Vilken bil strular minst

Navkapsel
6 januari 2011 · 4 637 Inlägg

Andromeda skrev:
svenska bilar inte verkar klara av, åka till ICA en gång i veckan.

En Saab är kanske slut efter först femtusentusen mil så visst klarar de ICA en gång i veckan i mååånga år. wink

Senast redigerat av EmilHammarlund (6 januari 2011)

gamlingen
6 januari 2011 · 5 198 Inlägg

Andromeda skrev:
Sedan kan det ju vara så att Corollorna kanske inte håller för att köra till jobbet 10 mil om dagen t o r i längden. De kanske håller bättre för det t ex svenska bilar inte verkar klara av, åka till ICA en gång i veckan.

Beror på hur långt man har till ICA

ironhead volvoraggare
6 januari 2011 · 4 776 Inlägg

min 240 har snart gjort 40000 mil det ända som jag behöver åtgärda är kopplingen nu plus att jag fick ordna me toppen också annars har det inte vart några större fel

en hårdrockande volvoraggare som älskar tjejer
Evildan
11 januari 2011 ·

Andromeda skrev:
Sedan kan det ju vara så att Corollorna kanske inte håller för att köra till jobbet 10 mil om dagen t o r i längden. De kanske håller bättre för det t ex svenska bilar inte verkar klara av, åka till ICA en gång i veckan.

Finns väl en anledning att halva Afrika åker Toyota....??
Långa avstånd och hög dödlighget om man får haveri... alltså behövs något driftsäkert och lättlagat....

Våran Corolla pendlades det med 17mil om dagen i 2.5år utan ngt strul, som oftast med Japanare.
17mil X 21 dagar= 357 mil i månaden.
X 11 månader per år, då man har lite semester xå= 3927mil per år blev cirka 9800mil bara pendlingen, utan några problem.
Vi körde över 14000mil under tiden vi hade den, bytt ett flexrör bara, förutom normal service.
Bilen hade rullat 32281 helt problemfria mil när den desvärre dräpte en stor Hjort och blev så tillknycklad att den blev skrotad.

Senast redigerat av Evildan (11 januari 2011)

Ibanezman Skåning
11 januari 2011 · 739 Inlägg

Det finns ingen bil som inte klabbar lol

"Dem är aldrig för sent att förvärra ett redan dåligt beslut."
Evildan
11 januari 2011 ·

Ibanezman skrev:
Det finns ingen bil som inte klabbar lol

?? klabbar?? dialekt?? betyder?

Ibanezman Skåning
11 januari 2011 · 739 Inlägg

Evildan skrev:

Ibanezman skrev:
Det finns ingen bil som inte klabbar lol

?? klabbar?? dialekt?? betyder?

Strular är kanske mer åt det rikssvenska hållet?

"Dem är aldrig för sent att förvärra ett redan dåligt beslut."
Evildan
11 januari 2011 ·

Ibanezman skrev:

Evildan skrev:

Ibanezman skrev:
Det finns ingen bil som inte klabbar lol

?? klabbar?? dialekt?? betyder?

Strular är kanske mer åt det rikssvenska hållet?

Nu fattar jag.
Nä, det är bara olika ofta något går sönder...
Som skrivet, toyan körde vi 14000mil utan problem, men det hänger givetvis oxå ihop med ett visst underhåll i form utav filter och vätskor..samt hur respektfullt och försiktigt man framför bilen.

Men som jag skrev, aldrig vägrat starta eller något som gått sönder på den tiden förutom flexröret.
Räknar inte med generator som jag förstörde med för mycket extraljus,
Eller ABS-givaren då det var jag själv på grund utav klant som hade sönder den vid ett servicetillfälle.

Senast redigerat av Evildan (11 januari 2011)

Hybriden
11 januari 2011 · 677 Inlägg

bilar som håller= Toyota
Bilar som kostar pengar= annat
Bilar som är tråkiga=Toyota
Bilar som är roliga=andra

bara å välja! smile
( tar ej in Supra,celica,soarer) i tanken utan brukisar!

Rquired Allmänt envis
11 januari 2011 · 12 512 Inlägg

Bergkuist skrev:
bilar som håller= Toyota
Bilar som kostar pengar= annat
Bilar som är tråkiga=Toyota
Bilar som är roliga=andra

bara å välja! smile
( tar ej in Supra,celica,soarer) i tanken utan brukisar!

Varken Toyota eller Lexus är direkt felfria de heller, håller eventuellt lite bättre men är det värt det i och med att många av dem är så mycket tråkigare?

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
Navkapsel
11 januari 2011 · 4 637 Inlägg

Toyota Corolla generation 1998-2001 måste vara bland det mest pålitliga som finns. Kanske inte det sportigaste som finns men trevliga på andra sätt. Snyggare, modernare känsla och säkrare än generationen innan men ändå typ samma beprövade teknik smile Bra rostskydd och håller sitt värde riktigt bra, troligtvis p g a det goda ryktet och att den är trevlig.
Minns jag rätt är stolen skönare i 98-01 än den som kom efter det, jag gillar att sitta bredbent och ogillar jobbiga kanter.

Senast redigerat av EmilHammarlund (11 januari 2011)

zovix Maskinbefäl
11 januari 2011 · 1 038 Inlägg

Vilken som hellst som är välservad och väl omhändertagen. Men jag hade nog valt en V40 utan GDI motor (är ju egentligen en mitsu med volvoemblem) eller toyyan.

Japsarna är mycket duktiga på hållbarhet. Är det annat man är ute efter ja då hade Ådin stått högt upp på listan.

Kan säga att ådi från början på 90 talet är modernare än en opel från början av 00-talet...

Mvh Magnus

Till att börja med. Ber om ursäkt för min applesi (apple dyslexi). Ipaddan och jag är inte alltid överens om vad som skall stå...
Mitsubishi Galant "4x4 Race edition" (1993)
street_racing_90 Audi racing
11 januari 2011 · 634 Inlägg

Audi 80!

Berna Mr s13 of Sweden
11 januari 2011 · 180 Inlägg

Toyotan alla gånger.

Lite för mkt är precis lagom.
Hybriden
11 januari 2011 · 677 Inlägg

Rquired skrev:

Bergkuist skrev:
bilar som håller= Toyota
Bilar som kostar pengar= annat
Bilar som är tråkiga=Toyota
Bilar som är roliga=andra

bara å välja! smile
( tar ej in Supra,celica,soarer) i tanken utan brukisar!

Varken Toyota eller Lexus är direkt felfria de heller, håller eventuellt lite bättre men är det värt det i och med att många av dem är så mycket tråkigare?

Minst fel enligt bilprovning?
Toppen av nöjdhet bland bilägare?

Mina föräldrar har haft Toyota sen 1990, ALDRIG har en bil krånglat största bytet de har gjort har varit broms byte! det kallar jag kvalité sen att bilarna är tråkiga och gubbiga eller what ever skiter jag i. Brukisar tar mig till punkt A till punkt B vill jag ha skoj tar jag bus bilen!

Rquired Allmänt envis
12 januari 2011 · 12 512 Inlägg

Bergkuist skrev:

Rquired skrev:

Bergkuist skrev:
bilar som håller= Toyota
Bilar som kostar pengar= annat
Bilar som är tråkiga=Toyota
Bilar som är roliga=andra

bara å välja! smile
( tar ej in Supra,celica,soarer) i tanken utan brukisar!

Varken Toyota eller Lexus är direkt felfria de heller, håller eventuellt lite bättre men är det värt det i och med att många av dem är så mycket tråkigare?

Minst fel enligt bilprovning?
Toppen av nöjdhet bland bilägare?

Mina föräldrar har haft Toyota sen 1990, ALDRIG har en bil krånglat största bytet de har gjort har varit broms byte! det kallar jag kvalité sen att bilarna är tråkiga och gubbiga eller what ever skiter jag i. Brukisar tar mig till punkt A till punkt B vill jag ha skoj tar jag bus bilen!

Du tolkar uppenbart mitt inlägg fel, att Toyota är "bäst" har jag aldrig förnekat. För övrigt kan jag säga detsamma som dina föräldrar om Bmw med den skillnaden att de hållit sig till märket sedan pappa föll stenhårt för en E34 1988, och Bmw har inte Toyotas status kring driftsäkerhet. Jag tror vi kan konstatera att bilägandet har mer med skötsel samt körstil och mindre med vilket märke man väljer att göra. Åter igen innebär det inte att Toyotas driftsäkerhet förnekas!

Vad jag menade med mitt inlägg var att skillnaden mellan en Toyota och en annan bil är inte särskilt stor i praktiken, det handlar kanske om ett verkstadsbesök och något fel mer per år än genomsnittsbilen?

Däremot är Toyota och Lexus sällan särskilt avancerade eller sofistikerade bilar jämfört med många konkurrenter, jämför värstingar som Lexus RX450 och LS600; Du kan få samma utrustning (Och ibland mer) till en Bmw 1-serie, Mercedes A-klass eller liknande bil. Detsamma gäller styrning, chassi och väghållning samt komfort/ljudnivå och liknande; Områden där jag upplever Toyota-produkter som markant sämre än jämförbara bilar.

Likadant är de driftsäkraste modellerna, tex Corolla eller Auris som den heter idag, inte särskilt avancerade eller välbyggda bilar. Kort och gott driftsäkerhet är i det här fallet samma sak som beprövat.

Och beprövat är i min bok ofta detsamma som förlegat. Kort och gott i en Toyota köper du lite bättre driftsäkerhet men en mindre säker, bekväm, sofistikerad/välbyggd bil och framför allt tråkig bil. Det flesta bilar från Toyota-koncernen är rena sömnpillerna det skrev du själv.

Vad jag menade var att lyfta fram frågan "Är det värt att offra allt detta för att slippa ett eller i värsta fall två verkstadsbesök per år?"

I mitt fall är svaret löjligt enkelt, den glädje även en måttligt rolig/körglad bil som konservativa Audi A3 (tex.) ger mig utöver en plastig motsvarande Toyota (där knapparna påminner om en en kinesisk mobiltelefon och värmereglagen styrs med wire så att den smäller och slår under panelen som i en 80-talsbil) ger mig gör att jag med glädje står ut med att lämna bilen på verkstad över en dag.

Du skrev "bilar som håller=Toyota", det finns mängder av exempel på alternativ som håller och Toyota är knappast ensam med nöjda ägare; de senaste åren har de kämpat flitigt mot Subaru och Bmw och flera år förlorat förstaplatsen till dessa. Inte ens ekonomi går att sätta mot; Toyotaprodukter har dyrt underhåll och dyra delar, och Toyota har vett att ta betalt för sina produkter med. Visserligen helt rätt, kunderna tycker bilarna är värda det.

Du skrev också att "Bilar som är roliga=andra" (med meningen "andra än Toyota") och här håller jag med dig till 100%, och det är därför i kombination med ovanstående som jag varken kör Toyota eller Lexus.

Tolka inte detta som att Toyota inte är bra, det är riktigt bra bilar och en bra produkt som kunderna uppenbarligen uppskattar starkt samt ett av två bilkoncerner som står på egna ben idag och samtidigt ger bra vinst. Uppenbarligen en bra bil mellan A-B för den med skyddslappar för ögonen för att vara elak, vad jag ville lyfta fram är att det finns bilar som tillfredsställer även de mest kräsna utan att försaka något nämnvärt i driftsäkerhet.

Senast redigerat av Rquired (12 januari 2011)

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
jsson
12 januari 2011 · 310 Inlägg

Hur framförs en toyota corolla txe?
Den smygkörs upp till 90-120 håller jämn hastighet inga hastiga växlingar osv
Kör en volvo 940 på samma sätt och du har en evighetsmaskin.....
för majoriteten av alla som kör corolla osv är äldre eller yngre utan fortåkar begär
rätta mig gärna om jag har fel?

Mvh Anders

gemini78 Jägermeister
12 januari 2011 · 909 Inlägg

Måste nog hålla med om att toyota nog ligger bra till om man vill ha en bra hållbar bil.

Enligt bilverkstäder och besiktningen är dom ju dom mest problemfria bilarna.

Sen att både landstinget och kommunen har toyota som tjänstebilar finns det nog en bra anledning till.

Morsan och dom har en gammal toyota carina 2 -89 som dom haft sen 1995 (hade gått ca 14 000mil när dom köpte den) och har i dagens läge gått ca 42 000mil och aldrig gått sönder förrutom att det är bytt batteri för andra gången nu, en flexislang till avgasröret och sen intällningsspaken till fläktreglaget i bilen, så den bilen har tjänat in sig själv flera ggr om, dessutom är den fortfarande rostfri tack vare att dom när det kommit stenskott tex slipat och målat det direkt.

Senast redigerat av gemini78 (12 januari 2011)

En gång är ingen gång...
Volkswagen Golf "Red Devil" (1988)
skanepiraten
12 januari 2011 · 466 Inlägg

Är det inte Subaru som har mest fel fria bilar av alla? Eller ljuger dom i reklamen?

Volvo 740 TIC "Jenny" (1986)
Martink666
12 januari 2011 · 58 Inlägg

@ Rquired

Skulle inte säga att en Lexus LS600 är mindre avancerad än en Mercedes A-klass eller BMW 1 serie. Sen att Toyota inte bygger säkra bilar är också fel! smile Och deras driftsäkerhet tyder ju på att det är välbyggda bilar? Sen skulle ja aldrig kunna tänka mej att en Mercedes A-klass skulle vara en speciellt rolig bil, den ser inte precis ut att vara de heller. tongue

http://www.youtube.com/watch?v=s1erJ1eVmLo

Kan hålla med om att vissa modeller är tråkiga. Lite synd att de inte tar in lite andra modeller som finns i övriga länder.

//Martin

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang