Ford Escort mk2 (bana/gatbil) PROJEKT. (Motor och drivlinebygge pågår)

TireSlayer Tvivlare
21 oktober 2010 · 2 266 Inlägg
You can't polish a turd, but you can roll it in glitter.
Med reservation för ev. felskrivningar.
rallykleen Rally Mupp
22 oktober 2010 · 300 Inlägg

MantaRobin skrev:
Inspiration, någon? wink http://www.youtube.com/watch?v=WCqlizw0 … eature=sub

Skitfränt!!

Dubbla Webrar är ljuv musik i mina öron!!
Projekttråd! http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 69&p=1
RaGnaR RattmuFF
22 oktober 2010 · 506 Inlägg

Störtskön fim:D Längtar tills min lille vän är hemma från grundning big_smile Ingen som är intresserad av en komplett 4-link bakvagnsupphängning till sin escort mk2?

Ifall man ska gasa ska man ha redigt med kräm under huven annars kan det fan va!..
Datsun 240z "S30" (1973)
Fredriktak
23 oktober 2010 · 45 Inlägg

Ska bli skitkul och se hur din kommer se ut smile



Jag kommer sälja mitt breddningskit, och eventuellt Escorten med om nån skulle vara sugen att ta över en fin Escort med 1600 kentmotor. Annons kommer ut p blocket inom den närmsta veckan. Så fort jag vart och fotat den lite. Så håll ögonen uppna. smile

Senast redigerat av Fredriktak (23 oktober 2010)

RaGnaR RattmuFF
24 oktober 2010 · 506 Inlägg

Fredriktak skrev:
Ska bli skitkul och se hur din kommer se ut smile



Jag kommer sälja mitt breddningskit, och eventuellt Escorten med om nån skulle vara sugen att ta över en fin Escort med 1600 kentmotor. Annons kommer ut p blocket inom den närmsta veckan. Så fort jag vart och fotat den lite. Så håll ögonen uppna. smile

Nej men vad står du och säger sad..

Ifall man ska gasa ska man ha redigt med kräm under huven annars kan det fan va!..
Datsun 240z "S30" (1973)
RaGnaR RattmuFF
25 oktober 2010 · 506 Inlägg

Nu var det äntligen dags för lite bilder! Fått tillbaka bilen efter spackling och grundning nu! Såg ganska bra ut! Återstår en del spackling på vissa ställen ser man och det ska läggas kitt mellan breddarna och karossen. Men detta kommer göras om många månader frammåt. Nu ska spacklet och färgen få härda riktigt och så får man se hur mycket det sjunker med tiden. Vad står överst på listan nu då? Tänkte försöka få dit bakvagnen och hitta en vettig 1031 bakaxel! Ifall det är någon som vet var jag kan få tag i en med eller utan diff är jag intresserad. Sen får jag nog försöka hitta en gammal motor så jag kan göra motorfästen mm. men här kommer lite bilder från hemkomsten!

http://forumbilder.se/images/ce25201091651e9e9.jpg


http://forumbilder.se/images/49252010922150e44.jpg


http://forumbilder.se/images/a725201092637d8ec.jpg


http://forumbilder.se/images/e9252010928178957.jpg


http://forumbilder.se/images/0f252010939097d5c.jpg


http://forumbilder.se/images/452520109402958f1.jpg

Ifall man ska gasa ska man ha redigt med kräm under huven annars kan det fan va!..
Datsun 240z "S30" (1973)
TireSlayer Tvivlare
25 oktober 2010 · 2 266 Inlägg

busenkelt att hitta en 1031-axel, det är dom odiffade som satt på 7/940 smile sitter de slungdiff heter den 1041. Snyggt jobbat som vanligt! smile

You can't polish a turd, but you can roll it in glitter.
Med reservation för ev. felskrivningar.
lexman
25 oktober 2010 · 106 Inlägg

snyggt wink cosworth motor är ett måste i escort mk1/2. för det finns fördiga framvagnar till den moton. kolla in mitt projekt wink lycka till i fortsättningen

RaGnaR RattmuFF
6 november 2010 · 506 Inlägg

Nu kommer iaf lite bilder äntligen! Fick hem 2 stora paket från Rally Design med massa godis.

Har lite problem att veta exakt position för Compression strut stagen. Har bankat fast det provisoriskt för att kunna ta lite bilder och få lite hjälp om det kan vara på rätt positon eller ej.


http://www.forumbilder.se/images/de6201095956A5756.jpg
Ny framvagns balk. Skönt med en förstärkt liten jävel.

http://www.forumbilder.se/images/30620101002220ef1.jpg
lite av det andra blandade godiset. Bl.a singel bladfjädrar, 2,4 varvs styrväxel, grupp 4 styrknut osv osv.

http://www.forumbilder.se/images/9562010100349cf40.jpg
Och nu då till det viktiga som jag är osäker på. Var fästet för stagen ska sitta? Någon som har samma compression strut monterat på sin escort så vore jag väldigt tacksam för bra bilder så jag vet positionen.

http://www.forumbilder.se/images/db620101005225258.jpg


http://www.forumbilder.se/images/d7620101008597c8e.jpg


http://www.forumbilder.se/images/13620101008330cbb.jpg


http://www.forumbilder.se/images/146201010113744ee.jpg


http://www.forumbilder.se/images/35620101011475221.jpg


http://www.forumbilder.se/images/ef62010101821b3b3.jpg

När jag har själva spindelleden i denna position så har jag skruvat ut staget ca 2,5cm. Totallängd på gängorna är ca 4,5cm så jag har alltså bara 2 cm gänga inne i staget om ni förstår var jag menar. Är det för lite så jag borde försöka få fram fästet för staget i karossen lite längre fram eller kommer detta funka ändå skulle man av någon anledning vilja få fram länkarmen mer frammåt eller? För isf kommer det inte gå för då har jag inga gängor kvar på compressionstrut staget.

Hoppas på snabba och kunniga svar!

MVH
Johan

Senast redigerat av RaGnaR RattmuFF (6 november 2010)

Ifall man ska gasa ska man ha redigt med kräm under huven annars kan det fan va!..
Datsun 240z "S30" (1973)
FKnutsson
6 november 2010 · 1 051 Inlägg

Riktigt precis arbete elelr avd mans ak säga, allt i minsta detalj, så de ska vara smile

Toyota Supra Ma70 "2JZ GT45" (1990)
lexman
8 november 2010 · 106 Inlägg

hej. båda inre färdstena  ska ligga i linje. eller så ringer du till ingmar gunnarsson motorsport ab.
www.igmab.se och frågar

Peter_Eriksson luftgekühlt für alle
8 november 2010 · 3 068 Inlägg

Fick du tag i 1031 bakaxel? Såg att det fanns åtminstone 2st till salu på resultatservice smile

PerfectionR Japanese Engineering
11 november 2010 · 690 Inlägg

Nic projekt, Gillar detta även om jag inte är ett fan av varken ford eller gamla bilar. Har du tänkt på motorn?

"Engineering alone has no magic machines have no soul its inspiration that transforms movement into emotion"/Infiniti
RaGnaR RattmuFF
12 november 2010 · 506 Inlägg

Nu är de nya bladfjädrarna slipade jämna och ett fint jämt lager hammarlack är sprutat på. Ser otroligt fint ut. Nästen för fint för att ha under bilen. Slutar väl med att den får stå i garaget och inte användas sad.

http://www.forumbilder.se/images/f5122010329514282.jpg

http://www.forumbilder.se/images/ec1220103353138d8.jpg

Har försökt hitta bussningar till rambenen bak så jag kan montera mina shackel som syns på bilden ovan. Diametern på hålet i rambenen är 20 mm och diametern på shacklet är 12mm. Alltså måste det finnas någon bussning som ska sitta där. Synd man inte tänkte på sådant när man rev bilen för 1 år sen.. Någon som vet var man kan skaffa dem? har kollat på ralloy, rallydesign osv men de verkar inte ha några på websidan iaf.

Sen skulle jag behöva få fatt i hela "kittet" så jag kan skruva dit bakaxeln på bladfjädrarna. Även den fästplattan som man fäster dämparna och sist de 2 bultarna man fäster upp bladfjädrarna. Hittar inte sådant på någon av följande sidor heller.

Lexman: Jag har modifierat fästena nu och nu linjar de i stort sett precis med länkarmarna så de fick höjas upp ganska mycket till smile Skönt att ha det färdigt.

mrpete: Nej tyvärr har jag inte fått tag på någon axel ännu. Ska troligen försöka hitta en och renovera själv. När man ändå ska svetsa lite fästen osv till den så känns det lite dumt att köpa en ny från bakaxeldelar.se och ge 10 000 för en 1031 med torsendiff.

1EVOXIN1: VIll jag ha ut bilen tidigare blir det en Weber motor med runt 250-270 sughästar. Har fallit lite för det vassa ljudet och varvvilligheten i sugisar. Men ifall det blir en weber blir det någon volvospis. Blir det överladd så blir det troligen en saab b205 kortmotor med ett recept på ca 400hk.

Ifall man ska gasa ska man ha redigt med kräm under huven annars kan det fan va!..
Datsun 240z "S30" (1973)
Fiesta_Racing Ford fantast
12 november 2010 · 1 607 Inlägg

kolla med ford orginaldelar. kanske har. hittade bustningar till min bil där (fiesta).

mitt projekt http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=260519
spacers.se
katt åt lampa lös i magen
en volvo är som aids när man fått den blir man aldrig av med den
steena Volvo for life
12 november 2010 · 571 Inlägg

Säker på att du ska ha bladfjädrar på en ban bil? sätt dit en volvo axel istället smile

Volvo for life
RaGnaR RattmuFF
13 november 2010 · 506 Inlägg

steena skrev:
Säker på att du ska ha bladfjädrar på en ban bil? sätt dit en volvo axel istället smile

Jag kommer köra med en volvo axel upphängd i bladfjädrarna till att börja med. Bladfjädrar över lag är väldigt underskattade. Är ju inte bara bladen som gör väghållningen. Det kommer bli hårdare dämpare ( eventuellt dämpare med fjädrar i (colovers) för att få lite mer justering i hårdhet. Sen blir det ett panhardstag så axeln inte kan röra sig i sidled som den kan göra orginal med bara bladfjädrar. Sen kommer det svetsas på ett Antitramp kit så jag får 2 armar precis som i en 2 länk så axeln inte kommer kunna flytta dig fram eller bak. Därmed tycker jag att väghållningen bak blir fullt tillräcklig för detta chassit som faktiskt är från 75 och inte är det senaste inom vridstyvhet.

Senast redigerat av RaGnaR RattmuFF (13 november 2010)

Ifall man ska gasa ska man ha redigt med kräm under huven annars kan det fan va!..
Datsun 240z "S30" (1973)
TireSlayer Tvivlare
13 november 2010 · 2 266 Inlägg

RaGnaR RattmuFF skrev:

steena skrev:
Säker på att du ska ha bladfjädrar på en ban bil? sätt dit en volvo axel istället smile

Jag kommer köra med en volvo axel upphängd i bladfjädrarna till att börja med. Bladfjädrar över lag är väldigt underskattade. Är ju inte bara bladen som gör väghållningen. Det kommer bli hårdare dämpare ( eventuellt dämpare med fjädrar i (colovers) för att få lite mer justering i hårdhet. Sen blir det ett panhardstag så axeln inte kan röra sig i sidled som den kan göra orginal med bara bladfjädrar. Sen kommer det svetsas på ett Antitramp kit så jag får 2 armar precis som i en 2 länk så axeln inte kommer kunna flytta dig fram eller bak. Därmed tycker jag att väghållningen bak blir fullt tillräcklig för detta chassit som faktiskt är från 75 och inte är det senaste inom vridstyvhet.

Inte wattlänk? Är väl bättre än ett vanligt panhardstag, om jag inte slagit huvudet riktigt hårt idag.. smile

You can't polish a turd, but you can roll it in glitter.
Med reservation för ev. felskrivningar.
RaGnaR RattmuFF
13 november 2010 · 506 Inlägg

MantaRobin skrev:

RaGnaR RattmuFF skrev:

steena skrev:
Säker på att du ska ha bladfjädrar på en ban bil? sätt dit en volvo axel istället smile

Jag kommer köra med en volvo axel upphängd i bladfjädrarna till att börja med. Bladfjädrar över lag är väldigt underskattade. Är ju inte bara bladen som gör väghållningen. Det kommer bli hårdare dämpare ( eventuellt dämpare med fjädrar i (colovers) för att få lite mer justering i hårdhet. Sen blir det ett panhardstag så axeln inte kan röra sig i sidled som den kan göra orginal med bara bladfjädrar. Sen kommer det svetsas på ett Antitramp kit så jag får 2 armar precis som i en 2 länk så axeln inte kommer kunna flytta dig fram eller bak. Därmed tycker jag att väghållningen bak blir fullt tillräcklig för detta chassit som faktiskt är från 75 och inte är det senaste inom vridstyvhet.

Inte wattlänk? Är väl bättre än ett vanligt panhardstag, om jag inte slagit huvudet riktigt hårt idag.. smile

Vid långa fjäderspel är det ypperligt med wattlänk eftersom axeln inte rör sig i sidled vid de långa rörelserna.

använder man panhardstag när man ska köra rally kommer axeln att röra sig rätt mycket i sidled när axel rör sig så pass mycket upp och ner.

Men eftersom jag ska ha bilen väldigt sänkt och med hårda fjädrar kommer det inte bli mycket rörelser på bakaxeln så panhardstag funkar utmärkt.

Ifall man ska gasa ska man ha redigt med kräm under huven annars kan det fan va!..
Datsun 240z "S30" (1973)
Fredriktak
13 november 2010 · 45 Inlägg

Med panhardstag så flexar axeln under 1cm vid 10-15cm fjädringsväg, så det är ju gott och väl till på gatan / hård insprirerad körning.

Senast redigerat av Fredriktak (13 november 2010)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang