Super spiral?! Lägre bränsleförbrukning & mer effekt?!

jinxs 90mil+ på en tank.
26 november 2006 · 484 Inlägg

På dalhems så vet jag om att den har funnits i mer än ett år nu, och den borde ha funnits längre i usa.

Diesel is the blood of satan.
Citroën DS3 "Sound" (2010)
Izual
26 november 2006 · 4 571 Inlägg

"Ebaytuning" har funnits mkt länge än så...

Dessa mirakel-spiraler och überchip har funnits i måååånga år.

Gång på gång bevisats att de inte håller måttet.

pzymon egen företagare
26 november 2006 · 630 Inlägg

En ganska känd tidning testade en likande pryl på rullande landsväg och resulaten talare sitt tydliga språk.

först utan prylen x antal Hk

MED prylen MINDRE Hk

Deras slutsats var att montera ngt i insuget blir en plugg, vilket leder till MINDRE luft till cylindern vilket så klart leder till mindre Hk.....

Jag tror på fakta...

Sharky
30 november 2006 · 10 287 Inlägg

Ja just det, dom vågar inte speca det som "will increase on the following models".

Bullshit. Som jag har skrivit förut så finns inget kvar av denna virvelbildning efter att luften har passerat spjäll, insug och insugskanaler / ventiler.
Allt du vill ha uppströms spjället är så ostörd laminär strömning som möjligt för att minska tryckförluster.
Eller påstår tomtarna/försäljarna att trycket ökar med denna?
1% tryckförlust är grovt 1% mindre effekt.

Fattar inte tomtarna att flera moderna styrsystem börvärdesmäter vridmoment och styr motorn efter uppmätt vridmoment.

/Göran

P.S Jag tar mig friheten att kalla dom för "Tomtar"....snart är det ju jul.


Roughrider skrev:
can

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
jonTe
30 november 2006 · 5 710 Inlägg

Roughrider skrev:
Varför vet jag inte, men båda Ridetech & Dalhems har skrivit om i informationen att: "Denna uppfinning kommer troligtvis att finnas orginal på många bilmärken inom kort!"

Roughrider skrev:
Katalogen som jag har från Dalhems är från 2003 där Cyclone är med, så minst 3 år har den funnits på marknaden, kanske några år ytterligare i usa!

Går inte riktigt ihop va?

BRA tekniska lösningar som kan sänka bränsleförbrukning, höjja effekt osv osv är fordonsindustrin MYCKET duktiga på att "snappa upp" för att göra sina produkter bättre.
Allt för att knapra marknadsandelar.....
Det snos ideeér av varandra, döps/byggs om för att passa sin produkt alternativt att man köper idén om företaget med "den lysande idén" är fristående.

Hade denna mirakelpryl varit så bra som reklamen säger hade INTE ett litet stylingföretag haft den i sitt produktprogram......var så säker.

MVH Jonas
..............
Sharky
30 november 2006 · 10 287 Inlägg

BTW, eftersom det inte finns något i F1 reglementet som säger att man INTE får ha en sådant tingest. Varför har inte F1 stallen dessa då? Dom är ju beredda att lägga ut miljoner kr per hästkraft.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
Izual
30 november 2006 · 4 571 Inlägg

Hade man velat att luften skulle komma ner i en virvel hade man väll satt en stor fläkt i insuget från början?

Men då kan det inte sitta mågonting monterat efter denna fläkt eftersom det kommer bryta "luftspiralen" och det är som sagt inte riktigt möjligt på moderna bilar.

Sharky
30 november 2006 · 10 287 Inlägg

Men.....ugh....ok, du gör som du vill.

Men din motor är inget som är hopkastat med kastpassning. Du har en motor som tyska ingenjörer har lagt ner massor med jobb på att få rätt strömningsdynamik mellan insug -topp. förbränningsrum och grenrör. Vill du sabba det genom att sätta dit en restriktor, varsågod.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
Sharky
30 november 2006 · 10 287 Inlägg

OK, ursäkta mig.

Mina referensramar är tyvärr bara 25 år som ingenjör samt kontakter med bla Volvo´s motorprovlabb och en drös med proffesionella motortrimmare.

/Göran

Roughrider skrev:
....istället för att den bara är bullshit.

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
Pepe Ölbryggare
30 november 2006 · 339 Inlägg

Haha, ja jag har iaf alltid tyckt att den där ideén är ett midre skämt. Men tanken slår mig ju att i dieselbilar vill man ju faktiskt blanda bränslet mera genom högre insprutningstryck. Och vad jag vet har väl volvo gjort en sån typ av motor för bensindrift med ett visst japansk märke...Inte för att den blev ngn hit, men dom har ju iaf nosat på det..å Audi VW kämpar väl fortfarande på med sin FSI, trotts att den andrat idé en del sen den kom.
Men det är kanske inte samma grund idé...

Hur som hellst så känns det ju just denna sak som en sån sak som nån biltillverkare skulle ha provat på serie bilar ifall det fanns hopp för ideén...

Saab 9-5 Aero "Biopower" (2005)
Intel
30 november 2006 · 130 Inlägg

Tror ärligt talat att man får samma effekt genom att bara placera en "spacer" på 25mm efter trottelhuset. Då ökar man hastigheten på insugsluften och mängden luft som ryms i insuget. Detta är ett beprövat trix för gamla amerikanare och jeepar som har svårt att andas och kan göra rätt stor effektskillnad....mest vrid.

http://www.jeepin.com/features/tbspacer/index.asp

På nyare bilar.... tja kanske gör nåt där också....men spiralgrejen är dynotestad på andra amerikanska oberoende forum utan märkbar effektökning eller bränsleförbrukning.

Finns ju bilar som har Vortex som standard men då sitter den funktionen i insuget topparna...inte i insuget.

Senast redigerat av Intel (30 november 2006)

Roughrider
30 november 2006 · 22 Inlägg

Jo, det stämmer. Funktionen med ett riktigt högt bränsletryck som commonrail-diesel & FSI-bensin är att det höga trycket finfördelar bränslemolekylerna betydligt bättre. Ju mindre yta bränsle dropparna har desto fortare förångas dom och desto mer av bränslet hinner förbrännas vid förbränningsögonblicket i varje cylinder. Mer förbränt bränsle bidrar till mer effekt och bättre avgasvärden. Denna "Superspiral" bidrar just till samma sak förutom att även blanda lust/bränslet bättre vid insug av denna. Halo-tändstiften och Brisk-stiften med ringelektoder skickar gnistan dit där bränsleblandningen är som bäst i cylindern, eftersom där sker den bästa antändningen/förbränningen. Är blandningen nära jämn så förbränns ännu mera bränsle och mer effekt fås ut.

Audi A4 2.4 30-valve QUATTRO "EcoForce V6" (2000)
TS_quattro fyrkrafsare
1 december 2006 · 1 443 Inlägg

*host* BULLSHIT!! *host*
glöm det, man kommer inte få vare sig mer mos eller lägre soppaförbrukning tack vare lite skrot i luftröret...

Riktiga bilar är fyrhjulsdrivna...
Numera leg. grusligist!
Subaru Legacy Station 2.0R "Obsidian Black Pearl" (2007)
jonTe
1 december 2006 · 5 710 Inlägg

Kul att ni tar upp dieselmotorer....det är verkligen mitt ämne smile

Kan ta ett exempel där man absolut INTE vill ha hög luftrotation.
När Volvo (tunga sidan) kom med sin första motor med elektronisk insprutning (-93)
gick man ifrån den höga luftrotationen som tidigare haft och konstruerade om hela kedjan av luftkanaler för att MINSKA rotationen.
Istället skapar men de virvlarna man vill ha med det höga insprutningtrycket.
Med detta skapade man en snålare, renare och starkare motor.
Att då sätta luften i rotation förstör då hela "konceptet" som ingengörerna lagt ned tusentals timmar på att utveckla....

Detta är Volvo inte ensamma om på något sätt och samma princip utnyttjas även på mindre motorer inom bilvärden.




>>Roughrider, tror du skulle behöva fundera över uttrycket:
-Allt är inte guld som glimmar wink

MVH Jonas, motorteknisk utbildningsansvarig på Volvo Powertrain

MVH Jonas
..............
Kristian_L
1 december 2006 · 1 893 Inlägg

Vad de försöker kränga på oss med denna pryl, är att en luft virvel fyller motorn bätre med luft. I teorin stämmer det... Men... Virveln fungerar bara i ett rakt rör, så fort man böjer luftströmmen (Som på deras egna bild.) Så upphör virveln och luften strömmar som den gjorde innan. Hur många av våra bilmotorer har ett rakt rör  från spjället (Den måste sitta efter spjället, annars förstör spjället alla eventuella virvlar direkt.) in till motorn?
Efter spjället böjs luftströmmen i regel en gång innan den kommer till insugs grenröret, där den sedan delas upp i antal cylindrar. (Skulle det dela upp sig i flera små virvlar automatiskt då, eller hur har de tänkt?)
Som Intel skrev, så finns det lite vrid att tjäna på en distans direkt efter spjället, som sådan kan denna grunka fungera. Men att virvlarna skulle räcka ända in i cylindern, det är BS!

Volvo V60 D4 "Inscription" (2019)
herr lilltroll bullsmugglare
1 december 2006 · 190 Inlägg

dom har haft med en liknande grej på sanning eller myt discovery programet ni vet=)

dom satte en bil i en rullande landsväg och mätte hur fort dom gjorde av med en liter bensin med och utan den där grejen, och det vart inge bättre...

Det bör finnas o läsa om det på deras hemsida, ska kolla vad jag kan hitta så lägger jag in mer info sen=)

Senast redigerat av herr lilltroll (1 december 2006)

"Det krävs två för att ljuga, en som talar o en som lyssnar"
jinxs 90mil+ på en tank.
1 december 2006 · 484 Inlägg

Jag sökte på ämnet om bränsle besparings saker och hittade den här sidan.
http://www.fuelsaving.info/turbulence.htm

Diesel is the blood of satan.
Citroën DS3 "Sound" (2010)
Kristian_L
1 december 2006 · 1 893 Inlägg

Turbulens är bra för fyllnadsgrad så väl som för förbränning, men det måste designas in i insugskanalerna, det hjälper inte att montera en propeller en meter bort o tro att det hjälper.
Det har en enda besparande funktion, har du plånboken på dig när du är ute och kör, så är den aningens lättare. wink

Volvo V60 D4 "Inscription" (2019)
Decibel
16 december 2006 · 2 911 Inlägg

Finns de som tycker att det blir bättre drag i bilen när dom hänger på 3" på en 100-hästars sugmotor också, upplevd effektökning är sällan samma som reell effektökning.

Kan ingen hänga upp en i bänk? jag får inte min förrän efter nyår och hade gärna lagt en "BUSTED" skylt på detta trumpet-skojjeri wink

Jag säger inte att turbulenstekniken i sig är båg, kan mycket väl ha goda resultat om det byggs precis och anpassad för en specifik motor, ingen allround-grej som passar allt.

Senast redigerat av HarryComa (16 december 2006)

Intel
16 december 2006 · 130 Inlägg

Är tvivlare enda tills jag ser dynopapper från oberoende firma. Litar inte på "butt-dyno".
Mina bilar "känns" ju snabbare bara dom är nytvättade och vaxade!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang