Importera bil ifrån USA med hjälp av importfirma?

Tribbe SAAB♥SUBARU
24 juli 2010 · 1 636 Inlägg

Hej, jag är väldigt sugen på att importera en bil ifrån USA och eftersom att jag inte har någon koll vill jag göra det igenom en firma där man kan känna sig trygg och där även firman fixar i stort sett allt utom besluten eller hur jag ska beskriva det.... jag tror ni förstår vad jag menar.

Jag letar alltså efter en importfirma som jag kan känna mig trygg hos och frågar därför efter era erfarenheter när det kommer till import. Jag har sökt runt på forumet och det står en hel del saker lite här och där om import men det framgår inte så mycket vilka firmor folk har fått hjälp av..
Vad finns det för importfirmor i Sverige? som man kan lita på. Firmor i närheten av Södermanland skulle i mitt fall uppskattas en hel del.

Vad måste göras med en importerad bil och vad fixar importfirman? Det jag vet om är att lysena ska byggas om/bytas. Måste man göra något med mätarhuset?? jag tänker då på att det kommer väll stå mph istället för kmh samt trippmätaren lär väll bli miles istället?

Vad hamnar skatt och försäkring på när man kör en importerad bil är det extra avgifter eller är det som att köra en svensksåld bil?

En firma jag vet att en här i stan importerat igenom är http://www.worldwidemotors.se/ men deras sida känns inte så överdrivet uppdaterad... söker man så hittar man en hel del olika sidor men ingen tycker jag ger mig en säker känsla vill inte riktigt påstå att sidan jag länkade ger mig en säker känsla heller... men vet ju om att en bil i stan kommer därifrån det ger ju iaf lite tilllit.

En annan fråga som kanske inte är lika aktuell är hur villiga brukar banken vara på att låna ut pengar för en bilimport? är dom svårflörtade?

Nej, nu vill jag gärna höra era erfarenheter ni som importerat bil ifrån USA och läser ju självklart vad ni andra som inte importerat har att säga också.

/Tribbe.

Saab 9-2x Aero "SAABaru" (2005)
LordLife
25 juli 2010 · 998 Inlägg

försäkring brukar oftast vara dyrare på en importerad bil.
Vad är det för bil du ska ha? Ny, gammal? Märke? årsmodell?

it looks like the one that once did the wanting suddenly wants to be wanted by a different wanting that has a want of wanting that has never been wanted for the sake of wanteness.
Tribbe SAAB♥SUBARU
25 juli 2010 · 1 636 Inlägg

Bilen jag är ute efter är en saab... årsmodell 05-06. Det jag är mest intresserad av är att hitta en importfirma jag kan lita på. Men söker även erfarenhet.

btw.. klanka inte ner på att det är en saab nu...

/Tribbe.

Saab 9-2x Aero "SAABaru" (2005)
Bjork OEM <3
25 juli 2010 · 6 957 Inlägg

Vilken saab? 9-7an? 9-2an? eller är det en som redan finns i Sverige?

OEM <3
Tribbe SAAB♥SUBARU
26 juli 2010 · 1 636 Inlägg

En 9-2x aero... Kan aldrig tänka mig att man skulle tjäna på att ta in någon av de som redan finns i Sverige.. eller tjäna och tjäna.. det gör man väll aldrig på bilar..
Men jag vill som sagt ha lite info om vad jag ska tänka på och vilka firmor jag kan lita på. Har funderat på 9-2'an i över ett år och det är en sån jag vill ha.. jag har räknat lite fritt och kommit fram till att det kommer kosta mig runt 150-200k.. Det verkar ju vara själva importen som är dyr och den behöver jag hjälp med. Men jag behöver också veta vad som måste göras för att få den laglig i Sverige det kanske en firma hjälper mig med dock?

Saab 9-2x Aero "SAABaru" (2005)
Kinshi
26 juli 2010 · 139 Inlägg

Jag kan rekomendera www.vikingtransport.net.
Jag importerade min bil från USA via de, väldigt seriösa är de, de har folk i USA som besiktar bilen åt dig och är det så att den är inte i bra skick så betalar du endast mil ersättning.  Hör av dig om du behöver mer hjälp eller info.

Tribbe SAAB♥SUBARU
26 juli 2010 · 1 636 Inlägg

Hjälper dom även till här i Sverige med t.ex inregistrering och besiktning?

Saab 9-2x Aero "SAABaru" (2005)
Kinshi
26 juli 2010 · 139 Inlägg

Tribbe skrev:
Hjälper dom även till här i Sverige med t.ex inregistrering och besiktning?

Det med besiktning vet jag inte med det tror jag säkert att de kan ordna men med inreggning gör det de åt dig big_smile

Tribbe SAAB♥SUBARU
26 juli 2010 · 1 636 Inlägg

Låter bra det. Vill dock gärna ha mer tips. Gärna i mellan Sverige.

Saab 9-2x Aero "SAABaru" (2005)
N_W V8 de bästa som finns!
26 juli 2010 · 1 092 Inlägg

Har importerat ett par bilar själv från Usa men inte via en firma då. Du kommer behöva bullerintyg mm, vilket behövdes på den Pontiac Trans am 00a jag tog hem. Det kan man beställa via tex Dekra, kostar 3-4000.

Pontiac Lemans 67a cab "Projekt LTO" + Bmw 540iM 6vxl 1 av 226 :) Har även en japansk pendlarbil
Tribbe SAAB♥SUBARU
26 juli 2010 · 1 636 Inlägg

Bullerintyg mm antar jag att en importfirma fixar?
Tanken är att ringa banken någon gång den här veckan och boka en tid så man kan prata lite med dom och se vad dom har att säga.

/Tribbe.

Saab 9-2x Aero "SAABaru" (2005)
Tribbe SAAB♥SUBARU
28 juli 2010 · 1 636 Inlägg

Tänkte ringa banken idag och boka en tid. Men vad tror ni om Platinumcars? De verkar riktigt seriösa och ligger nära och bra för mig.

Saab 9-2x Aero "SAABaru" (2005)
Tribbe SAAB♥SUBARU
5 augusti 2010 · 1 636 Inlägg

Har idag varit på banken och det gick bra att låna. Så nu behöver jag bara en firma jag kan lita på och som gärna ligger nära. Jag tänkte höra med Platinumcars och se vad dom säger.

Men jag undrar även hur man tar reda på ungefär vad försäkring och skatt kan ligga på.. vet inte riktigt hur jag ska ta reda på det. Tror ni mitt försäkringsbolag kan fixa fram vad det skulle kunna kosta ifall jag skaffade en sån? eller vill dom att man äger fordonet först? Skatten kan väll inte bli så mycket högre än på en impreza?

Vad ligger helförsäkring på en impreza på ungefär?

/Tribbe.

Saab 9-2x Aero "SAABaru" (2005)
Bjork OEM <3
6 augusti 2010 · 6 957 Inlägg

Tribbe skrev:
Vad ligger helförsäkring på en impreza på ungefär?

/Tribbe.

Det kan bara din försäkringsfirma svara på bäst, men om det är en importare finns det stor risk
att det blir dyrare än en sv-såld.

OEM <3
Tribbe SAAB♥SUBARU
6 augusti 2010 · 1 636 Inlägg

Okej, då får jag kontakta dom.

Saab 9-2x Aero "SAABaru" (2005)
Figgis
15 augusti 2010 · 287 Inlägg

hur gårdet? hittat någon bil att importera?smile
är själv sugen på en mustang, har börjat att kika runt lite på hur det går till detta med import..

BMW M3 E46 (2001)
Volvo S60R AWD "E85" (2005)
Tribbe SAAB♥SUBARU
15 augusti 2010 · 1 636 Inlägg

Har varit till banken samt platinumcars.. men dom har inte folk där borta för jämnan så ska se om det dyker upp något intressant i november annars ska jag nog kontakta fler importföretag.

Saab 9-2x Aero "SAABaru" (2005)
Figgis
15 augusti 2010 · 287 Inlägg

Okej, har du några fler importföretag som verkar seriösa?

BMW M3 E46 (2001)
Volvo S60R AWD "E85" (2005)
Tribbe SAAB♥SUBARU
17 augusti 2010 · 1 636 Inlägg

Jag har inte forskat allt för mycket i att hitta andra företag, men som skrivits tidigare i tråden. Vikingtransport sen såg jag reklam om ett importföretag i en bil tidning. wredenborg.com har kikat lite på deras hemsida och tycker den verkar rätt så seriös.

Saab 9-2x Aero "SAABaru" (2005)
Nick666 Baron
18 augusti 2010 · 184 Inlägg

jag plocka hem min själv, använde Nordtrafik för att få hem den, lämna in den till in firma som för 20000 fixa allting så den blev 100% körklar

Pontiac GTO "Goat - Holden - Vauxhall Monaro" (2005)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang