2909
Sök

E10-bensin ersätter vanlig 95-oktanig

4 637 Inlägg
19 februari 2011
#141
Jag vet inte om det var på denna listan eller någon annan men det stod att alla BMW kan köras på E10. Dock måste oktantalet följas. (Alltså gissningsvis 98 eller oktanhöjande som gäller för vissa mod.)

Men enligt listan går alla Volvo 1976 och nyare att köra på E10. Men varför är inte oktantalet viktigt där?

Beror det kanske på att BMW varit mer nogranna när de lämnat uppgifter om detta?
(Minst 97 oktan står det i min 240is instuktionsbok och den trivs bättre med 98 än 95.)

442 Inlägg
19 februari 2011
#142
Navkapsel skrev:
(Minst 97 oktan står det i min 240is instuktionsbok och den trivs bättre med 98 än 95.)
Jag ställer mig fortfarande frågande till det.

97 oktan fanns väl inte ens då din bil såldes ny 1981?

93/95/96 Premium var väl de alternativen som fanns?

*Edit

Tidigare förekom även 93-, 97- och 100 oktanig bensin.

Frågan är om mätmetoden var densamma. Mycket intressant!
Senast redigerat av MiWi (19 februari 2011)

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
19 februari 2011
#143
Navkapsel skrev:
Jag vet inte om det var på denna listan eller någon annan men det stod att alla BMW kan köras på E10. Dock måste oktantalet följas. (Alltså gissningsvis 98 eller oktanhöjande som gäller för vissa mod.)

Men enligt listan går alla Volvo 1976 och nyare att köra på E10. Men varför är inte oktantalet viktigt där?

Beror det kanske på att BMW varit mer nogranna när de lämnat uppgifter om detta?
(Minst 97 oktan står det i min 240is instuktionsbok och den trivs bättre med 98 än 95.)
All soppa i sverige har varit blyfri sen början på 80-talet men man hade tillsatser (blyersättning) i soppan på macken in på 2000-talet.
Jag läste en artikel i en gammal Bilsport ca 1982 som förklarade mycket, författaren var Janne Lundin som byggde midnight blower amazonen. Han ställde sig tveksam till alla tillsatser i genomskinliga flaskor om jag inte missminner mig. Det var nåt i stil med att uv-ljus skulle vara skadligt för vissa tillsatser, den artikeln fick mig faktiskt att alltid köpa alla tillsatser på färgad flaska. Det finns jävligt mycket myter och sanningar om bensin och motorolja.

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...

442 Inlägg
19 februari 2011
#144
RD_87 skrev:
All soppa i sverige har varit blyfri sen början på 80-talet men man hade tillsatser (blyersättning) i soppan på macken in på 2000-talet.
Jag läste en artikel i en gammal Bilsport ca 1982 som förklarade mycket, författaren var Janne Lundin som byggde midnight blower amazonen. Han ställde sig tveksam till alla tillsatser i genomskinliga flaskor om jag inte missminner mig. Det var nåt i stil med att uv-ljus skulle vara skadligt för vissa tillsatser, den artikeln fick mig faktiskt att alltid köpa alla tillsatser på färgad flaska. Det finns jävligt mycket myter och sanningar om bensin och motorolja.
Blytillsatsen försvann redan 1995 från pumpbensinen då EU-direktiv stoppade det. Tiden går fort när man har roligt. smile

huh?
10 427 Inlägg
19 februari 2011
#145
Navkapsel skrev:
Men enligt listan går alla Volvo 1976 och nyare att köra på E10. Men varför är inte oktantalet viktigt där?
Stämmer nog inte riktigt, massvis med gamla Volvo-motorer skulle köras på 98oktan tom årsmodell 1987.


442 Inlägg
19 februari 2011
#146
Kan tillägga angående blydiskussionen:

Det som användes som blytillsats förut (Tetraetylbly) hade förutom en smörjande effekt även en viss oktanhöjande effekt för att minska motorns benägenhet till självknackning.

Det var detta ämne som förbjöds efter 1995 i macksoppan. Idag innehåller blyersättningen alkylatbly samt etanol.

129 Inlägg
19 februari 2011
#147
Jag har kört min PV 544 med B18 på BF95 i flera år, och aldrig haft några problem med det. Även 444:an går på 95. Dock så går dom lite mjukare och jämnare på 98.
Blyersättning använder jag alltid till mina PV vagnar. Endast Forden går utan, då det inte behövs.
Senast redigerat av Patarei (19 februari 2011)

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
19 februari 2011
#148
MiWi skrev:
RD_87 skrev:
All soppa i sverige har varit blyfri sen början på 80-talet men man hade tillsatser (blyersättning) i soppan på macken in på 2000-talet.
Jag läste en artikel i en gammal Bilsport ca 1982 som förklarade mycket, författaren var Janne Lundin som byggde midnight blower amazonen. Han ställde sig tveksam till alla tillsatser i genomskinliga flaskor om jag inte missminner mig. Det var nåt i stil med att uv-ljus skulle vara skadligt för vissa tillsatser, den artikeln fick mig faktiskt att alltid köpa alla tillsatser på färgad flaska. Det finns jävligt mycket myter och sanningar om bensin och motorolja.
Blytillsatsen försvann redan 1995 från pumpbensinen då EU-direktiv stoppade det. Tiden går fort när man har roligt. smile
Kanske den gjorde? Hade bestämt för mig att "röd" 98 oktan fanns kvar när jag åkte moppe? Men jag tror dig, fan man kan ju inte minnas allt. Det jag däremot minns är att moppen blev svår att döda med mindre än 98 oktan tongue

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...

442 Inlägg
19 februari 2011
#149
RD_87 skrev:
Kanske den gjorde? Hade bestämt för mig att "röd" 98 oktan fanns kvar när jag åkte moppe? Men jag tror dig, fan man kan ju inte minnas allt. Det jag däremot minns är att moppen blev svår att döda med mindre än 98 oktan tongue
Sitter man och läser hittar man att tetraetylbly (som användas till blyade bensinen) förbjöds 1995. Jag kan inte minnas att man ersatte tillsatsen med någonting nytt, utan då valde att ta bort blybränslet helt.

Helt klart ett intressant ämne angående bränsle nu och då. smile

1 679 Inlägg
19 februari 2011
#150
På en orginal 740? b230F tror ni den kommar märka nån skillnad tongue
tror nästan den skulle bli piggare haha
dock är ju detta sån marginell skillnad, lite positiv sak är väl för lite äldre bilar som har lite svårare att klara avgaskraven hos besiktningen, borde bli lättare med e10 om man ens märker skillnaden smile
På riktigt "fin stämda" bilar så märks det ju smile men så inställd är ju inte vanliga bilar så att säga smile


Finraggare
2 381 Inlägg
19 februari 2011
#151
Mycket snack om vad E10 gör mot motorerna eller snarare vad de inte gör - men vi glömmer ändå själva kärnan i det hela - det finns ingen som helst fördel med att blanda in metanol i högre grader än de 5% som redan finns idag.

I love being a nobody - because nobody is perfect.

Rumpmas
3 860 Inlägg
19 februari 2011
#152
Vet inte om någon har skrivit det redan, men uppgifterna om 1:a maj som inkörsdatum har dementerats av Svenska Petroleuminstitutet. Inget riksdagsbeslut finns ännu även om det inte lär dröja eftersom E10 är ett EU-krav. Men till syvende och sist hänger det på bensinbolagen om hur snart de kan tillhandahålla E10 på mackarna. Men det lär inte bli så snart som 1:a maj.

http://www.vibilagare.se/nyheter/nya-e1 … ojer-30431


Ljud freak !
928 Inlägg
19 februari 2011
#153
Jobbar i Oljehamnen i kalmar och i lördags förra veckan tog vi emot 5000kubik e10 smile Så de bunkras upp redan big_smile


Ljud freak !
928 Inlägg
19 februari 2011
#154
När kommer en reales på priset liter sätt på E10 ?? Måste ju bli billigare då de är miljövänligt å innehåller mindre bensin än standard ??


5 198 Inlägg
19 februari 2011
#155
Bmw_Bertil skrev:
När kommer en reales på priset liter sätt på E10 ?? Måste ju bli billigare då de är miljövänligt å innehåller mindre bensin än standard ??
allt som är miljövvänligt är dyrt..så varför skulle e10 bli annorlunda

Ljud freak !
928 Inlägg
19 februari 2011
#156
Ja du det vet jag då inte men etanol är ju som sagt billigare än bensin ! Så det borde göra något på priset ??? Eller är jag helt ute och cyklar ??


5 198 Inlägg
19 februari 2011
#157
Bmw_Bertil skrev:
Ja du det vet jag då inte men etanol är ju som sagt billigare än bensin ! Så det borde göra något på priset ??? Eller är jag helt ute och cyklar ??
ja du vette 17..men blir det billigare så lär det inte bli så många ören.

Ljud freak !
928 Inlägg
19 februari 2011
#158
Aja hoppas dom inte gör så mkt åt e85 i priset ! Kör 100% i bmw...Men man kan ju alltid hoppas att vinter hålken hade fått lite billigare sås wink


23 Inlägg
19 februari 2011
#159
Brukar ju finnas lösningar på de mesta, Så det finns nog en lösning i bakfickan på dom...

Aldrig nöjd
804 Inlägg
19 februari 2011
#160
Bmw_Bertil skrev:
Ja du det vet jag då inte men etanol är ju som sagt billigare än bensin ! Så det borde göra något på priset ??? Eller är jag helt ute och cyklar ??
Nu vet jag inte om det är aktuellt idag, men för något år sedan skrevs det ju om att etanolbilarnas förbrukning gjorde att man sparade drygt 1kr/l på att tanka bensin i sin etanolbil.

Livet är för kort för att äga Volvo.


Sök