Bra, billig, säker pendlarbil?

nilserik
8 januari 2012 · 230 Inlägg

Hejsan! Hade tänkt köpa en ny säkrare pendlarbil! Jag kör mellan 15-16 mil om dagen bara till jobbet. Sen tillkommer alla andra mil till affären och dyligt. Hat kollat på några dieselbilar men det är inte intressant då det är alldeles för hög skatt. Lupo 3l finns men är för liten tycker jag. Så det jag letar efter är en hyfsat snål bil som är från 01 och uppåt. Max 17k mil och ett max pris på 30-40tusen. Ska vara i storlek med golf, Skoda Octavia mfl.

Tacksam för alla förslag

Mvh Nils

Senast redigerat av nilserik (8 januari 2012)

christofferedil Yellow bug!
8 januari 2012 · 1 640 Inlägg

Ja du sa ju det själv, Skoda Octavia!

110 hästars diesel, dricker 0,4-0,5 per mil. Färddator, AC, elhissar runtom, centrallås m.m. Delvis ganska gott om utrustning. Och de är riktigt billiga i inköp, mycket bil för pengarna! Mormors har rullat nästan 29.000 mil och går igenom besiktning med blanka papper smile

Edit, såg nu att du inte var intresserad av diesel wink Men då finns ju faktiskt RS:en, sportigare utseende och interiör. Och med en lite vässad 1,8t under huven smile

Senast redigerat av Televerket (8 januari 2012)

Ännu vet ingen hur gammal en Volkswagen kan bli! :)
nilserik
8 januari 2012 · 230 Inlägg

Ja jo rsen finns. Men dricker för mycket om man pendlar 15-16mil om dagen

TooS Hjultomte
8 januari 2012 · 1 500 Inlägg

nilserik skrev:
Ja jo rsen finns. Men dricker för mycket om man pendlar 15-16mil om dagen

Nja. mycket och mycket. 0.7-0.8

Min bil går inte för sakta. Bara inte snabbt nog!!!
nilserik
8 januari 2012 · 230 Inlägg

TooS skrev:

nilserik skrev:
Ja jo rsen finns. Men dricker för mycket om man pendlar 15-16mil om dagen

Nja. mycket och mycket. 0.7-0.8

Är rätt mycket om man kör så mycket som ja gör. Är en trevlig bil annars

TooS Hjultomte
8 januari 2012 · 1 500 Inlägg

nilserik skrev:

TooS skrev:

nilserik skrev:
Ja jo rsen finns. Men dricker för mycket om man pendlar 15-16mil om dagen

Nja. mycket och mycket. 0.7-0.8

Är rätt mycket om man kör så mycket som ja gör. Är en trevlig bil annars

då blir det nog en diesel. Annars en väldigt tråkig o komfort fattig bil smile det ska inte bara vara billigt man ska inte vara helt förstörd när man kommer fram

Min bil går inte för sakta. Bara inte snabbt nog!!!
nilserik
8 januari 2012 · 230 Inlägg

TooS skrev:

nilserik skrev:

TooS skrev:

Nja. mycket och mycket. 0.7-0.8

Är rätt mycket om man kör så mycket som ja gör. Är en trevlig bil annars

då blir det nog en diesel. Annars en väldigt tråkig o komfort fattig bil smile det ska inte bara vara billigt man ska inte vara helt förstörd när man kommer fram

Nej men de måste ju finnas någon annan bil än Octavia

TooS Hjultomte
8 januari 2012 · 1 500 Inlägg

nilserik skrev:

TooS skrev:

nilserik skrev:

Är rätt mycket om man kör så mycket som ja gör. Är en trevlig bil annars

då blir det nog en diesel. Annars en väldigt tråkig o komfort fattig bil smile det ska inte bara vara billigt man ska inte vara helt förstörd när man kommer fram

Nej men de måste ju finnas någon annan bil än Octavia

Det finns en hel uppsjö. Du kan ju ha en billig Nissan Micra K10 men hur kul är det? big_smile Det är mer hur mycket är max förbrukning samt pris så kan nog folk hjälpa till mer smile

Min bil går inte för sakta. Bara inte snabbt nog!!!
twin_cam Smålänning
8 januari 2012 · 7 877 Inlägg

Octavia 1,6 med 100-hästaren är inte jättetråkig, fullt duglig som pendlarbil smile

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
nilserik
8 januari 2012 · 230 Inlägg

Max förbrukning 0.65-0.7. Max ja lägger är 30k. Ska ju inte va någon bil som de tar en halv dag att köra om med

Sarge
10 januari 2012 · 2 337 Inlägg

VW Bora 1.6. Lite gedignare variant av Octavian, kan man säga. Samma motor och mycket annat som är lika, men den känns lite fräschare. Hade själv en -01:a tidigare, mycket trevlig bil. Inget raket, men bekväm, tyst och snål så länge man höll sig till skyltad hastighet. Inte heller några större reparationer på 10000 mil, en kontakt på bromspedalen och en del av avgassystemet var det enda jag bytte. Förmodligen den bästa bil jag haft hitills.

-01 och framåt har 16-vemtilsmotorn, fem extra hästar och lägre förbrukning. Rekommenderas, men kostar nog tyvärr mer än 30000.

Masquerade Aldrig nöjd
10 januari 2012 · 804 Inlägg

- Säker
- Senast 01
- Max 17k mil
- Max 0,7 l/mil
- Bensin (eller diesel med låg skatt)
- Hyfsat pigg

Du får ingen sådan bil för 30-40k. Eventuellt kan du få en slö bil som prickar in ett antal av kraven (t.ex. Kia Picanto) men det lär ju inte bli några trevliga 17 mil/dag. Jag skulle kollat på någon BMW/Mercedes med förbrukning kring 0,8-0,9 och således prioritera säkerhet och komfort.

Livet är för kort för att äga Volvo.
nilserik
11 januari 2012 · 230 Inlägg

Sarge skrev:
VW Bora 1.6. Lite gedignare variant av Octavian, kan man säga. Samma motor och mycket annat som är lika, men den känns lite fräschare. Hade själv en -01:a tidigare, mycket trevlig bil. Inget raket, men bekväm, tyst och snål så länge man höll sig till skyltad hastighet. Inte heller några större reparationer på 10000 mil, en kontakt på bromspedalen och en del av avgassystemet var det enda jag bytte. Förmodligen den bästa bil jag haft hitills.

-01 och framåt har 16-vemtilsmotorn, fem extra hästar och lägre förbrukning. Rekommenderas, men kostar nog tyvärr mer än 30000.

Ja dem är inte dumma dem! Men vad ligger förbrukningen på?

nilserik
11 januari 2012 · 230 Inlägg

Masquerade skrev:
- Säker
- Senast 01
- Max 17k mil
- Max 0,7 l/mil
- Bensin (eller diesel med låg skatt)
- Hyfsat pigg

Du får ingen sådan bil för 30-40k. Eventuellt kan du få en slö bil som prickar in ett antal av kraven (t.ex. Kia Picanto) men det lär ju inte bli några trevliga 17 mil/dag. Jag skulle kollat på någon BMW/Mercedes med förbrukning kring 0,8-0,9 och således prioritera säkerhet och komfort.

Okej okej! men bmw och mercedes är det så dyra reservdelar till! det finns ingen audi eller vw man åker snålt och säkert i för 30-40k?

zoopåse
11 januari 2012 · 1 171 Inlägg

Du ska ha en Toyota avensis 1.8. Den uppfyller alla dina krav, inte med mycket på vissa punkter. Problemet med att rekommendera någon att köpa en viss bil är att sedan kommer de ändå gå och köpa något helt annat som inte uppfyller några av ens ursprungliga krav bara för att dörrhandtagen var så fina, man hyrde en sådan på semesten för 8 år sedan och har bra minnen från den eller man fick den billigt av en släkting osv.

Rquired Allmänt envis
11 januari 2012 · 12 512 Inlägg

nilserik skrev:

Masquerade skrev:
- Säker
- Senast 01
- Max 17k mil
- Max 0,7 l/mil
- Bensin (eller diesel med låg skatt)
- Hyfsat pigg

Du får ingen sådan bil för 30-40k. Eventuellt kan du få en slö bil som prickar in ett antal av kraven (t.ex. Kia Picanto) men det lär ju inte bli några trevliga 17 mil/dag. Jag skulle kollat på någon BMW/Mercedes med förbrukning kring 0,8-0,9 och således prioritera säkerhet och komfort.

Okej okej! men bmw och mercedes är det så dyra reservdelar till! det finns ingen audi eller vw man åker snålt och säkert i för 30-40k?

Det är en myt om dyra delar till BMW och Mercedes, VAG (Audi och VW) har nämnvärt dyrare delar och dessutom dels en del svaga punkter (Ex. framvagnen på Passat och A4) och dels en del dyra servicetillfällen där ett kamremsbyte (Vilket jag antar att du låter en verkstad göra?) kostar mer än vad 5-7 service gör om man servar en 6cyl. BMW (Med kamkedja) själv.

Vill du inte ha en BMW eller MB väljer du självklart bort dem, men gör inte så på felaktiga grunder bara. smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
trippelturbo Trucker
11 januari 2012 · 2 710 Inlägg

Tycker Saab 9000 är jävligt trevliga. Annars 9-3 eller 9-5 smile

Fart missbrukare
nilserik
11 januari 2012 · 230 Inlägg

Rquired skrev:

nilserik skrev:

Masquerade skrev:
- Säker
- Senast 01
- Max 17k mil
- Max 0,7 l/mil
- Bensin (eller diesel med låg skatt)
- Hyfsat pigg

Du får ingen sådan bil för 30-40k. Eventuellt kan du få en slö bil som prickar in ett antal av kraven (t.ex. Kia Picanto) men det lär ju inte bli några trevliga 17 mil/dag. Jag skulle kollat på någon BMW/Mercedes med förbrukning kring 0,8-0,9 och således prioritera säkerhet och komfort.

Okej okej! men bmw och mercedes är det så dyra reservdelar till! det finns ingen audi eller vw man åker snålt och säkert i för 30-40k?

Det är en myt om dyra delar till BMW och Mercedes, VAG (Audi och VW) har nämnvärt dyrare delar och dessutom dels en del svaga punkter (Ex. framvagnen på Passat och A4) och dels en del dyra servicetillfällen där ett kamremsbyte (Vilket jag antar att du låter en verkstad göra?) kostar mer än vad 5-7 service gör om man servar en 6cyl. BMW (Med kamkedja) själv.

Vill du inte ha en BMW eller MB väljer du självklart bort dem, men gör inte så på felaktiga grunder bara. smile

Okej okej. Ja BMW och mb är ju lite mer lyx. Vad för bmw eller mb ska man kolla på? Volvo är ju inget att ens tänka på då dem dricker en hel del enligt min uppfattning

nilserik
11 januari 2012 · 230 Inlägg

trippelturbo skrev:
Tycker Saab 9000 är jävligt trevliga. Annars 9-3 eller 9-5 smile

Visst mycket bil för pengarna men Saab är inget ja gillar :-/

GasGlad1337
11 januari 2012 · 460 Inlägg

nilserik skrev:

trippelturbo skrev:
Tycker Saab 9000 är jävligt trevliga. Annars 9-3 eller 9-5 smile

Visst mycket bil för pengarna men Saab är inget ja gillar :-/

tycker det är konstigt att du inte vill ha diesel pga skatten, beroende på bil såklart så tjänar/sparar du ju in det flerá gånger om under ett år. med tanke på att du åker så långt.

Ung pojk med stort intresse för gamla volvoturbos :)
Volvo 744 T5 "Thomas740T5 på facebook" (1986)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang