Snart fisketider (fiske upplevelser & tips/trix tråd)

TouchOfRed Meldem
20 juli 2012 · 4 137 Inlägg

Xuri skrev:

TouchOfRed skrev:

Xuri skrev:

Jag kommer inte ihåg nu vad den hette men läste test om den för några månader sedan då jag tänkte ta hem ny lina till alla mina spön men jag hade lite kvar från förra året så jag sket i att köpa nytt denna säsongen.

den var tunnare å starkare än tex fireline,  har för mig typ den nya linan 0.15 var nästan lika hållbar som firelines 0.20, de skiljde en del, tror de var både nytt material å ny teknik som skulle ge "rundare" lina.  ska se om jag kan leta reda på dom artiklarna igen.

haha Ja krokiga tafsar hatar jag, jag började använda jerktafsar å då blev jag lat så de brukar sitta på alla mina spön :p

Jag använder alltid fiskeknop oavsett lina, polaren har en knut som jag tycker är bätttre men glömmer fan alltid bort hur man gör den, de blir typ som en liten ögla på linana så tafsen kan röra sig lite fritt, om du tänker dig ett lasso som inte är helt ihopdraget å inte kan bli mer ihopdraget.

Ska googla lite jag o se om jag hittar.. smile

Jag använder iaf knutlös, tror det är säkrare och mycket enklare. smile

EDIT: Kan det ha varit Berkley Nanofil? Dock så verkar den linan vara från början på 2011..

Ja de kan nog fan vara nanofilen, de var nått me nano i alla fall smile

Hmm ok, ska nog kika på Ebay om det finns något. smile

När den kom är jag lite osäker, har dock ännu inte sett den i lokala sportfiskebutiken.

Volkswagen Polo FSI "Mammas räcer" (2012)
TouchOfRed Meldem
20 juli 2012 · 4 137 Inlägg

Martin 9-3 skrev:
Sådär. Nu har man bytt ut alla tafsar mot flourcarbon. Allt från 0.35 till 0.90 mm.

Nya gäddtafsarna på 60cm 0.90fc med sedvanligt trevägslekande för paravanstoppet i kombination med extra fjäderringar på vissa beten tycks ge bästa gången och slitstyrkan verkar helt ok hittills. Ska bli kul att se på längre sikt hur de håller måttet. Svårt att konkurrera med de förra som vissa hängt med i 3 säsonger och ännu är fräscha.

Testat en hel del med olika tafsmaterial och tillverkat egna i några år, allt från knytbara wires till grövre och helt styva i olika material och lås mm, men nu fastnat helt för fc. Enda undantaget nu är jerkspö som fortfarande har helt styv tafs.

Det är som som är lite genomskinliga va?
Jag "hittade" dom tafsarna i förrgår på nätet och blev riktigt sugen på dom, men trodde dom var till Jerk endast.

För jag var inne på fiskebutiken för nån vecka sen och köpte tafsar. Men dom gick att dra sönder.. jävla skit tafsar..
Jag vill ha riktigt bra skit smile

Men dom kan du varmt rekommendera alltså? smile

Volkswagen Polo FSI "Mammas räcer" (2012)
Martin 9-3 Fisketokig
21 juli 2012 · 2 997 Inlägg

TouchOfRed skrev:

Martin 9-3 skrev:
Sådär. Nu har man bytt ut alla tafsar mot flourcarbon. Allt från 0.35 till 0.90 mm.

Nya gäddtafsarna på 60cm 0.90fc med sedvanligt trevägslekande för paravanstoppet i kombination med extra fjäderringar på vissa beten tycks ge bästa gången och slitstyrkan verkar helt ok hittills. Ska bli kul att se på längre sikt hur de håller måttet. Svårt att konkurrera med de förra som vissa hängt med i 3 säsonger och ännu är fräscha.

Testat en hel del med olika tafsmaterial och tillverkat egna i några år, allt från knytbara wires till grövre och helt styva i olika material och lås mm, men nu fastnat helt för fc. Enda undantaget nu är jerkspö som fortfarande har helt styv tafs.

Det är som som är lite genomskinliga va?
Jag "hittade" dom tafsarna i förrgår på nätet och blev riktigt sugen på dom, men trodde dom var till Jerk endast.

För jag var inne på fiskebutiken för nån vecka sen och köpte tafsar. Men dom gick att dra sönder.. jävla skit tafsar..
Jag vill ha riktigt bra skit smile

Men dom kan du varmt rekommendera alltså? smile

Absolut. Var det färdiga tafsar helt och hållet med flourcarbon du hittat eller bara material?
Nackdelen är väl priset. Tror min sista rulle på 50 meter gick på 330:- nånting för de grövre dimensionerna.

Köpte färdiga längre tillbaka men hade också problem med kvalitén. Oavsett prisklass eller tillverkare så gick det inte lita på tafsen yikes Sen var man nästan tvungen att göra egna om man ska upp i 45-60cm längder för att få paravanstoppet rätt så den inte kan glida ner mot gäddan. Räkna att 10cm kan försvinna i gapet på helsvalda wobbler, sen ska tafsen räcka ett varv runt huvet, så jag kör inte med gäddtafsar under 40cm.

Gå ihop med en polare, köp en rulle fc och förpackningar med lekande och beteslås som ni litar på, och knyt själva. Rullen jag köpte kommer räcka till över 80 tafsar, vet inte vad beteslås och lekande kostar exakt (100pack) men totalt ligger det färdigt under 10:- styck.
Sen är det alltid roligare att köra med egengjort och kul pyssel vid TVn smile

För två år sedan gjorde jag mig av med fabrikstafsar. Satt dem mellan skruvstädet och en planka i väggen med analog fiskevåg med max-värde mellan. En handfull tafsar testades, mest abu och berkley och ALLA gick av i wirelåset eller drog sig ur låset och höll flera kilo mindre än angivet.
Till synes samma tjocklek på wiren fast hemmagjorda gick av någonstans på wiren, inte pressningen och höll betydligt bättre i dragstyrka.

Fabrikstafsar är f*n sönderpressade i wirelåsen, eller så har man bara haft väldig otur genom åren trots att man testat mycket smile

Saab 9-3 Aero SS --- Honda CBR600RR
Can Am 800XXC Vägreg --- Can Am 450X Vägreg
Saab 9-3 Aero SS "Svart och Xenon" (2006)
TouchOfRed Meldem
21 juli 2012 · 4 137 Inlägg

Martin 9-3 skrev:

TouchOfRed skrev:

Martin 9-3 skrev:
Sådär. Nu har man bytt ut alla tafsar mot flourcarbon. Allt från 0.35 till 0.90 mm.

Nya gäddtafsarna på 60cm 0.90fc med sedvanligt trevägslekande för paravanstoppet i kombination med extra fjäderringar på vissa beten tycks ge bästa gången och slitstyrkan verkar helt ok hittills. Ska bli kul att se på längre sikt hur de håller måttet. Svårt att konkurrera med de förra som vissa hängt med i 3 säsonger och ännu är fräscha.

Testat en hel del med olika tafsmaterial och tillverkat egna i några år, allt från knytbara wires till grövre och helt styva i olika material och lås mm, men nu fastnat helt för fc. Enda undantaget nu är jerkspö som fortfarande har helt styv tafs.

Det är som som är lite genomskinliga va?
Jag "hittade" dom tafsarna i förrgår på nätet och blev riktigt sugen på dom, men trodde dom var till Jerk endast.

För jag var inne på fiskebutiken för nån vecka sen och köpte tafsar. Men dom gick att dra sönder.. jävla skit tafsar..
Jag vill ha riktigt bra skit smile

Men dom kan du varmt rekommendera alltså? smile

Absolut. Var det färdiga tafsar helt och hållet med flourcarbon du hittat eller bara material?
Nackdelen är väl priset. Tror min sista rulle på 50 meter gick på 330:- nånting för de grövre dimensionerna.

Köpte färdiga längre tillbaka men hade också problem med kvalitén. Oavsett prisklass eller tillverkare så gick det inte lita på tafsen yikes Sen var man nästan tvungen att göra egna om man ska upp i 45-60cm längder för att få paravanstoppet rätt så den inte kan glida ner mot gäddan. Räkna att 10cm kan försvinna i gapet på helsvalda wobbler, sen ska tafsen räcka ett varv runt huvet, så jag kör inte med gäddtafsar under 40cm.

Gå ihop med en polare, köp en rulle fc och förpackningar med lekande och beteslås som ni litar på, och knyt själva. Rullen jag köpte kommer räcka till över 80 tafsar, vet inte vad beteslås och lekande kostar exakt (100pack) men totalt ligger det färdigt under 10:- styck.
Sen är det alltid roligare att köra med egengjort och kul pyssel vid TVn smile

För två år sedan gjorde jag mig av med fabrikstafsar. Satt dem mellan skruvstädet och en planka i väggen med analog fiskevåg med max-värde mellan. En handfull tafsar testades, mest abu och berkley och ALLA gick av i wirelåset eller drog sig ur låset och höll flera kilo mindre än angivet.
Till synes samma tjocklek på wiren fast hemmagjorda gick av någonstans på wiren, inte pressningen och höll betydligt bättre i dragstyrka.

Fabrikstafsar är f*n sönderpressade i wirelåsen, eller så har man bara haft väldig otur genom åren trots att man testat mycket smile

Jag tror det var färdiga tafsar.
Är det bättre att köra med längre tafsar vid Gäddfiske alltså? Eller är det bara din åsikt hehe? smile För mina tafsar nu är typ 20cm tongue

Ska fundera på det, det är absolut värt att ha bra tafsar. Tafsen är ju det sista som ska gå sönder om man fastnar, eller öglorna på draget kanske..

Ja kan tänka mig att det blir ett helt annat fiske med egengjorda saker. OM jag ska köpa Jerkbait nån gång i framtiden, så ska jag nog göra egna Jerkbaits smile Har ju en airbrush och allting så det är bara börja måla. Tror jag ska lacka om några av mina drag som är lite rostiga.

Hur många kg tålde tafsarna? Om du kommer ihåg det.. smile

Är det några speciella knutar man ska använda sig av när man knyter tafsar?

Är det 0.80 som du kör med? Hittade 0.60 42lb 50m för 195:-.

Senast redigerat av TouchOfRed (21 juli 2012)

Volkswagen Polo FSI "Mammas räcer" (2012)
Martin 9-3 Fisketokig
21 juli 2012 · 2 997 Inlägg

TouchOfRed skrev:
Jag tror det var färdiga tafsar.
Är det bättre att köra med längre tafsar vid Gäddfiske alltså? Eller är det bara din åsikt hehe? smile För mina tafsar nu är typ 20cm tongue

Ska fundera på det, det är absolut värt att ha bra tafsar. Tafsen är ju det sista som ska gå sönder om man fastnar, eller öglorna på draget kanske..

Ja kan tänka mig att det blir ett helt annat fiske med egengjorda saker. OM jag ska köpa Jerkbait nån gång i framtiden, så ska jag nog göra egna Jerkbaits smile Har ju en airbrush och allting så det är bara börja måla. Tror jag ska lacka om några av mina drag som är lite rostiga.

Hur många kg tålde tafsarna? Om du kommer ihåg det.. smile

Är det några speciella knutar man ska använda sig av när man knyter tafsar?

Är det 0.80 som du kör med? Hittade 0.60 42lb 50m för 195:-.

Att köra så långt som 60cm är väl kanske inte det allra vanligaste men nästan ett måste eller väldigt smidigt vid trolling med paravaner, jag har inte upplevt något negativt på gången i betena.

Sen finns det mycket vasst på gäddan som man inte vill att vanliga linan ska vara i närheten av smile och som jag var inne på tidigare kan lätt en decimeter försvinna direkt i munnen och då är det inte mycket kvar på en 20cm tafs smile

De wire-tafsarna jag gjorde själv var stort sett mest av 30 och 40lb (13 & 18 kg) Min våg tog 20Kg och de höll hela skalan på 40lb-wire, dvs bättre än angivet. Och sen gick av mitt på när det var rätt pressade.
Fabrikstafsarna låg alltid nåt kilo under vad tillverkarna lovade. Hände väl allt för ofta att man dragit sönder fabrikstafsar ute på sjön trots att de ska tåla många många kilo mer än övriga linan mad

Nu när jag kör flourcarbon kör jag med vanlig betesknut/triline eller vad de heter med 4 varv.
Med 0.90 fc ligger väl styrkan på ca 40kg, onödigt mycket egentligen. Det är nöttåligheten man vill åt med den dimensionen.
Det viktigaste är att göra knuten riktigt äckligt välgjord, kan vara nog så svårt att knyta en sån grov lina. Man får fuska med olja och näbbtång för att få den att dra ihop helt perfekt.

Skarvar jag fc direkt på flätlinan utan lekande eller beteslås mellan som på vertikalspöt blir det en form av kirurgknuten som funkar för mig och känns bekväm. (och då är det runt 0.30 fc som är smidig att knyta)

Senast redigerat av Martin 9-3 (21 juli 2012)

Saab 9-3 Aero SS --- Honda CBR600RR
Can Am 800XXC Vägreg --- Can Am 450X Vägreg
Saab 9-3 Aero SS "Svart och Xenon" (2006)
Martin 9-3 Fisketokig
22 juli 2012 · 2 997 Inlägg

http://2.bp.blogspot.com/-F3cZiAmAA6g/UAv7ZlAKcVI/AAAAAAAAA10/skA9ZrHTFP8/s1600/oops.jpg

Ojdå. Testriggen visade att lekande på 60lb började tröttna långt innan knutar eller tafsen, även med avsiktliga klämskador och veck som jag gjorde med tången.

Styrkan finns som sagt, det är efter 50 timmar i vattnet och efter lika många hugg som det är intressant om de fortfarande håller måttet smile

Saab 9-3 Aero SS --- Honda CBR600RR
Can Am 800XXC Vägreg --- Can Am 450X Vägreg
Saab 9-3 Aero SS "Svart och Xenon" (2006)
TouchOfRed Meldem
22 juli 2012 · 4 137 Inlägg

Martin 9-3 skrev:

TouchOfRed skrev:
Jag tror det var färdiga tafsar.
Är det bättre att köra med längre tafsar vid Gäddfiske alltså? Eller är det bara din åsikt hehe? smile För mina tafsar nu är typ 20cm tongue

Ska fundera på det, det är absolut värt att ha bra tafsar. Tafsen är ju det sista som ska gå sönder om man fastnar, eller öglorna på draget kanske..

Ja kan tänka mig att det blir ett helt annat fiske med egengjorda saker. OM jag ska köpa Jerkbait nån gång i framtiden, så ska jag nog göra egna Jerkbaits smile Har ju en airbrush och allting så det är bara börja måla. Tror jag ska lacka om några av mina drag som är lite rostiga.

Hur många kg tålde tafsarna? Om du kommer ihåg det.. smile

Är det några speciella knutar man ska använda sig av när man knyter tafsar?

Är det 0.80 som du kör med? Hittade 0.60 42lb 50m för 195:-.

Att köra så långt som 60cm är väl kanske inte det allra vanligaste men nästan ett måste eller väldigt smidigt vid trolling med paravaner, jag har inte upplevt något negativt på gången i betena.

Sen finns det mycket vasst på gäddan som man inte vill att vanliga linan ska vara i närheten av smile och som jag var inne på tidigare kan lätt en decimeter försvinna direkt i munnen och då är det inte mycket kvar på en 20cm tafs smile

De wire-tafsarna jag gjorde själv var stort sett mest av 30 och 40lb (13 & 18 kg) Min våg tog 20Kg och de höll hela skalan på 40lb-wire, dvs bättre än angivet. Och sen gick av mitt på när det var rätt pressade.
Fabrikstafsarna låg alltid nåt kilo under vad tillverkarna lovade. Hände väl allt för ofta att man dragit sönder fabrikstafsar ute på sjön trots att de ska tåla många många kilo mer än övriga linan mad

Nu när jag kör flourcarbon kör jag med vanlig betesknut/triline eller vad de heter med 4 varv.
Med 0.90 fc ligger väl styrkan på ca 40kg, onödigt mycket egentligen. Det är nöttåligheten man vill åt med den dimensionen.
Det viktigaste är att göra knuten riktigt äckligt välgjord, kan vara nog så svårt att knyta en sån grov lina. Man får fuska med olja och näbbtång för att få den att dra ihop helt perfekt.

Skarvar jag fc direkt på flätlinan utan lekande eller beteslås mellan som på vertikalspöt blir det en form av kirurgknuten som funkar för mig och känns bekväm. (och då är det runt 0.30 fc som är smidig att knyta)

Nej det är sant.. smile
Så 0.80mm räcker gott och väl alltså? smile Om man kör med Flourcarbon.
Eller det var 0.60 som kostade 195:-

0,60 mm
42 lb
50 m

Räcker detta? smile

Volkswagen Polo FSI "Mammas räcer" (2012)
Martin 9-3 Fisketokig
22 juli 2012 · 2 997 Inlägg

TouchOfRed skrev:
0,60 mm
42 lb
50 m

Räcker detta? smile

Kommer nog fungera länge. Styrkan matchar ju de flesta gäddtafsar av wire. Ev gå upp lite för att säkerställa nöttåligheten också, iaf om det är grov gädda som man letar. En 0.80 är fortfarande rätt smidig, inget som påverkar gången av betena i vattnet. Det blir bara krångligare att få till knutarna bra.

De jag gjorde nu är ju av 0.90 och det är bara glömma att knyta dem i båten för hand. Man får förbereda och ha med extra smile

Saab 9-3 Aero SS --- Honda CBR600RR
Can Am 800XXC Vägreg --- Can Am 450X Vägreg
Saab 9-3 Aero SS "Svart och Xenon" (2006)
Xuri One Man Clan
23 juli 2012 · 4 287 Inlägg

med rätt material räcker de ju med 30 cm tafs om du frågar mig om man letar gädda.

jag föredrar rostfri tafs för de trasslar mindre om man enbart kör med wobblers

Volvo v70 D5 "Ocean race" (2006)
Volvo s40 (2001)
Stofer
24 juli 2012 · 738 Inlägg

Blev en 400 makrill idag utanför tylön smile

Freddeponken
25 juli 2012 · 663 Inlägg

Chevrolet_v8 skrev:
http://www1.garaget.org/gallery/images/177/176654/176654-0240703f0b8513146676b737cc8afb94.jpg
Tänkte att det vore kul  se varandras samling av Wobblers så här kommer all min samling av wobblers kanske åkso vore kul eller vad tycker ni?

Roligare att se varandras spö och rullarsenal...kan komma en bild imorgon! pss finns draglådor billigt på biltema=)

Cadillac_The_King
26 juli 2012 ·

Freddeponken skrev:

Chevrolet_v8 skrev:
http://www1.garaget.org/gallery/images/177/176654/176654-0240703f0b8513146676b737cc8afb94.jpg
Tänkte att det vore kul  se varandras samling av Wobblers så här kommer all min samling av wobblers kanske åkso vore kul eller vad tycker ni?

Roligare att se varandras spö och rullarsenal...kan komma en bild imorgon! pss finns draglådor billigt på biltema=)

Tvättade ur min drag låda var derför jag tog ett kort på mina drag.  drag är väl lika kul och kolla på än rulle? Rullen ser man endå hela tiden men  där imot ser man ju inte dragen lika ofta eller hur?  Sj har 2  Clas Olssons spön samt rulle kostade 400:- st har haft dom 2 somrar och funkar kanon än plus linan är från jula haft det 1 sommar funkar lika fint än haha godnatt nu ska man sova

Freddeponken
26 juli 2012 · 663 Inlägg

Chevrolet_v8 skrev:

Freddeponken skrev:

Chevrolet_v8 skrev:
http://www1.garaget.org/gallery/images/177/176654/176654-0240703f0b8513146676b737cc8afb94.jpg
Tänkte att det vore kul  se varandras samling av Wobblers så här kommer all min samling av wobblers kanske åkso vore kul eller vad tycker ni?

Roligare att se varandras spö och rullarsenal...kan komma en bild imorgon! pss finns draglådor billigt på biltema=)

Tvättade ur min drag låda var derför jag tog ett kort på mina drag.  drag är väl lika kul och kolla på än rulle? Rullen ser man endå hela tiden men  där imot ser man ju inte dragen lika ofta eller hur?  Sj har 2  Clas Olssons spön samt rulle kostade 400:- st har haft dom 2 somrar och funkar kanon än plus linan är från jula haft det 1 sommar funkar lika fint än haha godnatt nu ska man sova

allt är ju relativt, förstår att du går igång mer på dragen om du dom där spöna=) haha

Xuri One Man Clan
26 juli 2012 · 4 287 Inlägg

Freddeponken skrev:

Chevrolet_v8 skrev:

Freddeponken skrev:

Roligare att se varandras spö och rullarsenal...kan komma en bild imorgon! pss finns draglådor billigt på biltema=)

Tvättade ur min drag låda var derför jag tog ett kort på mina drag.  drag är väl lika kul och kolla på än rulle? Rullen ser man endå hela tiden men  där imot ser man ju inte dragen lika ofta eller hur?  Sj har 2  Clas Olssons spön samt rulle kostade 400:- st har haft dom 2 somrar och funkar kanon än plus linan är från jula haft det 1 sommar funkar lika fint än haha godnatt nu ska man sova

allt är ju relativt, förstår att du går igång mer på dragen om du dom där spöna=) haha

kan nog instämma med freddeponken big_smile

Volvo v70 D5 "Ocean race" (2006)
Volvo s40 (2001)
Freddeponken
26 juli 2012 · 663 Inlägg

Xuri skrev:

Freddeponken skrev:

Chevrolet_v8 skrev:

Tvättade ur min drag låda var derför jag tog ett kort på mina drag.  drag är väl lika kul och kolla på än rulle? Rullen ser man endå hela tiden men  där imot ser man ju inte dragen lika ofta eller hur?  Sj har 2  Clas Olssons spön samt rulle kostade 400:- st har haft dom 2 somrar och funkar kanon än plus linan är från jula haft det 1 sommar funkar lika fint än haha godnatt nu ska man sova

allt är ju relativt, förstår att du går igång mer på dragen om du dom där spöna=) haha

kan nog instämma med freddeponken big_smile

Kollar ju hellre på dessa än mina skitiga wobbler=) http://i98.photobucket.com/albums/l255/Freddeponken/002-3.jpg

Xuri One Man Clan
26 juli 2012 · 4 287 Inlägg

http://www.willyssportfiske.se/images/Ambassadeur_Revo_Toro_1.jpg

och jag tittar hellre på min sånhär än alla mina jerkdrag som knappt har färg kvar :p

Volvo v70 D5 "Ocean race" (2006)
Volvo s40 (2001)
Cadillac_The_King
26 juli 2012 ·

Alla är väl olika alla behöver väl inte tycka samma varför ska alla vara som alla andra?

Freddeponken
27 juli 2012 · 663 Inlägg

Chevrolet_v8 skrev:
Alla är väl olika alla behöver väl inte tycka samma varför ska alla vara som alla andra?

nä precis därför jag tycker att mina drag är ointressanta och du tycker dina drag är intressanta=)

puss

Freddeponken
27 juli 2012 · 663 Inlägg

Xuri skrev:
http://www.willyssportfiske.se/images/A … Toro_1.jpg

och jag tittar hellre på min sånhär än alla mina jerkdrag som knappt har färg kvar :p

fin rulle, har haft en likadan fast vänstervevad...men fixar inte jerk, får damp av att rycka så där...hehe

Xuri One Man Clan
27 juli 2012 · 4 287 Inlägg

Freddeponken skrev:

Xuri skrev:
http://www.willyssportfiske.se/images/A … Toro_1.jpg

och jag tittar hellre på min sånhär än alla mina jerkdrag som knappt har färg kvar :p

fin rulle, har haft en likadan fast vänstervevad...men fixar inte jerk, får damp av att rycka så där...hehe

hehe nej de blir inte bara jerk och nu finns de jerkdrag me bra egen gång så man behöver inte slita ihjäl sig smile

blir faktiskt mest UL jerk nu ock de är fint som fanken,  med riktiga jerk grejer är de bara drygt att fiska :p

Volvo s40 (2001)
Volvo v70 D5 "Ocean race" (2006)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang