Phenylamine skrev:
Att påstå att Volvo C30 går bort pågrund av att det är en sämre version av focus visar att man inte har någon vidare koll. Visst så delar c30 och den nya focusen platta. Fast Kvalitén i c30in är bättre. C30 känns mer genuin, mer bastant.
Att påstå att en Alfa är ett bättre alternativ? Tja, om man vill ha bilen mer på verkstad än på vägen. Visst är Alfan oerhört vacker men kvalité var inte på dagordningen när den bilen planerades. Man kan kolla runt på olika tester på internet, hittade ett där Volvo C30 fick bättre resultat än ovannämda Audi A3 samt BMW 1-serie. Dock så gällde detta testet T5an som av förklariga skäl inte är ett alternativ. Men jag tycker iallafall att du ska testa en C30.
Och om du vill ha en riktigt billig bil som inte är en "prestige kärra" så varför inte något ur Hyundais modellprogram? Snygga bilar, med oerhört mycket bättre kvalité än för 10 år sedan. Bra andrahandsvärde. Koreanerna är på stark fram marsch.
Nu lät jag väldigt bitter och partisk, men jag anser bara att man inte ska klanka ner på C30 som av många anses vara en av världens vackraste småbilar. Dock så är den dyr som många har påpekat, men då kan man köpa en 2 år gammal istället.
Lycka till med letandet, det finns inget rätt eller fel i denna frågan. Alla har olika begrepp på vad som är en bra pendlingsbil helt enkelt.
Jag har kört jag vet inte hur många mil med Volvo´s C30/S40/V50-modell som hyrbil och den är då inte ett dugg mer genomtänkt än vad Ford Focus är, och materialen är inte mer rejäla heller. Man betalar inte tiotusentals kronor mer för en opraktisk bil bara för att få en marginellt bättre ytbeklädnad i bästa fall. Utseendet har den dock med sig, men sen när köps en Volvo för utseendet?
Denna modellseries moderata resultat i diverse kvalitétsundersökningar, framför allt i modellens unga år, visar också på att den knappast håller full kvalité.
Dina uttalanden om Alfa Romeo vet jag inte vad jag skall skriva om, du har koll på att Fiat/Alfa inte är kvar på sextiotalet? Det räcker med att åka till Danmark så anses en Alfa vara ett vettigt alternativ, men nej här i Sverige lever vi kvar på gamla fördomar och kör Saab istället; Som inte säljer en 1/10 av vad Alfa säljer per år och som har något sämre resultat än italienska bilar.
Eller Volvo, som säljer ungefär lika många bilar som Alfa med ungefär samma kvalité enligt statistiken, för det vore att kasta sten i glashus att kalla Alfa för ett problembarn när C30-V50 led av en enorm mängd barnsjukdomar tycker du inte?
Sedan så skrev jag faktiskt inte att en Guiletta vore ett bättre val, utan det plockade du ur luften, men frågan är om inte det stämmer. En vackrare bil med en helt annan själ än C30, dessutom mer praktisk och marginellt säkrare till ungefär samma pengar.
C30 är ingen dålig bil, men plockar du "praktisk" och "Volvo-kvalité" ur ekvationen blir det ingen bil värd att köpa kvar i mina ögon. Som sagt inte för att den är dålig; Utan för att det finns bättre alternativ.