Lagligt eller olagligt?

ErskPersk Svindåre
27 maj 2006 · 1 433 Inlägg

jahha... här va man trevlig! ja försöker lägga upp en tråd så folk får diskutera vad  man kan ha på bilen... din bil är ju fin ser ja! jag vet inte vad som komma skall på bilen men det blir nog nått!

Senast redigerat av ErskPersk (27 maj 2006)

They called us a Dead Generation, they told us that we wouldn't survive
They left us alone in the maelstrom, as you can see we're all clearly alive!

Feminism; Idelogin bottnar i att alla män är svin, och att kvinnor är lika bra som männen
Stairway to heaven or highway to hell? i´ll think i choose the highway!
ogio www.rallyshop.se
27 maj 2006 · 551 Inlägg

DU får ha vilken vinge du vill bara den är fastspänd i bilen med någon typ av fäste + att den ska lossna om en person skulle bli påkörd och rullar över bilen, så ska den lossna!!

www.rallyshop.se
Bälten, Stolar, Rattar, R-Däck, Diffar, Bromsar, Väghållning, mm
Rätt pris DIREKT
Volkswagen Golf VR6 "VR6 - OGIO -" (1992)
ErskPersk Svindåre
27 maj 2006 · 1 433 Inlägg

jaa de har ja hört... har åchså hört att det är ett spår i kolfiber vingar så om man kör över någon så knäcks vingen! tack för svar!

They called us a Dead Generation, they told us that we wouldn't survive
They left us alone in the maelstrom, as you can see we're all clearly alive!

Feminism; Idelogin bottnar i att alla män är svin, och att kvinnor är lika bra som männen
Stairway to heaven or highway to hell? i´ll think i choose the highway!
Syyhn Calibra Is The Shit!
28 maj 2006 · 662 Inlägg

ErskPersk skrev:
men jag har hört att kolfibervingar e lagliga. om man blir tagen av polisen med en aluminium vinge... kan man då få böter?

Om jg har fattat rätt så får du ha vingar som inte är gjorda i aluminium eller annan metal... Du får inte ha som jag kallar de T-Vingar... Vingen på min bil säger många är olagliga men inte enligt polis och besikting... Pga att du inte få ha T-vinge är att motorcyklister bla kan fastna i den.. Och om du kör på någon och den personen flyger över bilen så ska vingen lossna.. Min bror blev tagen med alu vinge och fick därmed 600kr böter... Så jag antar att de är olagligt:P Men detta kanske inte stämmer men detta är ju vad jag har hört och varit med om!!

/// SyyHn
Gti_Goffe
28 maj 2006 · 62 Inlägg

det är ju inte ofta dom kollar på bilprovningen om bilen är trimmad, så det är bara att va tyst om det så ordnar de sig!

Todé
Mike85
6 juni 2006 · 78 Inlägg

Jag fick Haynes Styling i julklapp o läste den lite snabbt en kväll.. Enligt dom är ju egentligen lagarna om styling så hårda att man inte kan göra ett skit med bilen, men inte en enda snut kan ju hålla reda på alla dom lagarna.. En sån enkel grej som fälgar.. man får ju egentligen inte ha större dimensioner än vad som står på regbeviset.. men besiktingen brukar ändå godkänna dom om de inte sticker utanför skärmkanterna eller rullomkretsen ändras mer än 5%.. vad gäller vingar var jag på besiktingen nu i veckan och frågade om en vinge jag tänkt köpa sen.. fick till svar att den måste vara förankrad i ändarna, annars e den inte godkänd.. Man får alltså inte ha en vinge där fästena är i mitten vad den än e i för material.. men de ända snutar brukar bry sej om är väl lagen om man man får inte ha vassa, utstickande föremål.. som t ex carnard vingar.. dtm-läpp kan väl bli svårt oxå kanske om snuten ser den.. absolut inte alu-vingar.. o trim är väl en viss procent innan bilen måste reg-besiktigas..

//Mike
Hoj_Henke
7 juni 2006 · 11 Inlägg

om du monterar ditt neon så att det inte syns utan bara (skenet) lyser ner i backen kan du be polisen att förklara om det är ett sken eller en lampa han ser.. sen kan du fråga om det är lagligt med vitt ljus bakåt, han kommer då att svar nej de är det inte ?? sen ber du han kolla din nummerplåts belysning och säger att jag har ju vitt (sken) bakåt och det är ju tydligen lagligt. sen kan du be han förklara varför ett neon som ger ett sken ner i backen inte är lagligt?? när ett vitt sken bakåt är lagligt.. smile

lovar att han får nått att bita i och inte kan svara riktigt utan bara börjar att slingra sig hihi..

Phaetoon
7 juni 2006 · 8 156 Inlägg

Sharky skrev:
Se mitt svar ovan.
Det du har hört är bull***t.

/Göran

PeggaTurbo skrev:
man får öka effekten med 15% sen måste man registrera om och få det godkännt..
Det är vad jag hört iaf.

Det är väl inte helt sant? Har för mig att 10% gäller om man har en bil från 60-talet eller äldre?
Har man en bil som är nyare så är det kört.

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)
Phaetoon
7 juni 2006 · 8 156 Inlägg

Hoj_Henke skrev:
om du monterar ditt neon så att det inte syns utan bara (skenet) lyser ner i backen kan du be polisen att förklara om det är ett sken eller en lampa han ser.. sen kan du fråga om det är lagligt med vitt ljus bakåt, han kommer då att svar nej de är det inte ?? sen ber du han kolla din nummerplåts belysning och säger att jag har ju vitt (sken) bakåt och det är ju tydligen lagligt. sen kan du be han förklara varför ett neon som ger ett sken ner i backen inte är lagligt?? när ett vitt sken bakåt är lagligt.. smile

lovar att han får nått att bita i och inte kan svara riktigt utan bara börjar att slingra sig hihi..

Hmm. En bekant till mig körde den varianten. Polisen böjde sig ner under bilen...
Nu kom han undan eftersom bilen inte rullade när polisen kom.

Det är inte lagligt med vitt ljus bakåt. Har du för starka lampor i nummerplåtsbelysningen så kan du åka dit för det. Det handlar egentligen om hur starkt skenet är.

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)
general
7 juni 2006 · 52 Inlägg

Du får inte ha vinge som sticker ut från bilen sidor. Dom tror att folk kan bli skadade lol

Mike85
21 juni 2006 · 78 Inlägg

Hoj_Henke skrev:
om du monterar ditt neon så att det inte syns utan bara (skenet) lyser ner i backen kan du be polisen att förklara om det är ett sken eller en lampa han ser.. sen kan du fråga om det är lagligt med vitt ljus bakåt, han kommer då att svar nej de är det inte ?? sen ber du han kolla din nummerplåts belysning och säger att jag har ju vitt (sken) bakåt och det är ju tydligen lagligt. sen kan du be han förklara varför ett neon som ger ett sken ner i backen inte är lagligt?? när ett vitt sken bakåt är lagligt.. smile

lovar att han får nått att bita i och inte kan svara riktigt utan bara börjar att slingra sig hihi..

Man får inte ha neon över huvud taget med röd eller blå färg eftersom det är utryckningsfordonens färger.. Andra brukar gå bra..

//Mike
Spelis
21 juni 2006 · 1 926 Inlägg

general skrev:
Du får inte ha vinge som sticker ut från bilen sidor. Dom tror att folk kan bli skadade lol

får man fråga vad som var så jätte-kul med det ?

Wick
21 juni 2006 · 62 Inlägg

Triming här i Sverige får man ändast nå upp till 10% o då är det t.ex. en chip men då kräver det utan turbo och mindre än 200hk...

...enligt Vingens bredd är det lite på olika sätt, du måste ha ett visst antal centimeter som sticker ut så då gäller det att du tänker --->  du måste kunna få plats i vissa ställen utan problem som t.ex. en tull osv.

...enligt Neonen då så får du inte ha Neon ljus under bilen som e så pass stark att ljuset sprider ut sig (endast vid parkering eller annan stillande körning) så då får du köpa ett tomt neon rör som har dioder i sig vilket gör att det inte blir lika starkt som vanlig Led-light

Vill du ha mer information eller om du fortfarande känner dig osäker så kan du väll fråga dom som jobbar på  Micro  dom hjälper dig med sånt wink

Senast redigerat av Wick (21 juni 2006)

petsson_89
16 augusti 2006 · 83 Inlägg

så om jag har en större ic på min bil så syns ju det på besiktningen, va säger dom då? är inte sportlftfilter och 3 tums avgas lagligt heller lr? är det nån som har varit med om det?

FL3JM Inga konstigheter
16 augusti 2006 · 2 064 Inlägg

Är det olagligt med spinners/floaters? O_o

ogio www.rallyshop.se
16 augusti 2006 · 551 Inlägg

Man får i princip ha vilken vinge man vill om den är fäst på rätt sätt..

www.rallyshop.se
Bälten, Stolar, Rattar, R-Däck, Diffar, Bromsar, Väghållning, mm
Rätt pris DIREKT
Volkswagen Golf VR6 "VR6 - OGIO -" (1992)
GT90 Chaffis Farssa. (Fr.o.m. 060314)
16 augusti 2006 · 1 660 Inlägg

Kasnke redan är publicerat av någon: Vinge / bakspoiler måste ansluta till övriga karossen i framkant, med undantag av husvagnsvinge & vindavvisare för kombibilar. Står någonstans i denna regeltexten. http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=21848

petsson_89
16 augusti 2006 · 83 Inlägg

petsson_89 skrev:
så om jag har en större ic på min bil så syns ju det på besiktningen, va säger dom då? är inte sportlftfilter och 3 tums avgas lagligt heller lr? är det nån som har varit med om det?

ingen som vet??

Phaetoon
16 augusti 2006 · 8 156 Inlägg

petsson_89 skrev:

petsson_89 skrev:
så om jag har en större ic på min bil så syns ju det på besiktningen, va säger dom då? är inte sportlftfilter och 3 tums avgas lagligt heller lr? är det nån som har varit med om det?

ingen som vet??

Har du en nyare bil så får du egentligen inte ens ändra på tändstiften...
Men dom brukar inte vara alltför hårda på besiktningen...

Här är en bra länk:
http://www20.vv.se/vvfs/htm/2003nr022%2 … oc38872760

Senast redigerat av Phaetoon (16 augusti 2006)

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)
ErskPersk Svindåre
17 augusti 2006 · 1 433 Inlägg

Phaetoon skrev:

petsson_89 skrev:

petsson_89 skrev:
så om jag har en större ic på min bil så syns ju det på besiktningen, va säger dom då? är inte sportlftfilter och 3 tums avgas lagligt heller lr? är det nån som har varit med om det?

ingen som vet??

Har du en nyare bil så får du egentligen inte ens ändra på tändstiften...
Men dom brukar inte vara alltför hårda på besiktningen...

Här är en bra länk:
http://www20.vv.se/vvfs/htm/2003nr022%2 … oc38872760

ojj tongue är dom så hård på nyare bilar?

They called us a Dead Generation, they told us that we wouldn't survive
They left us alone in the maelstrom, as you can see we're all clearly alive!

Feminism; Idelogin bottnar i att alla män är svin, och att kvinnor är lika bra som männen
Stairway to heaven or highway to hell? i´ll think i choose the highway!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang