Super Seven med kompressormatad R1 motor

Här är en liten tråd om projektet med min egenhändigt byggda Super Seven - först med en kompressormatad motor sedan med Turbo istället...byggd helt från scratch av mig själv hemma i garaget.
  • 170 Följare
  • 302 097 Visningar
  • Uppdaterades senast 28 april 2020
33Coupe
29 mars 2011 · 692 Inlägg

Bensinskallen skrev:
Vi väntar med spänning cool

Det gör faktiskt jag med - vi får se vad som "händer"...cool

33Coupe
29 mars 2011 · 692 Inlägg

Lite bilder från Söndagen och kvällens övningar:
https://www1.garaget.org/gallery/images/135/134927/134927-cfcc1410acccd6790099467ef0758b70.jpg
Spridarkablaget ombyggt med Boschkontakter.

https://www1.garaget.org/gallery/images/135/134927/134927-470b6c659f664b5281ca3583f5989e54.jpg
Kragen till Vortech BOV-ventilen isvetsat i det nedre Intercoolerröret.

https://www1.garaget.org/gallery/images/135/134927/134927-b43a3ec80dd9b8f73bfcc6cc0306aa98.jpg
Kanske inte världens snyggaste svets, men övning ger färdighet..

https://www1.garaget.org/gallery/images/135/134927/134927-22dc3bb2a84dcdd40fe020237e1d531d.jpg
Ventilen ditskruvad.

https://www1.garaget.org/gallery/images/135/134927/134927-211fcf4318fa6c179d36e7e878ce74f4.jpg
Bytade även nippeln på ovansidan till att passa styva plaströr istället för klen slang.

https://www1.garaget.org/gallery/images/135/134927/134927-d92ae10e3e6724ea82cecea1499edce5.jpg
Satte ventilen på den "varma" sidan innan Intercoolern så den ventilerar ut varmluften istället för efter Intercoolern.

https://www1.garaget.org/gallery/images/135/134927/134927-c01b19624507c62cbaf822d960e8578a.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/135/134927/134927-868b7bcd922c0a451cd1d8538eb8b87e.jpg
På röret upp till spjällhuset satte jag ventilen som öppna över ett visst inställt laddtryck.

https://www1.garaget.org/gallery/images/135/134927/134927-eed1640945579dbb7971aeef7d87da2d.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/135/134927/134927-f908f4f0791f57ae9ec8b71189eebcf2.jpg
Breda-fina klämmor från Swedol

https://www1.garaget.org/gallery/images/135/134927/134927-d74b6c3c0889b1e0e51fd26d4a59d4e2.jpg

http://www.garaget.org/mypage/gallery_i … ge=1246049

https://www1.garaget.org/gallery/images/135/134927/134927-4f3e90588d600df49cb2aeee728d61a1.jpg

Thats all for today folks.

33Coupe
29 mars 2011 · 692 Inlägg

KHRacing skrev:

33Coupe skrev:
http://www1.garaget.org/gallery/images/135/134927/134927-d92ae10e3e6724ea82cecea1499edce5.jpg
Satte ventilen på den "varma" sidan innan Intercoolern så den ventilerar ut varmluften istället för efter Intercoolern.
.

För helsike, så där kan du inte ha den, på detta forum blir man idiotförklarad om man inte sätter dumpen
intill spjället ju. smile big_smile wink

rolig läsning:
http://www.garaget.org/?car=38965&image=779065

Nej, nej, men vad f n - jag gjorde det bara för att få igång en diskussion...ha ha

33Coupe
29 mars 2011 · 692 Inlägg

BansheeR1Turbo skrev:
Ser grymt bra ut, om du nån gång får för dig att skänka bort bilen så kan jag gärna ta en nummer lapp:) och om jag någon gång fick obegränsat med pengar så kanske du kan bygga en till mig ocksåwink
Grymt imponerad av alla bra och smarta lösningar!

Tack för det.
Om det strular för mycket så kanske den åker för typ en femmas peng....jag hör av mig - du har första tjing nu då!!

33Coupe
30 mars 2011 · 692 Inlägg

BansheeR1Turbo skrev:

33Coupe skrev:

BansheeR1Turbo skrev:
Ser grymt bra ut, om du nån gång får för dig att skänka bort bilen så kan jag gärna ta en nummer lapp:) och om jag någon gång fick obegränsat med pengar så kanske du kan bygga en till mig ocksåwink
Grymt imponerad av alla bra och smarta lösningar!

Tack för det.
Om det strular för mycket så kanske den åker för typ en femmas peng....jag hör av mig - du har första tjing nu då!!

Jag har tryckt Print Screen nu, så jag har bevis wink
Nä jag hoppas verkligen att det går bra på alla sätt och vis, men annars kommer jag och hämtar den smile

Hm.......lovade jag för mycket nu............detta ger mig styrka att fortsätta!smile

Nu måste jag lägga på ett extra kol med bilen - det börjar bli fint mappväder så att säga. Jag stack ut i garaget efter träningen ikväll också och började klura på gasrullen vid spjällhuset. Var och hämtade lite bitar på returbilen idag också, men fick inte till det...i morgon kväll så gör jag en helt ny rulle som har tillräckligt liten diameter så att det blir samma utväxling som när jag hade R1 sprutet på motorn:
https://www1.garaget.org/gallery/images/135/134927/134927-67953809611c82d4210b81f02933781f.jpg
Detta skall bli den nye rullen: längst till V brickan som skall sitta på axeln, dom 2 större brickorna skall svetsas ihop på var sida om den galvade brickan - och vips en ny gasrulle! Svetsar ett öra där vajern skall fästas.
Givetvis blästrar jag alla bitarna innan det svetsas ihop. Lite/obetydlig del men ack så viktig - utan gas - ingen fart och som Ni alla vet - full fart spar tid!!!big_smile
Bilder kommer i morgon!

Senast redigerat av 33Coupe (30 mars 2011)

33Coupe
1 april 2011 · 692 Inlägg

Sportvagnskonsult skrev:
Brutalt bygge! smile

Tack för det. Jag var inne och tittade på det du gör också (dina bilar) - det skojar man inte bort! Jag bor bara 5 mil ifrån eller något så du får faktiskt räkna med ett besök av mig snart...! Sjukt fina jobb du gör.

33Coupe
4 april 2011 · 692 Inlägg

Lördag - träning så igår - Söndag - meka, meka, meka.
Nu har jag äntligen gjort ett första startförsök, lite släckta tändstift på grund av för mycket soppa i bränslemappen, en cykelwire kopplad till spjällhuset, ingen kompressor inkopplad etc, men den startade till i alla fall!!smilesmilesmilesmile
Men - innan den startade höll det på att rejält gå åt h-e. En AN koppling till fuelrailen separerade andra gången jag slog till tändningen och det blev fullt bränsletryck. Grabben + mappdatorn satt rakt i bränsledimman:Oyikes
Dom klarade sig bra - grabben tack vare ytterst snabb reaktionsförmåga och datorn - ja - det är ju bara en dator...
Det visade sig att 3 stycken av AN kopplingarna som jag köpt från en av dom två leverantörerna jag använder mig av saknade låsstiftet som håller ihop kopplingen i sviveln...jag ringde o pratade med dom lite grann efter den händelsen kan jag säga..!sad
Här kan Ni se hur det INTE skall se ut!!
https://www1.garaget.org/gallery/images/135/134927/134927-da65521ae91a4a33c040886900509c52.jpg

Och detta är resultatet-kunde sluta med en uppbrunnet hobbygarage....
https://www1.garaget.org/gallery/images/135/134927/134927-63331035383299581af68fc5d46cca23.jpg

Hur som helst - kopplingen överflyttad från den "gamle" motorn:
https://www1.garaget.org/gallery/images/135/134927/134927-cc6e57e226b45a1f76ca4a93b8f4c168.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/135/134927/134927-a2e77a8565b879cf7e30a7c5d45702a4.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/135/134927/134927-676a9269cabf417b3c8da0bf96b7df31.jpg

Ny avgaslinda:
https://www1.garaget.org/gallery/images/135/134927/134927-17fed1dae968a2b9850cd7baa316f64e.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/135/134927/134927-721f3f691a81955363975755d5d4ef4e.jpg

Har även skruvat dit en knacksensor. Får se om den är användbart placerad då den här motorn inte har haft en sådan tidigare. Har skaffat en tillverkare av mellankopplingsbox från knacksensorn till det mappbara sprutet som gör att sprutet får rätt signal för att bli användbar.
https://www1.garaget.org/gallery/images/135/134927/134927-b7cab29be75f9fac0b3ce6f01ec20e6d.jpg

Igår så svetsade jag ihop en gasrulle till spjällhuset, bestående av ett par brickor i olika storlek. Nu kan man - precis - som innan - använda sig av en en vanlig bromswire till cykel - kan vara bra om något händer....
Först en mellanbricka som har ett spår till spjällhusaxeln och sedan 2 brickor med större diameter. Dessa svetsas ihop och sedan gör jag hål för änden på gaswiren så att man kan trä i den utan att behöva demontera halva bilen...
Jag vet - muttern skall bytas till en lägre modell så den låser ordentligt:)
https://www1.garaget.org/gallery/images/135/134927/134927-cc6fca3f5d27fc78980cb91d55ed9e41.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/135/134927/134927-2c97a73a69f7788f6232d55b7eb26400.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/135/134927/134927-e25e02d717c9a7b349192e7ec2d7cfcc.jpg

Fäste till wiren:
https://www1.garaget.org/gallery/images/135/134927/134927-0389049fc57618d982bb94d37331da74.jpg

Mer uppdatering kommer så snart jag kopplat alla kylarslangar så jag kan varmköra motorn om nu allt går vägen.

33Coupe
6 april 2011 · 692 Inlägg

Nu är kylarslangarna på plats, kylarvätskan påfylld och igår kväll startade jag upp han så jag kunde varmköra den för att se så allt är tätt. Den går ganska "risigt" på vissa varv eftersom jag bara lade in en mycket grovt tillyxad grundmapp så att den skulle starta så i morgon har jag tagit ledigt från jobbet skall jag justera till bränslet samt tändningen och se om jag kan få den till att gå såpass hyfsat så man kan ut och köra med den och mappa den ordentligt. Nu till att börja med så blir det som en sugmotor utan kompressorn inkopplad då jag måste tillverka ett fäste till en remspänningsrulle först - bilder kommer!
Fler saker som skall göras är att fixa med vevhusventilationen, luftfiltret, fixa med jordningen till oljetrycks och vattentempgivaren samt lufta frambromsarna då jag monterade nya bromsrör då jag fick ändra dragningen av dess.

33Coupe
6 april 2011 · 692 Inlägg

Alex_halvordsson skrev:
Fan va kul att du är på G att kunna provköra. Riktigt roligt projekt!

Ang. placering av dumpventilen som diskuterades och gärna leder till diskutioner - anledningen till att man gärna monterar den på den kalla sidan av IC:n är för att man vill minska risken att bränna membranet i den.
Detta var väll mer regel förr skulle ja tro för nu för tiden hör man sällan ngt om brända dumpventiler

OK - jag får väl testa och se vad som händer helt enkelt annars får man nog hitta en alternativ plast så att säga...

33Coupe
8 april 2011 · 692 Inlägg

Har suttit och trixat med olika inställning under en del av gårdagens förmiddag och skall fortsätta i morgon - Lördag och skall då ev göra fäste till remspännaren för kompressorn...jag vill lyssna på soundet!
Idag svetsade jag lite på BBS-fälgen till pendlarbilen - gick emot en trottoarkant förra året och nu börjar det bli dags för sommarhjulen så det var hög tid. Lite off topic bilder:

https://www1.garaget.org/gallery/images/135/134927/134927-81b37aa3cba59bddc65ad57ba58b393e.jpg
Här bygger jag på med lite aluminiumsvets på den skadade kanten.

https://www1.garaget.org/gallery/images/135/134927/134927-f9a84aef6b2b63ce861556cdf44eb361.jpg
Mer svets...

https://www1.garaget.org/gallery/images/135/134927/134927-87f2b5dd58c253dbc103365fa9438cbc.jpg
Och här har jag börjat slipa kanten.

Som sagt - Lördag skall jag försöka få till en hyfsad grundmapp så man snart kan ut på vägarna och mappa den riktigt och då även med kompressorn inkopplad. Hittills har det inte varit några större missöden - en egenhändigt tillverkad T-rörs förgrening i aluminium som troligen har en svetspor som skall fixas samt en stoppskruv till spjällhuset som skall svetsas dit.

33Coupe
8 april 2011 · 692 Inlägg

RandomHero skrev:
du får lägga upp en film sen så man får se och höra den=)

Du kan vara helt lugn...det kommer! Jag vill bara mappa den så att den går fint på alla varv först...

33Coupe
8 april 2011 · 692 Inlägg

RandomHero skrev:
låter bra det=) klart du ska mappa den först, menade inte att du skulle stressa fram en film smile

Nej-nej, det förstår jag, men jag är på G som dom brukar säga.
Ha en trevlig helg på Er alla

33Coupe
9 april 2011 · 692 Inlägg

Idag har jag tillverkat ett remspännarfästet till kompressorremmen. Jag skall försöka vinkla kompressorfästena lite då remmen vill hamna i ytterläget på remskivan - men det tar vi i morgon förmiddag.
Jag har idag även startat den för första gången nu med kompressorn inkopplad, men - om grannen inte gnäller för mycket i morgon - så skall jag försöka få till en hyfsad grundmapp som gör bilen körbar så man kan mappa den ute där den hör hemma - på vägarna.

Bilder kommer - liksom lite film med.

33Coupe
10 april 2011 · 692 Inlägg

Idag har jag fixat med remspännarfästet:

https://www1.garaget.org/gallery/images/135/134927/134927-1f40b713c31ad7e0dcd1b197673c3292.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/135/134927/134927-c181c067060207b56298c18b1b0b855c.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/135/134927/134927-47725a1faaf5dbbbcda56bdc71bcd1bd.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/135/134927/134927-56b5b0633031db83fe731914de02265b.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/135/134927/134927-f32c8fb3dada31c34f8f266a0287f81f.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/135/134927/134927-b1abb26a0b72b7d1bc5286fd5839dc4a.jpg

Jag skall föröka att få till styrrullen lite bättre så att remmen ligger längre in på remhjulen bara, men som sagt - den har varit igång nu och jag skall bara få till grundinställningen så den kan lämna garaget för mappning på landsvägen istället...grannarna kommer snart in och undrar vad i h-e jag håller på med....

33Coupe
10 april 2011 · 692 Inlägg

BansheeR1Turbo skrev:
Kanon kul att den är uppstartad, ska bli grymt kul att få se och höra den på film snart!
Hoppas allt fungerar bra och du slipper massa problem med mappningen och barnsjukdommar!

Det kommer....!
Den låter grymt konstig på lägre varv - precis som den går ojämt/på 3 cylindrar, men det verkar vara - vad jag tror - plenumutformningen precis som den "pulsar" - svårt att förklara, men Ni får se på film sen vad jag menar. På högre varv - 1500/2000 och upp går den bra.
Det blir ju ganska stor skillnad att köra med 4 spjäll som tidigare och 1 spjällhus nu.
Jag vill bara ställa sprutet så bra det går nu innan jag börjar flänga runt o mappa den ute så att säga.

Senast redigerat av 33Coupe (10 april 2011)

33Coupe
5 maj 2011 · 692 Inlägg

Kul att höra att du skall ta kortet - då går det lagligt på vägarna då med andra ord.

Jodå - den sista veckan har jag försökt att få till en grundmapp till Civinco sprutet - på egen hand.
I Fredags fick jag till en av kompenseringsparametrarna så jag kunde testa den lite tuffare på industriområdet med lite mer gas...grabben min fällde upp sitt visir när vi stannade i slutet på rakan och fällde ner locket på mappdatorn, vände sig mot mig och yppade följande fras. "fy fn - jag blev alldeles svettig om pannan" och syftade till när jag drog fullt på dom 3 första växlarna...!
Men som sagt jag har övergett den mappen och håller på med en som börjar likna något nu - går lite fett på fullgas (skall justera i bränslemappen) samt lite tjurig kall - även det en justeringssak. Jag hoppas att i helgen eller början på nästa vecka att detta skall vara klart då det om 1,5 vecka är bankörning och då MÅSTE det vara klart!
Fick tillverka en styrning till drivremmen då den som satt på plötsligt lämnade moderskeppet, men det är nog så att den få stå ut med en hel del omild behandling vid varvstoppet.

33Coupe
5 maj 2011 · 692 Inlägg

Här är lite bilder från den gångna veckan/veckorna sedan min senaste uppdatering:
Nytt avgassystem - Rostfritt det också - från kollektorn och bakåt för att få den tystare på gatan - 2,5" med dubbla ljuddämpare (blev lite bättre än med slipon:en jag har i vanliga fall, men hästkrafter låter.

https://www1.garaget.org/gallery/images/135/134927/134927-23cf6cc8bda2c5e5538820770ba76dad.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/135/134927/134927-9f8b27f20699223e026c7d7903cfbef4.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/135/134927/134927-1e454ebd746a726b8396cc4343de0968.jpg

33Coupe
5 maj 2011 · 692 Inlägg

Det som har klabbat lite precis när jag fick igång den var att den hade en tendens att baktända vid start...vilket en del kompressormotorer kan göra med gemensam plenukammare och endast 1 spjäll.
Detta resulterade i en spjällskiva som såg ut som ett V samt att hela insuget lämnade toppen...
Jag har köpt en sk "pop-off" ventil som är ställbar som löste att det blir otrevligt vid en ev baktändning:

https://www1.garaget.org/gallery/images/135/134927/134927-bd087df3dc94df5e9bff32d3b4c66bc8.jpg
Insuget flög loss och ett av gummihylsorna slog fyr...

https://www1.garaget.org/gallery/images/135/134927/134927-23b7d85c265f7ed3ebb5659b05dca50e.jpg
Spjällskivan fick en ny form...

https://www1.garaget.org/gallery/images/135/134927/134927-1271aa35b59bfa4ed844e398fa62f601.jpg
Brukar dessa vara platta...?

https://www1.garaget.org/gallery/images/135/134927/134927-2a1eb107e7fded558447a59357118ee9.jpg
Pop-off ventilen innan fastsvetsning på plenumkammaren

https://www1.garaget.org/gallery/images/135/134927/134927-89ddd2a203017e146cca0ab8f0a97f70.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/135/134927/134927-f1145124174008d33c04f03af8f574fb.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/135/134927/134927-22a3630dc8aa44973be235f9fadaf9db.jpg
Här vart det svetsat

https://www1.garaget.org/gallery/images/135/134927/134927-fad9c35129256c65e13fecb28b51df12.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/135/134927/134927-3c2dd4f6c3cdb43b184f0994d933c109.jpg
Så gott att TIG:en är en växelströms modell som tar Aluminium också!

33Coupe
5 maj 2011 · 692 Inlägg

Jag har även köpt en Bosch -044 bränslepump som skall monteras vid tillfälle då den andre Boschpumpen inte riktigt kan leverera vad jag vill ha fram till motorn:
https://www1.garaget.org/gallery/images/135/134927/134927-443eb9eb6dea0c8c5098b507fd6b3ee4.jpg

33Coupe
5 maj 2011 · 692 Inlägg

Här är styrningen svetsad som jag satte på remskivan på vevaxeln för att inte remmen skall lämna husse ute längs vägen...

https://www1.garaget.org/gallery/images/135/134927/134927-aab0e0c133127651b0aedf8f49f35249.jpg
Sitter fast med hjälp av centrumbulten som håller drevet på vevaxeln.

https://www1.garaget.org/gallery/images/135/134927/134927-3bd22f8e7a075ada2d1f2228b9590a59.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/135/134927/134927-97435c80136e159a1c3c3812e922817f.jpg

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang