Kom ihåg att en bil besiktigas inte förens den är tre år gammal, om bilen rullat x antal mil och sedan skruvas ner innan det är dags för första besiktningen "ser" allt ok ut där. Och att det bara är i Tyskland bilar skruvas är en ren myt...
Dessutom dåligt utrustad, med tanke på vad som gick att välja till E60 är elstol, skinnklädsel och automatlåda utöver standardutrustning enbart en droppe i havet mot vad som fanns tillgängligt. Inte ens automatisk klimatanläggning som var standard åtminstone vissa år på modellen, hur kom han undan det?
Dålig utrustning luktar tjänstebil lång väg, färgsättningen talar knappast mot det då de flesta tjänstebilar verkar gå i silver och svart.
Motorn är dessutom en M54, inga fel på det då den är en av världens bästa motorer men den kom redan 2000 och 2005 satt en ny sexa (N52) i E60 som i 525i gav 218hp. Bilen kommer alltså sannolikt att räknas som en 2004 vid byte, trots modellåret. N52 är dels starkare, men dessutom markant snålare. Inte för att en M54 är törstig visserligen...
Nej jag hade inte vågat köpa den där, och vid ett eventuellt köp hade jag kollat upp historiken rejält noga. Men "fel" motor, på tok för lite utrustning och till synes misstänkt historik, det finns finare E60 att köpa!