Bra, billig, säker pendlarbil?

nilserik
22 januari 2012 · 230 Inlägg

850heden skrev:
Väldigt hårda krav du har kanske. Men en dieselbil är ju att föredra iallafall. De jag har märkt som en grym fördel med dieselbil är att man inte behöver köra som en 90 gubbe. Utan de går att köra som folk och göra omkörningar osv utan att förbrukningen blir hög.

Visst kan man köra med en Saab 9-5 besin osv.... Men då lär man köra VÄLDIGT försiktigt för att få ner förbrukningen.

Och om du ska köra 15-16 mil / dag så lär du landa på minst 4000mil/år. Och då lönar de sig att betala mera i skatt på de.

Ja dieselbil kan ja tänka mig men vet inte vad man ska kolla efter.

nilserik
22 januari 2012 · 230 Inlägg

FreddeLi skrev:
Jag säger saab 9-5. Den är säker, bekväm, praktisk, skatten ligger på 2000 och köper du dessutom en biopower kan det bli riktigt billigt. Min är etanolkonverterad och jag kör riktigt billigt. Senast i fredags körde jag växjö - karlskrona (12-13 mil om ja minns rätt) med en förbrukning på ca 0.9. Har varit nere på 0.86 som bäst på denna sträckan men då får du allt vara försiktig med gasen. Med dagens bensinpris motsvara 0.9 på etanol ca 0.64 på bensin.

MVH

Det verkar ju vettigt. Men hur gubbigt får man köra för att få ner förbrukningen så pass bra?

nilserik
22 januari 2012 · 230 Inlägg

IceEyes skrev:
Mitt råd är att du ändrar dina krav, höjer budgeten eller införskaffar dig en smidig cykel istället.

Mer pengar finns de inte. Så säg vad du kan rekommendera för dem pengarna?

tisting
22 januari 2012 · 60 Inlägg

Hej hej på er. Jag vill påpeka att efter lite läsning i tråden så kan jag hålla med om BMW 320D, som ett bra alternativ.
Där emot så tror jag inte du behöver vara rädd för en bil med många mil på mätaren, min -04 har gått 32500mil nu och jag har inte haft några större bekymmer med min. Hittar man en långmilad bil så kan det vara en mycket bättre prislapp för en sen E46. Satsa på en bil med 6 växlar om du kan hitta det så går den extra billigt vid långkörning.
Det jag kan tipsa om att titta noga efter på en sådan bil är rost. titta under dörrar och i skärmkanter, en väl skött bil kan vara lönsamt att hitta.

Jag har snålkört min bil från Örebro till Halmstad på 0,42/mil men det gick inte fort då.
Om jag där emot kör som en biltjuv och drar ur den på växlarna så har jag inte fått bilen att dra mer än 0,6/mil.
Långkörning med Kabe safir boggie vagn ligger den på 0,8/mil

Och vist ser den fantastisk ut. Jag är nöjd.

aqulio
22 januari 2012 · 1 146 Inlägg

börja åk buss då...

FreddeLi Studerande maskiningenjör
22 januari 2012 · 1 903 Inlägg

nilserik skrev:

FreddeLi skrev:
Jag säger saab 9-5. Den är säker, bekväm, praktisk, skatten ligger på 2000 och köper du dessutom en biopower kan det bli riktigt billigt. Min är etanolkonverterad och jag kör riktigt billigt. Senast i fredags körde jag växjö - karlskrona (12-13 mil om ja minns rätt) med en förbrukning på ca 0.9. Har varit nere på 0.86 som bäst på denna sträckan men då får du allt vara försiktig med gasen. Med dagens bensinpris motsvara 0.9 på etanol ca 0.64 på bensin.

MVH

Det verkar ju vettigt. Men hur gubbigt får man köra för att få ner förbrukningen så pass bra?

farthållaren på 95-100 i detta fallet. max 2-3 omkörningar på dessa mil. Med andra ord väldigt gubbigt. men ska man bara från punkt a till punkt b så är inte det något problem.

MVH

Saab 9-5 2.0t "Biopower" (2000)
nilserik
29 januari 2012 · 230 Inlägg

tisting skrev:
Hej hej på er. Jag vill påpeka att efter lite läsning i tråden så kan jag hålla med om BMW 320D, som ett bra alternativ.
Där emot så tror jag inte du behöver vara rädd för en bil med många mil på mätaren, min -04 har gått 32500mil nu och jag har inte haft några större bekymmer med min. Hittar man en långmilad bil så kan det vara en mycket bättre prislapp för en sen E46. Satsa på en bil med 6 växlar om du kan hitta det så går den extra billigt vid långkörning.
Det jag kan tipsa om att titta noga efter på en sådan bil är rost. titta under dörrar och i skärmkanter, en väl skött bil kan vara lönsamt att hitta.

Jag har snålkört min bil från Örebro till Halmstad på 0,42/mil men det gick inte fort då.
Om jag där emot kör som en biltjuv och drar ur den på växlarna så har jag inte fått bilen att dra mer än 0,6/mil.
Långkörning med Kabe safir boggie vagn ligger den på 0,8/mil

Och vist ser den fantastisk ut. Jag är nöjd.

Tack för alla tips om en e46 får nog börja kolla efter en sån om jag kan hitta en för 40k. Vad kan ni annars rekommendera för dieselbilar?

LiLjEdAhLarn skövde
28 juni 2013 · 63 Inlägg

Jag har Haft min lupo 1,4 16v snart två månader och jag har kört med ett ägg under foten men ändå ligger den vid 0,8liter milen och de tycker jag är alldeles för mycket för en så liten bil dock är den jätte trevlig att köra och inte trött men alldeles för törstig.



Har nån en lösning på detta jobbiga fel att den drar så mycket skriv gärna då annars får jag nog sälja den sad

Volkswagen Passat L "the goatfrog" (1974)
tisting
30 juni 2013 · 60 Inlägg

Kolla däckstrycket och alternativt byt till lågfriktions däck.

En service kan ta ner förbrukningen om man har slarvat med det också.

Annars är det en snål bil i stan men kanske lite för under dimensionerad för landsvägar och motorväg.

Lycka till.

Jokabsson
9 september 2015 · 1 179 Inlägg

Du kan få en exemplarisk Saab 9-3 för de pengarna eller en sliten, äldre BMW med fler ägare och dubbelt miltal. Om enda anledningen till att du inte väljer Saab är för att du inte gillar märket så kanske det är dags att tänka om? Din budget tillåter dig inte att välja och vraka. Saab har väldigt bra väghållning och starka turboladdade motorer. Mycket bil för pengarna och du kan lätt hitta en 05a med 15-17 000 mil på mätaren till din budget.

Pendlar du motorväg i 120-130 så drar de strax över 0,7, annars kommer du ner i 0,60-0,65 om du håller 90-100. Väldigt effektiva motorer och som gjutna för landsväg.

Skatten ligger på 2200 och försäkring är billig på dessa pärlor. 150hk räcker säkert för pendling men gillar du att kunna köra om säkert så är 175hk perfekt.


Annars finns ju alltid Prius? Kostar ännu mindre att pendla med.

Mazda 6 Sport 2.5 MZR "Gubben" (2008)
Andyah
9 september 2015 · 242 Inlägg

0,8-0,9/mil är då inte bensinsnålt enligt mitt tycke som vissa skriver om..börjar det gå under det börjar det bli bensinsnål bil smile

melodic_death_metal
9 september 2015 · 622 Inlägg

Då tråden startades för 3,5 år sedan är jag tämligen säker på att trådskaparen hittat sin bil.

Jokabsson
9 september 2015 · 1 179 Inlägg

melodic_death_metal skrev:
Då tråden startades för 3,5 år sedan är jag tämligen säker på att trådskaparen hittat sin bil.

Där ser man lol
Ibland skriver man innan man tänker

Mazda 6 Sport 2.5 MZR "Gubben" (2008)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang