Förbrukning S70 TDI

PetteRR
17 augusti 2011 · 151 Inlägg

Hej, har en s70 tdi -98 som drar lite väl mkt soppa, ligger runt litern blandad körning, bilen är chippad med en kcr box och går riktigt bra!

Vad drar era volvo tdi? har läst runt lite och hittat flera som fått ner dom runt 0,65 vilka ingrepp krävs för att få ner förbrukningen??

Primo86
17 augusti 2011 · 22 Inlägg

Jag har en 855 tdi -97 har också en kcr box på och den går riktigt bra
Normalt så dricker den 0.65-0.70 (spelar ingen roll om jag har husvagn/släp eller kör tom) har fått ner den till 0.60 en gång men då var det 100 mil e4:a big_smile
Kan säga att jag inte har den lättaste foten heller

PetteRR
17 augusti 2011 · 151 Inlägg

okej de låter ju ganska rimligt, konstigt att min vill ha lite mer då, har du rört nånting i pumpinställningen?

Primo86
17 augusti 2011 · 22 Inlägg

Inte vad jag vet, bilen har gått lite drygt 60 000 mil nu och så vitt jag vet är den helt orörd förutom kcr boxen.

PetteRR
17 augusti 2011 · 151 Inlägg

Någon som har nåt tips att göra för att minska förbrukningen? Något som man brukar justera?

blink_pj
17 augusti 2011 · 477 Inlägg

om du bara e ute efter att minska soppa förbrukningen så ta bort kcr boxen!
om du vill behålla effekten och minska förbrukningen kanske en annan typ av "chipp/box" kan vara bättre till just din motor...

* Lars Ström tog en tur i sin nya El-bil. Fick Sladd, tappade Kontakten och slog en Volt!
dieselkungen1 Mercedes-Benz Diesel
17 augusti 2011 · 167 Inlägg

hej jag har en v70 99 uttan nått chipp men jag får då ner min i 0,5-0,55 lung körning och 0,65 med bly i höger skon. men mitt tips är nog att ta bort chippet med tanke på vad bilen har gått.......
men heltt normalt är dett ju intte att den drar så mycket...... är bilen nyligen sörvad eller?

kärlek växer inte på träd den tillverkas i tyskland <3
PetteRR
17 augusti 2011 · 151 Inlägg

Har precis köpt bilen, den hade rejält igen stockat luftfilter så ska ge den en service nu till veckan, byter man glödstift när man servar en diesel? Kanske dum fråga, men detta e min första diesel..

Läste igenom service programmet och såg att dieselpumpen ska justeras, då kanske den får lite mindre?

dieselkungen1 Mercedes-Benz Diesel
17 augusti 2011 · 167 Inlägg

jaja okej. det beror på men kan ju vara bra att bytta dom om du vill att den skall hoppa i gång när det blir riktigt kallt,,,, se okså till att bytta diesel filter kan vara igensatt..... dett där med dieselpumpen så är det ju en elektriskpump=inget man skall göra själv.. om det går ens

kärlek växer inte på träd den tillverkas i tyskland <3
PetteRR
19 augusti 2011 · 151 Inlägg

Ni som kört både med och utan trimbox, är de stor skillnad i förbrukning?

mats757
19 augusti 2011 · 915 Inlägg

Bränslemängden justas via datorn, inte så mycket att göra åt. Chip, box eller ingen inte spelar inte någon större roll om man kör som folk. En sådan där Volvo ska inte dra så mycket mer än 0,5 liter milen. Över 0,6 så beror det på någon ting. Antingen kör man som ett svin, drar tung eller så är någonting fel i motorn/bilen.
"Tändinställningen" justerar man genom att vrida pumpen. Det är väldigt noga på en diesel. Självklar ska bränslefilter och luftfilter vara i bra skick.
En bil som gått långt brukar sota igen i spridarspetsarna, kostar en hel del att byta men kan vara värt det om man ska köra långt. Blir en helt annan gång i motorn med frächa spridare.

Mats

Jacooob
19 augusti 2011 · 11 Inlägg

Tjena, har en S70 tdi som rullat 36 000 mil nu, den ligger på en soppaförbrukning på 0.58 vid normal blandad körning, hård körning ligger jag på 0,61 och detsamma med släp så vill inte påstå att den drar mycket! smile och detta är vad förddatorn säger, har även kontrollräknat det o det stämmer precis med vad min förddator säger:) och enligt intruktionsboken ska den dra 0,66 blandad körning, så min går billigt:)

Senast redigerat av Jacooob_740 (19 augusti 2011)

Jacooob
8 december 2011 · 11 Inlägg

Drar den runt litern är det något som inte riktigt stämmer, låter ju mer som pumpen skulle vart påställd?

Min nuvarande bil är en S70 TDI och den drar med Sommardäcken 0,58 Liter milen. med vinterdäcken blir den lite törstigare, då ligger den på 0,62 ungefär. Bilen är helt orginal. Ingen trimbox, inget påställt soppatryck eller laddtryck, Manuell växellåda osv.

är bilen en Automat drar den lite mera, enligt Intruktionsboken ska den dra runt 0,8 liter milen med automat och manuell 0,66, men dedär går alltid o komma under...

Inga felkoder på den då??

PetteRR
10 december 2011 · 151 Inlägg

Har gett den en rejäl service när jag bytte till vinterdäck, nu ligger den på 0,7 blandad vilket är mer acceptabelt, tror inte dom ligger så mkt under de?

Jacooob
10 december 2011 · 11 Inlägg

de borde du få, ja har aldrig lyckats o få upp min på 0,7 liter milen, Eller du kanske kör Automat lådan? dom drar u mer, i sånna fall förstår ja varför du inte kommer under.

PetteRR
10 december 2011 · 151 Inlägg

Konstigt, vad säger din färddator? stämmer den? Nä jag kör manuell låda!

JimpeBoy
10 december 2011 · 529 Inlägg

Min förra S70 TDi drog ca 0.70-0.75 vid blandad körning. Den hade manuell låda och var helt orginal. Det billigaste vi(pappa) fick den att gå var 0.53 då han körde ner till Ö-vik från Luleå och hem igen.

Senast redigerat av JimpeBoy (10 december 2011)

"'Cause tramps like us, baby we were born to run" - Springsteen
Jacooob
11 december 2011 · 11 Inlägg

Färddatorn stämmer fint på min, du kan ju prova sätta on en KCR box, Då ska förbrukningen sjunka litegrann på dom, om man nu inte blir alltför gassugen såsmile även ta o blåsa ur motorn litegrann så kanske de går lite billigare med, Kör du med ordentlig olja o luftfilter? Rent bränslefilter? osv?

PetteRR
12 december 2011 · 151 Inlägg

okej, jo men de sitter redan en box på min, vet dock inte vad de e för märke..men har testat ta bort den, men ingen skillnad i förbrukning och betydligt slöare..

I höstas så bytte jag alla filter till original och bytte även olja, så de är nog inte där felet sitter, men ska lämna in den på en pumpjustering, för nu när de e kallt så startar den knappt! Hur beter sig din när de är kallt?

Volvofarfar
12 december 2011 · 1 312 Inlägg

blink_pj skrev:
om du bara e ute efter att minska soppa förbrukningen så ta bort kcr boxen!
om du vill behålla effekten och minska förbrukningen kanske en annan typ av "chipp/box" kan vara bättre till just din motor...

Ta bort KCR-Boxen för att få ner förbrukningen?
Det är väl därför man sätter dit en..

Har då aldrig hört talas om att KCR-boxen skulle höja förbrukningen...

Har haft just KCR-Boxen på massa dieselbilar, och även monterat i en massa, och det är då ingen som sagt att förbrukningen höjts, däremot har den sänkts!.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=205313
Projekt! Renovering/Dieselkonvertering Volvo 244.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang