Veteranbil som vinter/bruksbil? (Förgasare vs. minusgrader)

Andreas 940 -utan 940
17 december 2009 · 1 728 Inlägg

Jag ska flytta om tre månader och kommer då ha så nära till jobbet och allt annat att jag skulle klara mig utan bil, men en bil måste man ju ändå ha så jag tänkte sälja Volvon och köpa en skattebefriad bil som går att veteranförsäkra billigt.
Eftersom den mest kommer att användas på vintern när jag inte kan cykla till jobbet undrar jag därför hur pass bra gamla förgasarmotorer generellt fungerar vid minusgrader? Jag kommer ha tillgång till motorvärmaruttag åtminstone vid hemparkeringen och ska försöka fixa det vid jobbparkeringen också.
Det står antingen mellan en Volvo 140/240 eller nåt med en amerikansk V8 i typ Cheva 350.

Den enda erfarenheten jag har av förgasarbilar är en Ford från -86 och den var lika svår att starta på vintern som på sommaren. roll

Ni som kör med förgasare på vintern får gärna dela med er av era erfarenheter.

Mvh Andreas

eastmotorsport -sommar ska de va....
17 december 2009 · 4 524 Inlägg

Förgasarmotorer funkar hur bra som helst. Riktigt g;a har ju manuell choke medans nyare har automatisk choke.  Bara se till att den funkar och naturligtvis som alla andra bilar att t-stift , ev. brytarspetsar , luftfilter är fräscht så ska det funka hur bra som helst. Och en cheva 350 kan man väl säga är "ganska" dyr att köra  , speciellt som vinterbil.
Lycka till!

Tack till alla som följer och tittar i våra projekttrådar .
Dagge88
17 december 2009 · 629 Inlägg

Min 142a startar och går ännu, och vi har ju fått det bra mycket kallare nu här i örebro trakterna wink
Har även motorvärmare på den, så det använder jag på morgonen , men när man ska åka hem brukar det bli riktiga kallstarter, men då chockar man bara fullt ut så startar den, aldrig varit något problem att få igång den ännu.

Mröh
Ford Galaxie "Fårrden" (1970)
Volvo 855 "T5r" (1995)
Opel Rekord (1982)
decib3L Körv
17 december 2009 · 3 535 Inlägg

Min jetta 1a funkar alldeles utmärkt smile Sålänge grejerna är fräscha och saker och ting är hela så är det ingen fara smile

Truckdriving Man
Patarei
17 december 2009 · 129 Inlägg

Nej inte ska det vara några problem så länge du sköter om din bil.
Åker ju själv PV 544 året om.

Det enda problemet som jag ser det är vägsaltet.

AlvereZ
17 december 2009 · 787 Inlägg

Åker 240 76:a jag använder vare sig motorvärmare eller choke. Startar lätt varje gång..

Den är även tillsalu kanske smile

Remiss
17 december 2009 · 1 339 Inlägg

Vintrarna var längre och kallare förr, iallfall här nere och då hade man ju inga problem så du har nog inget att oroa dig för wink

Andreas 940 -utan 940
17 december 2009 · 1 728 Inlägg

Tack för svaren, även om jag inte minns mycket av det själv så fanns det ju faktiskt en tid då Internet var svartvitt och nästan alla bilar hade förgasare och det fungerade ju uppenbarligen. Jag antar att min skepsis angående förgasarbilar beror på att det inte har tillverkats några sen det blev lag på katalysator 1988 och att de flesta man ser är gamla slitna skrothögar som måste ha starthjälp.
Är alla delar i bra skick borde det som ni säger inte vara några problem.

Eftersom jag byter ner mig från turbo vill jag helst ha en bil med V8 så jag åtminstone kan njuta av ljudet.
Hur mycket får man räkna med att en "350" drar i en bil som väger 1,5-2ton och självklart med automatlåda?
Jag räknar med att en sån drar 1,5L/mil men att jag ändå kommer tjäna på det eftersom det inte är någon skatt och försäkringen är mycket billigare.
940:n kostar nästan 18kr/dag i skatt och halvförsäkring, en veteranbil under 4kr så det gör inget om den skulle dra lite mer bensin (jag kommer ju dessutom köra mycket mindre än jag gör nu).

Halva sträckan mellan jobbet och hemmet kommer vara en 30-sträcka och den andra halvan 50, sen är det så nära att motorn inte kommer hinna uppnå driftstemperatur.
En elbil hade ju varit perfekt men det är jag för straight för, dessutom är de väl inge bra på vintern då all ström går åt till att hålla varmt i kupén och imman borta från rutorna.

Edit: Jag tar tillbaka att en elbil hade varit perfekt, med en batterihyra på 995kr+moms/månad är det ju billigare att åka med en gammal V8. Grattis Miljöpartiet.
http://www.blocket.se/stockholm/Elbil_C … =8&w=3

Senast redigerat av Andreas 940 (17 december 2009)

fullsize 4 Doors - No Waiting
17 december 2009 · 100 Inlägg

Jag körde Cheva Caprice med 305" som bruksare i höstas. Starta gjorde den alltid, trots att det klättra ner mot minusstrecket några gånger, hade fortfarande kört den på morgnarna om ja inte sålt den! Jag räknade på att den drog 1,5/mil med snålställd förgasare, men det var nog högt räknat. Tjänstevikten var på 1860 kg.

Edit: är inte jättemjuk på gasen heller, så ja kunde nog åkt betydligt billigare om ja velat tongue

Senast redigerat av fullsize (17 december 2009)

Niklas1987 NO
17 december 2009 · 2 182 Inlägg

fullsize skrev:
Jag körde Cheva Caprice med 305" som bruksare i höstas. Starta gjorde den alltid, trots att det klättra ner mot minusstrecket några gånger, hade fortfarande kört den på morgnarna om ja inte sålt den! Jag räknade på att den drog 1,5/mil med snålställd förgasare, men det var nog högt räknat. Tjänstevikten var på 1860 kg.

Edit: är inte jättemjuk på gasen heller, så ja kunde nog åkt betydligt billigare om ja velat tongue

Sen så drar dem mycket vid kallstart som alla andra gamla bilar wink Men Caprice är ju en redigt byggd bil å startar alltid big_smile

Hallå är det polisen? Det står en vacker man i mitt hus! O, vänta ett tag, det är ju jag.
-Johnny Bravo
Moparboy440
17 december 2009 · 4 682 Inlägg

Beror ju på vilken bil det handlar om, men dom allra flesta funkar lika bra på sommaren som på vintern.
Farsan hade en renault 12 som var helt omöjlig på vintern, bildades alltid en ispropp i flottörhuset på den efter ett tag så man måste stanna och värma upp förgasaren med jämna mellanrum roll .

Ejan
17 december 2009 · 648 Inlägg

kan också flika in att förgasare inte är nåt problem alls under vintern..min 360´85 med förgasare har aldrig krånglat eller varit svårstartad under vintertid...men motorvärmare underlättar givetvis när den väl används.

LoudPipes
17 december 2009 · 58 Inlägg

Förgasare funkar kalas bra på vinter, har aldrig varit några problem med min 242 från 75. Bara sakerna är i bra sick som  några andra reda skrivit.

Vem fan behöver T5 när det finns V8?
Andreas 940 -utan 940
17 december 2009 · 1 728 Inlägg

Så länge det finns ström kan man räkna med att den startar alltså, sen finns det ju startgas som underlättar en hel del.
Jag är mest sugen på en pickup typ Silverado, då kan man ju lasta en del också.

gamlingen
17 december 2009 · 5 198 Inlägg

Folk har kört med förgasarbilar sen tidernas begynnelse och tro det eller ej,.det va vinter då oxå,så varför skulle inte det fungera..

RobinAstrom Åström
17 december 2009 · 72 Inlägg

Jag säger bara en sak, Skattebefriad dieselbil!! Bra batteri + bra glödstift så startar dom i alla väder! behöver aldrig oroa sig över choke el liknande! bara diesel i tanken!

Alpine - en klass för sig
Volvo V60 (2013)
Knugcab
17 december 2009 · 5 111 Inlägg

Du vet väl att en "veteranförsäkring" brukar innebära att man måste ha en annan bruksbil tillgänglig va?

Datsun King Cab "Daisy Diesel" (1985)
Andreas 940 -utan 940
17 december 2009 · 1 728 Inlägg

gamlingen skrev:
Folk har kört med förgasarbilar sen tidernas begynnelse och tro det eller ej,.det va vinter då oxå,så varför skulle inte det fungera..

Jo jag skrev ju det lite längre upp men det finns en del saker som kan krångla med en förgasare, t ex. ispropp som nämndes. Sen är ju den lilla erfarenheten jag själv har av förgasarbilar negativ men man ska väl inte låta en Ford representera alla förgasarbilar. smile

Andreas 940 -utan 940
17 december 2009 · 1 728 Inlägg

RobinAstrom skrev:
Jag säger bara en sak, Skattebefriad dieselbil!! Bra batteri + bra glödstift så startar dom i alla väder! behöver aldrig oroa sig över choke el liknande! bara diesel i tanken!

Ja dieselmercor verkar funka bra men jag vill helst ha en amerikansk pickup och deras diesel-V8:or är inte lika bra.

Volvo544special65 skrev:
Du vet väl att en "veteranförsäkring" brukar innebära att man måste ha en annan bruksbil tillgänglig va?

Det finns olika försäkringar beroende på om den ska användas som bruksbil eller endast köras till utställningar. Trygg-Hansa är billiga när det gäller veteranbilar.
En Silverado skulle kosta mig 1100kr i trafikförsäkring med max 500mil/år, inga särskilda villkor för användning.

Knugcab
17 december 2009 · 5 111 Inlägg

Ah, det är en sån försäkring du menar, ja det ställer ju saken i en annan dager. smile

Datsun King Cab "Daisy Diesel" (1985)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang