Lukas Kooz nya bygge "Zpirit" (INTERVJU ANG. KRITIKEN UPPE NU!) (Bilder finns)

nopistons
2 april 2010 · 10 Inlägg

Det var fan vad alla gnäller, jag tyckte det var ett fantastiskt fantasirikt och skickligt utfört bygge...

Ser hellre en enda sån här bil på ett helt år, än hundra tråkiga bilar med enfärgslack och plysch...

Håll igen, och kom igen med nått bättre den som kan.

Rotary Power...
Ford Capri 3000 GTXLR "Wankelturbo" (1970)
evilaudio
2 april 2010 · 16 195 Inlägg

nopistons skrev:
Det var fan vad alla gnäller, jag tyckte det var ett fantastiskt fantasirikt och skickligt utfört bygge...

Ser hellre en enda sån här bil på ett helt år, än hundra tråkiga bilar med enfärgslack och plysch...

Håll igen, och kom igen med nått bättre den som kan.

fast de handlar ju om tycker å smak..   sen e de inte så svårt att plasta som många tror.  felet folk gör e att dom har helt fel verktyg när dom jobbar, har man rätt verktyg så blir allt 100 ggr lättare.   

ja har tex byggt hela mitt "kjolpaket" själv på min mattsvarta jetta.   klart att de e lite jobb att få till former å så men de e inte direkt nån raketforskning.

www.supersonic.se de mesta inom PA-ljud
www.stylingwebben.se LEDs,xenon samt MOMOprodukter
http://seastreamsgarage.se/
tjompa
2 april 2010 · 340 Inlägg

Idag (fredag) såg jag denna bilen med täcke över sig på Elmia, jag och min kompis började spekulera i vad det kunde vara och jag gissade just rätt på en Eclipse, tyvärr var det den höga och smala vingen som avslöjade det, så all mystik runt detta bygge sket sig tyvärr för min del:)

DasAuto
2 april 2010 · 2 751 Inlägg

MrT skrev:
Jag såg bilen under skynket igår. Ska tillbaka till mässan på söndag så det ska bli spännande att se resultatet.

Till er som inte gillar färgen eller tycker att det var för mycket Z. Har ni kollat på de andra byggena på mässan eller? Å var står era bilar? Min gissning: parkeringen utanför.

Hela meningen med att han ställer ut är för att folk ska se och kommentera. Man behöver inte ha en Stylad supra för att få säga vad man tycker..

Hemskt va folk va rädda för kommentarer.

Själv tycker jag inte om såna bilar då det är för mycket kladd över det hela..

Senast redigerat av DasAuto (2 april 2010)

Who Djaa bless no man curse
Audi A6 (2009)
Mercedes W123 "240D" (1981)
Antennfixarn Antennfixarn
2 april 2010 · 57 Inlägg

Jag tycker det är grymt kul att Kooz och hans gäng är tillbaka igen smile Jag visste redan när han sa att RX7:an skulle bli sista bygget att saknaden skulle bli för stor... Har all förståelse för att han inte kan bygga en så pass extrem bil varje vinter, kroppen klarar inte det.

Jag sa till Lukas att han skulle forträtta bygga, men att få låta det ta sin tid. Bilen måste inte bli klar på några månader... Ska bli riktigt skoj att inspektera detta bygge, hoppas och tror att det håller mycket högre finish än dom tidigare big_smile Ska försöka ta mig till Elmia nån dag och kika lite, kul att träffa allt folk man känner wink

Känns som att flera av hans byggen har varit grymma på vissa saker, men att sen t.ex. inredningen har fått komma i skymundan för att hinna få klart allt till Elmia.

Allt som kan lysa SKA lysa, gärna i olika färger!
SC Styling | Creatix | Blueride | Graphicline | Rolles Art
Panzar_Audi
2 april 2010 · 820 Inlägg

Tycker att det är alldeles för plastigt för min smak, som Elda skrev beskriver ganska bra som jag tycker;

"bygget känns lika orginellt som att ersätta "S" med "Z". Ja juste, Repriiiiisss..."

Om man säger
beathacker Amatör
2 april 2010 · 444 Inlägg

Janken skrev:
Håller med föregående talare. Ingen WOW känsla alls faktiskt, tyvärr. Dags för något nytt nu!

Inte heller jag menar något illa, grymt arbete/bygge i sig. Men som sagt, repriser tröttnar man på.

Mvh Janken

Fick inte skriva +1 så skriver att jag håller med dig helt o hållet

BMW 320d (2006)
MrT Allvetare
2 april 2010 · 35 Inlägg

Jag håller oxå med om att den sortens bilar är lite kladdiga. Personligen gillar jag den mer diskreta racelooken. Däremot brukar just Kooz ligga i framkant med finish på sina byggen, vilket gör att även en sån som jag kan tycka att det är nice.
Vad jag menar är att ska man kommentera eller klaga på något så hitta det som byggaren kan göra bättre till nästa bygge. Konstruktiv kritik är bättre för alla. Att Kooz använder Z till alla sina bilar ser jag som en form av varumärke. Å att klaga på vad det är för färg på bilen är ju inte heller något vettigt klagomål neutral
Leta efter detaljer som har fuskats ihop istället. Det är ofta det som skiljer en duktig och seriös bilbyggare från en som bara har slängt ihop något för att synas.

Kommentera och ge kritik, MEN tänk på att det kan vara bra att kunna motivera varför. Man behöver inte alltid tycka som alla andra.

Live today, you never know what tomorrow brings!
BMW 520-35i "Hacken" (1987)
Volvo 240GL (1987)
Hyundai I30 "Fnysen" (2014)
Algeroth
2 april 2010 · 510 Inlägg

Jag har varit delaktig i projektet, och tyckt det varit riktig kul att se det växa fram. Lukas är extremt duktig, och han har många roliga ideer som han lyckats få in i bilen. Mitt främsta jobb under bygget har varit att försöka rendera hans ideer i photoshop, och det har varit riktigt skoj att få lära känna hur han tänker. Temat på bilen kunde inte varit bättre, good vs evil, för även om han är världens snällaste kille så döljer sig där i också ett ont litet geni som kommer fram med alla dessa skapelser! För er som inte varit på mässan redan så hoppas jag ni kommer fram till oss och snackar lite när ni är där, så skall vi förklara vad som gjorts mer i detalj på bilen. Det finns mycket som lurar under ytan som man bara missar om man står och tittar smile

787 Timmar har bygget tagit (ren byggtid), och under den tiden har Lukas utan tvekan skapat en av Sveriges häftigaste Eclipser! Och kommentarer som att det ser ut som alla andra tycker jag inte riktigt stämmer. Mycket skiljer denna bilen från hans tidigare. Bland annat så är kittet kraftigt ombyggt och består av en mängd delar. I grunden ett ibher design kit, men med custom breddare fram, custom sidokjolar, modifierad front, och bakbreddare från Veilsides Widebodykit till 350Z! Interiören är också snäppet vassare än tidigare år, med mer show än någonsin. Plus då Lobelias häftiga motivlack! Men visst, mycket av stilen från tidigare bilar finns där... men utan det vore det inte heller en bil av Lukas Kooz! wink

Ha det gott!
Mvh

Emil "Algeroth" Börjesson

Mitsubishi Eclipse "Piegacuz" (1997)
Lowenhart fälg fantast
2 april 2010 · 1 086 Inlägg

säg va ni vill om killen han komme åtminstonde bli ihågkommen som en av sveriges kändaste bilbyggare
bästa låter jag definitivt vara osagt smile

Golf Mk2 GTI G60 Limited Edition NR 35 / 71
Audi A7 3.0 "Bilstein Airride" (2015)
Volkswagen Golf mk2 "Drömbilen" (1985)
henne_svenne
2 april 2010 · 668 Inlägg

Visst var bygget coolt. Kooz är en av sveriges bästa. Men som flera sagt. Det påminner jätte mycket om hans gammla byggen. Skulle man bara se i skuffen vetifan om skulle sett att det var en ny bil.

Chrysler Crossfire 3,2 "pappas pärla" (2003)
Goffen Administratör
2 april 2010 · 2 974 Inlägg

Tycker det ser ut att vara en kooz bil men jag hade hellre sett att han byggt på en modern "ny" tysk bil istället för gamla japanare kanske det kan va därför som bygget "känns igen" Själv skulle jag inte klara att få ihop en dyl bil så klaga kan jag inte utan jag tycker det ser riktig välbyggt ut och håller hög klass !

En kopp av den svarta såsen...
Volkswagen Polo R-Line "Edition 40" (2017)
Audi A4 TDI quattro "Smurfen" (2021)
pattilatti2 Billjuds fanatiker.
3 april 2010 · 2 853 Inlägg

haha.. så kul att se den svenska avundsjukan.. säger folket med sina 740:s som är rollade mattsvart och så tror de att de har Sveriges snyggste stylade bil...

Jag tycker bilen är grymt snygg och har förståelse över de timmar som är nedlagda. allt blir bättre ju fler bilar man bygger... annat vore skitsnack.

Sen finns de ju en fråga om hur mkt pengar & tid folk har att lägga ner... vill man lägga ner hela sitt liv, vänta 9år innan man ställer ut? testa att bygga bilen själv under sponsor tryck, samt andra privata angelägenheter.

Heja Bitterheten i SWE

tetepeb
3 april 2010 · 86 Inlägg

evilaudio skrev:
fast de handlar ju om tycker å smak..   sen e de inte så svårt att plasta som många tror.  felet folk gör e att dom har helt fel verktyg när dom jobbar, har man rätt verktyg så blir allt 100 ggr lättare.   

ja har tex byggt hela mitt "kjolpaket" själv på min mattsvarta jetta.   klart att de e lite jobb att få till former å så men de e inte direkt nån raketforskning.

Nej det syns också...

tetepeb
3 april 2010 · 86 Inlägg

MrT skrev:
Jag håller oxå med om att den sortens bilar är lite kladdiga. Personligen gillar jag den mer diskreta racelooken. Däremot brukar just Kooz ligga i framkant med finish på sina byggen, vilket gör att även en sån som jag kan tycka att det är nice.
Vad jag menar är att ska man kommentera eller klaga på något så hitta det som byggaren kan göra bättre till nästa bygge. Konstruktiv kritik är bättre för alla. Att Kooz använder Z till alla sina bilar ser jag som en form av varumärke. Å att klaga på vad det är för färg på bilen är ju inte heller något vettigt klagomål neutral
Leta efter detaljer som har fuskats ihop istället. Det är ofta det som skiljer en duktig och seriös bilbyggare från en som bara har slängt ihop något för att synas.

Kommentera och ge kritik, MEN tänk på att det kan vara bra att kunna motivera varför. Man behöver inte alltid tycka som alla andra.

Jo men det larviga är att han inte ens heter Kooz utan Koos men för att det ska låta häftigare så kör han det gamla dansbandstricket från 70-talet och byter ut S mot Z.

tetepeb
3 april 2010 · 86 Inlägg

pattilatti2 skrev:
haha.. så kul att se den svenska avundsjukan.. säger folket med sina 740:s som är rollade mattsvart och så tror de att de har Sveriges snyggste stylade bil...

Jag tycker bilen är grymt snygg och har förståelse över de timmar som är nedlagda. allt blir bättre ju fler bilar man bygger... annat vore skitsnack.

Sen finns de ju en fråga om hur mkt pengar & tid folk har att lägga ner... vill man lägga ner hela sitt liv, vänta 9år innan man ställer ut? testa att bygga bilen själv under sponsor tryck, samt andra privata angelägenheter.

Heja Bitterheten i SWE

Ungefär lika kul som folk som inte kommer på något bättre argument att skriva, utan drar fram avundsjuk-kortet direkt.

Kom på något nytt...

Urkas Kräsen grafiker
3 april 2010 · 1 775 Inlägg

Det är två saker jag stör mig RIKTIGT mycket på med den här bilden. TRE små ~4" displayer mellan baklyserna? Wtf?? Och VARFÖR sätter man en stor konstig blå pinne mellan förar och passagerarsätet?
Sen finns det såklart massa andra riktigt konstiga, fula och onödiga smådetaljer överallt med bilen, men tror det räcker med att säga att killen verkligen inte har nån som helst smak. :\

Däremot tror jag säkert att byggkvalitén är jättebra, men vad ska man med det till när den verkligen inte ser bra ut? :P


pattilatti2 skrev:
haha.. så kul att se den svenska avundsjukan.. säger folket med sina 740:s som är rollade mattsvart och så tror de att de har Sveriges snyggste stylade bil...

Avundsjuka har inte med saken att göra. Det det handlar om är att det är så mycket KUNSKAP som går till waste bara för han inte har nån som helst smak. Han borde anställa en designer av nåt slag istället så lär det gå mycket bättre.

Whine whine!
Ekis!
3 april 2010 · 1 210 Inlägg

evilaudio skrev:

nopistons skrev:
Det var fan vad alla gnäller, jag tyckte det var ett fantastiskt fantasirikt och skickligt utfört bygge...

Ser hellre en enda sån här bil på ett helt år, än hundra tråkiga bilar med enfärgslack och plysch...

Håll igen, och kom igen med nått bättre den som kan.

fast de handlar ju om tycker å smak..   sen e de inte så svårt att plasta som många tror.  felet folk gör e att dom har helt fel verktyg när dom jobbar, har man rätt verktyg så blir allt 100 ggr lättare.   

ja har tex byggt hela mitt "kjolpaket" själv på min mattsvarta jetta.   klart att de e lite jobb att få till former å så men de e inte direkt nån raketforskning.

Hrm vilka former?? kunde inte låta bli tongue

Bjork OEM <3
3 april 2010 · 6 957 Inlägg

Peoples Choice till Lukas Kooz iår? roll blir inte ett dugg förvånad tongue

Bilen i sig är skitful i mina ögon, titta på den i 5-10 sek  MEN han kan sin sak vad gäller
plast, glasfiber och spackling helt klart smile Denna typ av bygge är fult (tkr jag) men det är en helhet och
tanke bakom DET ger jag mkt cred. för.

Mvh

OEM <3
MrKerm Avstängd
3 april 2010 · 1 557 Inlägg

Fasen inte hört att han skulle ha en ny bil.. Hörde bara efter den grymt snygga rx7an att han inte skulle bygga någon mer bil (till sig själv) utan fokusera på sin firma med frugan..
Va kanske länge sedan vet  inte hmm Men hur kul som helst att det ploppar upp en ny bil big_smile

5 tummar upp för det!

Sedan visst man ser att det är ett Koos bygge men är det inte det han vill? Vill inte alla bilbyggare få sin nich?? Nu har denna även som dom tidigare lite väl mycket skärmar o multimedia för min smak men annars tycker jag dom är grymt nice smile

Hans RX7a hade jag gett min vänstra arm för o bra mycket mer där till...

Sedan tycker jag att det är ett stort plus att bilarna han bygger rullar på vägarna också smile

Tack Koos för dina byggen (även tack till frugan din) hoppas företaget går bra smile

Senast redigerat av MrKerm (3 april 2010)

R.I.P GBrt :/
Nya friska tag i G.S.R ! Kommer snart hända något mer kul :)
www.goteborgsstreetracing.se
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang