Ford Mustang HT -67 "Hellre ökänd än okänd"

En Ford Mustang -67 i El Paso , Texas dök upp på e-Bay. En daily driver med frisk kaross men lite slitet chassi och drivlina. En budgivning senare var den min. Såååå långt bort men ändå så nära. På den vägen är det....
  • 10 Följare
  • 52 096 Visningar
  • Uppdaterades senast 18 januari 2022
MrTurbo Better than God \o/
6 juni 2006 · 1 882 Inlägg

Edit 2019: Tyvärr har ju samtliga bildlänkar gått förlorade med tiden men ska försöka få tillbaka en del av dem.
Finns en del att läsa för er som är genuint intresserade dock, annars hoppa till sidan 5, där fungerar bilder igen.  :-)

Kan ju bara inte motstå frestelsen att visa er vad jag ägnar den lilla lediga tid jag har åt.

Men en snabb resumé först!

Bilen som motorn är ämnad för ser ut på detta viset. En Mustang -67a.

https://www1.garaget.org/gallery/images/1/102/102-f0b94d0b26c6fa0c0d3894f719d6ce0c.jpg


Originalmotorn från -67 är orenoverad och helt standard, 289cui / 4,7l med 2 portsförgasare skulle den för 39år sedan ge 200 hkr & 386Nm, dagens effektutag är troligen mycket lägre då den är illa sliten med åren.
http://www.geting.se/image.php/IMG_698.jpg

För att råda bot på bristande potens körde jag 110mil t.o.r och hämtade mig en motor i Tierp.
http://www.geting.se/image.php/Bild00fe5.jpg
En 351cui / 5,7liter helt ned plockad i delar och inte riktigt komplett.

Sedan började då jakten på de delar jag ville ha på / i min motor. Lika bra att göra det ordentligt från böran ju. Det inhandlades flattoppklovar, en 4ports Holley dubbelpump förgasare och lyckades även finna insug & toppar från en -69 motor, årsmodellen med störst kanaler & ventiler! *mycket nöjd* Att topparna även hade guideplates och dubblaventilfjädrar är ju ingen nackdel! Nya lager och sådana grejer lades ju självklart i varukorgen med.
http://www.geting.se/image.php/ddd008.jpg http://www.geting.se/image.php/ddd001.jpg http://www.geting.se/image.php/ddd002.jpg http://www.geting.se/image.php/ddd006.jpg http://www.geting.se/image.php/ddd003.jpg

Har nu börjat bygga ihop motorn. Och har endast lite smågrejer kvar att köpa för att motorn skall bli komplett. Hoppas den skall vara monterad i bil i slutett av Maj. Då jag plockat ihop lite gott från div årsmodeller och tillverkare är det svårt att veta exakt vad effekten blir men minst 300hkr och 500Nm är fullt möjligt om allt lirar som det skall. Edit; Motorn jag köpte hade 8,2 i komp, men eftersom jag byter kolvar & toppar landar det nu på ca 11.
http://www.geting.se/image.php/klil19.jpg http://www.geting.se/image.php/ddfd18.jpg http://www.geting.se/image.php/dddd21.jpg



http://www.geting.se/image.php/lipsill.jpg
Kolvarna är i motorn. (jo, det är sant)  roll

http://www.geting.se/image.php/snuuk.jpg

Massa lager blir det!

http://www.geting.se/image.php/pippo.jpg

Kamaxel och dess drivning på plats

Matchportningen klar;
Insug
http://www.geting.se/image.php/ins01.jpg vs http://www.geting.se/image.php/ins02.jpg

Topp;
http://www.geting.se/image.php/topps01.jpg vs http://www.geting.se/image.php/topps02.jpg


http://www.geting.se/image.php/uts01.jpg vs http://www.geting.se/image.php/uts02.jpg


Nu börjar motorn se ut som en motor igen...  smile

http://www.geting.se/image.php/Ka....13.jpg

Inga komentarer alls?  roll

Mina vippor kom hem från USA med..  smile

http://www.geting.se/image.php/0mkmkm09.jpg

Ska det mätas lite så man vet hur långa stötstängerna skall vara.



Nu har jag fått mina stötstänger och allt finns i motorn. Men självklart hade jag ju fel vattenpump så en ny sådan måste nu beställas. Annars är det rätt nära nu...

http://www.geting.se/image.php/ppoopp.jpg

Senast redigerat av MrTurbo (1 april 2019)

Beware the lollipop of normality. Lick it once, and you suck forever.
"Ungdomar borde förbjudas, de för bara ett jävla liv..." :-)
Ford Mustang HT "30årskrisen" (1967)
Saab 900 S "40-årskrisen" (1991)
Saab 9-3X "BlackPanter" (2010)
MrTurbo Better than God \o/
6 juni 2006 · 1 882 Inlägg

Kanske ska förklara det där med lite tid, jag har tre bilar, två ungar, en fru och ett heltidsjobb.  smile Så ibland blir det att åka till garaget vid 21.00 och vara hemma vid 03.00...  wink

Beware the lollipop of normality. Lick it once, and you suck forever.
"Ungdomar borde förbjudas, de för bara ett jävla liv..." :-)
Saab 900 S "40-årskrisen" (1991)
Saab 9-3X "BlackPanter" (2010)
Saab 900 2,3i "Cabben" (1997)
MrTurbo Better than God \o/
9 juni 2006 · 1 882 Inlägg

"Bensinen kommer aldrig upp i sitt rätta värde..."  :p
Vet inte, inget jag funderat på och troligen inget andra med jänkebilar heller klurar nått större på. Bensinsnåla bilar får japanerna bygga.

Beware the lollipop of normality. Lick it once, and you suck forever.
"Ungdomar borde förbjudas, de för bara ett jävla liv..." :-)
MrTurbo Better than God \o/
11 juni 2006 · 1 882 Inlägg

Nu står motorn i garaget och väntar på bilen. Ställer in bilen och börjar pula med det i slutet av veckan. Skall målas i motorrum etc med...

Beware the lollipop of normality. Lick it once, and you suck forever.
"Ungdomar borde förbjudas, de för bara ett jävla liv..." :-)
MrTurbo Better than God \o/
2 juli 2006 · 1 882 Inlägg

wooohhhhhh....

http://www.geting.se/image.php/sweeet.jpg

Lite småpill kvar dock, orkade inte med det i slutet...

Beware the lollipop of normality. Lick it once, and you suck forever.
"Ungdomar borde förbjudas, de för bara ett jävla liv..." :-)
MrTurbo Better than God \o/
7 april 2007 · 1 882 Inlägg

sorry, visst missat att uppdatera här på LÄNGE! :o

Motorn gick nästan hela sommar -06 men ett kamhaveri satte stopp sedan. Motorn är helt nedplockad i delar igen och nya delar inköpta. Tex rullkam, rullyftare, aluinsug, brytarlöst tändsystem mm. Väntar nu på att min vevaxel skall komma tillbaka efter slipning.

Under tiden har jag renoverat hela framvagnen, blästrat & lackat länkarmar, pressat i nya hårdare bussningar i dem. Nya hårda sänkningsfjädrar och nya fjädertallrika till dem såklart. Byter allt som har söndertorkat gummi mao  Sänker den  2" fram, även shelbysänkning fram, detta syns här i mina nu fräscha hjulhus, samt 2" bak.

http://www.mustangpower.se/mustang14/garaget/tn_001.jpghttp://www.mustangpower.se/mustang14/garaget/tn_002.jpghttp://www.mustangpower.se/mustang14/garaget/tn_003.jpg
http://www.mustangpower.se/mustang14/garaget/tn_004.jpghttp://www.mustangpower.se/mustang14/garaget/tn_005.jpg



Har också monterat i en varvräknare i panelen. Sitter perfekt där i mitten så man ser den tydligt.
http://www.mustangpower.se/mustang14/garaget/tn_006.jpg
(ja den e graderad till 11000rpm he he)

Senast redigerat av MrTurbo (8 april 2007)

Beware the lollipop of normality. Lick it once, and you suck forever.
"Ungdomar borde förbjudas, de för bara ett jävla liv..." :-)
MrTurbo Better than God \o/
8 april 2007 · 1 882 Inlägg

Fyller på med motorbygget med.

Byter ut den vanliga "flat tapet" kammen mot en rullkam, denna har högre duration och lyft än den förra kammen, till den kammen hör även rullyftarna och monterings kittet till dessa. Tillsammans med det nya alu-insuget kommer detta ge en mycket rappare motor. Brytarlöständnig som ger extra krut över 3000rpm gör ju sitt till med. Man skall ju inte glömma att utseéndet kan vara viktigt med så ventilkåporna och de nya tändkablarna (röda) kommer ju göra gott med. Motorn klarar att varvas upp till 7000rpm (kam & insug slutar iofs ge effekt vid 6500rpm) så ihop med den nya utväxling på 3;55 kommer den bli en killer i trafikljusen! smile

http://www.mustangpower.se/mustang14/garaget/tn_007.jpghttp://www.mustangpower.se/mustang14/garaget/tn_008.jpghttp://www.mustangpower.se/mustang14/garaget/tn_009.jpg
http://www.mustangpower.se/mustang14/garaget/tn_010.jpghttp://www.mustangpower.se/mustang14/garaget/tn_011.jpghttp://www.mustangpower.se/mustang14/garaget/tn_012.jpghttp://www.mustangpower.se/mustang14/garaget/tn_014.jpg

Senast redigerat av MrTurbo (8 april 2007)

Beware the lollipop of normality. Lick it once, and you suck forever.
"Ungdomar borde förbjudas, de för bara ett jävla liv..." :-)
MrTurbo Better than God \o/
12 april 2007 · 1 882 Inlägg

Nu har jag fått ner mustangen på hjulen igen. Nya däck vart det fram också. Den är sänkt ca 2" bak med förstärkta fjädrar (hård), fram är den också sänkt ca 2". 1" med fjädrar och 1" med shelbysänkning (ännu hårdare). Så ihop med min nya styrsnäcka så kommer det troligen gå att hålla farten uppe i kurvorna med.  Jag hoppas verkligen motor och låda klarar och få ner den lite fram, annars kommer det ju se galet ut.  smile  Tyvärr känns de nya däcken lite smala men får överleva det.



http://www.mustangpower.se/mustang14/03/02/tn_012.jpghttp://www.mustangpower.se/mustang14/03/02/tn_014.jpghttp://www.mustangpower.se/mustang14/03/02/tn_015.jpg

http://www.mustangpower.se/mustang14/03/02/tn_016.jpghttp://www.mustangpower.se/mustang14/03/02/tn_017.jpghttp://www.mustangpower.se/mustang14/03/02/tn_018.jpg

Beware the lollipop of normality. Lick it once, and you suck forever.
"Ungdomar borde förbjudas, de för bara ett jävla liv..." :-)
MrTurbo Better than God \o/
14 april 2007 · 1 882 Inlägg

Snubben som har min vevaxel hade vart på semester i Ryssland en vecka! Konstigt att jag inte fått tag på honom...  NOT! Bah.....

Nästa vecka då kanske.

Beware the lollipop of normality. Lick it once, and you suck forever.
"Ungdomar borde förbjudas, de för bara ett jävla liv..." :-)
MrTurbo Better than God \o/
15 april 2007 · 1 882 Inlägg

gigolos83 skrev:
o´j har det blivit fel upplösning på bilderna?

Har en "garagekamera" på 1,2mil pix och kass blixt. Så kvalitén är inte den bästa kanske. Men duger till att ha liggande i garaget. Vill inte kleta ner dyr kamera med olja, fett, färg etc.  smile



gigolos83 skrev:
fan kör 4.11 i min utväxlning, riktikt jobbig när man kör i 90 - 100 km i/h
vad har du och tips om man vill ner lite typ kanske 3.73? eller blir det för slött tro?
få gärna maila mig bobfist@gmail.com eller www.bobfist.com

Jag har 2:79 nu, skall byta till 3:55. Om du skall använda bilen på gata tror jag du kan gå ner under 4:00 utan vidare. över 4.00 har ju nästan bara bilar som man kör stripp med.

Senast redigerat av MrTurbo (15 april 2007)

Beware the lollipop of normality. Lick it once, and you suck forever.
"Ungdomar borde förbjudas, de för bara ett jävla liv..." :-)
MrTurbo Better than God \o/
23 april 2007 · 1 882 Inlägg

Imorgon (tisdag) skall jag hämta min vevaxel!  WOHO!

Under tiden roade jag mig med att byta säkringsdosa i bilen. Jag HATAR el och brukar inte befatta mig med det. En polare skulle ha vart med å hjälpt mig men jag väntade inte tills han fick tid utan började fixa själv. Allt verkar funka i vart fall. Skall fixa kablar lite snyggare och  montera lock i helgen.

http://www.mustangpower.se/mustang14/garaget/tn_015.jpghttp://www.mustangpower.se/mustang14/garaget/tn_016.jpg

Beware the lollipop of normality. Lick it once, and you suck forever.
"Ungdomar borde förbjudas, de för bara ett jävla liv..." :-)
MrTurbo Better than God \o/
26 april 2007 · 1 882 Inlägg

Mr_Thulin skrev:
nice...hur många islandshästar är där i den nu då.

Inte nån. Hämtade vevaxeln igår så hoppas få ihop bottendelen i helgen.

Beware the lollipop of normality. Lick it once, and you suck forever.
"Ungdomar borde förbjudas, de för bara ett jävla liv..." :-)
MrTurbo Better than God \o/
30 april 2007 · 1 882 Inlägg

Bromsarna luftade och allt skall vara klart för att landa motorn under huven. Börjar bygga ihop den imorgon (1 maj).

Beware the lollipop of normality. Lick it once, and you suck forever.
"Ungdomar borde förbjudas, de för bara ett jävla liv..." :-)
MrTurbo Better than God \o/
4 maj 2007 · 1 882 Inlägg

Nu står ett färdigt shortblock i källaren och väntar på att monteras i bil!  Tyvärr måste vissa saker inhandlas för att topparna skall bli färdiga bara...

Senast redigerat av MrTurbo (4 maj 2007)

Beware the lollipop of normality. Lick it once, and you suck forever.
"Ungdomar borde förbjudas, de för bara ett jävla liv..." :-)
MrTurbo Better than God \o/
9 maj 2007 · 1 882 Inlägg

Nu tar vi en genomgång på läget här då.

http://www.mustangpower.se/mustang15/04/tn_IMG_0432.JPG
Motorn är ihop, dock inga toppar och insug på då ventilfjädrar och "rocker arms studs" skall bytas. Dock tänker jag sätta i motor och låda och montera detta då jag fått delarna.


http://www.mustangpower.se/mustang15/04/tn_IMG_0435.JPG
Nu är det rullkam som gäller, här är de fästen som behövs för rullyftarna



Idag (9e maj) tänkte jag ge mig på att byta ventilfjädrarna, då jag vill ha fjädrar vars värden matchar kammens för att få allt rätt där.
Gamla fjädrarna;http://www.mustangpower.se/351/10/10/tn_Bild008.jpg  De nya; http://www.mustangpower.se/mustang15/04/tn_IMG_0449.JPG




Lånade mig en stor fet ventilbåge och lyckades få bytt 15 idag. Just det 15, inte 16, för självklart stötte jag på sådant där motstånd som man aldrig kan ana sig till. Precis som kammen var ventilfjädrar med tillhörande ventilfjäderbrickor och knaster nya i oöppnade förpackningar men köpta privat av en kille som aldrig fick byggt färdigt sin motor. I påsen med brickorna hittade jag detta;
http://www.mustangpower.se/mustang15/04/tn_IMG_0444.JPGhttp://www.mustangpower.se/mustang15/04/tn_IMG_0442.JPG
Någon maskin hos tillverkaren har fått tuppjuck och svarvat bort halva "hatten",  den är nu så tunn att med tanke på hårdheten hos fjädrarna känns det inte direkt säkert att montera den. Så nu måste jag jaga tag på en ny sådan och som ni säkert anar finns det lika många modeller av dem som det finns fjädrar och det måste vara en EXAKT likadan om det skall bli rätt. Telefonen kommer gå varm här imorgon...

Beware the lollipop of normality. Lick it once, and you suck forever.
"Ungdomar borde förbjudas, de för bara ett jävla liv..." :-)
MrTurbo Better than God \o/
12 maj 2007 · 1 882 Inlägg

I dag skall rattstång monteras, instrumentpanelen tillbaka,  sedan skall motor ihop med låda samt div tillbehör runt motorn monteras. Beroende på vad klockan blir sätter jag även i motor och låda i bilen.

Den där ventilfjäderbrickan verkade vara svår att få tag på. Jag behöver EN, har dock hittat 16pack för 1000 spänn! O_O Söker lösning på det där...

Beware the lollipop of normality. Lick it once, and you suck forever.
"Ungdomar borde förbjudas, de för bara ett jävla liv..." :-)
MrTurbo Better than God \o/
13 maj 2007 · 1 882 Inlägg

Fick allt lite gjort i garaget igår:
http://www.mustangpower.se/mustang15/06/06/tn_01.JPG
Dagen började med att montera ihop motor och växellåda.

http://www.mustangpower.se/mustang15/06/06/tn_02.JPG
Sedan placerade jag hela paketet där det skall vara.


http://www.mustangpower.se/mustang15/06/06/tn_07.JPG
Eftersom en polare fixade en ventilfjäderbricka åt mig så var topparna kompletta och kunde monteras. Insug ligger dock bara löst då jag väntar på att mina stötstänger skall dyka upp från usa.

Fler bilder samt text om motorn går att finna här; http://www.mustangpower.se/mustang15/

Senast redigerat av MrTurbo (13 maj 2007)

Beware the lollipop of normality. Lick it once, and you suck forever.
"Ungdomar borde förbjudas, de för bara ett jävla liv..." :-)
MrTurbo Better than God \o/
16 maj 2007 · 1 882 Inlägg

Tack grabbar!

17Maj hoppas jag få passat in och monterat den ombyggda rattstången samt satt i de nya inredningsdetaljerna. (Mattor, konsoller, kickpaneler, växelspak, ratt, osv)

Beware the lollipop of normality. Lick it once, and you suck forever.
"Ungdomar borde förbjudas, de för bara ett jävla liv..." :-)
MrTurbo Better than God \o/
16 maj 2007 · 1 882 Inlägg

bosing skrev:
Kul att det går bra, men man får alltid räkna med lite krångel, konstigt, man tar ut sakerna och sätter dit dom likadant igen, men då har "någon" varit där och flyttat något så ingenting stämmer!
Roligt att se bilder på renovering, hoppas allt går enligt planerna!

Haft krångel så det räcker i flera årtionden redan. Hoppas klara mig utan trubbel ett tag nu.  tongue

Beware the lollipop of normality. Lick it once, and you suck forever.
"Ungdomar borde förbjudas, de för bara ett jävla liv..." :-)
MrTurbo Better than God \o/
17 maj 2007 · 1 882 Inlägg

http://www.mustangpower.se/mustang14/03/01/tn_001.jpg
Före...
http://www.mustangpower.se/mustang14/03/01/tn_004.jpg
Under tiden...
https://www1.garaget.org/gallery/images/1/102/102-6a42ef742c414af6f2618cb9418b4c98.jpg

Efter.... Nya mattor, nya instegslister,  nya kickpaneler, ny växelspak med sin nya konsoll. mm



http://www.mustangpower.se/mustang15/06/06/tn_15.JPG____http://www.mustangpower.se/mustang15/06/06/tn_14.JPG
Motorn har fått generator, fläkt, kyl, vevhusventilation, mm

Senast redigerat av MrTurbo (1 april 2019)

Beware the lollipop of normality. Lick it once, and you suck forever.
"Ungdomar borde förbjudas, de för bara ett jävla liv..." :-)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang