Styling, skulder osv

HansN83 x40
10 november 2009 · 1 209 Inlägg

jag fattar inte detta... det e inte alla som kan gå o köpa en bil kontant, så d e ju många som tar bilen på lån, själv har jag min bil på lån och tycker inte att det e så farligt dyrt, men till styling skulla jag aldrig låna pengar för,, har man inte råd så ska man inte styla sin bil..... det e jag tycker om detta, men alla tycker eller tänker på samma sett..

Volvo S40 turbo.
Volvo V70 2,5FT "R- Design" (2011)
FireTraXX DFFL
10 november 2009 · 9 020 Inlägg

Jag lånade pengar av pappa till min bil, räntefritt men höööög avbetalning. tongue
Men det var ju bra, betade av bilen på lite mer än ett år.

Även om jag inte förstår hur folk kan ta dyra lån på sina bilar så förstår jag att de gör det.
Alla har ju inte en pappa som kan låna ut 150 000kr för att man vill ha en bil eller har sparat ihop så mycket själv.

Till styling och sånt förstår jag inte alls...

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.
Stream Statstjänsteman
10 november 2009 · 125 Inlägg

Icee skrev:
Skulle aldrig i livet fall mig in att ta lån till en bil.  Samma gäller föräldrarna eller överhuvudtaget alla släktingar jag vet.
Är lite av en principsak att de är idiotiskt att ta lån på något som efter några år inte är värt ett skit.
Nej ingen av oss kör någon sprillans ny bil för massa pengar men de som står man använder så äger man åtminstone, känns så mycket bättre  ifall om något skulle hända.
På samma gång slipper man att ha hutlöst dyra försäkringar utan brukar för de mesta nöja sig med trafik, möjligen en brand och stöld.
Brukar resonera som så med försäkringar att är det jag som är orsaken till en krock så får jag skylla mig själv, jag äger ändå bilen och inte banken.

En försäkring gäller väl med den omfattning du väljer (inte banken?) oavsett om du lånat till den? Vidare kan du välja att amortera ditt 300 000 kronors lån på tre eller 36 månader om du vill, för att jämna ut kostnaden.

Audi A6 Avant 3.0T quattro "Daytonagrey" (2009)
Robbin_V90 Elektriker/Montör
10 november 2009 · 534 Inlägg

Om man lånar pengar och stylar sin bil, eller om man sparar pengar och stylar sin bil, så är det ju iaf att kasta pengarna i sjön eftersom man inte får tillbaka pengarna när man säljer i vilket fall.
Köparen av en stylad frågar ju knappast om styling är betald av ett lån eller om det är betalat cash. =P Själv har jag inte några lån på styling, men funderar på att köpa fälgar på räntefri avbetalning. Det är ju i princip som att spara och köpa sen. Fast man får fälgarna innan man sparat färdigt... =P

Vem fan är "Måtta", och varför skulle jag vilja gasa med honom??
PlatinumRacing
10 november 2009 · 597 Inlägg

Robbin_V90 skrev:
Om man lånar pengar och stylar sin bil, eller om man sparar pengar och stylar sin bil, så är det ju iaf att kasta pengarna i sjön eftersom man inte får tillbaka pengarna när man säljer i vilket fall.

Håller inte med, det du får ut är personlig tillfredställelse, en unik bil, en och en annan blick. Detta är mer än nog för mig. Alla vill inte vara en i mängden, "styling" är ett sätt att visa sin personlighet och skicklighet genom bilen. 

Ett till plus är att man får se sina ideer bli verklighet.


my 2 cents

Robbin_V90 Elektriker/Montör
10 november 2009 · 534 Inlägg

PlatinumRacing skrev:

Robbin_V90 skrev:
Om man lånar pengar och stylar sin bil, eller om man sparar pengar och stylar sin bil, så är det ju iaf att kasta pengarna i sjön eftersom man inte får tillbaka pengarna när man säljer i vilket fall.

Håller inte med, det du får ut är personlig tillfredställelse, en unik bil, en och en annan blick. Detta är mer än nog för mig. Alla vill inte vara en i mängden, "styling" är ett sätt att visa sin personlighet och skicklighet genom bilen. 

Ett till plus är att man får se sina ideer bli verklighet.


my 2 cents

Det var inte riktigt så jag menade. Jag tycker också om att lägga pengar och tid på bilen.
Det jag tänkte på va snacket i början på tråden om att man inte får tillbaka pengarna när man stylar. Att man varken får det om man betalar cash eller lånar till det. Om du förstår hur jag tänker?

Vem fan är "Måtta", och varför skulle jag vilja gasa med honom??
Icee
10 november 2009 · 34 Inlägg

Stream skrev:
En försäkring gäller väl med den omfattning du väljer (inte banken?) oavsett om du lånat till den? Vidare kan du välja att amortera ditt 300 000 kronors lån på tre eller 36 månader om du vill, för att jämna ut kostnaden.

Att stå med en smälld bil och ett stort lån måste vara värsta som finns.
Jag är emot att betala en massa extra pengar åt olika företag.
Ett lån kostar, försäkringar kostar. Man blir inte rik på höga inkomster, de är de små utgifterna

Okej att man inte kan köpa ett hus kontant och är lite svårare att spara till. Men att ta lån på konsumtionsprodukter tycker jag känns idiotiskt, bil ser jag som sådan.

BMW 330xi "Touring" (2001)
PlatinumRacing
10 november 2009 · 597 Inlägg

Robbin_V90 skrev:

PlatinumRacing skrev:

Robbin_V90 skrev:
Om man lånar pengar och stylar sin bil, eller om man sparar pengar och stylar sin bil, så är det ju iaf att kasta pengarna i sjön eftersom man inte får tillbaka pengarna när man säljer i vilket fall.

Håller inte med, det du får ut är personlig tillfredställelse, en unik bil, en och en annan blick. Detta är mer än nog för mig. Alla vill inte vara en i mängden, "styling" är ett sätt att visa sin personlighet och skicklighet genom bilen. 

Ett till plus är att man får se sina ideer bli verklighet.


my 2 cents

Det var inte riktigt så jag menade. Jag tycker också om att lägga pengar och tid på bilen.
Det jag tänkte på va snacket i början på tråden om att man inte får tillbaka pengarna när man stylar. Att man varken får det om man betalar cash eller lånar till det. Om du förstår hur jag tänker?

KK då är jag med cool

NiKeMaN Entreprenör
10 november 2009 · 1 286 Inlägg

Man ska även tänka ett steg längre.
Idag ligger räntan för ett vettigt billån på 2.5-3.5 procent....
Då lånar jag gladeligen en del pengar till bilen. (för att köpa den alltså!)
Investerar man pengarna i fonder så har man en genomsnittlig avkastning på 11% istället. Då har man alltså "tjänat" mellanstående procent och får på så sätt delvis av bilen betald genom vinsten på sina värdepapper.

Lite kul dock. Det verkar finnas två läger.
Grupp Nr1: Är en yngre kille som fått inpräntat av mor o far att lån är något fult och ska undvikas in i minsta detalj. Själva så åker dom Volvo 240 eller Opel Manta och tycker att dom njuter av sitt bilintresse.

Grupp Nr 2: Är lite äldre än nr1, och har insett att man inte är den dålig människa för att man har ett lån på bilen, så han köper sig en nyare Volvo, Audi, BMW eller Toyota Supra och lever livet medans han är ung och har sitt dyra intresse. Att bilen kostar pengar varje månad gör inget i förhållande till vad han får ut i glädje av den.

Senast redigerat av NiKeMaN (10 november 2009)

// Niklas Johansson
Hedning Fd Bannad
11 november 2009 · 657 Inlägg

NiKeMaN skrev:
Man ska även tänka ett steg längre.
Idag ligger räntan för ett vettigt billån på 2.5-3.5 procent....
Då lånar jag gladeligen en del pengar till bilen. (för att köpa den alltså!)
Investerar man pengarna i fonder så har man en genomsnittlig avkastning på 11% istället. Då har man alltså "tjänat" mellanstående procent och får på så sätt delvis av bilen betald genom vinsten på sina värdepapper.

Lite kul dock. Det verkar finnas två läger.
Grupp Nr1: Är en yngre kille som fått inpräntat av mor o far att lån är något fult och ska undvikas in i minsta detalj. Själva så åker dom Volvo 240 eller Opel Manta och tycker att dom njuter av sitt bilintresse.

Grupp Nr 2: Är lite äldre än nr1, och har insett att man inte är den dålig människa för att man har ett lån på bilen, så han köper sig en nyare Volvo, Audi, BMW eller Toyota Supra och lever livet medans han är ung och har sitt dyra intresse. Att bilen kostar pengar varje månad gör inget i förhållande till vad han får ut i glädje av den.

och dem övriga pengarna han har råd att spendera på bilen kan han chippa, trimma, styla för istället för att byta topplockspackningar och vattenpumpar, lån is the shit om man lånar med måtta, smsa låna är aldrig en bra sak:)

Märkesbög
Gladh90
11 november 2009 · 124 Inlägg

Okej, jag förstår allas tankar om att det är dåligt att låna ihop till styling.. visst man får inte ut de pengarna sen, men om man har just det intresset att styla bilar då? man köper en bil och samtidigt som man tar lånet på bilen så tar man några extra kronor för att piffa upp den lite.. jag tycker det är helt okej att låna ihop och styla en bil. bara det inte blir alldeles för mkt. självklart tycker jag med att låna överhuvudtaget är dumt för man vet inte om man blir av med jobb eller liknande och kanske inte kan betala.men har man ett intresse så har man... inget är gratis i livet...

Hamilton
11 november 2009 · 8 864 Inlägg

Denrosabofinken skrev:
Okej, jag förstår allas tankar om att det är dåligt att låna ihop till styling.. visst man får inte ut de pengarna sen, men om man har just det intresset att styla bilar då? man köper en bil och samtidigt som man tar lånet på bilen så tar man några extra kronor för att piffa upp den lite.. jag tycker det är helt okej att låna ihop och styla en bil. bara det inte blir alldeles för mkt. självklart tycker jag med att låna överhuvudtaget är dumt för man vet inte om man blir av med jobb eller liknande och kanske inte kan betala.men har man ett intresse så har man... inget är gratis i livet...

Äntligen ett vettigt inlägg i tråden.
Tror att många skulle få stora problem om dom blev arbetslösa eller på annat sätt fick lägre inkomster.
Visst är det kul med snygg bil och leva på nudlar och jobba 90timmar i veckan ?
Lite väl överdrivet senario kanske men inte alls omöjligt.

Fotograf på tierpidag.se
Hool
11 november 2009 · 1 067 Inlägg

En bil är ett stort inköp. Bilar och boende får man låna till..   OM man anser sig behöva en finare bil..

Köper du en bil kring 100' så är det värt att låna för att betala av en del och casha resten när du säljer/byter den sedan..


Köper du stylinglyktor på realcar för 1995:- ska du köpa dem kontant..  Inget du ska låna till..

BMW 525i E34 "Pingu" (1992)
BMW 325iT "Oxy" (1989)
Germax
11 november 2009 · 12 086 Inlägg

Sued skrev:
Inte speciellt många, kompisen har en normal lön på runt 20.000:- efter skatt och bor hemma med en hyra på 1.500:-, med diverse räkningar och krogrundor har han normalt ut 5.000:- varje månad, vilket ger en hel del kvar att fixa bilen för. Tror att fallet med många unga personer som stylar sina bilar är att de bor hemma, vilket ger dem bra med pengar över i fickan varje månad.

Sen ska vi inte glömma de som driver egna företag, rätt vanligt bland dagen unga, jag själv som exempel. Med lite snurr på verksamheten så finns det överskott om kan användas till bilar, samt att det är inte direkt svårt att skriva av saker hit och dit, momsfritt är bra ibland wink

Sen skiljer sig utgifterna väldigt från vart man bor, dyrt att ha lägenhet i en större stad tex...


Edit: Däremot så tror jag att rätt många bilar är bankens egendom ett par år till...

Hur många har 20 ut och bor hemma, bortskämda sorgliga faan.

HalfShell
11 november 2009 · 162 Inlägg

JapMax skrev:

Sued skrev:
Inte speciellt många, kompisen har en normal lön på runt 20.000:- efter skatt och bor hemma med en hyra på 1.500:-, med diverse räkningar och krogrundor har han normalt ut 5.000:- varje månad, vilket ger en hel del kvar att fixa bilen för.


Edit: Däremot så tror jag att rätt många bilar är bankens egendom ett par år till...

Hur många har 20 ut och bor hemma, bortskämda sorgliga faan.

Jag reagerade också på detta. "Normal lön på runt 20,000 ut".. Om det är en normal lön i dagens Sverige vill jag också komma till det länet där det är så, för i den värld jag lever så är 20 ut en jefla bra lön.

Lån till bil nej, främst för att jag inte vill stå med skulder på en smälld bil om faran är framme. Om man är i akut behov av en bil så är det klart att man ska låna, men personligen är det ingenting som ligger för mig.

Senast redigerat av HalfShell (11 november 2009)

How about you come sit on my lap and we'll see what pops up
Sued
11 november 2009 · 238 Inlägg

JapMax skrev:

Sued skrev:
Inte speciellt många, kompisen har en normal lön på runt 20.000:- efter skatt och bor hemma med en hyra på 1.500:-, med diverse räkningar och krogrundor har han normalt ut 5.000:- varje månad, vilket ger en hel del kvar att fixa bilen för. Tror att fallet med många unga personer som stylar sina bilar är att de bor hemma, vilket ger dem bra med pengar över i fickan varje månad.

Sen ska vi inte glömma de som driver egna företag, rätt vanligt bland dagen unga, jag själv som exempel. Med lite snurr på verksamheten så finns det överskott om kan användas till bilar, samt att det är inte direkt svårt att skriva av saker hit och dit, momsfritt är bra ibland wink

Sen skiljer sig utgifterna väldigt från vart man bor, dyrt att ha lägenhet i en större stad tex...


Edit: Däremot så tror jag att rätt många bilar är bankens egendom ett par år till...

Hur många har 20 ut och bor hemma, bortskämda sorgliga faan.

En lön på mellan 15-22.000 hos en person mellan 22-28 efter skatt är hyfsat normalt i mina ögon. Jobbade direkt färsk ut från skolan på Coop Forum där jag hade en normal månadslön på mellan 14-17.000 beroende på antal timmar jobbat, så med några år på nacken är det inte direkt svårt att lägga på en tusenlapp eller två. En stor del av mina kompisar bor hemma, inklusive min 19 åriga lillebror, han precis som flera av de andra drar in 17.000 i månaden, vilket räcker och blir över till både bil och krog.

Kompisen som jag nämnde i min första post är 21 år, kör lastbil och drar in 20.000 i månaden, vid behov kan han även rycka in och köra extra upp till Stockholm vilket med traktamente ger honom 10.000 extra ut, något han inte direkt är ensam om...

Själv jobbar jag som MP och är delägare i ett företag inom återvinningsbranschen, något jag själv jobbat upp mig till. Visst jag jobbar i princip 7 dagar i veckan, men det lönar sig i slutändan.

I dagsläget är det svårt att hitta jobb pga av lågkonjunkturen, men att få en lön på lite under 20.000 eller till och med 20.000 är inte ovanligt, däremot är oftast de jobben inte direkt glamorösa. Bor i Uddevalla, Västergötlandslän, ni är välkomna att flytta hit, börjar bli lite tradigt att se samma personer på krogen hela tiden.

Dream as if you'll live forever, live as if you'll die today.
Bjork OEM <3
11 november 2009 · 6 957 Inlägg

Sued skrev:

JapMax skrev:

Sued skrev:
Inte speciellt många, kompisen har en normal lön på runt 20.000:- efter skatt och bor hemma med en hyra på 1.500:-, med diverse räkningar och krogrundor har han normalt ut 5.000:- varje månad, vilket ger en hel del kvar att fixa bilen för. Tror att fallet med många unga personer som stylar sina bilar är att de bor hemma, vilket ger dem bra med pengar över i fickan varje månad.

Sen ska vi inte glömma de som driver egna företag, rätt vanligt bland dagen unga, jag själv som exempel. Med lite snurr på verksamheten så finns det överskott om kan användas till bilar, samt att det är inte direkt svårt att skriva av saker hit och dit, momsfritt är bra ibland wink

Sen skiljer sig utgifterna väldigt från vart man bor, dyrt att ha lägenhet i en större stad tex...


Edit: Däremot så tror jag att rätt många bilar är bankens egendom ett par år till...

Hur många har 20 ut och bor hemma, bortskämda sorgliga faan.

En lön på mellan 15-22.000 hos en person mellan 22-28 efter skatt är hyfsat normalt i mina ögon. Jobbade direkt färsk ut från skolan på Coop Forum där jag hade en normal månadslön på mellan 14-17.000 beroende på antal timmar jobbat, så med några år på nacken är det inte direkt svårt att lägga på en tusenlapp eller två. En stor del av mina kompisar bor hemma, inklusive min 19 åriga lillebror, han precis som flera av de andra drar in 17.000 i månaden, vilket räcker och blir över till både bil och krog.

Kompisen som jag nämnde i min första post är 21 år, kör lastbil och drar in 20.000 i månaden, vid behov kan han även rycka in och köra extra upp till Stockholm vilket med traktamente ger honom 10.000 extra ut, något han inte direkt är ensam om...

Själv jobbar jag som MP och är delägare i ett företag inom återvinningsbranschen, något jag själv jobbat upp mig till. Visst jag jobbar i princip 7 dagar i veckan, men det lönar sig i slutändan.

I dagsläget är det svårt att hitta jobb pga av lågkonjunkturen, men att få en lön på lite under 20.000 eller till och med 20.000 är inte ovanligt, däremot är oftast de jobben inte direkt glamorösa. Bor i Uddevalla, Västergötlandslän, ni är välkomna att flytta hit, börjar bli lite tradigt att se samma personer på krogen
hela tiden.

Ja flytta V-Götaland big_smile Jag har inte haft en lön under 20 på ett bra tag tongue

Man skulle ju kunna ta denna tråden ett steg längre..en del säger usch, fy, blä för billån.
Vad säger ni då om folk som inte ens har bilen på sig själva ÄVEN om den är betald??

OEM <3
nitrox Defloratör.
11 november 2009 · 641 Inlägg

steifan skrev:

nitrox skrev:

steifan skrev:
Jag lånade 20k extra för att köpa lite roliga grejer
snabbt när jag köpte nuvarande bilen. cool

LÅnade du pengar för att köpa en gammal volvo 740?

Lånade 40 lax för att köpa en fräsch gammal bil istället för en sleten nyare wink

Snacka om att skjuta sig själv i foten.

Närå men alltså äääh jag ger upp

Plastidip har tagit epa stylingen till nya höjder pff:P
Volvo 240 Turbo "Inbrottsmagneten" (1984)
gamlingen
11 november 2009 · 5 198 Inlägg

Bjork skrev:

Sued skrev:

JapMax skrev:

Hur många har 20 ut och bor hemma, bortskämda sorgliga faan.

En lön på mellan 15-22.000 hos en person mellan 22-28 efter skatt är hyfsat normalt i mina ögon. Jobbade direkt färsk ut från skolan på Coop Forum där jag hade en normal månadslön på mellan 14-17.000 beroende på antal timmar jobbat, så med några år på nacken är det inte direkt svårt att lägga på en tusenlapp eller två. En stor del av mina kompisar bor hemma, inklusive min 19 åriga lillebror, han precis som flera av de andra drar in 17.000 i månaden, vilket räcker och blir över till både bil och krog.

Kompisen som jag nämnde i min första post är 21 år, kör lastbil och drar in 20.000 i månaden, vid behov kan han även rycka in och köra extra upp till Stockholm vilket med traktamente ger honom 10.000 extra ut, något han inte direkt är ensam om...

Själv jobbar jag som MP och är delägare i ett företag inom återvinningsbranschen, något jag själv jobbat upp mig till. Visst jag jobbar i princip 7 dagar i veckan, men det lönar sig i slutändan.

I dagsläget är det svårt att hitta jobb pga av lågkonjunkturen, men att få en lön på lite under 20.000 eller till och med 20.000 är inte ovanligt, däremot är oftast de jobben inte direkt glamorösa. Bor i Uddevalla, Västergötlandslän, ni är välkomna att flytta hit, börjar bli lite tradigt att se samma personer på krogen
hela tiden.

Ja flytta V-Götaland big_smile Jag har inte haft en lön under 20 på ett bra tag tongue

Man skulle ju kunna ta denna tråden ett steg längre..en del säger usch, fy, blä för billån.
Vad säger ni då om folk som inte ens har bilen på sig själva ÄVEN om den är betald??

jag har ALDRIG tjänat 20.000  i hela mitt yrkesverksamma liv..  ändå har jag jobbat med allt möjligt.

TurbOla Reservdansk
11 november 2009 · 6 271 Inlägg

gamlingen skrev:
jag har ALDRIG tjänat 20.000  i hela mitt yrkesverksamma liv..  ändå har jag jobbat med allt möjligt.

Hur långt är ditt "yrkesverksamma liv" då? wink
3 månader? lol

Ett exempel:
Stenläggare (kräver ingen utbildning, bara hårt arbete) ger minst 20 000 ut efter skatt, inkl. traktamente - i alla fall där jag var. smile

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang