Köpråd: Opel eller Seat?

Kungfidde
18 mars 2010 · 23 Inlägg

Det verkar bli Volkswagen ändå!
Ska iväg och kolla på en imorgon, hoppas den lever upp till förväntningarna!

DasAuto
18 mars 2010 · 2 751 Inlägg

fredriq skrev:

Elda skrev:
Skulle ta golfen, fyrhjulsdrift är inte speciellt användbart i södra sverige.

Goddag yxskaft, har du ens kört quattro?

Finns sanning i det han säger- Vi har haft q i 4år. kanske har haft nytta för det max 10gånger. Visst man kan pressa kurvorna eller rondeller, men till vilken nytta.  Kommer dock också köpa quattro i framtiden bara för att det är quattro big_smile

Who Djaa bless no man curse
Mercedes W123 "240D" (1981)
Audi A6 (2009)
Bjork OEM <3
19 mars 2010 · 6 957 Inlägg

Hade tagit Golfen (skräll roll) men med lite argument också:

Du är inne på rätt årsmodell vad gäller Mk4:an, alltså 03:an med 180hk och 6 vxl.låda.
Med lite pill under huven och få ner den lite närmare backen har du en riktigt kul bil smile

Audin i sig är en finfin bil men jag antar att det är 163hk 1.8t? 163hk och 4WD är inte superkul
(tkr iaf jag) visst, vintertid är det ju kul...ibland, men jag tkr sj. att dom där 163hk inte räcker
långt för att quattron ska vara rolig (var såååå nära på att skaffa en sj. då jag ist köpte min 9-3 Aero -05)

Så jo lite erfarenhet har jag allt av den tongue plus att syrrans man hade en i 3-4 år, se upp för galvsläpp på
B6-karossen!!

OEM <3
Kungfidde
19 mars 2010 · 23 Inlägg

Ja det är 180hkn med 6växlad låda som jag ska iväg och kolla på här nu!
Angående Audin, det va en 109hk som va chipad på BSR med steg 2 till 230hk(tror jag det va)

Kungfidde
22 mars 2010 · 23 Inlägg

Innan va det Volkswagen eller Audi, nu är det Opel eller Seat!

Opel Astra OPC
eller
Seat Leon Linea R 1,8TSI

Någon som kan dessa bilar bättre än mig? för/nackdelar?

Tack på förhand!

Senast redigerat av Kungfidde (22 mars 2010)

maco
22 mars 2010 · 1 207 Inlägg

Du måste nog vara mer specifik än så.

Kungfidde
22 mars 2010 · 23 Inlägg

maco skrev:
Du måste nog vara mer specifik än så.

Oj, allt kom i första posten istället för denna! hmm

Bjork OEM <3
23 mars 2010 · 6 957 Inlägg

Kungfidde skrev:
Ja det är 180hkn med 6växlad låda som jag ska iväg och kolla på här nu!
Angående Audin, det va en 109hk som va chipad på BSR med steg 2 till 230hk(tror jag det va)

Var det en 1.8TS isf?

Vilken årsmodell är det på Opeln då?

OEM <3
Kungfidde
23 mars 2010 · 23 Inlägg

Opeln är 06 och 07 (kollat på 2 olika)

Bjork OEM <3
24 mars 2010 · 6 957 Inlägg

Kungfidde skrev:
Opeln är 06 och 07 (kollat på 2 olika)

Okej, den har jag varit nära att köpa sj big_smile har prövat den, ordentligt tongue

Inget att klaga på direkt, snygg som satan, originalprestandan är riktigt bra.

2 saker jag inte riktigt gillar med den är den skabbiga plasten i mittkonsolen och andrahandsvärdet
men nu har den några år på nacken och faller förhoppningsvis inte så fort, därav kanske det är
perfekt för dig att köpa en tongue

OEM <3
epapower
24 mars 2010 · 593 Inlägg

Har ingen direkt kunskap om Seaten mer än jag hört från kompisen som jobbar på Vw/seat, men Opeln tycker jag är en mkt trevlig bil. Att andrahandsvärdet sjunker tror ja inte är specifik för just Astran, utan ALLA bilar sjunker och vad jag kan se så håller sig Astra OPC;n vettigt ändå..

I övrigt kan ja säga att Asta H OPC är en oerhört roligt bil med mkt prestanda och driftsäkerhet. 
De största problemen vi haft på dem är typ glapp i inre styrleder och ett hårdvarufel i rattaxelstyrenheten (cim).. Detta är nu avhjälp med så kallade "recalls" då vi bytt lederna och cimen. smile Annars håller de VÄLDIGT bra och jag skulle lätt köpa en själv om jag inte hade råkat fastna i "volvoträsket", he..

lycka till..

Senast redigerat av epapower (24 mars 2010)

MilleN
24 mars 2010 · 9 108 Inlägg

Provkör båda och känn efter, jag har bara kört Astra OPC och fy satan vilken underbar bil det är! Grymt prisvärd nu också. Seaten är det säkert inga större fel på heller men som sagt, testa båda.

Kungfidde
24 mars 2010 · 23 Inlägg

Blir att kolla på en Opel Astra OPC -06 på fredag! hoppas på bättre känsla än med Golfen..

Tack för alla som tagit sig tid och svarat Angående Opeln, uppskattas..

Cupra_
24 mars 2010 ·

Jag hade tagit OPC:n där.. Fast hade jag varit i dina kläder hade jag lagt till några kronor och köpt en leon FR istället, -06 eller nyare. Haft en sådan själv och argumenten är följande: 2,0TFSI, 6vxl manuell, elektronisk diffbroms m.m. Underbar att köra och går att få bra med tryck i med relativt enkla medel. Enda nackdelen kan väl vara att org-stereon inte är så snygg, men ljudet helt ok..

Bjork OEM <3
25 mars 2010 · 6 957 Inlägg

epapower skrev:
Har ingen direkt kunskap om Seaten mer än jag hört från kompisen som jobbar på Vw/seat, men Opeln tycker jag är en mkt trevlig bil. Att andrahandsvärdet sjunker tror ja inte är specifik för just Astran, utan ALLA bilar sjunker och vad jag kan se så håller sig Astra OPC;n vettigt ändå..

Mjaa, för 2 år sen så var tanken att jag skulle köpa en Astra OPC -06, priset då var ca 290 000kr, idag
kan man få en för 160 000kr..det är ras tongue ungefär som en del Saabar.

Men idag har OPCn några år på nacken så det är ju köparens läge tkr jag.

OEM <3
epapower
25 mars 2010 · 593 Inlägg

Bjork skrev:

epapower skrev:
Har ingen direkt kunskap om Seaten mer än jag hört från kompisen som jobbar på Vw/seat, men Opeln tycker jag är en mkt trevlig bil. Att andrahandsvärdet sjunker tror ja inte är specifik för just Astran, utan ALLA bilar sjunker och vad jag kan se så håller sig Astra OPC;n vettigt ändå..

Mjaa, för 2 år sen så var tanken att jag skulle köpa en Astra OPC -06, priset då var ca 290 000kr, idag
kan man få en för 160 000kr..det är ras tongue ungefär som en del Saabar.

Men idag har OPCn några år på nacken så det är ju köparens läge tkr jag.

Jo men så är det ju med alla bilar!, grannen köpte en Passat -07 förra året och den hade trappat rätt skapligt den också kan ja lova. (vilket dom var glada för) Ja menar nu är det ju en gyllende läge för TS att köpa sig en Astra OPC för då 160 000kr som du säger då isåfall. Då har man en riktigt prisvärd bil som iallafall jag tycker är grymt fräsch och rolig.

Ja menar alla vet ju att köpa en ny bil är som att kasta pengarna i sjön, bara man kör ut den från hallen sjunker de ju minst 20 000kr.. DOCK så är det nog en grym känsla och handla ny bil och bestämma all utrustning osv själv., men det är en annan femma smile

MilleN
25 mars 2010 · 9 108 Inlägg

Bjork skrev:
Mjaa, för 2 år sen så var tanken att jag skulle köpa en Astra OPC -06, priset då var ca 290 000kr, idag
kan man få en för 160 000kr..det är ras tongue ungefär som en del Saabar.

Men idag har OPCn några år på nacken så det är ju köparens läge tkr jag.

290k för en två år gammal Astra OPC? (antar att du kollade på den 2008) Nypris började ju på 240k och då ingick det mesta man behövde tycker jag.

Aero T16
25 mars 2010 · 1 327 Inlägg

MilleN skrev:

Bjork skrev:
Mjaa, för 2 år sen så var tanken att jag skulle köpa en Astra OPC -06, priset då var ca 290 000kr, idag
kan man få en för 160 000kr..det är ras tongue ungefär som en del Saabar.

Men idag har OPCn några år på nacken så det är ju köparens läge tkr jag.

290k för en två år gammal Astra OPC? (antar att du kollade på den 2008) Nypris började ju på 240k och då ingick det mesta man behövde tycker jag.

För 240000 så var det väl tex ingen motorvärmare, vinterdäck eller xenon? En kompis köpte en 07 för 290000 tror jag det var med lite extrautrustning.

Jag skulle välja en Astra OPC. Snygga och riktigt snabba. Sen har de väl tagit rekord på Nurburgring i sin klass?

Yockie
25 mars 2010 · 50 Inlägg

Aero T16 skrev:

MilleN skrev:

Bjork skrev:
Mjaa, för 2 år sen så var tanken att jag skulle köpa en Astra OPC -06, priset då var ca 290 000kr, idag
kan man få en för 160 000kr..det är ras tongue ungefär som en del Saabar.

Men idag har OPCn några år på nacken så det är ju köparens läge tkr jag.

290k för en två år gammal Astra OPC? (antar att du kollade på den 2008) Nypris började ju på 240k och då ingick det mesta man behövde tycker jag.

För 240000 så var det väl tex ingen motorvärmare, vinterdäck eller xenon? En kompis köpte en 07 för 290000 tror jag det var med lite extrautrustning.

Jag skulle välja en Astra OPC. Snygga och riktigt snabba. Sen har de väl tagit rekord på Nurburgring i sin klass?

Nypris på en Astra H OPC var från 259 000. Jag gillar Opeln skarpt. Ligger några prisvärda ute på blocket nu.

Brisblå Astra GTC Turbo
Bjork OEM <3
26 mars 2010 · 6 957 Inlägg

MilleN skrev:

Bjork skrev:
Mjaa, för 2 år sen så var tanken att jag skulle köpa en Astra OPC -06, priset då var ca 290 000kr, idag
kan man få en för 160 000kr..det är ras tongue ungefär som en del Saabar.

Men idag har OPCn några år på nacken så det är ju köparens läge tkr jag.

290k för en två år gammal Astra OPC? (antar att du kollade på den 2008) Nypris började ju på 240k och då ingick det mesta man behövde tycker jag.

Ca skrev jag, var nånstans mellan 280-290, den var ju fullsmetad med allt du kunde tänka. navin, 19" etc etc.

OEM <3
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang