2731
Sök

AC,ACC,ECC betyder?

1 297 Inlägg
10 juni 2007
#21
min bil drar ganska precis 1dl soppa mer per mil med ac igång :X


study
772 Inlägg
10 juni 2007
#22
när var blev det medlet förbjudet skulle inte vara så roligt i fall man hade sånt i bilen lär ju gå på en den l då det är en del saker att byta.

ps enlight discovery så ska man bara ha på ac i fall man kör i 70 eller sabbare annars är det bättre att ha fönstererna öppna rent miljömässigt.

21 761 Inlägg
10 juni 2007
#23
lanred skrev:
Nu fick man veta att kylmedlet tar bort värmen från luften eller kyler ner den, men hur länge räcker kylmedlet? Försvinner det aldrig om inte det är något problem med AC:n eller? För när folk har frågat i sina trådar om påfyllning så verkar alla säga nåt om att det måste vara en läcka eller något annat.

Satt i en polares bil och då hissade han upp fönstret när han skulle sätta på ACC. Varför? Är det samma sak med AC? Kan vara bra att veta nu när det är varmt och man använder AC så man inte kör med fönstren nere medan man har AC på.

Köldmedlet brukar försvinna efter ett tag, jag tror att orsaken helt enkelt är diverse småläckage. Om det påståendet är fel så får väl andra rätta i så fall, men medlet försvinner ändå.

Det där med att ha rutorna uppe tror jag ungefär som THEBADGUY, att kylan försvinner ut, och då får ju anläggningen jobba för fullt för att kyla ner luften hela tiden. Åtminstone på en AC.

På en ACC/ECC sitter det väl temperatursensorer någonstans som gör så att anläggningen håller rätt inställd temperatur, om man har rutorna nere så ger säkert sensorerna fel värden och då får anläggningen frispel. Det är min teori iaf.

Smålänning
7 883 Inlägg
10 juni 2007
#24
Drönirettab skrev:
lanred skrev:
Nu fick man veta att kylmedlet tar bort värmen från luften eller kyler ner den, men hur länge räcker kylmedlet? Försvinner det aldrig om inte det är något problem med AC:n eller? För när folk har frågat i sina trådar om påfyllning så verkar alla säga nåt om att det måste vara en läcka eller något annat.

Satt i en polares bil och då hissade han upp fönstret när han skulle sätta på ACC. Varför? Är det samma sak med AC? Kan vara bra att veta nu när det är varmt och man använder AC så man inte kör med fönstren nere medan man har AC på.

Köldmedlet brukar försvinna efter ett tag, jag tror att orsaken helt enkelt är diverse småläckage. Om det påståendet är fel så får väl andra rätta i så fall, men medlet försvinner ändå.

Det där med att ha rutorna uppe tror jag ungefär som THEBADGUY, att kylan försvinner ut, och då får ju anläggningen jobba för fullt för att kyla ner luften hela tiden. Åtminstone på en AC.

På en ACC/ECC sitter det väl temperatursensorer någonstans som gör så att anläggningen håller rätt inställd temperatur, om man har rutorna nere så ger säkert sensorerna fel värden och då får anläggningen frispel. Det är min teori iaf.

Sensorerna känner fel temperatur, om det t.ex är +30 ute och du vill ha 15 i bilen, så kyler och kyler den till den känner att du har +15 i bilen.

Och det är sant att en AC är mer primitiv i sin funktion, den får du stänga av själv när du tycker temperaturen är lagom.

En ACC har en teperatursensor som känner av temperaturen i bilen och stoppar pumpen när rätt temperatur är nådd.

Jag tolkar ECC som en mer avancerad sak, där du kan ställa den på t.ex 20 grader sen håller den det året om, och väljer dessutom mest lämpliga inställning på fläktar och blåspunkter själv, och om vintrarna så sköter den temperaturfördelning och defroster själv.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

DFFL
9 020 Inlägg
10 juni 2007
#25
FugitivE skrev:
UseDubbelTurbo skrev:
en grej som jag tycker är lite konstigt det är att ac = air condition betyder väl luft kondinering(stavning) och det har ju inprincip ALLA bilar?

Inte min wink tog bort skiten big_smile

Väldigt smart drag nu när det är 30+ tongue

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.

658 Inlägg
10 juni 2007
#26
twin_cam skrev:
Drönirettab skrev:
lanred skrev:
Nu fick man veta att kylmedlet tar bort värmen från luften eller kyler ner den, men hur länge räcker kylmedlet? Försvinner det aldrig om inte det är något problem med AC:n eller? För när folk har frågat i sina trådar om påfyllning så verkar alla säga nåt om att det måste vara en läcka eller något annat.

Satt i en polares bil och då hissade han upp fönstret när han skulle sätta på ACC. Varför? Är det samma sak med AC? Kan vara bra att veta nu när det är varmt och man använder AC så man inte kör med fönstren nere medan man har AC på.

Köldmedlet brukar försvinna efter ett tag, jag tror att orsaken helt enkelt är diverse småläckage. Om det påståendet är fel så får väl andra rätta i så fall, men medlet försvinner ändå.

Det där med att ha rutorna uppe tror jag ungefär som THEBADGUY, att kylan försvinner ut, och då får ju anläggningen jobba för fullt för att kyla ner luften hela tiden. Åtminstone på en AC.

På en ACC/ECC sitter det väl temperatursensorer någonstans som gör så att anläggningen håller rätt inställd temperatur, om man har rutorna nere så ger säkert sensorerna fel värden och då får anläggningen frispel. Det är min teori iaf.

Sensorerna känner fel temperatur, om det t.ex är +30 ute och du vill ha 15 i bilen, så kyler och kyler den till den känner att du har +15 i bilen.

Och är det säg +30grader ´celsius ute och man kör med rutorna nere så får pumpen jobba så pass hårt att de kan skära eller man kan få läckage, oavsett så förkortar nerdragna rutor med påslagen ac pumpens livslängd avsevärt.

Kilowatts is my living, horsepower is my life.

Fiat och Alfa Romeo mekaniker
285 Inlägg
10 juni 2007
#27
ACC kan även betyda adaptiv cruis control, det är en farthållare som har en radare i sig så den märker när man kommer ifatt andra bilar och bromsar ner automatist.


Kettunen
10 juni 2007
#28
Knappt så man vågar köra med ac.n igång nu tongue Bilen drar ca 1.3 milen så försöker komma undan. Skönare att vrida på högsta volym med Whitesnake & armbågen utanför wink

555 Inlägg
10 juni 2007
#29
Okej, då vet man att pumpen inte mår bra när fönstren nere. Tack för svaret

1 112 Inlägg
3 januari 2009
#30
i min a4 så sitter det acc och den beter sig helskumt! har rutorna stängda å acc:n inställd på typ 18 grader å det är 27 ute! Då sätter den igång precis som den skall å blåser som fan i början, men efter en stund så tycks den bli lite zombie eller nåt! när det är bra temp så lungnar den inte riktigt ner sig utan den stannar av i typ 48 sekunder sen så slår den på i typ 37,5 sekunder för fullt å sen stänger den av å kör 64 sekunder osv. alltså ingen symmetri alls. tempen i kupen hinner ju inte stig under dom få sekunder den lungnar ner sig men så här håller den på timme ut å timme in om jag inte kontrollerar den i manuellt läge! va fan kan det vara?
druckit för mycket freon eller?lol

"Riktiga bilar drar 1,5l milen"

273 Inlägg
3 januari 2009
#31
ecc = electronic climate control

nothing beats a Quattro!
Lycksele Bil & El
www.nordicaudi.com
www.nitroz.se

German cars, quality and beyond
8 197 Inlägg
3 januari 2009
#32
Ganska gammal tråd. tongue

"You never step on the gas pedal until you know you never have to take it off."
-Sir Jackie Stewart

"Aldrig mer en Volvo!" -Jag.

1 827 Inlägg
3 januari 2009
#33
Widowmaker skrev:
i min a4 så sitter det acc och den beter sig helskumt! har rutorna stängda å acc:n inställd på typ 18 grader å det är 27 ute! Då sätter den igång precis som den skall å blåser som fan i början, men efter en stund så tycks den bli lite zombie eller nåt! när det är bra temp så lungnar den inte riktigt ner sig utan den stannar av i typ 48 sekunder sen så slår den på i typ 37,5 sekunder för fullt å sen stänger den av å kör 64 sekunder osv. alltså ingen symmetri alls. tempen i kupen hinner ju inte stig under dom få sekunder den lungnar ner sig men så här håller den på timme ut å timme in om jag inte kontrollerar den i manuellt läge! va fan kan det vara?
druckit för mycket freon eller?lol

Välkommen till AUDI. Du kan nog börja räkna med ett och annat elfel framöver. wink

Mvh/Marcus
Fast, Reliable, Cheap. Choose two

Concordia res parvae crescent
924 Inlägg
3 januari 2009
#34
Irmscher Vectra skrev:
Ganska gammal tråd. tongue

som han sa!!!

I'm 667 neighbur of the beast
www.rushracing.se

273 Inlägg
3 januari 2009
#35
Ablazed skrev:
Irmscher Vectra skrev:
Ganska gammal tråd. tongue

som han sa!!!

just det tongue

nothing beats a Quattro!
Lycksele Bil & El
www.nordicaudi.com
www.nitroz.se

German cars, quality and beyond
8 197 Inlägg
3 januari 2009
#36
Ablazed skrev:
Irmscher Vectra skrev:
Ganska gammal tråd. tongue

som han sa!!!

frääs.. Spara på utropstecken.. wink

"You never step on the gas pedal until you know you never have to take it off."
-Sir Jackie Stewart

"Aldrig mer en Volvo!" -Jag.

1 112 Inlägg
3 januari 2009
#37
men jag gillar att bidra till återvinning! så då drog jag igång en gammal tråd istället för att sätta mig å skriva massa nytt!

"Riktiga bilar drar 1,5l milen"

273 Inlägg
3 januari 2009
#38
Irmscher Vectra skrev:
Ablazed skrev:
Irmscher Vectra skrev:
Ganska gammal tråd. tongue

som han sa!!!

frääs.. Spara på utropstecken.. wink

bah. spara på punkterna. wink

nothing beats a Quattro!
Lycksele Bil & El
www.nordicaudi.com
www.nitroz.se

German cars, quality and beyond
8 197 Inlägg
3 januari 2009
#39
AudiTQ-90 skrev:
Irmscher Vectra skrev:
Ablazed skrev:

som han sa!!!

frääs.. Spara på utropstecken.. wink

bah. spara på punkterna. wink

HAHA! lol

"You never step on the gas pedal until you know you never have to take it off."
-Sir Jackie Stewart

"Aldrig mer en Volvo!" -Jag.

Volvo850-92
1 678 Inlägg
5 september 2009
#40
Hur mycket drar AC på 740?



Sök