcab
5 november 2009 · 5 111 Inlägg

M103 skrev:
Många gillar ju bilarna enbart av det ekonomiska värdet. En dyr och ny bil är ju alltid automatiskt en bättre bil, eller? smile Precis som med allt annat i samhället idag, status. Så har det nog alltid varit.

Mmm, för folk utan någon egen uppfattning och smak så har det ju ofta varit nytt = bra och snyggt, gammalt = dåligt och fult. Det var väl därför man kunde sälja storblommiga tapeter på 70-talet... roll

Datsun King Cab "Daisy Diesel" (1985)
jimmy_mattsson
5 november 2009 · 170 Inlägg

peegee skrev:
För det första så hänger den här tråden ganska löst pga många omogna svar...

Men frågan i Topic kan ju jämföras med "hur långt är ett snöre..."
Så ändra Topic till något annat, jag tycker det ser ut som du egentligen vill diskutera något om "äldre bilar"?

Mina personliga kommentarer på detta är att det är väldigt skillnad på bil och bil (Ferrari, Lada mm)... sen är det väldigt inviduellt och ekonomiskt samt att en gammal bil kan ju vara 10 år eller 50 år...

// Moderator peegee

Kanske det men jag ger upp denna sida är ju för nya bilar bara

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang