Bästa bruksbilen som finns?

Stoxoz
22 november 2009 · 125 Inlägg

Hej. Jag har länge funderat över just denna fråga. Vilken anses vara den mest perfekta bruksbilen?
Är det volvo? Wolkswagen, Saab? kanske Audi eller något annat märke och känd modell?

Men vilken tror ni är världens bästa bruksbil, och då menar jag en bil som sällan krånglar, en som är väldigt pålitlig och som är snygg men ändå diskret, snabb men inte allt för törstig. Och som helst inte har för många år på nacken.

Jag vill höra era spontana reaktioner och vad ni ärligt tror. Helst inga åsikter som rör era egna bilar, utan jag vill veta vad ni hört och vad ni tror efter att ha hört, sett, diskuterat och kommit fram till vad som är en väldigt bra bruksbil.

Detta vill jag inte höra som nån slags köpråd utan mest i rent nyfiket intresse. Men låt oss ändå säga att prisklassen ligger på mellan 30- till 100-tusen.

Skulle bli intressant o höra vad folk tycker. smile

trocade
22 november 2009 · 194 Inlägg

Japansk bil om du vill ha en bil som sällan krånglar...

Rquired Allmänt envis
22 november 2009 · 12 512 Inlägg

Nej inte igen, svaret är ju självklart. Hälften kommer skriva "Volvo 740" och den andra hälften kommer inte hålla med roll

Problemet med att bestämma "Världens bästa bruksbil" är ju att det finns så många åsikter och preferenser. Jag skulle själv aldrig vilja köra runt i en tråkig könlös japs till vardags (Nej, Lexus eller Skyline etc är inte inkluderade under Japs), utan jag vill ha en körglad bil.

Bmw är därför en perfekt bil för mig, körglad, hållbar och när det går sönder är det varken svindyrt eller svårfixat. Men när Tant Agda 84 år skall ha en bruksbil, är hon intresserad av en sådan bil? Nej för henne är kanske japanen en bättre bil.

Det finns så många åsikter att detta aldrig kommer gå att få ihop, speciellt inte på ett forum som Garaget tyvärr...

Senast redigerat av Rquired (22 november 2009)

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
Stoxoz
22 november 2009 · 125 Inlägg

trocade skrev:
Japansk bil om du vill ha en bil som sällan krånglar...

Okej. När jag tänker på bra japanskt så tänker jag direkt på Toyota. Är det lika med kvalité eller? Mitsubishi kanske? Vilken modell tror du är en typisk bra japansk bruksbil?

Stoxoz
22 november 2009 · 125 Inlägg

Rquired skrev:
Nej inte igen, svaret är ju självklart. Hälften kommer skriva "Volvo 740" och den andra hälften kommer inte hålla med roll

Problemet med att bestämma "Världens bästa bruksbil" är ju att det finns så många åsikter och preferenser. Jag skulle själv aldrig vilja köra runt i en tråkig könlös japs till vardags (Nej, Lexus eller Skyline etc är inte inkluderade under Japs), utan jag vill ha en körglad bil.

Bmw är därför en perfekt bil för mig, körglad, hållbar och när det går sönder är det varken svindyrt eller svårfixat. Men när Tant Agda 84 år skall ha en bruksbil, är hon intresserad av en sådan bil? Nej för henne är kanske japanen en bättre bil.

Det finns så många åsikter att detta aldrig kommer gå att få ihop, speciellt inte på ett forum som Garaget tyvärr...

Fast jag ser det mer som att folk i dessa diskussioner alltid tar upp sina egna bilar som referens. Men folk måste väl ändå ha några som helst yttre tankar om vad dom tror kan vara bäst? Jag kör själv BMW och är väldigt nöjd, men kan lätt tänka mig att det finns bättre bilar, och det finns definitivt bilar som är både snabbare och skönare än min, så man får försöka tänka utanför lådan, inte bara på vad man själv kör.. utan vad man kanske har testat eller hört talas om ska va bra

trocade
22 november 2009 · 194 Inlägg

Stoxoz skrev:

trocade skrev:
Japansk bil om du vill ha en bil som sällan krånglar...

Okej. När jag tänker på bra japanskt så tänker jag direkt på Toyota. Är det lika med kvalité eller? Mitsubishi kanske? Vilken modell tror du är en typisk bra japansk bruksbil?

Eftersom du la till lite rolig så kan jag tänka mig  Subaru ... toyota är väl inte specillt roliga bilar .. men jo jag tänkte på dom smile

Hedning Fd Bannad
22 november 2009 · 657 Inlägg

Rquired skrev:
Nej inte igen, svaret är ju självklart. Hälften kommer skriva "Volvo 740" och den andra hälften kommer inte hålla med roll

Problemet med att bestämma "Världens bästa bruksbil" är ju att det finns så många åsikter och preferenser. Jag skulle själv aldrig vilja köra runt i en tråkig könlös japs till vardags (Nej, Lexus eller Skyline etc är inte inkluderade under Japs), utan jag vill ha en körglad bil.

Bmw är därför en perfekt bil för mig, körglad, hållbar och när det går sönder är det varken svindyrt eller svårfixat. Men när Tant Agda 84 år skall ha en bruksbil, är hon intresserad av en sådan bil? Nej för henne är kanske japanen en bättre bil.

Det finns så många åsikter att detta aldrig kommer gå att få ihop, speciellt inte på ett forum som Garaget tyvärr...

du vill inte ha en tråkig könslös bil till vardags, vad fan har du mercan till då?big_smile

Den ultimata bruksbilen ska inte dra mycket bensin, den ska vara säker på vintern, den ska vara tyst och bekväm i coupen, den ska ha modernt chipvänligt styrsystem. Bilen vi pratar om är självklart -69ans Hemi Charger R/Tsmile

Märkesbög
alexandern
22 november 2009 · 161 Inlägg

http://bilprovningen.se/Externt/bpwebab … nt&m=7 där finns lite besiktnings statistik för olika modeller! när bilarna börjar va 10 år verkar det mest bara va japanskt i topp

Stoxoz
22 november 2009 · 125 Inlägg

trocade skrev:

Stoxoz skrev:

trocade skrev:
Japansk bil om du vill ha en bil som sällan krånglar...

Okej. När jag tänker på bra japanskt så tänker jag direkt på Toyota. Är det lika med kvalité eller? Mitsubishi kanske? Vilken modell tror du är en typisk bra japansk bruksbil?

Eftersom du la till lite rolig så kan jag tänka mig  Subaru ... toyota är väl inte specillt roliga bilar .. men jo jag tänkte på dom smile

hehe.. Jag har också läst nån undersökning om att Subaru har dom mest nöjda kunderna eller nåt i den stilen. Men jag har läst samma sak om BMW, men dom spelar ju inte direkt i samma liga. Men hur går dom att jämföra? Jag har kört BMW i snart 4 år, och jag har långt ifrån haft det problemfritt. Det kanske mer har med årsringarna på bilen. Min börjar ju närma sig sin 11e födelsedag tongue så lite gammal e hon ju...

Danne_gg KTH Ingenjör;)
22 november 2009 · 391 Inlägg

Audi A4 2.0TDI (utan quattro om man skall åka snålt) Även 2.0TFSI utan quattro går att köra en bit under 8.0 blandat utan problem... Stora snygga och tillförlitliga bilar framförallt dieseln!

Four rings to rule them all!
Rquired Allmänt envis
22 november 2009 · 12 512 Inlägg

Stoxoz skrev:

Rquired skrev:
Nej inte igen, svaret är ju självklart. Hälften kommer skriva "Volvo 740" och den andra hälften kommer inte hålla med roll

Problemet med att bestämma "Världens bästa bruksbil" är ju att det finns så många åsikter och preferenser. Jag skulle själv aldrig vilja köra runt i en tråkig könlös japs till vardags (Nej, Lexus eller Skyline etc är inte inkluderade under Japs), utan jag vill ha en körglad bil.

Bmw är därför en perfekt bil för mig, körglad, hållbar och när det går sönder är det varken svindyrt eller svårfixat. Men när Tant Agda 84 år skall ha en bruksbil, är hon intresserad av en sådan bil? Nej för henne är kanske japanen en bättre bil.

Det finns så många åsikter att detta aldrig kommer gå att få ihop, speciellt inte på ett forum som Garaget tyvärr...

Fast jag ser det mer som att folk i dessa diskussioner alltid tar upp sina egna bilar som referens. Men folk måste väl ändå ha några som helst yttre tankar om vad dom tror kan vara bäst? Jag kör själv BMW och är väldigt nöjd, men kan lätt tänka mig att det finns bättre bilar, och det finns definitivt bilar som är både snabbare och skönare än min, så man får försöka tänka utanför lådan, inte bara på vad man själv kör.. utan vad man kanske har testat eller hört talas om ska va bra

Tänka utanför lådan är inte Garagets märkesentusiasters starka sida direkt, och jag vet inte jag hör kanske till dessa. Men jag tror denna tråden kommer sluta i någon helt annat än vad den var tänkt för i alla fall, tyvärr smile

Jag har i alla fall tittat utanför ramarna och ägt mycket mer än Bmw, men det är dem som passar mig bäst helt enkelt.

Ofta finns det en del i en bil som passar en, och en del som inte gör så. Och gillar man en bil så gäller det att man kan leva med nackdelarna. Men för vissa personer finns det märken där väldigt mycket passar en och väldigt lite sticker en i ögonen. Det är då väldigt lätt att uttrycka sig på ett sätt som får andra att tolka det som om att man tycker att *märke* är det bästa i världen.

Vad det än är som ligger bakom, så är det vanlig förekommande på Garaget.org.

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
Stoxoz
22 november 2009 · 125 Inlägg

Rquired skrev:

Stoxoz skrev:

Rquired skrev:
Nej inte igen, svaret är ju självklart. Hälften kommer skriva "Volvo 740" och den andra hälften kommer inte hålla med roll

Problemet med att bestämma "Världens bästa bruksbil" är ju att det finns så många åsikter och preferenser. Jag skulle själv aldrig vilja köra runt i en tråkig könlös japs till vardags (Nej, Lexus eller Skyline etc är inte inkluderade under Japs), utan jag vill ha en körglad bil.

Bmw är därför en perfekt bil för mig, körglad, hållbar och när det går sönder är det varken svindyrt eller svårfixat. Men när Tant Agda 84 år skall ha en bruksbil, är hon intresserad av en sådan bil? Nej för henne är kanske japanen en bättre bil.

Det finns så många åsikter att detta aldrig kommer gå att få ihop, speciellt inte på ett forum som Garaget tyvärr...

Fast jag ser det mer som att folk i dessa diskussioner alltid tar upp sina egna bilar som referens. Men folk måste väl ändå ha några som helst yttre tankar om vad dom tror kan vara bäst? Jag kör själv BMW och är väldigt nöjd, men kan lätt tänka mig att det finns bättre bilar, och det finns definitivt bilar som är både snabbare och skönare än min, så man får försöka tänka utanför lådan, inte bara på vad man själv kör.. utan vad man kanske har testat eller hört talas om ska va bra

Tänka utanför lådan är inte Garagets märkesentusiasters starka sida direkt, och jag vet inte jag hör kanske till dessa. Men jag tror denna tråden kommer sluta i någon helt annat än vad den var tänkt för i alla fall, tyvärr smile

Jag har i alla fall tittat utanför ramarna och ägt mycket mer än Bmw, men det är dem som passar mig bäst helt enkelt.

Ofta finns det en del i en bil som passar en, och en del som inte gör så. Och gillar man en bil så gäller det att man kan leva med nackdelarna. Men för vissa personer finns det märken där väldigt mycket passar en och väldigt lite sticker en i ögonen. Det är då väldigt lätt att uttrycka sig på ett sätt som får andra att tolka det som om att man tycker att *märke* är det bästa i världen.

Vad det än är som ligger bakom, så är det vanlig förekommande på Garaget.org.

Haha.. jag kan lika lätt kopiera texten o lägga den i flashback. Där spårar alltid diskussionerna iväg! Jag tycker de flesta här har kommit med lite bra inlägg som är läs- och tänkvärt smile

Hamilton
22 november 2009 · 8 865 Inlägg

En bra bruksbil är en som alltid startat och är billig att äga spannet mellan 30-100 000 var lite väl stor.
Förövrigt så finns det redan trådar om det här, varför använda sökfunktionen när man kan skita i det......

Fotograf på tierpidag.se
Rquired Allmänt envis
22 november 2009 · 12 512 Inlägg

Tyvärr tillåts inte diskussionerna spåra iväg här, på både gott och ont. Men jag håller med, hittills har det varit på en bra nivå så vi får väl se tongue

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
jocke_gronberg
22 november 2009 · 4 586 Inlägg

Något gammal men en rätt seg bil att ta dö på är audi 80 2.0

vi har 4st på våran gata alla går dag som natt och utan några stora bekymmer med dom. Den som gått längst är snart uppe på 34.000 mil men går fortfarande fint

dock så kostar dom mindre än 30.000:- men kanon bil för den pengen man får betala.

Senast redigerat av jocke_gronberg (22 november 2009)

Stoxoz
22 november 2009 · 125 Inlägg

Hamilton skrev:
En bra bruksbil är en som alltid startat och är billig att äga spannet mellan 30-100 000 var lite väl stor.
Förövrigt så finns det redan trådar om det här, varför använda sökfunktionen när man kan skita i det......

Jag använder alltid sökfunktionen innan jag skapar en ny tråd. Så även denna gång, och jag kunde inte hitta en tillräckligt bra tråd (eller iaf relativt ny tråd) som berörde ämnet jag ville diskutera. Så jag tycker det var en bra idé. Och många har redan skrivit och kommit med bra förslag. smile

Stoxoz
22 november 2009 · 125 Inlägg

jocke_gronberg skrev:
Något gammal men en rätt seg bil att ta dö på är audi 80 2.0

vi har 4st på våran gata alla går dag som natt och utan några stora bekymmer med dom. Den som gått längst är snart uppe på 34.000 mil men går fortfarande fint

dock så kostar dom mindre än 30.000:- men kanon bil för den pengen man får betala.

Gamla hederliga o fina bilar i all ära. Men uussch, jag har på senare år blivit allergisk mot bilar äldre än 98. Det är snart jag börjar tycka min E46 -99 är för gammal. Och jag börjar märka att den har några år på nacken. Det är precis som en tidsinställd bomb eller förutsatt datum då alla delar och liknande ska sluta fungera eller börja ge upp. Fjädring, styrleder, bussningar, stundtals kärvig växellåda. Till och med läckande spolarvätskekärl. Allt verkar ske på en o samma gång när bilen närmar sig 9-10 år gammal

jocke_gronberg
22 november 2009 · 4 586 Inlägg

Stoxoz skrev:

jocke_gronberg skrev:
Något gammal men en rätt seg bil att ta dö på är audi 80 2.0

vi har 4st på våran gata alla går dag som natt och utan några stora bekymmer med dom. Den som gått längst är snart uppe på 34.000 mil men går fortfarande fint

dock så kostar dom mindre än 30.000:- men kanon bil för den pengen man får betala.

Gamla hederliga o fina bilar i all ära. Men uussch, jag har på senare år blivit allergisk mot bilar äldre än 98. Det är snart jag börjar tycka min E46 -99 är för gammal. Och jag börjar märka att den har några år på nacken. Det är precis som en tidsinställd bomb eller förutsatt datum då alla delar och liknande ska sluta fungera eller börja ge upp. Fjädring, styrleder, bussningar, stundtals kärvig växellåda. Till och med läckande spolarvätskekärl. Allt verkar ske på en o samma gång när bilen närmar sig 9-10 år gammal

det är nog helt sant du får byta ut nästan alla slitdelar när bilen börjar bli en 9-11 år gammal. Även kopplingen med lite otur

Karl-Bertil
22 november 2009 · 518 Inlägg

när jag ser en sån här tråd undrar jag bara en sak :

när börjar sandlådenivån?

det är helt omöjligt att utse EN bil som bäst då det finns lika många olika bra bilar som det finns märken.

ställer man av en volvo 740 inför vintern är det nåt som inte klickar i ordentligt.
caromania Forummoderator
22 november 2009 · 9 296 Inlägg

Honda Accord Executive. "BMW-klass" om vi kallar det för det, på inredning och detaljarbete, och pålitligare än det mesta. Bara att serva och köra, krångelfritt bilägande.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang