Super spiral?! Lägre bränsleförbrukning & mer effekt?!

Phaetoon
20 augusti 2006 · 8 156 Inlägg

Kan en sådan här verkligen fungera? Ganska så mycket lågbudget-turbo över den?
http://www.ridetech.se/Shop/Index.php?ArtId=ISK-76

Lägre bränsleförbrukning och högre effekt!!

Denna uppfinning monteras enkelt i motorns insugssystem. Genom extremt fina kullager får den luften att virvla runt mycket snabbt och därför finfördelas bränslet mycket bättre. Dessutom kommer gasblandningen snabbare in i förbränningsrummet och fyller detta i alla skrymslen. Det leder till lägre bränsleförbrukning och högre effekt. Man har testat detta på många sorters olika bilar med stor framgång. Ökningen av effekten och lägre bränsleförbrukningen kan variera på olika bilmodeller. Denna uppfinning kommer troligtvis att finnas orginal på många bilmärken inom kort! Den klarar varvtal upp till 10.000rpm med effekt.

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)
Psychotic Brum säger bilen.
20 augusti 2006 · 394 Inlägg

Buuuuull shit! Tror då jag.. Lär säkret bara minska effekten? Funkar nog lika bra att fylla hela insuget med svinto eller nått? smile

Livet börjar vid 1bar! Och 15 Volt :)
Phaetoon
20 augusti 2006 · 8 156 Inlägg

Någonting måste ju driva turbinen, så lite effekt förlorar du ju där.
Blev faktiskt lite sugen på att prova den. Undrar om man får pengarna tillbaka om den inte har någon positiv effekt?

Fast jag misstänker att ett par dekaler på bilen ger mer effekt än denna... big_smile
Hmm. En turbodekal borde väl ge minst 10hk till? *ironi*

Senast redigerat av Phaetoon (20 augusti 2006)

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)
Psychotic Brum säger bilen.
20 augusti 2006 · 394 Inlägg

Phaetoon skrev:
Någonting måste ju driva turbinen, så lite effekt förlorar du ju där.
Blev faktiskt lite sugen på att prova den. Undrar om man får pengarna tillbaka om den inte har någon positiv effekt?

Fast jag misstänker att ett par dekaler på bilen ger mer effekt än denna... big_smile
Hmm. En turbodekal borde väl ge minst 10hk till? *ironi*

men asså den där grejen lär ju bli som att ha en plugg i insuget..
Om ingen annan kan förklara för dig varför detta skulle funka så ge dom inga pengar..
"låter de för bra för att vara sant så är det säkert de"

Livet börjar vid 1bar! Och 15 Volt :)
ogio www.rallyshop.se
20 augusti 2006 · 551 Inlägg

Lyfften driver den och gör så att luften sirkulerar, det kommer dvs att sänka din förbrukning. Och kanske ge lite bättre flås.. Ska nog ha öppet filter för bästa resultat!

"FUNKAR"

www.rallyshop.se
Bälten, Stolar, Rattar, R-Däck, Diffar, Bromsar, Väghållning, mm
Rätt pris DIREKT
Volkswagen Golf VR6 "VR6 - OGIO -" (1992)
Psychotic Brum säger bilen.
20 augusti 2006 · 394 Inlägg

ogio skrev:
Lyfften driver den och gör så att luften sirkulerar, det kommer dvs att sänka din förbrukning. Och kanske ge lite bättre flås.. Ska nog ha öppet filter för bästa resultat!

"FUNKAR"

Asså finns set några bevis på att detta funkerar? då menar jag vetenskapliga och inte folk som "tror" att deras bil drog mindre soppa...

Livet börjar vid 1bar! Och 15 Volt :)
Phaetoon
20 augusti 2006 · 8 156 Inlägg

ogio skrev:
Lyfften driver den och gör så att luften sirkulerar, det kommer dvs att sänka din förbrukning. Och kanske ge lite bättre flås.. Ska nog ha öppet filter för bästa resultat!

"FUNKAR"

Menar du att man monterar den så att fartvinden pressar in luft?
Skulle vilja veta hur man monterar en sådan? Borde ju vara lite skillnad på att montera den på en förgasarmotor / insprutningsmotor...

Att man måste ha ett öppet filter är väl ett måste?

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)
Psychotic Brum säger bilen.
20 augusti 2006 · 394 Inlägg

Phaetoon skrev:

ogio skrev:
Lyfften driver den och gör så att luften sirkulerar, det kommer dvs att sänka din förbrukning. Och kanske ge lite bättre flås.. Ska nog ha öppet filter för bästa resultat!

"FUNKAR"

Menar du att man monterar den så att fartvinden pressar in luft?
Skulle vilja veta hur man monterar en sådan? Borde ju vara lite skillnad på att montera den på en förgasarmotor / insprutningsmotor...

Att man måste ha ett öppet filter är väl ett måste?

Du kan få köpa en banan av mig som du hänger i backspegeln.. din förbrukning går ner med ca 15% (Beroende på bil modell) Och du får den för bara 199kr! (tidigare 399). Ska skaffa fakta innan du "kastar bort" dina pengar Pöjk wink

Livet börjar vid 1bar! Och 15 Volt :)
Daniel
20 augusti 2006 · 671 Inlägg

Förbrukningen kan nog minska lite eftersom man stryper insuget en aning.

Phaetoon
20 augusti 2006 · 8 156 Inlägg

Psychotic skrev:

Phaetoon skrev:

ogio skrev:
Lyfften driver den och gör så att luften sirkulerar, det kommer dvs att sänka din förbrukning. Och kanske ge lite bättre flås.. Ska nog ha öppet filter för bästa resultat!

"FUNKAR"

Menar du att man monterar den så att fartvinden pressar in luft?
Skulle vilja veta hur man monterar en sådan? Borde ju vara lite skillnad på att montera den på en förgasarmotor / insprutningsmotor...

Att man måste ha ett öppet filter är väl ett måste?

Du kan få köpa en banan av mig som du hänger i backspegeln.. din förbrukning går ner med ca 15% (Beroende på bil modell) Och du får den för bara 199kr! (tidigare 399). Ska skaffa fakta innan du "kastar bort" dina pengar Pöjk wink

Sure. Vad ska du ha för bananen?
Iaf. Jag sa inte att jag tänkte kasta bort pengar på en sådan pryl utan att ha fakta. Försöker ju skaffa fakta nu typ. Det bästa vore ju om någon här inne hade testat. Eller om man kunde få reda på hur tusan man monterar en sådan mojäng?

Tycker det låter lite konstigt att dom skulle sälja en sak som är helt bluff och båg liksom.
Om man stryper lufttillförseln lite så borde verkligen inte prestandan gå upp...

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)
insane_1 Min dröm, din vardag.
20 augusti 2006 · 641 Inlägg

Phaetoon skrev:
Tycker det låter lite konstigt att dom skulle sälja en sak som är helt bluff och båg liksom.
Om man stryper lufttillförseln lite så borde verkligen inte prestandan gå upp...

Är inte ett dugg konstigt om dom säljer en sak som är bluff och båg och inte fungerar för 5öre.
Det enda dom vill är att tjäna pengar, och det gör dom när folk som inte är tillräckligt pålästa går på deras bluff.

Spara dina pengar och byt olja eller köp nya stift, det ger garanterat mer än den där produkten.

Nissan 200sx s13 "Chuki" (1992)
paran0id
20 augusti 2006 · 86 Inlägg

OBS. SARKASM!!!! OBS.

Det här och "ebay-chippen" som ger +25hk är väl
det första man ska göra med sin bil för att få
ut så mycket prestanda som möjligt??

OBS. SARKASM!!!! OBS.

Bullo Mazda 3 MPS, bilder på gång!
20 augusti 2006 · 1 852 Inlägg

den har varit uppe här på gorg ett antal gånger, och varje gång har det konstaterats att den inte kommer att fungera. sök!

anledningen till att den inte kommer fungera är mycket enkel: det är för lång väg för dessa virvlar att gå, vilket leder till att dessa eventuella virvlar som bildas kommer att förstöras lika snabbt som dom skapades, och då aldrig nå förbränningsrummet.

man lever bara en gång så lev väl!
Sharky
20 augusti 2006 · 10 287 Inlägg

OK, skiten kan faktiskt funka på gamla (usla) jänkare med centralspridare och liknande elände. Men i en modern motor så har man faktiskt spjäll (förutom nyare BMW) som kvaddar eventuell "positiv" virvelbildning som denna mojäng skapar.
Och skulle man sätta den efter spjället så blir det definitivt katastrof för då förstör man effektivt allt som motorkonstruktören har gjort.

Titta en stund på ett insug och tänk. Först har man ett plenum som sitter där bla för att ge en jämn lufttillförsel till insugets runners. Har man nu monterad denna mojäng före spjället så:
- Tar spjället och kvaddar det som denna mojäng gör
- Plenumet jämnar ut luftflödet

Och förbrukningen minskar inte av att man stryper insuget en aning - däremot minskar motorns toppeffekt.

Köp ni, jag skiter i vilket....

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
Nallen_sthlm Direktör
20 augusti 2006 · 305 Inlägg

Alla turbo bilar har en dynamisk luftström, strömmer är en form av virvel som styr laddtrycket på bilen, vid den smala (början på virveln) så laddar turbon lite och ju tjockare virvel (kraftigare insug) så laddar turbon mer och uppnår högt laddtryck.... så man kan enkelt sätt säga att tjockleken på virveln bestämmer hur hastigheten på turbon ska acc..... På alla mina tubo bilar så är det första jag gort, att plocka bort delarna som skappar dena virvel..... Jag kör med raka rör för att turbon sla slå på full effekt direkt och inte ligga och halv ladda, dock blir slitaget mycket högre på turbon och håller inte lika länge + att man måste kyla dom längre då dom ständigt jobbar på höga varv......

Speed limit are only for pussy
ogio www.rallyshop.se
21 augusti 2006 · 551 Inlägg

Göran svär på gorg. (Illa) :p

www.rallyshop.se
Bälten, Stolar, Rattar, R-Däck, Diffar, Bromsar, Väghållning, mm
Rätt pris DIREKT
Volkswagen Golf VR6 "VR6 - OGIO -" (1992)
Phaetoon
21 augusti 2006 · 8 156 Inlägg

Sharky skrev:
OK, skiten kan faktiskt funka på gamla (usla) jänkare med centralspridare och liknande elände. Men i en modern motor så har man faktiskt spjäll (förutom nyare BMW) som kvaddar eventuell "positiv" virvelbildning som denna mojäng skapar.
Och skulle man sätta den efter spjället så blir det definitivt katastrof för då förstör man effektivt allt som motorkonstruktören har gjort.

Titta en stund på ett insug och tänk. Först har man ett plenum som sitter där bla för att ge en jämn lufttillförsel till insugets runners. Har man nu monterad denna mojäng före spjället så:
- Tar spjället och kvaddar det som denna mojäng gör
- Plenumet jämnar ut luftflödet

Och förbrukningen minskar inte av att man stryper insuget en aning - däremot minskar motorns toppeffekt.

Köp ni, jag skiter i vilket....

/Göran

Jo, att den skulle fungera i en modernare bil är väl näst intill uteslutet. Enda anledningen till varför jag blev intresserad av att prova en (inte köpa), var för att testa om den är helt värdelös eller inte. För min del så är det nog avsevärt mycket bättre att satsa på dubbla Weberförgasare...

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)
Roughrider
26 november 2006 · 22 Inlägg

Denna produkt "Super spiral" kommer från en tillverkare som heter SIMOTA Racing Sports. Länk till "Super spiralen" på deras webbsida: http://www.simota.com/pro_sport_11.php

Har skrivit till dom om begäran av information kring dess tekniska funktion, var i insuget man ska montera den för bästa effekt och bevis i form av tester/diagram kring effekthöjning etc. Får se om dom skickar info. Bra att kunna visa upp till alla tvivlare och besservissers ;-)

Vad jag kan förstå så måste den (för att kunna fungera) monteras på rätt ställe i insuget. Den borde nog monteras efter spjället för att ha luftspiralen i verksamhet så nära insugsventilerna som möjligt och utan störande delar i dess väg till cylindrarna. Den verkar ha ett lättroterande kullager till skovelhjulet (fläkten) för att börja rotera vid minsta flöde. Så något motstånd skapar den knappast eller skäl effekt ifrån insugsluftens flöde. Huvudsaken är att den luftspiral som den skapar har en kort väg utan hinder (spiraldödare) fram till insugsventilerna.

Det är förmodligen så att dess spiraleffekt hjälper till att ge en bättre blandning av bränslet till luften som sugs in i cylindrarna och finfördela bränslemolekylerna för bättre förbränning som ger mer effekt och även bättre avgasvärden. Ju mer av bränslet som förbränns desto renare avgaser och givetvis mer effekt.

Ska ha "Super spiralen" i min beemer för att effektivisera förbränningen ytterligare. Jag är ganska så 100 på att den fungerar som dom säger. Ska montera den efter spjället som sagt för kort och fri väg. Har redan en Rakarör "Spiraldämpare" som KAT-ersättare, och det spiralsuget som dom skapar ökar förbränningen i motorn ganska mycket, det vet dom hos TS-motorsport som har testat den ett antal gånger. Jag fick bra avgasvärden med Rakarör "Special".

Audi A4 2.4 30-valve QUATTRO "EcoForce V6" (2000)
Shorty666
26 november 2006 · 362 Inlägg

Denna pryl finns och har funnits hos Dalhems i Flera år nu där den kallas för "Cyclone"
Och eftersom ett så pass stort företag sålt den under lång tid så kan de ju inte bara va Bullshit, eller?

Ford Mustang "Sportsroof" (1970)
jinxs 90mil+ på en tank.
26 november 2006 · 484 Inlägg

om den produkten är så bra som dom skriver,varför sitter den inte orginal monterad på dom större bilmärkena.??
GM,Bmw,Ford,Wv
Skulle väll vara en billig uppdatering för biltillverkarna,även om dom var tvungna att köpa patenten.

Diesel is the blood of satan.
Citroën DS3 "Sound" (2010)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang