Saabs framtid. Hur blir allt.

Fightertiger
21 augusti 2011 · 237 Inlägg

Tjenixen.. Jag råkar äga en saab 9-5 vector och börjar bli fundersam över denna..

Nu har ju saab kronolle efter sig och det verkar va snack hit och dit angående saabs framtida liv.


Är det värt att äga en saab i framtiden?? Finns det nån där ute som har en aning hur det här kommer sluta..

Tycker priserna på saab självklart har sjunkigt och de är väl förståligt.

Men kommer märket att försvinna och hur blir det då med reservdelar och verkstäder?

Fick höra av en att några bilfirmor ska sluta sälja saab och därefter ta bort dom i sina verkstäder.

Hur fasiken blir de??

gamlingen
21 augusti 2011 · 5 198 Inlägg

Så länge det finns efterfrågan på reservdelar så tillverkas det..,, tror knappast de slutar reservdelstillverkningen bara för att nybiltillverkningen upphör..klart märkesverkstäderna kommer ju minska i och med att tillverkningen upphör.. Men det finns gott om vanliga verkstäder som vill tjäna pengar.

Senast redigerat av gamlingen (21 augusti 2011)

Fightertiger
21 augusti 2011 · 237 Inlägg

Tyckte de skulle varit en väldigt dum idé men man vet aldrig.. får hoppas på den delen iaf big_smile

gamlingen
21 augusti 2011 · 5 198 Inlägg

Jag tvekar inte köpa en saab iaf..

Fightertiger
21 augusti 2011 · 237 Inlägg

ne verkar som det fortfarande är intressanta på marknaden från vissa människor

lill_sankan
21 augusti 2011 · 346 Inlägg

Det är fortfarande mycket bra bilar! Det förändras inte iom en ev. konkurs. Plus att det rullar så mycket SAAB på vägarna att det kommer vara lönsamt att tillverka reservdelar långt framöver, även om det, Gud förbjude, skulle vara slut med SAAB inom det närmaste. Men en del har säkert panik nu, så vill man handla en bra bil till bra pris så kan man ju fynda.

Riktiga bilar kommer från Stuttgart.
Säljer bla. VOLVO-doftgranar på Tradera!
Fightertiger
21 augusti 2011 · 237 Inlägg

jo det verkar ju som det.. fick lite små panik där en stund och började kolla alternativ på byten eller sälja saaben.. men får nog behålla den då den är bra bekväm big_smile

Tony_M
29 augusti 2011 · 100 Inlägg

Tänkte återuppliva tråden lite med en liknande fråga. Funderar på att köpa en Saab 9-3 1,8t Arc -04 och är lite skeptisk till märket. Hur blir det med andrahandsvärdet? Om nu Saab skulle lägga ner innebär det att jag måste köra bilen tills det är dags för skroten eller kommer andrahandsvärdet vara skapligt? Har försökt läsa lite på internet om det men alla säger olika. Någon som vågar ge en kvalificerad gissning?

Kan passa på att också fråga om Saab 9-3 1,8t Arc -04 är något att ha? En automat bensinare. Den lider väl inte av samma problem som lillebrorsan?

Mvh

Tony

gamlingen
29 augusti 2011 · 5 198 Inlägg

Tony_M skrev:
Tänkte återuppliva tråden lite med en liknande fråga. Funderar på att köpa en Saab 9-3 1,8t Arc -04 och är lite skeptisk till märket. Hur blir det med andrahandsvärdet? Om nu Saab skulle lägga ner innebär det att jag måste köra bilen tills det är dags för skroten eller kommer andrahandsvärdet vara skapligt? Har försökt läsa lite på internet om det men alla säger olika. Någon som vågar ge en kvalificerad gissning?

Kan passa på att också fråga om Saab 9-3 1,8t Arc -04 är något att ha? En automat bensinare. Den lider väl inte av samma problem som lillebrorsan?

Mvh

Tony

Saab som bil kommer nog leva kvar många år även om nybilstillverkningen upphör.. och så länge det finns bilar kvar så kommer det finnas reservdelar.

TBOC_Razor Kattjäveln åt upp min kyckling!
29 augusti 2011 · 6 170 Inlägg

Tony_M skrev:
Tänkte återuppliva tråden lite med en liknande fråga. Funderar på att köpa en Saab 9-3 1,8t Arc -04 och är lite skeptisk till märket. Hur blir det med andrahandsvärdet? Om nu Saab skulle lägga ner innebär det att jag måste köra bilen tills det är dags för skroten eller kommer andrahandsvärdet vara skapligt? Har försökt läsa lite på internet om det men alla säger olika. Någon som vågar ge en kvalificerad gissning?

Kan passa på att också fråga om Saab 9-3 1,8t Arc -04 är något att ha? En automat bensinare. Den lider väl inte av samma problem som lillebrorsan?

Mvh

Tony

Nya och gamla 9-3 är två helt olika bilar med helt olika motorfamiljer, enda likheten mellan bilarna är namnet...

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P
Tony_M
29 augusti 2011 · 100 Inlägg

Okej. Antar att det inte finns något speciellt man ska oroa sig för då eller?

gamlingen
29 augusti 2011 · 5 198 Inlägg

Har sagt det förr och säjer det igen.. min nästa bil blir en saab 9-3. Aldrig mer en Volvo, sämre skit finns inte.

azid Det som inte dödar gör ont
29 augusti 2011 · 2 668 Inlägg

gamlingen skrev:
Har sagt det förr och säjer det igen.. min nästa bil blir en saab 9-3. Aldrig mer en Volvo, sämre skit finns inte.

Inte för att jag bryr mig om Volvo nått större, men V40in är ju ingen riktig Volvo heller, så lite hård kritik kanske.

Ont.

Klart det kommer finnas delar, både i skrotade delar och så kallade "pirat" delar. För det finns ju pengar att tjäna.

Sen värdet tror jag kommer hålla sig. Med tanke på krigsrubriker var och varannan dag så känns det som att en konkurs skulle gagna priserna på dom begagnade bilarna.

Senast redigerat av azid (29 augusti 2011)

2slow
ChriZtoffer GAS democar 2018!
29 augusti 2011 · 8 744 Inlägg

Om jag nu inte missminner mig så har väl tillverkaren någon form av skyldighet att tillhandhahålla reservdelar i 10 år eller nåt sånt? Sen om dom nu själva slutar tillverka reservdelar så kommer säkert andra börja istället, som tidigare sagts, det finns många SAABar där ute så efterfrågan lär det finnas. Min nästa bil kommer nog också vara en SAAB, vist andrahandsvärdet blir väl inte så bra om dom nu konkar men säg den bilaffär som är lönsam... smile

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!
gamlingen
29 augusti 2011 · 5 198 Inlägg

azid skrev:

gamlingen skrev:
Har sagt det förr och säjer det igen.. min nästa bil blir en saab 9-3. Aldrig mer en Volvo, sämre skit finns inte.

Inte för att jag bryr mig om Volvo nått större, men V40in är ju ingen riktig Volvo heller, så lite hård kritik kanske. Ont.

Klart det kommer finnas delar, både i skrotade delar och så kallade "pirat" delar. För det finns ju pengar att tjäna.

Sen värdet tror jag kommer hålla sig. Med tanke på krigsrubriker var och varannan dag så känns det som att en konkurs skulle gagna priser på dom begagnade bilarna.

OT: har du väldigt rätt i.. men å andra sidan har jag ALDRIG gillat Volvo

vad gäller priserna är det svårt å sia. och vad gäller delar så tror jag oxå att det kommer finnas i många år till.. även om saab gör kk så försvinner ju inte pirat tillverkningen och bilarna. Vissa verkar tro att om saab gör KK så exploderar både bilar och reservdelar.

trippelturbo Trucker
29 augusti 2011 · 2 710 Inlägg

Saab är trevliga bilar som alltid kommer ha sina intressanter!

Min nästa blir, om inte 9-3 Aero SS så 9-5 Aero, 05 eller nyare! smile

Sen är det skillnad på en trött 150hästare o en rolig 250hästare..
Men man ser verkligen att folk har panik (!!) big_smile

Senast redigerat av BMWgrabben (29 augusti 2011)

Fart missbrukare
Tony_M
29 augusti 2011 · 100 Inlägg

Haha ja en 250 hästare hade inte varit fel men 150 räcker för mig. Verkar som att alla är rörande överrens om att delar alltid kommer finnas vilket jag tror med. Andrahandsvärdet är väl en annan historia men helt värdelösa kan väl bilarna iallafall inte bli. I vilket fall har jag länge velat ha en Saab så kanske man bara ska ta risken och köpa en.

Masquerade Aldrig nöjd
29 augusti 2011 · 804 Inlägg

Man behöver ju inte direkt oroa sig över reservdelar. Om några år har vi ett land fyllt av trasiga Saabar oavsett årsmodell, så länge det finns en sådan stor marknad så kommer delarna att tillverkas.

Livet är för kort för att äga Volvo.
Fightertiger
29 augusti 2011 · 237 Inlägg

gamlingen skrev:
Har sagt det förr och säjer det igen.. min nästa bil blir en saab 9-3. Aldrig mer en Volvo, sämre skit finns inte.

Får väl tillägga att du kör en V40.. Kunde nog inte hitta en värre volvo en denna..

Tony_M
29 augusti 2011 · 100 Inlägg

Kanske ska formulera frågan såhär istället:

En bekant till mig låter mig köpa hans bil till ett pris under markadsvärde.
En Saab 9-3 1,8t Arc -04, automat, bensin. Har inte koll på vilken utrustning det är i bilen.
40,000:-

Låter som en bra affär?

Alternativ 2

Kan köpa en Volvo av ett dödsbo till ett också rimligt pris.
Volvo v40 1,6 -04, manuell, bensin. Ingen koll på utrustning här heller.
30,000:-

Jag vet att det är två helt olika bilar men det är alternativen just nu.
Är student och vill gärna ha råd att äga bilen så reparationer och sådant måste vara till rimlig kostnad.
Vill ha en bekväm och pålitlig bil. Bryr mig inte speciellt mycket om motorkraft. Automaten tycker jag dock är skön.

Vilken bil hade ni valt?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang