Köpråd: Opel eller Seat?

Kungfidde
16 mars 2010 · 23 Inlägg

Tjena!

Innan va det Volkswagen eller Audi, nu är det Opel eller Seat!

Opel Astra OPC
eller
Seat Leon Linea R 1,8TSI

Någon som kan dessa bilar bättre än mig? för/nackdelar?

Tack på förhand!

Senast redigerat av Kungfidde (22 mars 2010)

adde87
16 mars 2010 · 228 Inlägg

Golf GTI är en rolig bil att köra, lite som en gokart!! Men Audin har ju 4 hjulsdrift och det är alltid kul! Inte helt 100 men blir väl kamremsbyte vid 12000 mil?
Golfen är väldigt lättkörd.. Har Ingen erfarenhet av Audi direkt..

Det e VI som e HAMMARBY!
FordRSC Los geht's, Schumacher
17 mars 2010 · 1 510 Inlägg

Provkör båda och känn efter vilken bil som är mest sympatisk! big_smile

En riktigt bra tävlingsbil måste falla i bitar efter målgången - Michael Schumacher
*
Intresserad av att besöka Chernobyl och Pripyat? Kika på länken nedan:
https://www.youtube.com/watch?v=KFwNEut9iyE
Saab 900 SE Coupé 2.0T "The Fox" (1997)
Rquired Allmänt envis
17 mars 2010 · 12 512 Inlägg

Hade valt Audin, nyare, mer och mer välbyggd bil för pengarna. 4000 mil mer är inget att bry sig om, det är ingenting för de här bilarna. Dessutom är Audin 4WD, bättre körstabilitet och roligare att köra till kostnaden av som mest en dl mer per mil smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
Kungfidde
17 mars 2010 · 23 Inlägg

Tack ni som tagit er tid och svarat!

Hur mycket skiljer sig bilarna i service/reprations kostnader? (har hört att Audi är ganska dyra på den sidan)

Timmyboy hellaflush!
17 mars 2010 · 1 266 Inlägg

jag vet inte vad du är ute efter när de gäller bil. Golfen är mindre än audin, och har samtidigt riktigt bra köregenskaper. Tror golfen är roligare att köra än audin. Båda är dock mycket bra bilar, och fyrhjulsdriften på audin är ju riktigt bra, trevligt när det snöat.

Kommer inte spela någon roll vilken av dom du väljer, för du kommer bli nöjd, och du får en bil som rullar många tiotusen mil till om du sköter om den.
I och med att det är så pass nya bilar så är dom ju ganska dyra, men vet inte alls hur pass dyrt bara.
mvh

p-nyhlen Quattro - bar å åk
17 mars 2010 · 621 Inlägg

Finns bara ett svar QUATTRO!

Repkostnader är inte så stor skillnad på dom.

Senast redigerat av p-nyhlen (17 mars 2010)

Varför ha en turbo när man kan ha två?!?
fredriq Olika
17 mars 2010 · 907 Inlägg

Elda skrev:
Skulle ta golfen, fyrhjulsdrift är inte speciellt användbart i södra sverige.

Goddag yxskaft, har du ens kört quattro?

Mvh
Fredrik
TS_quattro fyrkrafsare
17 mars 2010 · 1 443 Inlägg

det som är dyrt oavsett om du väljer golfen eller audin är kamremsbytet och det är olika intervaller på olika modeller, vissa 1.8T ska ha ny kamrem var 12000:e mil och andra var 18000:e det bästa är att ta regnumret och kliva in på valfri vag verkstad och fråga efter priser på olika service. jag gissar att A4:an du tittat på är nånstans årsmodell 03-04? ett "vanligt" (många får aldrig problemet men det händer) är koksad olja i sugsilen i oljetråget som gör att motorn får dålig smörjning, man brukar få förvarning i ganska god tid genom lätt tickande ventiler. åtgärdas enklast genom att lyfta ned oljetråget och skrapa rent från koks samt göra rent silen.
detta är inget specifikt för just vag-bilar, problemet går till stor del att undvika genom att kyla turbon ordentligt efter körning något som de flesta glömmer eller helt enkelt skiter i på sina turbobilar, de kommer ångandes rakt från stora vägen med en turbo som är nästan glödhet och stänger av motorn direkt varpå oljan som är kvar inne i turbon blir värmeskadad. låter man däremot motorn gå en halvminut-minut på tomgång utan belastning så kyls turbon ner till mer lagom temperatur och man kan sedan stänga av motorn utan att riskera att oljan blir värmeskadad och koksar, så länge man inte tokgasat innan, då kan man behöva stå två minuter eller mer, vill man vara helt säker kan man ju köpa en turbotimer som känner av motorns temperatur och stänger av den först när temperaturen är tillräckligt låg. dyrt? sådär, men det gör att grejorna håller längre, och vad som är dyrast av ett turbobyte och en turbotimer är definitivt turbobytet.

edit: vad gäller quattrons användbarhet i södra sverige så betalar jag gladeligen lite extra bensin på sommaren för att veta att jag kan ta mig fram i stort sett oavsett väder, speciellt denna vinter har det varit till stor glädje (jag har inte kört mig fast med en quattro, nånsin, och jag har verkligen försökt). dessutom blir de fruktansvärt stadiga på barmark, ger även stabilare uppträdande på blöt vägbana, se bara upp när du ska försöka sladda med den första gången, feggasar du så går den rakt fram som en torped  smile

Senast redigerat av TS_quattro (17 mars 2010)

Riktiga bilar är fyrhjulsdrivna...
Numera leg. grusligist!
Subaru Legacy Station 2.0R "Obsidian Black Pearl" (2007)
JohanSaklart
17 mars 2010 · 10 Inlägg

Känns som om Golfen är mer utrustad än A4án ? Man brukar få leta länge för att få en bra utrustad audi till bra pris.. Satt själv och valde mellan A4 och Passat, men generellt så skillde det runt 30 000 på likvärdiga bilar (utrustning, mil och skick)   Meen, jag skulle satsat på Audin i ditt fall, mkt skönare att köra!! wink lycka till.!

Kungfidde
17 mars 2010 · 23 Inlägg

Tack för alla som tagit sig tid och svarat!

Jag sitter och tänker för/nackdelar i olika vinklar, de båda bilarna är ju inte speciellt "lika" så sitter här och dividerar fram och tillbaka, och jag måste nämligen lämna svar till dess båda ägarna i eftermiddag! Men som sagt får väl tänka vidare!

Med Vänliga Hälsningar,
Fredrik.

KuRtaN_Audi
17 mars 2010 · 21 Inlägg

Aldrig vart så nöjd med ngn bil som Audi och då framförallt Quattro, helt underbara att köra!

Danne_gg KTH Ingenjör;)
17 mars 2010 · 391 Inlägg

som flera andra sagt.... grävlingsdrift vs quattro.... hmmm svårt val... NOT!

Ger ju helt annan körkänsla och stabilitet även vid torr asfalt! Iaf om man mosar på med lite effekt... Sen att den gång det kommer snö att man aldrig någonsin behöver bry sig om framkomlighet är ju inte direkt en nackdel...

Four rings to rule them all!
Lowenhart fälg fantast
17 mars 2010 · 1 086 Inlägg

väldigt svårt val då båda har väldigt bra andrahands värde senare, audin för min del

Golf Mk2 GTI G60 Limited Edition NR 35 / 71
Volkswagen Golf mk2 "Drömbilen" (1985)
Audi A7 3.0 "Bilstein Airride" (2015)
Kungfidde
17 mars 2010 · 23 Inlägg

Vilken höjdar kväll!
Gick och la mig när jag kom hem från jobbet en liten sväng, och när jag vaknade och tänkte ringa för jag äntligen bestämt mig för Audin, ja då va den såld!
Så jag satt ner och funderade och tänkte, så tillslut ringde jag han med Golfen, och tänka sig, den va såld den med! Man tappar lusten helt!

Bilförslag någon? yikes

J-P-R DO IT LOW STYLE
17 mars 2010 · 1 342 Inlägg

Finns fler bilar, oroa dig inte smile Ur eget perspektiv hade jag valt en A4 med Quattro, tjejens morbror har en 04:a sådan och den är riktigt trevlig oavsett väglag.

allanbog
17 mars 2010 · 31 Inlägg

Vill dock tillägga en liten detalj, ring tovek och be dom svara på vilken av de två bilar dom har haft mest problem med. Svaret blir Audi,, dom är inte så jävla bra som alla tror, fruktansvärt mycket elfel på dom, jag brukar tänka så här, Ju mindre lullul "Bröte" desto bättre är det, Men klart skulle jag välja så blir det svårt tkr ju att audin har ett kaxigt yttre, Men det har ju även lite nyare vw, tongue

fredriq Olika
17 mars 2010 · 907 Inlägg

allanbog skrev:
Vill dock tillägga en liten detalj, ring tovek och be dom svara på vilken av de två bilar dom har haft mest problem med. Svaret blir Audi,, dom är inte så jävla bra som alla tror, fruktansvärt mycket elfel på dom, jag brukar tänka så här, Ju mindre lullul "Bröte" desto bättre är det, Men klart skulle jag välja så blir det svårt tkr ju att audin har ett kaxigt yttre, Men det har ju även lite nyare vw, tongue

Självklart är det mera saker som kan strula ju mera utrustning bilen har men hur roligt är det att åka runt i en nyare snikutrustad bil med fönstervevar och manuella lås?
Tror inte A4 B6 är överrepresnterad när det gäller elektronikfel på något sätt, vad skulle krångla på dem som inte krånglar på andra bilar?

Mvh
Fredrik
maco
17 mars 2010 · 1 207 Inlägg

Om jag bara skulle gå på känsla skulle jag valt golfen.
För mig är känslan i en audi lite som ett sjukhus, allt är rent, prydligt och det mesta fungerar som det ska men det är inget ställe man vill vistas en längre tid i. Sterilt och tråkigt.
VW har dock en lite mer "hemma känsla". Lite trevligare och ett formspråk som man inte ledsnar på efter ett år.

Men vilken av bilarna som är bäst vet jag dock inte.

Fast nu när bilarna ifråga är sålda så kanske problemet borta.

Danne_gg KTH Ingenjör;)
17 mars 2010 · 391 Inlägg

Visst krånglar Audi's... knappast problemfria bilar (vilket min plånbok fått erfara flertalet ggr). MEN så är det ju helt underbara bilar att köra ocksåsmile Och vackra o titta på är dem ocksåsmile

Four rings to rule them all!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang