11 mars 2010
Trådstartare
Försöker justera bakre hjullagren på en Opel Corsa B (Har bytt bromsbelägg). Det är koniska rullager. Enligt verkstadshandboken skall man dra åt centrummuttern såpass hårt att man forfarande kan röra brickan mellan mutter och lager. Allt fint så, hjulet snurrar lätt och heller inget glapp när jag rycker på hjulet i över och underkant i upphissat läget. Men när jag sänker ner bilen och sedan rycker ut och in i överkant på däcket klonkar det skapligt.
Drar jag åt lagren ytterligare ca ett kvarts varv så försvinner klonket, men då är brickan omöjlig att röra på, samt att hjulet rullar trögare ( tar man tag och snurrar så stannar det inom två varv). Jag har provkört bilen och noterat att hjulnaven bak är ljummna efter ca 30 km i 100 km/h, dock är dom inte varmare än framnaven. Är detta normalt? Bromsarna var ej varma. Noterade även att hjulen rullade betydligt lättare efter provkörningen.
Alltså, enda sättet att få brickan att röra sig är att accepera ett klonk när bilen står på marken, dock inget klonk när man tar tag i hjulet upphissad.
Min fråga är: Vad av ovanstående är att föredra. Hårt draget lager eller klonk?
Jag har en egen teori om att lagerrullarna blivit något koniska, och därför blir det på detta sättet. Isåfall antar jag att nya lager är att föredra.
Inget oljud från lagren dock!