2157
Sök

Volvo 740 16v Turbo byggs för 500hk

10 287 Inlägg
21 april 2010
Vi bromsade 16V motorer i vårat garage med mer än 500Hkr utan att röra ett skit i dom.
Vad är det som skall behöva svetsas?

Vad skall ni köra för motorkuddar? Jag körde med valp-kuddar. Skar ut nya motorfästen i vattenjeten och förnicklade dom. Det satt bra.

Menar ni allvar med att köra med mekanisk kylfläkt?

/Göran

SNL skrev:
Motorn är tänkt att klara 500hk. Det vi är osäkra på är när man bör svetsa toppen, står olika överallt, någon på savar har tydligen bänkat 5-600 hjulhästar med enbart l9 kammar och portat. Andra säger att man bör svetsa toppen nån stans runt 400-450 motorhästar, vissa knappt ens det.

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

615 Inlägg
21 april 2010
Trådstartare
Sharky skrev:
Vi bromsade 16V motorer i vårat garage med mer än 500Hkr utan att röra ett skit i dom.
Vad är det som skall behöva svetsas?

Vad skall ni köra för motorkuddar? Jag körde med valp-kuddar. Skar ut nya motorfästen i vattenjeten och förnicklade dom. Det satt bra.

Menar ni allvar med att köra med mekanisk kylfläkt?

/Göran

SNL skrev:
Motorn är tänkt att klara 500hk. Det vi är osäkra på är när man bör svetsa toppen, står olika överallt, någon på savar har tydligen bänkat 5-600 hjulhästar med enbart l9 kammar och portat. Andra säger att man bör svetsa toppen nån stans runt 400-450 motorhästar, vissa knappt ens det.

Vi har också kommit fram till att det nog ska hålla utan att röra toppen. Såg något snack på savarturbo om att svetsa kylkanalerna som på bmw. Men läste lite noggrannare och hittade en som bänkat 618hk på driven med l9 kam och portat bara.

Det är faktiskt lite utav ett dilemma vi har, polaren funderar på alukuddar (som vi kan fixa gratis) med gummimatta över och under för att förhindra galvaniska strömningar, jag är dock osäker på hur länge gummimattan kommer hålla. Annars tänkte jag nog stumsvetsa, eller innebär det att vi får några enorma påfrestningar någonstans?

Haha nä, vi var lite förvirrade i början, blir elektrisk.
Orginalintercoolern vi har bör väl utan problem palla 1bar? När bör vi börja fundera på att byta?

Let's stance!

10 287 Inlägg
21 april 2010
Stumsvetsa funkar om man skiter i komforten i bilen.

Orginal IC??? Kasta på skroten. Ni måste ha en som klarar av att kyla det flöde ni får och som inte ger för stort tryckfall. Laddtrycket i sig är inte problemet.
Det här är ju problemet med att gå på en HX40 istället för en R-turbo. Allting måste matcha och hänga med för annars blir det bara skit.

Tips: Skaffa en extra bottendel som ni inte rör alls och ha den som inkörningsblock medans ni mappar och får allt allt lira om det skulle gå åt helvete. Det är ganska stor risk att sånt händer och det är inte kul att kvadda en bottendel man har lagt ner massor med tid och pengar på. Klarar sig den extra bottendelen så kan man ju kränga den efteråt för att få igen pengar.

Återigen. Detta är problemet när man baxar dit en HX40. Med så pass mycket pulver som den kan mata så går saker sönder på en mikrosekund om man inte har järnkoll.

P.S Hoppas ni har en bra mätklocka så ni kan ställa in kammarna ordentligt.

/Göran

SNL skrev:
med gummimatta över och under för att förhindra galvaniska strömningar, jag är dock osäker på hur länge gummimattan kommer hålla. Annars tänkte jag nog stumsvetsa, eller innebär det att vi får några enorma påfrestningar någonstans?

Haha nä, vi var lite förvirrade i början, blir elektrisk.
Orginalintercoolern vi har bör väl utan problem palla 1bar? När bör vi börja fundera på att byta?

(Groucho Marx).

46 Inlägg
22 april 2010
Sharky har helt rätt i det han säger Men  för er grabbar hade jag rekommenderat Att Man pröva Eftermarknadssprut och tändning  Jag ska själv köra MS Men det är för att jag har läst på en hel del om det i 1.5 års tid nu jag Rekommenderar Nira eller vipec  kanske ett microtech beroende på budget ...

Samt att 16V spridarna e högohmiga och turbospridarna e lågohmig Dvs  kör ni lågohmiga på orginal sprut utan motstånd Så bränner ni databoxen åt helvete...

Men som sagt Ettt eftermarknadsprut eller Tillskottspsut med laddtryckstyrning e rekommenderat till ett sånt här bygge....

Även en Stor Alu Ic med 2,5-3" Är att rekommendera till Hx40

Mvh pontus
Senast redigerat av Ohlert90 (22 april 2010)

615 Inlägg
22 april 2010
Trådstartare
Ohlert90 skrev:
Sharky har helt rätt i det han säger Men  för er grabbar hade jag rekommenderat Att Man pröva Eftermarknadssprut och tändning  Jag ska själv köra MS Men det är för att jag har läst på en hel del om det i 1.5 års tid nu jag Rekommenderar Nira eller vipec  kanske ett microtech beroende på budget ...

Samt att 16V spridarna e högohmiga och turbospridarna e lågohmig Dvs  kör ni lågohmiga på orginal sprut utan motstånd Så bränner ni databoxen åt helvete...

Men som sagt Ettt eftermarknadsprut eller Tillskottspsut med laddtryckstyrning e rekommenderat till ett sånt här bygge....

Mvh pontus

Har två polare som köpte sig ett MS som dom aldrig lyckades installera, nu får vi köpa det för ca 4k. Något att satsa på alltså? Kan inte mycket om det men min farbror använder sig av eftermarknadssprut i sin dragracebil där man kopplar in datorn och ändrar kurvor osv, tror du att han kan förstå sig på MS? (inte säker på vilket sprut han har, men tänkte att kan man det ena kanske man kan det andra?) Anledningen att jag frågar här och inte honom direkt är att han på i V-ås, och har inte hans nummer tongue

Tack för hjälp, det är lite saker man missar första gången man bygger smile
Senast redigerat av SNL (22 april 2010)

Let's stance!

744 Inlägg
22 april 2010
ser bra ut nicke ska följas  prenu lagd på tråden

www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=114490
Jag stödjer LOADED BMW i satsningen på 24h på Nordschleife. Gör det du med, och sätt DITT namn på Loaded här!
http://volvocustomclub.forum24.se/volvocustomclub.html

615 Inlägg
22 april 2010
Trådstartare
Heavymetalvan skrev:
ser bra ut nicke ska följas  prenu lagd på tråden

Tackar, blir kul sen när man får ut bilen tongue

Let's stance!

46 Inlägg
22 april 2010
SNL skrev:
Ohlert90 skrev:

Mvh pontus

Har två polare som köpte sig ett MS som dom aldrig lyckades installera, nu får vi köpa det för ca 4k. Något att satsa på alltså? Kan inte mycket om det men min farbror använder sig av eftermarknadssprut i sin dragracebil där man kopplar in datorn och ändrar kurvor osv, tror du att han kan förstå sig på MS? (inte säker på vilket sprut han har, men tänkte att kan man det ena kanske man kan det andra?) Anledningen att jag frågar här och inte honom direkt är att han på i V-ås, och har inte hans nummer tongue

Tack för hjälp, det är lite saker man missar första gången man bygger smile

´Nej bara för att du kan ett sprut betyder inte det att man kasnke kan ett annat .... Man får Läsa på.. vad Behöver man för sensorer,Givare etc. jag kommer koppla in mig på orginalKabelhärva i ska slakta En gammal box jag har liggandes  Och löda om kontakterna

Sen så skiljers sig en gatbil Relatibt mycket från DragRacebil.
Tändkurvor Bränsletabeller Osv  men men...
Checka in www.megasquirt.se

615 Inlägg
22 april 2010
Trådstartare
jonnielahti skrev:
trevligt med volvos t16 big_smile

Hoppas man får fart på den också big_smile

Let's stance!

615 Inlägg
22 april 2010
Trådstartare
Update 22/4

152mm H-profil och Wiseco 16v kolvar beställt.
Senast redigerat av SNL (22 april 2010)

Let's stance!

10 287 Inlägg
22 april 2010
Har ni fräs och vinkelhylla för att fräsa ventilurtag?
Vet ni hur man centrerar markeringarna på kolvarna för ventilurtagen?

/Göran

(Groucho Marx).

615 Inlägg
23 april 2010
Trådstartare
Sharky skrev:
Har ni fräs och vinkelhylla för att fräsa ventilurtag?
Vet ni hur man centrerar markeringarna på kolvarna för ventilurtagen?

/Göran

Vad jag förstod det som så var det ventilurtag i dessa kolvar, det sa han på firman iaf och det är vad jag förväntar mig.

Let's stance!

615 Inlägg
25 april 2010
Trådstartare
Update 25/4

Idag körs bilen iväg för lackering smile

Let's stance!

2 419 Inlägg
25 april 2010
SNL skrev:
Update 25/4

Fasen va gött! vad blir det för färg?

615 Inlägg
25 april 2010
Trådstartare
strandberg31 skrev:
SNL skrev:
Update 25/4

Fasen va gött! vad blir det för färg?

Orginalfärg upp till fönstren, sedan blanksvart ovanför smile

Let's stance!

10 287 Inlägg
25 april 2010
Lita inte blint på det. Ni får kolla med modellera att det finns tillräckliga urtag på dom.

/Göran

SNL skrev:
Vad jag förstod det som så var det ventilurtag i dessa kolvar, det sa han på firman iaf och det är vad jag förväntar mig.

(Groucho Marx).

615 Inlägg
25 april 2010
Trådstartare
Sharky skrev:
Lita inte blint på det. Ni får kolla med modellera att det finns tillräckliga urtag på dom.

/Göran

SNL skrev:

Köper jag smidda kolvar för 7000:- så hoppas jag verkligen inte att det är felgjort, då får dem stå för det.

1000cc spridare bör räcka va? Någon som kan någon smart tabell för effekt/spridar cc?

Let's stance!

10 287 Inlägg
25 april 2010
Jag har lärt mig under många år som ingenjör att inte lita på utfästelser av folk man inte känner väldigt noga.
På korridorfönstret på mitt rum på jobbet så står det " Assumption is the mother of all fuck ups"

Det är era grejor och era pengar och eran tid om det skulle visa sig att ni kvaddar 16 ventiler och styrningar. Visst kan ni ringa till leverantören och kräva ersättning men jag skulle kolla för att undvika totalrenovering av topp.

/Göran

P.S 1000cc är för stort om ni skall köra med orginal LH2.4 sprut.

SNL skrev:
Köper jag smidda kolvar för 7000:- så hoppas jag verkligen inte att det är felgjort, då får dem stå för det.

(Groucho Marx).

615 Inlägg
25 april 2010
Trådstartare
Sharky skrev:
Jag har lärt mig under många år som ingenjör att inte lita på utfästelser av folk man inte känner väldigt noga.
På korridorfönstret på mitt rum på jobbet så står det " Assumption is the mother of all fuck ups"

Det är era grejor och era pengar och eran tid om det skulle visa sig att ni kvaddar 16 ventiler och styrningar. Visst kan ni ringa till leverantören och kräva ersättning men jag skulle kolla för att undvika totalrenovering av topp.

/Göran

P.S 1000cc är för stort om ni skall köra med orginal LH2.4 sprut.

SNL skrev:

Jo sant, men tycker ändå att stora, erfarna och etablerade firmor borde göra saker seriöst. Men som du säger, lika bra att ta en extra koll.

om vi nu säger att vi tänkte stanna någonstans runt 400-450hk, vad är då bästa alternativet? Köpa guldbox och vilka spridare? Eller måste vi ha MS eller liknande? Det är denna del vi är osäkra på.

Någon på TPC tyckte vi skulle satsa på 1260cc och vems, är det nödvändigt för den effekt vi tänkt plocka ut?
Senast redigerat av SNL (25 april 2010)

Let's stance!

10 287 Inlägg
25 april 2010
1260 börjar bli som Gardena bevattningsanläggning.
Grejen är det att 8V är mera soppaslukare på höga effekter än vad 16V är. Men 8V så blir man överraskad vilka as till spridare som behövs. Jag hade 800cc spridare på min motor och där hade jag typ 460Hkr med mitt höjda laddtryck och då hade jag en max utnyttjande av spridarna på 75%. (Man bör inte gå över typ 80%).
För 500Hkr så ska 900 - 1000 cc räcka med marginal kvar.
Men det börjar bli riktigt jävligt med orginal LH2.4 då.

/Göran

SNL skrev:
Någon på TPC tyckte vi skulle satsa på 1260cc och vems, är det nödvändigt för den effekt vi tänkt plocka ut?

(Groucho Marx).

Sök