E10-bensin ersätter vanlig 95-oktanig

CarpeDiem German Engineering
17 februari 2011 · 9 081 Inlägg

Ganska många bilar på listan enligt Teknikens Värld som inte kan tankas med E10 sad Vad tycker ni om förändringen? http://www.teknikensvarld.se/nyheter/11 … index.xml#

Innehar SFROs bygghandbok så har du frågor, skicka gärna PM :)
Biltransport? Tveka inte att höra av dig :) Skicka PM :)
Vi tar hand om din bil - Eurotransport i Sverige AB
CarpeDiem - Youtube
viccoA
18 februari 2011 · 3 109 Inlägg

Tankar 98 eller V-Power i bilarna så jag berörs inte...

Supra-Alex
18 februari 2011 · 449 Inlägg

Du kommer nog bli berörd förr eller senare..
Står även att 98 eventuellt kommer försvinna.
Även rykten om att V-power också kommer tas bort!

martinn
18 februari 2011 · 2 624 Inlägg

Vilket jävla tjafs.. dom tror sig vinna något på att ha i 5% till etanol i 95 oktanen sen byta namn på den.. så sjukt så det finns inte! sad

Volvo S60 2,5T Summum "S60n" (2005)
viccoA
18 februari 2011 · 3 109 Inlägg

V-Powern fasas nog ut nu när ST1 har tagit över efter Shell i Sverige...

martinn
18 februari 2011 · 2 624 Inlägg

E10
Miljödiesel
E85
98 oktan
+ Biogas

Är väll det dom ska ha nu istället..

Senast redigerat av martinn (18 februari 2011)

Volvo S60 2,5T Summum "S60n" (2005)
Mack Forum- och sitemoderator
18 februari 2011 · 26 136 Inlägg

"Jey", säger jag bara, i ett falskt hurrarop. Jag behöver inte större bränsleförbrukning än vad jag redan har..

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
SportPilot Ubåtsingenjör
18 februari 2011 · 7 228 Inlägg

ä vafan jag tankar aspen ändå roll

Senast redigerat av CHEEVA (18 februari 2011)

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
martinn
18 februari 2011 · 2 624 Inlägg

Ja Alex.. Shell har lagt ner i Sverige och Finland och ST1 ska ta över..

Volvo S60 2,5T Summum "S60n" (2005)
LeafBox Lat Perfektionist
18 februari 2011 · 6 359 Inlägg

E10 kan dra åt helvete. nuff said.
Men istället får man väll en riktig anledning att tanka finbränsle

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968
Mitsubishi Spacewagon "Driftbussen" (2004)
Audi Coupé Turbo "S1.5" (1990)
Glimbrink
18 februari 2011 · 723 Inlägg

Hur påverkar detta effekt och bensinförbrukning för en som redan har skyhög bensinförbrukning?? :S

Kolla gärna in mitt projekt: V70 T5 98
martinn
18 februari 2011 · 2 624 Inlägg

Glimbrink skrev:
Hur påverkar detta effekt och bensinförbrukning för en som redan har skyhög bensinförbrukning?? :S

Blir nog samma effekt men kanske kanske lite mer.. sen blir det mer förbrukning tyvärr! så jag kommer köra 98 sålänge det bara går.. så urbota korkat så det finns inte med E-10!

Volvo S60 2,5T Summum "S60n" (2005)
Mack Forum- och sitemoderator
18 februari 2011 · 26 136 Inlägg

Glimbrink skrev:
Hur påverkar detta effekt och bensinförbrukning för en som redan har skyhög bensinförbrukning?? :S

Ja..man får väl högre bränsleförbrukning..?

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Glimbrink
18 februari 2011 · 723 Inlägg

AirOne skrev:

Glimbrink skrev:
Hur påverkar detta effekt och bensinförbrukning för en som redan har skyhög bensinförbrukning?? :S

Ja..man får väl högre bränsleförbrukning..?

Jo men jag har ju redan tillräckligt hög förbrukning!!!!!! Kommer ju 35-40 mil på 70 liter...

Tjänar man på att köra 98?

Kolla gärna in mitt projekt: V70 T5 98
martinn
18 februari 2011 · 2 624 Inlägg

Ja alltså du kommer ju längre om du kör 98 än om du kör E10.. sen kommer förmodligen för det är sverige vi snackar om så kommer E10 bli skattat lika som 95 och då vinner du även på att köra med 98.. men annars blir det plus minus noll men du kommer längre med 98! smile

Volvo S60 2,5T Summum "S60n" (2005)
Mack Forum- och sitemoderator
18 februari 2011 · 26 136 Inlägg

Glimbrink skrev:

AirOne skrev:

Glimbrink skrev:
Hur påverkar detta effekt och bensinförbrukning för en som redan har skyhög bensinförbrukning?? :S

Ja..man får väl högre bränsleförbrukning..?

Jo men jag har ju redan tillräckligt hög förbrukning!!!!!! Kommer ju 35-40 mil på 70 liter...

Tjänar man på att köra 98?

..med den förbrukningen tycker jag det hellre låter som du har nåt problem med bilen..?

Angående 98: lite dyrare än 95 men det är effektivare, och den kan dra lite snålare.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Boostrider Försöker iaf
18 februari 2011 · 1 998 Inlägg

martinn skrev:
Ja alltså du kommer ju längre om du kör 98 än om du kör E10.. sen kommer förmodligen för det är sverige vi snackar om så kommer E10 bli skattat lika som 95 och då vinner du även på att köra med 98.. men annars blir det plus minus noll men du kommer längre med 98! smile

Så tänker jag också. Sen bör jag ju köra med 98 då jag har turbo men än så länge kör jag med 95.

Men i maj lär man väl få byta då...

Be a good person. Be a Persson
Bmw, kärlek vid första bakvagnskastet
Volvo 244 GL/T Turbo "Back to the 80s" (1990)
MiWi
18 februari 2011 · 442 Inlägg

Supra-Alex skrev:
Du kommer nog bli berörd förr eller senare..
Står även att 98 eventuellt kommer försvinna.
Även rykten om att V-power också kommer tas bort!

Det ryktet kan dementeras då Statoil som exempel EJ sagt ett ord om 98 oktan. Ring deras kundtjänst och fråga, det gjorde jag.

Det är snarare så att om efterfrågan ökar så ökar även tillgången.

Glimbrink
18 februari 2011 · 723 Inlägg

AirOne skrev:

Glimbrink skrev:

AirOne skrev:

Ja..man får väl högre bränsleförbrukning..?

Jo men jag har ju redan tillräckligt hög förbrukning!!!!!! Kommer ju 35-40 mil på 70 liter...

Tjänar man på att köra 98?

..med den förbrukningen tycker jag det hellre låter som du har nåt problem med bilen..?

Angående 98: lite dyrare än 95 men det är effektivare, och den kan dra lite snålare.

Nja inget fel på bilen men fel på min bilkörning! smile

Dem flesta jag känner som har haft t5or har dratt runt 1.5 mil..

Kolla gärna in mitt projekt: V70 T5 98
Navkapsel
18 februari 2011 · 4 637 Inlägg

"Nästan alla Volvo årsmodell 1976 och nyare kan köras på E10. (Ej S/40 med GDI-motorn.)"

Jag tankar alltid 98 oktan idag. (Dessutom heller jag i blyersättningsmedel, min kräver inte det men förgasarnålen gillar det.

Min motor är byggd för minst 97 oktan.
95 innebär att den blir slöare, slitaget ökar, knackar ibland och den blir törstigare.

Vad ska jag tanka i fortsättningen? E10 eller 98? Fortsätta med blyersättning eller smörjer etanol förgasarnålen?

Någon med gissning?

Är rädd om motorn och kör emellanåt 300 mil/månad.

Men enligt experter så kan jag som sagt köra på bara E10. Är det verkligen som 98?

Senast redigerat av Navkapsel (18 februari 2011)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang