2769
Sök

Måste man chippa bilen fast man kör på samma förutsättningar med större agg.

243 Inlägg
17 februari 2011
Trådstartare
#1
Hallå, har varit inne på att byta upp mig i turbo storlek från 14t till 16t.
men då har jag setat och funderat om man måste byta programvara eller inte om man klämmer på  en 16T
Fast man kör på samma förutsättningar som man gjorde med min gamla 14T som t.ex. laddtrycket.

Som jag tänkt just nu är iaf att byta upp mig till 16T sen bygga 3"dp fast fortfarande hålla mig till dom ev extra hk jag får ut av större avgasstystem och hålla samma ladd som med 14T'n och slippa chippa om jag nu inte måste? eller tänker jag helt galet är de så att jag måste chippa den ändå?!?
enligt mig så tycker jag att man inte behöver om man som sagt håller samma förutsättningar?
Kommer iaf sedan att chippa den efter lite andra grejor har bytt ut.

tacksa för lite tips.

Är något fel?...plocka genast isär och kolla varför
Kika gärna in mitt projekt http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=285089

7 274 Inlägg
17 februari 2011
#2
Det är ju inte samma förutsättningar, turbon är ju större.
1 bar på en stor turbo är mycket mer luft än 1 bar på en liten.


243 Inlägg
17 februari 2011
Trådstartare
#3
Brains skrev:
Det är ju inte samma förutsättningar, turbon är ju större.
1 bar på en stor turbo är mycket mer luft än 1 bar på en liten.
så med andra ord så bör jag chippad ändå då?
fick nyss en ologisk tanke, om man ställer ner laddet på 16t, vi säger att som nu laddar jag 1.2 med 14t
och om man går ner på 0.8max på 16t så bör man få ut samma flöde som 14t men de spelar ju ingen roll
16t flöder ju mer luft ändå så oavsätt vad man gör som du sa.
Senast redigerat av V40Lundberg (20 februari 2011)

Är något fel?...plocka genast isär och kolla varför
Kika gärna in mitt projekt http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=285089

Tesla Senior Technician
2 307 Inlägg
17 februari 2011
#4
Brains skrev:
Det är ju inte samma förutsättningar, turbon är ju större.
1 bar på en stor turbo är mycket mer luft än 1 bar på en liten.
Nä det blir det inte alls. Trycket e det som blir mer än vad motorn får i sig å så länge inte motorn får i sig mer luft så e 1 bar samma mängd luft.

Kan dock bli så att du per automatik får mer ladd då kompressor delen e större. Men det går ju att justera med WGen

The faster you go the closer you are to heaven. Mitt egna ordspråk
Proud Member of Team Trailer Trash

243 Inlägg
17 februari 2011
Trådstartare
#5
JaggaChafen skrev:
Brains skrev:
Det är ju inte samma förutsättningar, turbon är ju större.
1 bar på en stor turbo är mycket mer luft än 1 bar på en liten.
Nä det blir det inte alls. Trycket e det som blir mer än vad motorn får i sig å så länge inte motorn får i sig mer luft så e 1 bar samma mängd luft.

Kan dock bli så att du per automatik får mer ladd då kompressor delen e större. Men det går ju att justera med WGen
okej så då behöver jag inte chippa ändå då?!?! tongue
ja men är samma luft mängd luft förhållande till tryck?

Är något fel?...plocka genast isär och kolla varför
Kika gärna in mitt projekt http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=285089

87 Inlägg
19 februari 2011
#6
skall du få ut max ur det nya agget så är om mappning ett måste.. för att inte få att laddet skenar eller att den läser fel i bränsle  mappen
har du ingen lamda mätare så kan du bara gissa å det kan kosta dig en hel motor;) bättre att göra rätt för det blir inte billigare när hela motorn är rökt..
så se till att kolla upp lamdavärden vid det laddet du skall köra på så blir det klart bättre i slutet...


Tesla Senior Technician
2 307 Inlägg
19 februari 2011
#7
Så länge du inte laddar mer så behöver du inte mappa om nej..

Men helt klart e det å föredra varför skulle du annars byta turbo??

The faster you go the closer you are to heaven. Mitt egna ordspråk
Proud Member of Team Trailer Trash

Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
19 februari 2011
#8
Har för mig Torpis visade lite bilder från någon som bara bytt aggregat rakt av och pyst laddet till 0.7, blev inte så bra den gången!

Edit: Hittade tråden men tyvärr saknas en länk, men ett par bilder finns kvar! Se och njut vad som kan hända när man egentligen inte gjort stora modifieringar! http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=116924
Senast redigerat av bumpe (19 februari 2011)


87 Inlägg
19 februari 2011
#9
det kan bli redigt fel även om man inte laddar mer.. flödet på luft lär allt vara klart bättre i den nya snurran så risken för mager blanding är då klart större...


JaggaChafen skrev:
Så länge du inte laddar mer så behöver du inte mappa om nej..

Men helt klart e det å föredra varför skulle du annars byta turbo??


243 Inlägg
20 februari 2011
Trådstartare
#10
Vfr jag ska byta turbo, när jag ändå varit inne på att göra de så tänkte jag byta upp mig till större,
läste dock i nån projekt tråd för lättare trim till S/V40 Fas1 att man kunde plocka i större snurra men köra utan Mg-ventilen så den bara går på grundladdet och köra in till t.ex. Autotech. jag va inne på den biten att köra på 16T agget utan att chippa och bara köra på grundladd ett tag sen in och chippa, vill inte direkt få ut max av 16t agget heller för ingen idé när de driver på fel ställe, men roligare när de skjuter på lite bättre än 14t'n smile

Är något fel?...plocka genast isär och kolla varför
Kika gärna in mitt projekt http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=285089

Tesla Senior Technician
2 307 Inlägg
20 februari 2011
#11
V40Lundberg skrev:
Vfr jag ska byta turbo, när jag ändå varit inne på att göra de så tänkte jag byta upp mig till större,
läste dock i nån projekt tråd för lättare trim till S/V40 Fas1 att man kunde plocka i större snurra men köra utan Mg-ventilen så den bara går på grundladdet och köra in till t.ex. Autotech. jag va inne på den biten att köra på 16T agget utan att chippa och bara köra på grundladd ett tag sen in och chippa, vill inte direkt få ut max av 16t agget heller för ingen idé när de driver på fel ställe, men roligare när de skjuter på lite bättre än 14t'n smile
Låter som en alldeles utmärkt ide... Annars köper du agget nu å väntar med å montera det tills alldeles inna den skall mappas om. Om det nu e pengabrist

The faster you go the closer you are to heaven. Mitt egna ordspråk
Proud Member of Team Trailer Trash

243 Inlägg
20 februari 2011
Trådstartare
#12
JaggaChafen skrev:
V40Lundberg skrev:
Vfr jag ska byta turbo, när jag ändå varit inne på att göra de så tänkte jag byta upp mig till större,
läste dock i nån projekt tråd för lättare trim till S/V40 Fas1 att man kunde plocka i större snurra men köra utan Mg-ventilen så den bara går på grundladdet och köra in till t.ex. Autotech. jag va inne på den biten att köra på 16T agget utan att chippa och bara köra på grundladd ett tag sen in och chippa, vill inte direkt få ut max av 16t agget heller för ingen idé när de driver på fel ställe, men roligare när de skjuter på lite bättre än 14t'n smile
Låter som en alldeles utmärkt ide... Annars köper du agget nu å väntar med å montera det tills alldeles inna den skall mappas om. Om det nu e pengabrist
jo visst de kan man också göra, får försöka fixa allt innan våren, för kommer ha denna som brukis så blir jobbigt om jag inte hinner ihop allt tongue

Är något fel?...plocka genast isär och kolla varför
Kika gärna in mitt projekt http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=285089


Sök