2845
Sök

Snart fisketider (fiske upplevelser & tips/trix tråd)

1 808 Inlägg
29 juni 2010
Har kommit till den perfekta tråden nu känner jag smile där ja kan få lite tips på utrustning ( spö, rulle, lina mm )

Jag undrar då om man kan få sig ett bra Allround spö, alltså att kunna kasta med det från land och trolla efter båt.
Sen en bra rulle eller va man säger och lina då smile kasta in massa tips, har ungefär 2000kr att lira med kanske 500 kr om det är värd dom sakerna. men det måste vara Rulle, spö och lina i det priset.

Mvh Oskar

MOTÖRHEAD <3
Alla band är kass jämfört med Motörhead.

502 Inlägg
29 juni 2010
Trådstartare
Gronwalls skrev:
Har kommit till den perfekta tråden nu känner jag smile där ja kan få lite tips på utrustning ( spö, rulle, lina mm )

Jag undrar då om man kan få sig ett bra Allround spö, alltså att kunna kasta med det från land och trolla efter båt.
Sen en bra rulle eller va man säger och lina då smile kasta in massa tips, har ungefär 2000kr att lira med kanske 500 kr om det är värd dom sakerna. men det måste vara Rulle, spö och lina i det priset.

Mvh Oskar

Jag skulle nog tips på att du åker till närmsta fiskebutik och känner och klämmer på prylarna. Då brukar man kunna hitta den kombo som passar bäst för en själv. Plus att dom har oftast kunnig personal och många olika prisklasser att välja mellan. smile

Mvh // Alex

1 808 Inlägg
29 juni 2010
FoXoN skrev:
Gronwalls skrev:

Mvh Oskar

Jag skulle nog tips på att du åker till närmsta fiskebutik och känner och klämmer på prylarna. Då brukar man kunna hitta den kombo som passar bäst för en själv. Plus att dom har oftast kunnig personal och många olika prisklasser att välja mellan. smile

Mvh // Alex

Jo jag har tänkt gått in på Berras Sportfiske i gävle på fredag smile
men om vi säger så här, får jag bra utrustning för dom pengarna ja kan lägga ut på? smile

MOTÖRHEAD <3

502 Inlägg
29 juni 2010
Trådstartare
Gronwalls skrev:
FoXoN skrev:
Gronwalls skrev:

Mvh Oskar

Mvh // Alex

Jo jag har tänkt gått in på Berras Sportfiske i gävle på fredag smile
men om vi säger så här, får jag bra utrustning för dom pengarna ja kan lägga ut på? smile

Jarå, Lägger du 2k-2,5k så kan du få ett fint spö och rulle. smile Tror jag la ut ca 2000kr på mitt gädd-spö plus rulle. Funkar kanoners. smile

Bry mindre, varva mer
5 753 Inlägg
29 juni 2010
te_wik skrev:
Min största abborre hittills är 1.2kg, metade med mask från badbryggan i hembyn och när jag blev less så kastade jag ut långt in i vassen smile De gav resultat.

Största abborren jag har fått låg på 1.6kg, dock är det väll ca 10år sedan nu, tror jag var 12 då.... Förutom den har man bara lyckas fått halvkilos och sånna småa rackare till abborre, fast är ju rätt fin dom med..

För övrigt fattar jag inte hur jag har kunnat missa den här tråden, jag som älskar fiske...

Har dock bara varit iväg och fiskat 3 gånger i år vilket har resulterat i 2st gäddor bara, men mer ska det väll allt bli smile

Jag skryter inte gärna och spelar inte känd men jag är född till en stjärna och kommer dö som en legend!

671 Inlägg
30 juni 2010
Fick höra att det är skitgrov öring i strömmen i år och vi kommer antagligen dit lagom till Danicakläckningen har satt igång.
Hoppas det blir fina spinnerfall så man får se lite 2-4kg öring sippa Danicor.....
Enda problemet är att ytterst få flugspösvingare har kunnat sätta tillbaks fisk över 2kg,
då dessa stora ex. bara sliter av tafsen...
Man vill ju lixom sätta tillbaks den under kontrollerade former....
Vill inte att den ska simma runt med min fluga i munnen, den ska lossas innan fisken sätts tillbaks...

Fan att kopplingen har rasat på sommarbilen så jag får åka Cheva Pickup med kompisen...
Laglig hastighet hela vägen ,,,, urrrrrrrrk !

Svetsare
3 150 Inlägg
30 juni 2010
Är det nån här som har nån aning om vad för tjocklek på lina som är rekommenderat för fiske i hav (gädda m.f.)?

Har just nu 0.40 lina men kommer knappt 15-20 meter ut, hört att man kommer längre med tunnare, stämmer det?  Men man vill ju inte sätta sina drag på botten heller  hmm

Och slutligen är det nån som har tips på en prisvärd/billig men ändå bra haspelrulle?
Senast redigerat av ZonaX (30 juni 2010)

Varför FWD? Jo, för RWD är som att sätta hästen bakom vagnen.
Rushman: "Kör aldrig för fort, kör i den hastighet jag anser lämplig, vad det står på skyltarna skiter jag i."
http://www.youtube.com/ZonephoX

434 Inlägg
30 juni 2010
_Glenne_ skrev:
te_wik skrev:
Min största abborre hittills är 1.2kg, metade med mask från badbryggan i hembyn och när jag blev less så kastade jag ut långt in i vassen smile De gav resultat.

Största abborren jag har fått låg på 1.6kg, dock är det väll ca 10år sedan nu, tror jag var 12 då.... Förutom den har man bara lyckas fått halvkilos och sånna småa rackare till abborre, fast är ju rätt fin dom med..

För övrigt fattar jag inte hur jag har kunnat missa den här tråden, jag som älskar fiske...

Har dock bara varit iväg och fiskat 3 gånger i år vilket har resulterat i 2st gäddor bara, men mer ska det väll allt bli smile

Min största abborre vägde 1,971Kg, Var cirka 10år sen. Fiskade i en liten tjärn vid min farmor. Ska se om jag hittar kortet så ska ja lägga upp det här:)

Bättre vita segel på Nilen än fem fisande svullon i bilen.

98 Inlägg
30 juni 2010
Gud vad jag blev fiske sugen nu! Ska nog ut imorn bitti och hoppas på nått napp.
Fast jag vill gärna få upp någon gös.. det ända jag får upp är abbore och gädda.. och en löja på spinnare som fastna i sidan på den haha.
Har ni några tips för få upp gös?

502 Inlägg
30 juni 2010
Trådstartare
Var ute en sväng igår med båten. Tog 2 abborrar. Små, men dom gav en rejäl fight på ul-utrusting. Tycker dom har fin färg iår. Dom verkar riktigt pigga också trots den stenhårda
värmen som har vart nu ett par dagar.

http://img143.imageshack.us/img143/1954/dsc00267q.jpg

http://img202.imageshack.us/img202/963/dsc00268os.jpg

Mvh // Alex

FreddeK
1 juli 2010
ZonaX skrev:
Är det nån här som har nån aning om vad för tjocklek på lina som är rekommenderat för fiske i hav (gädda m.f.)?

Har just nu 0.40 lina men kommer knappt 15-20 meter ut, hört att man kommer längre med tunnare, stämmer det?  Men man vill ju inte sätta sina drag på botten heller  hmm

Och slutligen är det nån som har tips på en prisvärd/billig men ändå bra haspelrulle?

köp en shimanorulle så har du en vän i många år=) Finns från 500kr.

sen finns det ju flätlinor istället för nylon..men ska du fiska lax i älvar brukar flätlinor vara förbjudet. Men flätlina är tunnare och starkare än nylon, runt 0,20 skulle jag tippa är lagom när det gäller flätlina för gädda och blåval. japp du kastar längre desto tunnare lina du har. en flätlina drar du inte av, där rätar sig krokarna före=)

Mvh fredde
Senast redigerat av FreddeK (1 juli 2010)

1 808 Inlägg
2 juli 2010
Nu har jag köpt mig en utrustning smile å han linda på en flätat lina på rullen ( ingick i priset ) och nu undrar jag om vilken sorts knut man ska ha till flätadelinor? eller om det går bra med en vanlig Rappalaknut?

Mvh Gronwalls

MOTÖRHEAD <3

7 100 Inlägg
2 juli 2010
ska ner i kväll och kastmeta efter lite öring hadde ja tänkt mej smile

Gronwalls>.ja får dra mej ner nåndag så kan vi dra till testeboån och fiska lite smile

hante ja haft så tajte troser så hadde ja bröta omkull dej!

502 Inlägg
2 juli 2010
Trådstartare
Gronwalls skrev:
Nu har jag köpt mig en utrustning smile å han linda på en flätat lina på rullen ( ingick i priset ) och nu undrar jag om vilken sorts knut man ska ha till flätadelinor? eller om det går bra med en vanlig Rappalaknut?

Mvh Gronwalls

Jag kör vanlig rapalaknut. Funkar prima. Hoppas du blir nöjd med din nya utrusting! smile

Mvh//Alex

1 808 Inlägg
2 juli 2010
bmx skrev:
ska ner i kväll och kastmeta efter lite öring hadde ja tänkt mej smile

Gronwalls>.ja får dra mej ner nåndag så kan vi dra till testeboån och fiska lite smile

Du är välkommen, men ja bor inte riktigt i gävle, men de är ju bara att åka ditt det smile

MOTÖRHEAD <3

1 808 Inlägg
2 juli 2010
FoXoN skrev:
Gronwalls skrev:

Mvh Gronwalls

Jag kör vanlig rapalaknut. Funkar prima. Hoppas du blir nöjd med din nya utrusting! smile

Mvh//Alex

jo jag ska ut å provkasta lite ikväll smile få se om ja kommer ut med båt i helgen eller någe smile fick nå tips om att ja skulle göra denna. http://hem.passagen.se/storsandsjo/fiske_knutar.htm ( lite längre ner på sidan )  Palomarknut som sägs vara bra smile

MOTÖRHEAD <3

Svetsare
3 150 Inlägg
2 juli 2010
FreddeK skrev:
ZonaX skrev:

köp en shimanorulle så har du en vän i många år=) Finns från 500kr.

sen finns det ju flätlinor istället för nylon..men ska du fiska lax i älvar brukar flätlinor vara förbjudet. Men flätlina är tunnare och starkare än nylon, runt 0,20 skulle jag tippa är lagom när det gäller flätlina för gädda och blåval. japp du kastar längre desto tunnare lina du har. en flätlina drar du inte av, där rätar sig krokarna före=)

Mvh fredde

Har kollat lite på flätlinor, lite dyrare men som du säger så verkar dom vara "hållbarare"  smile

Tack för svaret  smile

Rushman: "Kör aldrig för fort, kör i den hastighet jag anser lämplig, vad det står på skyltarna skiter jag i."

Svetsare
3 150 Inlägg
2 juli 2010
Förresten vad är fördelarna med flätlina gentemot nylon? Mer än bara hållfastheten?

502 Inlägg
2 juli 2010
Trådstartare
Gronwalls skrev:
FoXoN skrev:
Gronwalls skrev:

Mvh Gronwalls

Mvh//Alex

jo jag ska ut å provkasta lite ikväll smile få se om ja kommer ut med båt i helgen eller någe smile fick nå tips om att ja skulle göra denna. http://hem.passagen.se/storsandsjo/fiske_knutar.htm ( lite längre ner på sidan )  Palomarknut som sägs vara bra smile

Jag brukar köra på betes knuten. Bruka funka perfekt för mig. Har fått botten napp ett par gånger... med min 35kg lina... sitter stenhårt... stått och slitit som tusan. smile

502 Inlägg
2 juli 2010
Trådstartare
ZonaX skrev:
Förresten vad är fördelarna med flätlina gentemot nylon? Mer än bara hållfastheten?

Själv gillar jag flätlina bäst. Lite mer stum och brukar hålla bättre. Den ända nackdel jag ser är att den har lite lättare för att trassla till sig jämfört med vanlig nylon lina.

Sök