23-åring dog i Götatunneln

eg0nn
20 mars 2010 · 4 Inlägg

Jag och min flickvän stod vid rödljuset uppe vid järntorget för att få köra ner i tunneln och hörde hur VR6an passerade, jag tänkte "fan va gött den låter och där gick det fan UNDAN!".. motorvarvet va högt och konstant som om man drog på en hög växel och ljudet blev starkt och svagt väldigt fort.. sedan hör jag hur man släpper gasen och sen ger  vad som låter som full gas igen .. och så blir det tyst .. efteråt tänkte både jag och min flickvän att det var konstigt att man inte hörde smällen..

..när vi kommer ner i tunneln så möter vi ett rullande däck och då säger jag "nu har det smällt ordentligt" till min flickvän.. vi kommer fram till platsen där det stod en mörk 9-5 kombi med trafiPAX-blåljuset på taket och det ligger vrakdelar överallt.. en person ser ut att ha blivit utslungad ur vraket och ligger på mage en annan person försöker få kontakt med en kille i keps/luva som staplar och håller sig för buken.. de bilderna har inte lämnat mitt huvud en sekund sen igår. vem var det?.. någon jag kände?.. det kunde varit jag!?.. man har varit som ett känslomässigt vrak idag.. sad(

spekulationerna i mitt huvud säger mig.. runt 200 .. kanske mer.. med en civil polisbil hack i häl.. det kan inte ha gått mer än kanske en halv minut från smällen tills vi va där och civila polisen hade redan börjat styra upp situationen som när vi passerade såg helt kaotisk ut.. det fanns nog en anledning till att de var på plats så snabbt..

henke_99 Offroad Racing
20 mars 2010 · 3 122 Inlägg

Nu vill inte min dator visa artikeln, men på rubriken som finns på nyhetssidan så står det ju "Bilens förare är misstänkt för grovt vållande till annans död." Bör ju i så fall vara en passagerare som dött.

Om så är fallet är det ändå mer tragiskt, då han är totalt oskyldig eller hur man ska säga. Bilföraren har ju trots allt kört och förmodligen satt sig i situationen genom att köra på ett sätt som inte var lämpligt. (men det är ju inte säkert, kan ju vara en ren olyckshändelse oxå)

R.I.P i vilket fall.

Edit: spekulationer finns det gott om, fakta kommer troligen vara betydligt mer begränsat...

Senast redigerat av henke_99 (20 mars 2010)

Den som spar han har, fast inte lika roligt...
Chevrolet Blazer "Real Fullsize" (1988)
GMC Suburban 2500 "6.5l Turbodiesel" (1995)
Nmkj83
20 mars 2010 · 153 Inlägg

R.i.p

Calleklutt
20 mars 2010 · 241 Inlägg

"24-åringen, som misstänks ha kört olycksbilen, anhölls under natten av åklagare. Han är misstänkt för grovt vållande till annans död, drograttfylleri, grov vårdslöshet i trafik samt grov olovlig körning."

Är såklart tråkigt att en person har dött men när man sätter sig i en bil där föraren är misstänkt för drograttfylleri kan man nästan säga att man får skylla sig själv.

R.I.P.

BMW 335i Coupe "BurgerTuning" (2007)
MR-P
20 mars 2010 · 135 Inlägg

R.i.p

Nissan S14a "2jz 2.0" (1998)
Lindberg88
20 mars 2010 · 1 418 Inlägg

R.i.p
Hoppas föraren får alldeles för många svåra år inlåst.

Säger precis som jag tycker och tänker! Har alltid gjort och kommer alltid att göra det :)
Yttrandefrihet på Garaget.org? Nej tydligen inte.
trippelturbo Trucker
20 mars 2010 · 2 710 Inlägg

Väldig tråkigt det som hänt. Är ingen ängel på vägarna men inte fan kör jag "200" på en 70sträcka speciellt i en tunnel :S. Föraren fick lära sig genom att ta livet av en ung kille. J*vligt tragiskt sätt!!

Rest In Peace !

Fart missbrukare
Mr_Woods Musiker
20 mars 2010 · 472 Inlägg

eg0nn skrev:
det kan inte ha gått mer än kanske en halv minut från smällen tills vi va där och civila polisen hade redan börjat styra upp situationen

Jag HATAR verkligen rattfylleri, men sedan kan man ju också fråga sig hur lämpligt det är av polisen att jaga en misstänkt rattfyllerist i tvåhundra blås mitt i en storstad...
Tycker inte de gör någon fantastisk insats för trafiksäkerheten på det viset!

Jag åker hellre för fett än för magert.
Gäller motorer såväl som kvinnor!
;)
Ubbe83 Sjukskriven snowboaråkare
20 mars 2010 · 510 Inlägg

henke_99 skrev:
Nu vill inte min dator visa artikeln, men på rubriken som finns på nyhetssidan så står det ju "Bilens förare är misstänkt för grovt vållande till annans död." Bör ju i så fall vara en passagerare som dött.

Om så är fallet är det ändå mer tragiskt, då han är totalt oskyldig eller hur man ska säga. Bilföraren har ju trots allt kört och förmodligen satt sig i situationen genom att köra på ett sätt som inte var lämpligt. (men det är ju inte säkert, kan ju vara en ren olyckshändelse oxå)

R.I.P i vilket fall.

Edit: spekulationer finns det gott om, fakta kommer troligen vara betydligt mer begränsat...

Passagerarna gör sig skyldiga till brott genom att åka med en påverkad förare...

Tragiskt är det i alla fall.

Svenska Subaru Imprezaklubben...
Toyota Starlet "Lilla Leo" (1983)
Chevrolet Colorado "Flexifule" (2005)
Mr_Woods Musiker
20 mars 2010 · 472 Inlägg

Ubbe83 skrev:
Passagerarna gör sig skyldiga till brott genom att åka med en påverkad förare...

Det har du alldeles rätt i, men är föraren såpass påverkad att man märker det sätter man sig väl knappast i bilen frivilligt, eller?

Jag åker hellre för fett än för magert.
Gäller motorer såväl som kvinnor!
;)
02Mattias
20 mars 2010 · 48 Inlägg

Tragiskt... Lider med killens familj och vänner. Verkar tyvärr för det mesta vara passagerare eller andra oskyldiga som dör när rattfyllon är i farten. OM det nu stämmer, det som stod i tidningsartikeln:

"24-åringen, som misstänks ha kört olycksbilen, anhölls under natten av åklagare. Han är misstänkt för grovt vållande till annans död, drograttfylleri, grov vårdslöshet i trafik samt grov olovlig körning."

Hoppas han får sitta inne länge, för någon annans fel än föraren är det inte OM det nu är som det står i artikeln. Att han dessutom försökte köra ifrån Polisen gör det ju bara ännu värre.

eg0nn
20 mars 2010 · 4 Inlägg

Ras_J skrev:

eg0nn skrev:
det kan inte ha gått mer än kanske en halv minut från smällen tills vi va där och civila polisen hade redan börjat styra upp situationen

Jag HATAR verkligen rattfylleri, men sedan kan man ju också fråga sig hur lämpligt det är av polisen att jaga en misstänkt rattfyllerist i tvåhundra blås mitt i en storstad...
Tycker inte de gör någon fantastisk insats för trafiksäkerheten på det viset!

Nej, jag kan hålla med dig.. nånstans måste de ju avblåsa jakten, men verkar inte ha gjort i det här fallet. När de jagar hojjar och mopedister så har ju Polisen fulla ansvaret för allt som sker efter de påbörjat jakten.. vad jag (miss?)förstått?.. borde inte göra någon skillnad med biljakter?

Mr_Woods Musiker
20 mars 2010 · 472 Inlägg

Dessutom utsätter man ju ANDRA trafikanter för livsfara genom att mer eller mindre provocera fram en fortsatt vansinnesfärd!

Jag åker hellre för fett än för magert.
Gäller motorer såväl som kvinnor!
;)
skydark
20 mars 2010 · 375 Inlägg

Tyvärr gör inte poliserna det. Jag minns "vansinnesfärden" från Falköping-GBG  där några unga killar blev jagade. Ena killen ringde polisen och bad dom sluta jaga dom för föraren hade panik och körde i 210 km. Nu slutade denna resan bra med bara materiella skador. Men med en 18 åring i en astrimmad bil så kunde det ha slutat riktigt, riktigt illa. Jag försvarar absolut inte denna föraren, men jag tycker att polisen kunde ha agerat lite klokare och i alla fall hållt bättre avstånd så hastigheten sänktes.

Snacka gärna skit om min partner, men nämn inte ett ont ord om min bil!
lillrackarn
20 mars 2010 · 130 Inlägg

skydark skrev:
Tyvärr gör inte poliserna det. Jag minns "vansinnesfärden" från Falköping-GBG  där några unga killar blev jagade. Ena killen ringde polisen och bad dom sluta jaga dom för föraren hade panik och körde i 210 km. Nu slutade denna resan bra med bara materiella skador. Men med en 18 åring i en astrimmad bil så kunde det ha slutat riktigt, riktigt illa. Jag försvarar absolut inte denna föraren, men jag tycker att polisen kunde ha agerat lite klokare och i alla fall hållt bättre avstånd så hastigheten sänktes.

Så du tycker att om man ringer och ber dom sluta jaga en själv så ska man få komma undan?

skydark
20 mars 2010 · 375 Inlägg

lillrackarn skrev:

skydark skrev:
Tyvärr gör inte poliserna det. Jag minns "vansinnesfärden" från Falköping-GBG  där några unga killar blev jagade. Ena killen ringde polisen och bad dom sluta jaga dom för föraren hade panik och körde i 210 km. Nu slutade denna resan bra med bara materiella skador. Men med en 18 åring i en astrimmad bil så kunde det ha slutat riktigt, riktigt illa. Jag försvarar absolut inte denna föraren, men jag tycker att polisen kunde ha agerat lite klokare och i alla fall hållt bättre avstånd så hastigheten sänktes.

Så du tycker att om man ringer och ber dom sluta jaga en själv så ska man få komma undan?

Självklart inte, men polisen kunde enkelt ha backat och bett en eller flera civilare tagit över och på så vis haft läget under kontroll.

Snacka gärna skit om min partner, men nämn inte ett ont ord om min bil!
peegee Forummoderator
20 mars 2010 · 2 924 Inlägg

Kommentarer som inte handlar om händelsen i Götatunneln undanbedes.
(t.ex kommentarer om helt andra händelser hör inte hemma i denna tråd...)

// Moderator

~ Life is short, have FUN! ~
Audi R/S2 Coupé quattro "vällagrad" (1992)
Volkswagen Passat Variant 1.8T "2 owners is enough" (1999)
Nyman1
21 mars 2010 · 9 Inlägg

R.i.p

Leo86
21 mars 2010 · 1 468 Inlägg

R.I.P

Hoppas föraren får en riktig hård fängelse upplevelse oavsett han ångrar sig bittert eller inte!

Fy fan för er gbg poliser!

Har ni lagt spik matta i andra änden ist för o jaga den jäveln kanske dom drabbade hade överlevt!

Torlejf Bilvårdstönt.
21 mars 2010 · 1 109 Inlägg

Leo86 skrev:
R.I.P

Hoppas föraren får en riktig hård fängelse upplevelse oavsett han ångrar sig bittert eller inte!

Fy fan för er gbg poliser!

Har ni lagt spik matta i andra änden ist för o jaga den jäveln kanske dom drabbade hade överlevt!

Sluta för helvete!

Folk är så otroligt dumma i detta land, ena stunden gör polisen för lite för att stoppa brottslingar och då är det ett jäkla liv över det, och dagen efter gjorde dom för mycket.

Vet du inte hur det är att vara polis och ständigt behöva fatta snabba beslut så ska du bara håll tyst.

Varför är det polisens fel? Var det dom som tryckte i han droger, tvingade hans kompisar att åka med och sen hotade han till livet om inte han körde som en idiot?

Nej!
Hade han varit en helt vanlig trafikant som körde fort så hade han stannat när polisen bad han att göra det..

Mvh. David.

Bygger rolig bil. :)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang