1992
Sök

Saab 9-5 -99 rasslar under huven

131 Inlägg
17 januari 2011
Trådstartare
Jag säger såhär, kommer ALDRIG mer att köpa en bil på en firma... Fyfan vilken otur jag haft............ Det blev en dyr bil detta.

Rumpmas
3 860 Inlägg
17 januari 2011
shandra skrev:
Jag säger såhär, kommer ALDRIG mer att köpa en bil på en firma... Fyfan vilken otur jag haft............ Det blev en dyr bil detta.

Vägrar firman att byta kamkedjan? Det är helt orimligt att påstå att kedjan inte var sliten när bilen köptes.

rangerare
115 Inlägg
17 januari 2011
det om nått måste räknas som ett dolt fel som handlaren borde känna till, och så räknas det ju som trafikfarligt, den kedjan går ju inte sönder i första taget, och så låter de ju nå förjävligt när den börjar rassla.
så vänd dig till konsumentverket å hör va de tycker du ska göra. de sätter nog gladeligen dit en skum bilhandlare.

1 062 Inlägg
18 januari 2011
Köper man en 9-5:a ur Oilsludge serien -98-03 som gått 31Kmil så får man tyvärr räkna med att kedjorna kan vara töjda en bit över vad de ska...
Att mäta spännarens utstick innan köp är A&O på dessa med den undermåliga vevhusventilationen.

Jag tror dessutom att många känner en falsk trygghet i att köpa från en bilhandlare!

M.V.H.
Senast redigerat av AndreasPlars (18 januari 2011)

132 Inlägg
18 januari 2011
t5 konventera motorn i stället...  mitt kalas gick på ca 20 med ny turbo, koppling o lite annat.

det var killen som äger Customcab.se som gjorde det till mig.

här e bilen jag pratar om: http://www.garaget.org/?car=208463

>< Volvo ><

131 Inlägg
18 januari 2011
Trådstartare
Andromeda skrev:
shandra skrev:

Vägrar firman att byta kamkedjan? Det är helt orimligt att påstå att kedjan inte var sliten när bilen köptes.

Jag vet faktiskt inte? Har inte prata med honom. Men han vägrade ju kolla om den var sliten... Han påstod när vi köpte bilen att kedjan skulle hålla, eftersom det var en kamkedja och den behövde man inte byta tongue

131 Inlägg
18 januari 2011
Trådstartare
Funderar på om det vore bättre att säga till honom att ta tillbaka bilen.........??! Antar att jag har ångerätt.

Egen företagare Bilbygge & Chassie-teknik
1 594 Inlägg
18 januari 2011
shandra skrev:
Jag vet faktiskt inte? Har inte prata med honom. Men han vägrade ju kolla om den var sliten... Han påstod när vi köpte bilen att kedjan skulle hålla, eftersom det var en kamkedja och den behövde man inte byta tongue

Då har han ju faktiskt ljugit dig rätt upp i ansiktet eftersom det finns faställda serviceintervaller på kedjan från Saab. Dessutom känns det som han försökt mörka problemet med din bil med tanke på att mäta kedjan är ett 10 minuters jobb. Förstå nu att Saabs problem med oilslugde och havererade kedjor/turboaggregat var omskrivet i snudd all motorpress, branchtidningar, Tv mm. för några år sedan. Saab gick då även ut med en motorgaranti som helt unikt även gällde retroaktivt. Så Saabs motorproblem på T7´orna känner de flesta bilhandlare till, oavsett vad som står på firmaskylten. Om inte annat eftersom andrahandsvärdet sjönk som en sten när detta blev känt. Stå på dig!

Varför bara en bil när man ha flera...
Mest roddar & jänkare i verkstan,
men även en å annan Saab

1 062 Inlägg
18 januari 2011
Vill bara påpeka att havererade aggregat inte behöver bero på Oilsludge och den underdimensionerade vevhusventilationen.
De tidiga aggregaten VAR sämre. De klarade sämre av värmen och slet ner lagren i förtid.

Försök att häva köpet eller få balansaxelkedjan och kammkedjan inkl transmission utbytt. 

M.V.H.

Stabil som fan
304 Inlägg
18 januari 2011
Måste bara hoppa in lite, Är det inte rätt ovanligt att kamkedjorna går så länge utan byte på en 9-5a ?

rangerare
115 Inlägg
18 januari 2011
kedjan ska mer eller mindre hålla bilens livslängd, dvs ca 20 000, så att den klarat sig till 31 000 är ett ganska bra tecken ändå, men fortfarande är det riktigt dåligt av handlaren att inte kolla att den är frisk,

1 062 Inlägg
18 januari 2011
Skulle bilens livslängd vara 20000mil? Kanske på 60-talet...
Men en modern bil klarar 20000mil galant om bara remmar, kedjor och servicear sköts som de ska.

M.V.H.

5 198 Inlägg
18 januari 2011
AndreasPlars skrev:
Skulle bilens livslängd vara 20000mil? Kanske på 60-talet...
Men en modern bil klarar 20000mil galant om bara remmar, kedjor och servicear sköts som de ska.

M.V.H.

Vid 20 000 mil är bilen knappt inkörd,,, undrar vad man köper för bil som bara håller 20 000,,en sån bil skulle jag inte ens köpa som spritt ny.

rangerare
115 Inlägg
18 januari 2011

exakt de ja mena om allt sköts som de ska, menade inte att bilen är skrot efter 20 000 men då börjar alla bilar maskinellt bli slitna.. så att byta en kedja efter ca 20 000 mil är väl fan så mycke bättre än att byta en rem vid 6000?

Rumpmas
3 860 Inlägg
18 januari 2011
hotrodder skrev:
shandra skrev:

Då har han ju faktiskt ljugit dig rätt upp i ansiktet eftersom det finns faställda serviceintervaller på kedjan från Saab. Dessutom känns det som han försökt mörka problemet med din bil med tanke på att mäta kedjan är ett 10 minuters jobb. Förstå nu att Saabs problem med oilslugde och havererade kedjor/turboaggregat var omskrivet i snudd all motorpress, branchtidningar, Tv mm. för några år sedan. Saab gick då även ut med en motorgaranti som helt unikt även gällde retroaktivt. Så Saabs motorproblem på T7´orna känner de flesta bilhandlare till, oavsett vad som står på firmaskylten. Om inte annat eftersom andrahandsvärdet sjönk som en sten när detta blev känt. Stå på dig!

Nej, det finns inget fast serviceintervall för kamkedjor på Saab. Man märker i regel att den är sliten genom att den börjar rassla. Däremot brukar mekanikerna på Saab föreslå en mätning av kedjespännaren i samband med vanlig service om bilen börjat få några mil på nacken, och sedan föreslår de byte om sträckaren gått ut mer än 15 mm.

Jag har sagt förut att tidningarnas sågande av Saab är lite roligt i skuggan av att Audi som benämns som premium och världsklass av svenska motortidningar haft samma problem sedan 80-talet utan att kompensera kunderna ett dugg utan istället lurat i do matt det är normalt att fylla på upp till 1l olja/100 mil medan Saab åtgärdade motorer som drog 1l olja/400 mil. Men att såga inhemsk industri som förser oss med jobb är tydligen skitkul om man är svensk skribent. Tack för kaffet!

Rumpmas
3 860 Inlägg
18 januari 2011
balder-kittis skrev:

exakt de ja mena om allt sköts som de ska, menade inte att bilen är skrot efter 20 000 men då börjar alla bilar maskinellt bli slitna.. så att byta en kedja efter ca 20 000 mil är väl fan så mycke bättre än att byta en rem vid 6000?

Det kostar ju minst lika mycket att byta en kedjetransmission som att byta tre kamremmar på de flesta bialr så det vet jag inte. Men kedjorna kan ju utan problem hålla 50k mil om man byter olja ofta och kör mest långa sträckor.

Rumpmas
3 860 Inlägg
18 januari 2011
shandra skrev:
Andromeda skrev:
shandra skrev:

Han vägrade kolla eftersom han hoppades att du skulle låta det vara då. Ligg på och tjata!

1 062 Inlägg
18 januari 2011
balder-kittis skrev:

Du skrev "mer eller mindre hålla bilens livslängd, dvs ca 20 000".
Som gjort för att missförstå dig!

Skriv lite tydligare kanske?

M.V.H.

rangerare
115 Inlägg
18 januari 2011
AndreasPlars skrev:
balder-kittis skrev:

Du skrev "mer eller mindre hålla bilens livslängd, dvs ca 20 000".
Som gjort för att missförstå dig!

Skriv lite tydligare kanske?

M.V.H.

jo de va lite otydligt skrivet, men kollar man på hur länge en ny bil ska hålla så är det ungefär 7 år eller 20-25 000 mil. då menar ja mer eller mindre felfritt. sen att vi i Sverige håller liv i bilarna "långt efter bäst före datum" men är ju därför vi har en av världens äldsta fordonsparker.

1 062 Inlägg
18 januari 2011
Det är ju sant...
Annars hade alla bilar på gatan här varit skrot typ wink

M.V.H.

Sök