Vilken bil strular minst

LeafBox Lat Perfektionist
10 december 2010 · 6 359 Inlägg

Personligen skulle jag tatt Audin iaf.
Dels för att jag är lite insnöad. Men 5-cyl motorn, EVIGHETSMASKIN.
Inge onödig japansk el som krånglar, inge rost pga galvningen osv.
jobbigaste problemet du kan ha då är väll att handbromsen oftast inte funkar tongue
Men det e ju bara att spänna åt lite extra i gds-hallen innan besiktning ^^

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968
Mitsubishi Spacewagon "Driftbussen" (2004)
Audi Coupé Turbo "S1.5" (1990)
gamlingen
10 december 2010 · 5 198 Inlägg

Håller på Carinan jag,, har haft en -90,, gick som en klocka,,,, inte just nån krånglande elektronik..och nog är dom väl billigare än 15 papp oxå

steifan DR!FTT3KN!K3R
10 december 2010 · 10 427 Inlägg

LeafBox skrev:
Personligen skulle jag tatt Audin iaf.
Dels för att jag är lite insnöad. Men 5-cyl motorn, EVIGHETSMASKIN.
Inge onödig japansk el som krånglar, inge rost pga galvningen osv.
jobbigaste problemet du kan ha då är väll att handbromsen oftast inte funkar tongue
Men det e ju bara att spänna åt lite extra i gds-hallen innan besiktning ^^

Brukar inte de hydrauliska ventillyftarna leva om ("låta illa") på de motorerna?

Volvo 740 GLT 16 VALVE "Der goldene Schwede" (1988)
BMW 323 Ci "Der schwarze Deutsche" (2000)
drazen_gti
10 december 2010 · 807 Inlägg

hade en audi 100 C4, fick byta bakoken, o-ringarna till cylindrarna, spaken till vindrutetorkarna pajade(glapp) displayen till kliman var kaos, bytte massa leder i framvagnen, listerna ramla av...

Har en corolla 1.3 xli som vinterbil nu, det jag har bytt är olja och filter

Så det är bara o välja:)

I'd rather die like a man, than live like a coward
gamlingen
10 december 2010 · 5 198 Inlägg

hade oxå en audi 100 c4 .. verkar va lite sekunda kvalite på dom

drazen_gti
10 december 2010 · 807 Inlägg

gamlingen skrev:
hade oxå en audi 100 c4 .. verkar va lite sekunda kvalite på dom

skön o åka i men för mycket knas. Jag fick åka hem från kroatien med torkare som bara funkar på maxfart. Inte alls kul när det duggar i 250 mil:)

I'd rather die like a man, than live like a coward
mange_240
10 december 2010 · 1 562 Inlägg

toyotan av dessa bilar är nog säkraste kortet.

LeafBox Lat Perfektionist
10 december 2010 · 6 359 Inlägg

steifan skrev:

LeafBox skrev:
Personligen skulle jag tatt Audin iaf.
Dels för att jag är lite insnöad. Men 5-cyl motorn, EVIGHETSMASKIN.
Inge onödig japansk el som krånglar, inge rost pga galvningen osv.
jobbigaste problemet du kan ha då är väll att handbromsen oftast inte funkar tongue
Men det e ju bara att spänna åt lite extra i gds-hallen innan besiktning ^^

Brukar inte de hydrauliska ventillyftarna leva om ("låta illa") på de motorerna?

Dom kan ticka lite om man inte skött servicen.
Men då får man ju skylla sej själv tongue

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968
Mitsubishi Spacewagon "Driftbussen" (2004)
Audi Coupé Turbo "S1.5" (1990)
trippelturbo Trucker
10 december 2010 · 2 710 Inlägg

Ingen som kan lämna Toyota o ge lite råd om det 850 ?

Fart missbrukare
steifan DR!FTT3KN!K3R
10 december 2010 · 10 427 Inlägg

LeafBox skrev:

steifan skrev:

LeafBox skrev:
Personligen skulle jag tatt Audin iaf.
Dels för att jag är lite insnöad. Men 5-cyl motorn, EVIGHETSMASKIN.
Inge onödig japansk el som krånglar, inge rost pga galvningen osv.
jobbigaste problemet du kan ha då är väll att handbromsen oftast inte funkar tongue
Men det e ju bara att spänna åt lite extra i gds-hallen innan besiktning ^^

Brukar inte de hydrauliska ventillyftarna leva om ("låta illa") på de motorerna?

Dom kan ticka lite om man inte skött servicen.
Men då får man ju skylla sej själv tongue

En evighetsmaskin ska väl klara lite dålig servicehistorik? wink

LeafBox Lat Perfektionist
10 december 2010 · 6 359 Inlägg

steifan skrev:

LeafBox skrev:

steifan skrev:

Brukar inte de hydrauliska ventillyftarna leva om ("låta illa") på de motorerna?

Dom kan ticka lite om man inte skött servicen.
Men då får man ju skylla sej själv tongue

En evighetsmaskin ska väl klara lite dålig servicehistorik? wink

Ska vi vara så petiga så finns det faktiskt inga evighetsmaskine.
Eftersom det alltid kommer försvinna energi åt andra håll än bara rörelse... Satt...

Ska man vara mindre bokstavlig så menar jag att dom är hållbara över det normala gemfört med andra bilar utav samma generation.

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968
Mitsubishi Spacewagon "Driftbussen" (2004)
Audi Coupé Turbo "S1.5" (1990)
Morthwyl
10 december 2010 · 15 Inlägg

IceEyes skrev:

pizzabud1 skrev:
okej, någon som vill visa på bild eller förklara skillnaden på carina eller carina 2?

Carina 2 tillverkades mellan 1988 och 1992 medans efterföljaren Carina E tillverkades från 1992 till 1998.

E i modellnamnet står för Europa vilket innebär att bilarna är anpassad för Europa. Carina E från 1993 och framåt tillverkades i England, 92:orna tillverkades i Japan.

Carina 2 såldes bara som femdörrars halvkombi medans Carina E fanns som halvkombi, sedan och renodlad kombi.

Angående Carina 2 så finns det faktiskt 2 olika modeller med det namnet här i Finland åtminstone, Första Carina 2 tillverkades från 1984-88 (och var skitful)och Carina 2 "MK2" från 1988-92 och såldes till största del som sedanmodell men även halvkombi, lustigt att varken första generationen el sedanen tydligen aldrig såldes i  Sverige. Men ja : Carinan är ju att föredra som svar på ursprungsfrågan. smile
MK1 http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/8/89/Toyota_Carina_II_in_Utrecht.jpg/250px-Toyota_Carina_II_in_Utrecht.jpg
MK2http://t3.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcSRZfDQQTs-y4rbmroViwmUPmXNWTppnN7HF-HO5x3U_NFcn0dWjw

Volvo 850 (1996)
Toyota Corolla "EE90" (1987)
RoberthR
10 december 2010 · 345 Inlägg

Opel Vectra är ett helvete har jag hört.... och sett.....

Supra Club Sweden
jocke_gronberg
10 december 2010 · 4 586 Inlägg

Audi 80 2.0 115 hästars  93-96 är en riktigt trotjänare. Det enda är handbromsen bak men det beror på att den inte används tillräckligt ofta

Mycket bättre framvagn än på audi 100 C4

Rquired Allmänt envis
10 december 2010 · 12 512 Inlägg

BMWgrabben skrev:

Thunderbird88 skrev:
Opeln och Volvon hade gått ut för mig.
Speciellt opeln.

Jag skulle köpt en Toyota Carina. Det finns ju en anledning varför alla dom bilarna är så jävlans populära i mellanöstern. Och det är inte för dom är snygga.

I Mellanöstern/Afrika misshandlas bilarna bra hårt iomed deras vägar o körstil, sen att dom servas 2 ggr under livlängden räknar vi ej med.. o de är just det det handlar om.

Hur många S60 skulle klara den miljön? Eller 9-3 ?
Volvo 740 är känd för sin hållbarhet i Svrige/Europa. Varför inte lika gärna i Mellanöstern eller Afrika?

Jadu..
Finns en förklaring bakom allt smile

Helt korrekt, men det finns en annan modell av ett annat märke som är populära i Afrika och liknande länder för sin tillförtlitlighet: Äldre Mercedes.

En gammal W123 går att hitta för 15.000:-, och då är det en lyxvagn jämfört med en japansk budgetvagn. Jag vet vilken jag valt i alla fall. smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
daniel_audi92
6 januari 2011 · 186 Inlägg

Personligen skulle jag valt audi, men måste bara berätta att en polare fick sladd på en 80 väg och "flög" ner i diket med en carina e, vi drog sedan upp den med traktor och därefter gick den och köra utan problem dock endast med små vibrationer i ratten, med min audi fick jag lite sladd och gled in i en sten med framdäcket i ca 10 km/h och därefter blev hela fälgen skev och vibrerar satan i hela bilen trots att jag bytt fälg.

Madhouse
6 januari 2011 · 1 079 Inlägg

Ska man ha en bil som är billig/enkel att hålla på med så ta en med så lite elektronik som möjligt, av alla bilar jag haft som bruksbilar så har jag varit mest nöjd med mina volvo 240 1983. Största som hände på 5år var att kamremmen kuggade, 600kr delar+jobb på en enklare verkstad så var den igång igen. Det enda problemet jag hade med den var stölder att nån moppeunge knäckte tanklocken (slutade med låsbara tanklock efter ett par ggr) och slangade ur bensinen ur den lite då och då, och mina vita blinkersglas/orangea lampor försvann ett par/tre ggr/år var billigare med vita glas än orangea så, det mest krångliga var att hitta nya skruvar till blinkersen på skroten. Skulle tro stölderna var den största utgiftsposten på reservdelar.

W123 som någon sa rekommenderar jag inte om man ska åka på vintern, de rostar nåt så grymt.

Det viktigaste är inte att ha rätt, utan att straffa de som har fel.
Andromeda Rumpmas
6 januari 2011 · 3 860 Inlägg

En 15 år gammal Saab lol

Nej, men mina föräldrars grannar har två Toyota Corollor, en 3d -97 och en sedan -98. 98:an ersatte gubbens tidigare Corolla sedan -84. 84:an hade i princip bara fått service, men den hade inte gått mer än 18k mil på 14 år heller. Ingen av bilarna strular egentligen något, sist var väl 3d som han fick byta batteri i. Ingen synlig rost heller på någon av dom. På minussidan är det ju jäkligt tråkiga bilar utan några som helst bekvämligheter egentligen, men så fruktansvärt billiga som de måste ha varit att äga kan man stå ut om man bara ska pendla. De ville inte sälja någon av dom i alla fall mad

Sen är det väl som allt annat, man måste serva bilen ordentligt och uppkommer missljud eller andra symptom blir det ju i regel billigare och enklare att åtgärda det direkt istället för att vänta på att den dåliga stötdämparen tar ihjäl bussningar och leder osv som så många gör. Dålig skötsel överlever ingen bil då alla bilar felar någon gång. Ju mer finesser och utrustning som finns, desto mer kan ju gå sönder tongue

Saab 9-3 Griffin 2,0T Hirsch Biopow. "En av fem på Garaget" (2012)
Navkapsel
6 januari 2011 · 4 637 Inlägg

Nu är ju inte heller äldre Volvos någon världsbil på samma sätt som Mercedes eller Toyota. Hade de varit det hade vi även sett mer Volvosar i Mellanöstern...

Skulle jag köpt en problemfri, snål bil hade jag kikat på Corolla, årsmodell 98-01. Lite modernare och säkrare än de tidigare men ändå gammal pålitlig teknik. Trevlig bil. Högre upp än de flesta i statistiken och gott rykte balnd ägarna. Håller sig bra i pris med.

Senast redigerat av EmilHammarlund (6 januari 2011)

Andromeda Rumpmas
6 januari 2011 · 3 860 Inlägg

Sedan kan det ju vara så att Corollorna kanske inte håller för att köra till jobbet 10 mil om dagen t o r i längden. De kanske håller bättre för det t ex svenska bilar inte verkar klara av, åka till ICA en gång i veckan.

Saab 9-3 Griffin 2,0T Hirsch Biopow. "En av fem på Garaget" (2012)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang