2819
Sök

Snart fisketider (fiske upplevelser & tips/trix tråd)

Fartmissbrukare
1 302 Inlägg
10 maj 2011
C&R på gädda? har ni dåligt av dom neråt sverige lr? här uppe kryllar d då av dom...

"I de blindas rike , är den enögde Kung"

723 Inlägg
10 maj 2011
Machin skrev:
C&R på gädda? har ni dåligt av dom neråt sverige lr? här uppe kryllar d då av dom...

Kan ju inte direkt påstå att det finns gott om gädda här i norra skåne

Kolla gärna in mitt projekt: V70 T5 98

Fartmissbrukare
1 302 Inlägg
11 maj 2011
Glimbrink skrev:
Machin skrev:

förstod nästan det då "Saab_tompa" blev sådär ifrågasatt pga av några döda gäddor..

Älskar Emelie<3
339 Inlägg
11 maj 2011
den som inte smakat på gäddbullar har missat nått kan jag seja smile

Fisketokig
2 997 Inlägg
14 maj 2011
Machin skrev:
Glimbrink skrev:
Machin skrev:

förstod nästan det då "Saab_tompa" blev sådär ifrågasatt pga av några döda gäddor..

Det handlar om att visa respekt för fisken och att hänsynslöst nöjesslakta fina exemplar av arten ligger inte i närheten.

Tillfredsställelsen av att fiska ska väl sitta i att välja beten och teknik för att få fisken att hugga, sen drilla fisken och varsamt hantera den och återsätta för att ge andra chansen att uppleva samma fiske.

Att slå ihjäl en gädda och kasta till skogs kanske får några att känna sig manliga för stunden men då är det nog dags att tänka om?

Saab 9-3 Aero SS --- Honda CBR600RR
Can Am 800XXC Vägreg --- Can Am 450X Vägreg

Svetsare
3 150 Inlägg
14 maj 2011
Martin 9-3 skrev:
Machin skrev:
Glimbrink skrev:

Det handlar om att visa respekt för fisken och att hänsynslöst nöjesslakta fina exemplar av arten ligger inte i närheten.

Tillfredsställelsen av att fiska ska väl sitta i att välja beten och teknik för att få fisken att hugga, sen drilla fisken och varsamt hantera den och återsätta för att ge andra chansen att uppleva samma fiske.

Att slå ihjäl en gädda och kasta till skogs kanske får några att känna sig manliga för stunden men då är det nog dags att tänka om?

Det sistnämnda ligger ju långt utanför tankebanan men skulle lätt kunna tänka mig att slakta en om den ska bli mat senare.

Varför FWD? Jo, för RWD är som att sätta hästen bakom vagnen.
Rushman: "Kör aldrig för fort, kör i den hastighet jag anser lämplig, vad det står på skyltarna skiter jag i."
http://www.youtube.com/ZonephoX

109 Inlägg
15 maj 2011
Någon som varit ute och pimplat efter torsk på senaste?
Har själv en större variant av gummibåt med en 2hk motor som jag brukar åka ut med på Sundet.
Blev en torsk på ca 2kg, några horngäddor och jävla massa sill.

Bottenmetade också efter Spätta/Skrubba med lysande resultat = ca 25 st i rimlig storlek

7 100 Inlägg
15 maj 2011
vart ute i lördags med en kompis och firrade lite.vart några gäddor,dom största vart på 4,5 och 9 kg smile

hante ja haft så tajte troser så hadde ja bröta omkull dej!

671 Inlägg
17 maj 2011
I Sarek är det jaktförbud och där finns de enda storvuxna älgarna i Sverige
I Murmansk så tvångstransporterade Stalin Lapparna ner söderut för arbete då blev det ofiskat i nästan 100år. Därav superfiske i dessa vatten på laxartad fisk.
I Klippiga bergen började man med Catch and Realease strax efter 2ndra världskriget.
Därav bland världens häftigaste flugfiske....

Sverige är fortfarande fyllt med banjospelare som behöver vissa vad de har fångat..

Har restaurerat en å här nere i södra sverige och där har vi nu fångat öring på 57cm på torrfluga.
Innan så var de största 15-20cm.. 

SKULLE JAG SE EN BANJOSPELARE VID ÅN SÅ LIGGER FÄNGELSESTRAFF NÄRA(för mig)
Det är rent NOKILLfiske på öringen...

Alla andra är mkt välkomna som har intresse nog att hitta hit,, då de agerar fiskevakter genom att bara vara där...
Tyvärr har jag inte sett en kommentar på denna sida av en påläst duktig flugfiskare...

Proud Member of Kööken Racing!
1 056 Inlägg
17 maj 2011
Kommer gärna och provfiskar i den ån.
Vi har en Å här i blekinge/karlskrona som dom rensat upp.
Varit helt dött med fisk och både kräftpest och musslorna dog ut.

Fick reda för 2 år sen ungefär att dom rensat upp i ån och att öring, gädda, aborre samt kräftor
nu börjat leta sig upp längs hela ån.

Tycker sånt är riktigt skoj och deltar gärna i sådana projekt.

Behöver du nått specialtillverkat? Ask me!
Proud member of kööken Racing
Bmw E30 Supercharged "Hellsifür - Mean but clean!" http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=116196
Projekt jag är delaktig i: Bmw M3 E30 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=167936

998 Inlägg
17 maj 2011
Den enda fisk jag tar med hem när man fiskat är Sill och makrill, för det äter mamma och pappa väldigt mycket av annars så åker all annan fisk i igen, Gillar inte att äta gädda så mycket, abborre och inte heller så stor favo fisk, men kul att fiska.
hade jag haft mer pengar så skulle jag vilja köpa och fiska med flugspö, ser kul ut.

it looks like the one that once did the wanting suddenly wants to be wanted by a different wanting that has a want of wanting that has never been wanted&#65279; for the sake of wanteness.

723 Inlägg
17 maj 2011
endorfinslaven skrev:
I Murmansk så tvångstransporterade Stalin Lapparna ner söderut för arbete då blev det ofiskat i nästan 100år. Därav superfiske i dessa vatten på laxartad fisk.
I Klippiga bergen började man med Catch and Realease strax efter 2ndra världskriget.

Sverige är fortfarande fyllt med banjospelare som behöver vissa vad de har fångat..

Har restaurerat en å här nere i södra sverige och där har vi nu fångat öring på 57cm på torrfluga.

Alla andra är mkt välkomna som har intresse nog att hitta hit,, då de agerar fiskevakter genom att bara vara där...
Tyvärr har jag inte sett en kommentar på denna sida av en påläst duktig flugfiskare...

Därför man har kameran med sig så tar man ett kort och skryter med kortet istället smile

Fartmissbrukare
1 302 Inlägg
17 maj 2011
endorfinslaven skrev:

banjospelare haha ja du är mer än välkommen hit upp å visa hur man ska bete sig när man fiskar...

vi fiskar för nöjets skull och får man en fin öring så äter man upp den.

624 Inlägg
17 maj 2011
stupid is what stupid does..

who´s the man?

fyrkrafsare
1 443 Inlägg
17 maj 2011
ser inget fel i att man tar upp en fisk för eget bruk att äta, vad jag däremot ser fel i är de som lägger i 60 meter långa nät i en insjö och sedan åker hem med en halv släpkärra full med fisk som de sedan säljer/ger bort åt höger och vänster, det är exakt vad som pågår i Juttern i vimmerby kommun, särskilt illa med tanke på att sjön har en förening som använder intäkter från fiskekort till att sätta ut bla. Gös för tillväxt. Nätfiske gör ju ingen skillnad på vare sig art eller storlek, det som fastnar dör eller skadas så svårt att det inte går att sätta tillbaka...

Riktiga bilar är fyrhjulsdrivna...
Numera leg. grusligist!

671 Inlägg
18 maj 2011
Huga
Under 80 och 90talet så var det rätt så goda tider och att ta ledigt på jobbet var lätt.
Bodde då under bar himmel överallt och det gasades friskt överallt(inga fartkameror)
Jag fiskade då oerhört mkt runt om i landet i jakt på stor stationär selektiv strömlevande öring.
Kan säga att jag gått igenom de flesta kända o intressanta vatten upp till polcirkeln på både norska o svenska sidan.
Vi startade i söder i Skåne för att fiska oss norrut på stor VILD öring läs detta alla norrlänningar.
Insektsätande stationär strömlevand öring är större i söder än uppe i norr, beroende på näringstillgång alkalinitet omgivande terrängs påverkan. En mkt längre kläckningssäsong med fler arter som följer varannn i fotspåren.
Nääe tack tror inte det är intressant att ta sig till inbreed countries...
Springcreeks har ni inga och rejäla Danicakläckningar saknar ni helt...
Har inte så mkt utbyte av vare sig folket vid vattnet med deras begränsade kunskaper eller de oligotrofa urfiskade vattnen.
Senast redigerat av endorfinslaven (18 maj 2011)

671 Inlägg
18 maj 2011
Glimbrink skrev:
endorfinslaven skrev:

Därför man har kameran med sig så tar man ett kort och skryter med kortet istället smile

Helt jävla rätt big_smile
Har man ork och tid så filmar man...
Att sightfilma fisk o kompis är grymt..

723 Inlägg
18 maj 2011
endorfinslaven skrev:
Glimbrink skrev:
endorfinslaven skrev:

Helt jävla rätt big_smile
Har man ork och tid så filmar man...
Att sightfilma fisk o kompis är grymt..

Ja det brukar jag göra det är sjukt roligt att kolla på efteråt!!

Fartmissbrukare
1 302 Inlägg
18 maj 2011
endorfinslaven skrev:
....bla bla bla  ....

Har inte så mkt utbyte av vare sig folket vid vattnet med deras begränsade kunskaper eller de oligotrofa urfiskade vattnen.

å den slutsatsen drar du pga vad? att du nångån mellan 80 och 90tal gjorde ett par fiskeresor hit upp, du tror inte att det har ändrats sen dess?

måste dock ge dig ett rätt, är mest inplanterad öring i vattnen här uppe, finns dock en par "smultronställen" där det går att få stor VILD öring, att lämna beskrivning om vars dessa finns blir dock svårt pga begränsade kunskaper och för att jag är alltför upptagen av att spela banjo!

671 Inlägg
18 maj 2011
Jag lämnade en del öppet i min text för att du skulle avslöja dig.
Du vet inte skillnad på ett näringsrikt och näringsfattigt vatten, varför bemöda sig att svara.
Varför är det inplanterad fisk i dina vatten ?
Tänk tänk tänk tänk..
Beror det kanske på överfiske och med inplanteringar döljer FVO grundproblemet och får banjofolket glada...
Dina banjospelande kompisar anser nog fortfarande att haven inte går att fiska ur och vargar äter småbarn hela dagarna.

Sök