Ford Escort mk2 (bana/gatbil) PROJEKT. (Motor och drivlinebygge pågår)

TireSlayer Tvivlare
27 september 2010 · 2 266 Inlägg

evo_krolle skrev:
nnnnnnniiiiiiiiiiiiccccccceeeeeeeeeeeeee!!!!!!!!!!!

men snälla lägg i den fård maskin i den du får inte förstöra den med en volvo motor ialf smile

sluta nu krolle, du vill också ha volvo.. bara erkänn lol

You can't polish a turd, but you can roll it in glitter.
Med reservation för ev. felskrivningar.
Jespersson
27 september 2010 · 206 Inlägg

Störtskönt projekt! big_smile Deffinitivt prenumeration!
Funderar på att göra något liknande av grannens renault 5 som står och skrotar. smile

Senast redigerat av Jespersson (27 september 2010)

Ta vara på livet, man lever så kort och är död så jävla länge..
RaGnaR RattmuFF
27 september 2010 · 506 Inlägg

Nu så sitter växellådstunneln på plats också! har dock bara punktat dit den och ska svetsa 4 cm svetsfog och ca 4 cm mellanrum ocm sen 4 cm svetsfog igen. Tror det ska hålla fint smile Blir som sagt ingen påfrestning på tunneln ändå.

Lite bilder också smile

http://www.forumbilder.se/images/bb72010104357a2b6.jpg
växellådstunneln i  det området den ska svetsas fast. Alltid en början smile

http://www.forumbilder.se/images/68720101045055cff.jpg
Ser stor och fin ut. hoppas nu en växellåda ska få plats.

http://www.forumbilder.se/images/cb720101046235efb.jpg
Började sen med att kapa bort lite av den befintliga lilla tunneln för att kunna mäta lite noggrannare så jag visste hur mycket jag behövde kapa bort.

http://www.forumbilder.se/images/e87201010470877ac.jpg
Ja men ser tydligt hur liten den gamla var big_smile hahaha


http://www.forumbilder.se/images/6d720101048104955.jpg
Börja punkta dit plåtn!

http://www.forumbilder.se/images/bf720101049149d7e.jpg
Blev något cp med kameran. Kan varit för det var som en tjock dimma inne i garaget vid fototillfället så jag ska kanske inte klaga på lilla kameran smile

Klockan blev mycket ikväll också så jag får fortsätta imorgon. Förhoppningsvis får jag min 4 link upphängning i slutet på veckan! wiii

Over and out!

Ifall man ska gasa ska man ha redigt med kräm under huven annars kan det fan va!..
Datsun 240z "S30" (1973)
RaGnaR RattmuFF
27 september 2010 · 506 Inlägg

Fredriktak skrev:

RaGnaR RattmuFF skrev:

Fredriktak skrev:
Alltid lika kul med updates! Keep going! wink

Ang frambreddarna, är det någe bredare variant? Eller är det dom vanligaste?

Fan va lite emot tarmac bakbreddare, men ju mer jag ser dom ju mer diggar jag dem! lutar åt att det blir det för mig.


mvh

Ska du ha breddare ska du absolut köra Tarmac. Jag var också lite emot dem innan men det finns Tarmac Wide variant som inte ser så himla bra ut eftersom det inte finns några bredare framskärmar än de jag har. Isf får man köra med de tarmac bakbreddarna jag har fram tillsammans breda wide tarmac bak. Men tror det är rätt mycket jobb att få det att passa fram.

Men mina frambreddare hette Forest arches 15", tror de är lite större än vanliga forest arches man brukar köra med.

Men jag är hel nöjd iaf!! Du får upp med en projekttråd snart då Fredriktak!!

Aha, oki, det ser sjukt bra ut. Ang projekt tråd, Det kommer tråd när jag börjar med lacken. Ska ta bort vinyltaket och lacka det ist. Så då kanske en projekt tråd blir bra smile

Du vad tror du om 18" bak och 17" fram? Skulle det se puckat ut? Har fått för mig att det skulle se "ok" ut med tarmac breddarna bak. smile

Tror den storleken kan bli ganska lagom. är ju endel hjulhus att fyll ut. kör man med 16 eller 17" tror jag rambenen har legat i backen för länge sen ifall man vill ha det tight i hjulhusen mellan skärmkant och hjul. så 18" tror jag är ett måste smile.

Ifall man ska gasa ska man ha redigt med kräm under huven annars kan det fan va!..
Datsun 240z "S30" (1973)
Alex_halvordsson
28 september 2010 · 657 Inlägg

Grymt projekt och jag bara älskar din noggranhet i inpassning utav delarna samt att du verkar ha stor kunskap när det gäller att arbeta med plåt.

Dock så blev jag väldigt fundersam över ditt senaste inlägg..
Varför bygger man en växellådstunnel innan man har en växellåda att bygga den runt???

boatlife.se - styrs av nordkoreansk politik
Volvo 240 (1988)
Chrysler Imperial "392 FirePower HEMI" (1957)
RaGnaR RattmuFF
28 september 2010 · 506 Inlägg

Alex_halvordsson skrev:
Grymt projekt och jag bara älskar din noggranhet i inpassning utav delarna samt att du verkar ha stor kunskap när det gäller att arbeta med plåt.

Dock så blev jag väldigt fundersam över ditt senaste inlägg..
Varför bygger man en växellådstunnel innan man har en växellåda att bygga den runt???

Tusen tack! Jobbar faktiskt inte mycket med plåt ska jag väl erkänna men när det är aluminium är det väldigt enkelt att arbeta med och knacka rätt.

Haha ja växellådstunneln är kanske inte så genomtänkt. Men detta är den växellådstunneln som finns tillhanda som är bolt on liksom. Skulle det bli att en låda inte får plats så får jag kapa upp det lilla som skulle saknas. Men jag tror inte det ska vara några problem alls! Ska nämligen grunda bilen nu så fort som möjligt för jag har slipat fram en del plåtrena ytor. Men det ska ju ändå svetsas fästen för stolar, buren ska i och 4-linken ska in. Så det är ju lite kvar ändå men vill ha den grundad så de största ytorna är grundade.

Ifall man ska gasa ska man ha redigt med kräm under huven annars kan det fan va!..
Datsun 240z "S30" (1973)
FKnutsson
28 september 2010 · 1 051 Inlägg

Blir retsamt om den inte får plats wink

Toyota Supra Ma70 "2JZ GT45" (1990)
Fredriktak
28 september 2010 · 45 Inlägg

Med den stora tunneln får du lätt utan att svettas dit en borgwarner T5 från cossie RWD, och den är rätt stor, så det kommer bli skitbra, tänkte precis som dig, kommer köra större tunneln även fast jag inte vet om jag ens kommer behöva det.. Varför inte, knappast någe pengar för att köpa en sådan när man ändå beställer delar.


mvh

RaGnaR RattmuFF
28 september 2010 · 506 Inlägg

Fredriktak skrev:
Med den stora tunneln får du lätt utan att svettas dit en borgwarner T5 från cossie RWD, och den är rätt stor, så det kommer bli skitbra, tänkte precis som dig, kommer köra större tunneln även fast jag inte vet om jag ens kommer behöva det.. Varför inte, knappast någe pengar för att köpa en sådan när man ändå beställer delar.


mvh

Tror tunneln gick på hmm 50pund vilket blir ca 550 kr. Rena kapet om du frågar mig. istället för att hålla på och svetsa en egen tunnel och hålla på. betydligt mindre arbete med denna.

Ifall man ska gasa ska man ha redigt med kräm under huven annars kan det fan va!..
Datsun 240z "S30" (1973)
RaGnaR RattmuFF
28 september 2010 · 506 Inlägg

Ni sitter jag med mattallriken och öl på skrivbordet och ska försöka unna er lite bilder.

Blev klar med växellådstunneln helt idag!! Blev förbannat bra. Åter igen har jag underskattat mig själv vad jag är kapabel till. Här kommer lite bilder

http://www.forumbilder.se/images/fb8201083421Pbce0.jpg
Allt färdigsvetsat på tunneln! Men det är något som saknas...

http://www.forumbilder.se/images/b48201083548P3379.jpg
Grundfärgen!! Viktigt viktigt. När färgen torkat kan man matta ner den med 400 papper och dra på karosserikitt både inne och under.

http://www.forumbilder.se/images/0a8201083820Pc3c7.jpg
En bild på hur det såg ut "orginal"

http://www.forumbilder.se/images/c78201083934P65a7.jpg
Skillnad som fan! big_smile

http://www.forumbilder.se/images/008201084100P09ff.jpg
Lite närmare titt i det stora hålet.

http://www.forumbilder.se/images/3c8201084213P3778.jpg
Och duglig passform!

http://www.forumbilder.se/images/0d8201084323P1f41.jpg
Blev en del knackande för att få vecken snygga och det ser nästan ut som från fabrik. Lite karosserikitt på det och det blir tätt och fint

http://www.forumbilder.se/images/c48201084536P7275.jpg
Man ser knappt den vikta kanten här men den finns där.

http://www.forumbilder.se/images/bb8201084710P3ec8.jpg


http://www.forumbilder.se/images/7b8201084855P3beb.jpg
Svetsade lite mer på fjädertornen också, tyckte efter lite överblick att det såg lite fjuttigt ut med de punkterna så jag svetsade 4 cm svetsfogar

http://www.forumbilder.se/images/428201085023P837d.jpg


http://www.forumbilder.se/images/bb8201085410Pfe4b.jpg
Och sista bilden. Ska jag kitta svetsfogarna på fjädertornen eller ska man låta de vara som de är? På ett sett ser det ganska fräckt ut att ha de synligt vilket visar att det är förstärkt smile. Kittar man så ser man knappt att det är gjort något med dem..

Tack för mig!!

Senast redigerat av RaGnaR RattmuFF (28 september 2010)

Ifall man ska gasa ska man ha redigt med kräm under huven annars kan det fan va!..
Datsun 240z "S30" (1973)
FKnutsson
28 september 2010 · 1 051 Inlägg

Alltså man blir ju nästan sugen på en sån här tongue

Toyota Supra Ma70 "2JZ GT45" (1990)
RaGnaR RattmuFF
29 september 2010 · 506 Inlägg

Eleanor-Mannen skrev:
Alltså man blir ju nästan sugen på en sån här tongue

Se till att köpa en då!! finns nog några på blocket nu faktiskt smile

Ifall man ska gasa ska man ha redigt med kräm under huven annars kan det fan va!..
Datsun 240z "S30" (1973)
FKnutsson
29 september 2010 · 1 051 Inlägg

RaGnaR RattmuFF skrev:

Eleanor-Mannen skrev:
Alltså man blir ju nästan sugen på en sån här tongue

Se till att köpa en då!! finns nog några på blocket nu faktiskt smile

Har inge jobb vetu big_smile Studerar ju till mekaniker just nu så tongue Måste skaffa något kul projekt

Toyota Supra Ma70 "2JZ GT45" (1990)
Fredriktak
29 september 2010 · 45 Inlägg

Svårt att hitta dessa i fina utgångsobjekt, tror min är ett vettigt objekt, men fick betala därefter sad
Betala hellre lite mer än att köpa billigare. Jag betalade 18k för min, och den är fin till synes, visar sig mer när jag sätter kapen/ slipmaskin i den så man ser vad som finns under färgen som sitter där nu.. smile

Jag kommer slipa ner min nylackade mk2:a till plåten för att sen bygga upp den igen, mest för att vinylen ska av så tänkte jag att ja kör hela bilen, så vet jag vad det är under lacken sen smile Sen blir det kul att kunna säga att "den här har jag lackat" ist för "jag köpte den nylackad" haha

FKnutsson
29 september 2010 · 1 051 Inlägg

Ja, rostfix ärinte de roligaste smile Och såkalrt är de ju kul att kunna säga att dne är i finnt skick både in  och ut istället för att bara peka på lacken...

Toyota Supra Ma70 "2JZ GT45" (1990)
RaGnaR RattmuFF
29 september 2010 · 506 Inlägg

Paket kom idag!

http://www.forumbilder.se/images/559201061942P46bb.jpg

4-link med uniballs, runda grp 4 stående fjädertorn och justerbart panhardstagsfäste för karossen.

Detta tror jag inte jag vågar mig på att svetsa dit själv. Känner mig lite för osäker på det. Någon som vet vem som har bra kunskap om detta med att svetsa dit 4-link.

Ifall man ska gasa ska man ha redigt med kräm under huven annars kan det fan va!..
Datsun 240z "S30" (1973)
Fredriktak
29 september 2010 · 45 Inlägg

SWEEEET!! smile Från när du lägger beställningen hur lång tid tar det innan grejjerna är vid din dörr? smile

Senast redigerat av Fredriktak (29 september 2010)

Alex_halvordsson
30 september 2010 · 657 Inlägg

Inte gömma fina svetsar under klet-kit, usch å fy!

Som konstruktionsintresserad så älskar jag att stå och begrunda vad byggherren gjort när det gäller hantverk och där ingår även tjusiga svetsfogar smile

Kanske e lite skadad och iom att jag är utbildad plåtslagare med en hel del kurser i svetsning ^^
Dock inget jag pysslat med de senaste 9 åren så jag kan bara se om en söm är snygg, jag kan inte lägga snygg söm längre sad

boatlife.se - styrs av nordkoreansk politik
Chrysler Imperial "392 FirePower HEMI" (1957)
Volvo 240 (1988)
RaGnaR RattmuFF
30 september 2010 · 506 Inlägg

Fredriktak skrev:
SWEEEET!! smile Från när du lägger beställningen hur lång tid tar det innan grejjerna är vid din dörr? smile

runt 1 vecka ca. Men bakvagnsupphängningen är beställd i sverige och det tog också ca 1 vecka ^^

Ifall man ska gasa ska man ha redigt med kräm under huven annars kan det fan va!..
Datsun 240z "S30" (1973)
RaGnaR RattmuFF
30 september 2010 · 506 Inlägg

Alex_halvordsson skrev:
Inte gömma fina svetsar under klet-kit, usch å fy!

Som konstruktionsintresserad så älskar jag att stå och begrunda vad byggherren gjort när det gäller hantverk och där ingår även tjusiga svetsfogar smile

Kanske e lite skadad och iom att jag är utbildad plåtslagare med en hel del kurser i svetsning ^^
Dock inget jag pysslat med de senaste 9 åren så jag kan bara se om en söm är snygg, jag kan inte lägga snygg söm längre sad

fan annars hade du ju kunnat göra en bur åt mig smile

Ifall man ska gasa ska man ha redigt med kräm under huven annars kan det fan va!..
Datsun 240z "S30" (1973)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang