Fälgar + Plastidipspray = Byt färg på fälgarna lätt!

Tobzter
29 november 2012 · 3 149 Inlägg

Ska köpa en spruta hade ja tänkt ..en bosch bli de men ska man ha modell 55 ,65,105 eller funkar alla lika fint

Dodge Charger SE "Magnum 440" (1972)
Piratstikin 2015 Dbakuten.
29 november 2012 · 5 092 Inlägg

tobzter skrev:
Ska köpa en spruta hade ja tänkt ..en bosch bli de men ska man ha modell 55 ,65,105 eller funkar alla lika fint

Jag har 55 och tycker de fungerar kanon smile

aqulio
29 november 2012 · 1 146 Inlägg

detta ser ju lockande ut!
har funderat på detta och ändra färg på mina fälgar har tänkt köra svarta!
http://www.garaget.org/?car=196444&image=2498669  istället för grått?

vad rekommenderar ni för för färg inte vit smile kan ju inte ha allt i vit haha big_smile

spokenratt
29 november 2012 · 3 860 Inlägg

aqulio skrev:
detta ser ju lockande ut!
har funderat på detta och ändra färg på mina fälgar har tänkt köra svarta!
http://www.garaget.org/?car=196444&image=2498669  istället för grått?

vad rekommenderar ni för för färg inte vit smile kan ju inte ha allt i vit haha big_smile

Ja, varför inte testa med svart? Blir nog bra. Blir matt så tänk på det, vill du ha dom blanka får du kåpa "Gloss" också och spraya över den svarta.

Ta en titt i min prjokttråd! V70 T5
Autotech
aqulio
29 november 2012 · 1 146 Inlägg

okej big_smile
får testa detta big_smile

hangman
29 november 2012 · 2 174 Inlägg

spokenratt skrev:

aqulio skrev:
detta ser ju lockande ut!
har funderat på detta och ändra färg på mina fälgar har tänkt köra svarta!
http://www.garaget.org/?car=196444&image=2498669  istället för grått?

vad rekommenderar ni för för färg inte vit smile kan ju inte ha allt i vit haha big_smile

Ja, varför inte testa med svart? Blir nog bra. Blir matt så tänk på det, vill du ha dom blanka får du kåpa "Gloss" också och spraya över den svarta.

jag vill se bilder på "gloss" plasti dip hur det ser ut och håller måttet. Tror att den matta färgen är relativt enkel och lägga och använda, Men ska man ha blankt lär de bli flammigt och den är så mjuk så det lär bli repigt och sånt direkt har jag en känsla av.

Tobzter
29 november 2012 · 3 149 Inlägg

Piratstikin skrev:

tobzter skrev:
Ska köpa en spruta hade ja tänkt ..en bosch bli de men ska man ha modell 55 ,65,105 eller funkar alla lika fint

Jag har 55 och tycker de fungerar kanon smile

Grymt..tack för jäkligt bra hjälp och info om plastidip

Dodge Charger SE "Magnum 440" (1972)
spokenratt
30 november 2012 · 3 860 Inlägg

hangman skrev:

spokenratt skrev:

aqulio skrev:
detta ser ju lockande ut!
har funderat på detta och ändra färg på mina fälgar har tänkt köra svarta!
http://www.garaget.org/?car=196444&image=2498669  istället för grått?

vad rekommenderar ni för för färg inte vit smile kan ju inte ha allt i vit haha big_smile

Ja, varför inte testa med svart? Blir nog bra. Blir matt så tänk på det, vill du ha dom blanka får du kåpa "Gloss" också och spraya över den svarta.

jag vill se bilder på "gloss" plasti dip hur det ser ut och håller måttet. Tror att den matta färgen är relativt enkel och lägga och använda, Men ska man ha blankt lär de bli flammigt och den är så mjuk så det lär bli repigt och sånt direkt har jag en känsla av.

Kolla på youtube. dipyourcar.com har en kanal där och dom testar typ allt och lägger upp videos på hur det funkar och hur resultaten blilr. Dom har något klipp där dom lägger gloss över en hel bil men också på några svarta paneler.

Ta en titt i min prjokttråd! V70 T5
Autotech
Merljus
8 december 2012 · 113 Inlägg

Går i tankarna att lacka hela min BMW E61a mattvit med plastidip, har dock några frågor.

Går det hålla en vit plastidippad bil ren eller kommer all smuts fastna i porerna i gummit och vara svårt att hålla ren?

Hur många liter går åt? Är en stor bil och nu är den ljusgrå/silver.

Piratstikin 2015 Dbakuten.
8 december 2012 · 5 092 Inlägg

Merljus skrev:
Går i tankarna att lacka hela min BMW E61a mattvit med plastidip, har dock några frågor.

Går det hålla en vit plastidippad bil ren eller kommer all smuts fastna i porerna i gummit och vara svårt att hålla ren?

Hur många liter går åt? Är en stor bil och nu är den ljusgrå/silver.

Köp 2x 5 Liter så bör det räcka, köper du mindre kommer det troligtvis bli lite för snålt.

Är inte liika lätt att hålla ren som en vanlig lack, men med slang eller lättare högtryck och microfiber trasa med rikligt med shampoo så ska man kunna hålla det rent & fint. man får ju tänka sig för lite innan man skrubbar satan eftersom det bara är gummi, men apliceras det rätt så ska det inte vara några konstigheter att hålla rent smile

sjobusen
14 december 2012 · 35 Inlägg

Nu har även jag provat plasti dip.....   Vilken häftig produkt smile
Det man verkligen ska tänka på är att få på ordentligt med färg överallt...  lite småjobbigt att pilla bort färg där det bara råkat bli 2 lager typ...

Ända problemet jag stötte på var att min maskeringstejp gav ifrån sig vitt klägg på lacken på vissa ställen.... precis som att där man sprutat lite för mycket plastidip så har det löst upp limmet i maskeringstejpen... eller rättare sagt så är det väl förtunningen som har gjort det....
Nån annan som märkt samma problem?  Vad kör ni med för maskeringstejp?

Piratstikin 2015 Dbakuten.
14 december 2012 · 5 092 Inlägg

sjobusen skrev:
Nu har även jag provat plasti dip.....   Vilken häftig produkt smile
Det man verkligen ska tänka på är att få på ordentligt med färg överallt...  lite småjobbigt att pilla bort färg där det bara råkat bli 2 lager typ...

Ända problemet jag stötte på var att min maskeringstejp gav ifrån sig vitt klägg på lacken på vissa ställen.... precis som att där man sprutat lite för mycket plastidip så har det löst upp limmet i maskeringstejpen... eller rättare sagt så är det väl förtunningen som har gjort det....
Nån annan som märkt samma problem?  Vad kör ni med för maskeringstejp?

japp förtunningen löser upp limmet tyvärr, vad man än gör använd INTE biltemas mask tejp, går för det första inte ens att maskera för den ramlar av innan man är klar, jag kör med 3M eller M3 eller vad det heter, kanon tejp men tyvärr löser det upp det mesta inom maskeringstejp, går dock enkelt bort med lite t-röd smile

jaycee165
18 december 2012 · 34 Inlägg

Piratstikin skrev:

sjobusen skrev:
Nu har även jag provat plasti dip.....   Vilken häftig produkt smile
Det man verkligen ska tänka på är att få på ordentligt med färg överallt...  lite småjobbigt att pilla bort färg där det bara råkat bli 2 lager typ...

Ända problemet jag stötte på var att min maskeringstejp gav ifrån sig vitt klägg på lacken på vissa ställen.... precis som att där man sprutat lite för mycket plastidip så har det löst upp limmet i maskeringstejpen... eller rättare sagt så är det väl förtunningen som har gjort det....
Nån annan som märkt samma problem?  Vad kör ni med för maskeringstejp?

japp förtunningen löser upp limmet tyvärr, vad man än gör använd INTE biltemas mask tejp, går för det första inte ens att maskera för den ramlar av innan man är klar, jag kör med 3M eller M3 eller vad det heter, kanon tejp men tyvärr löser det upp det mesta inom maskeringstejp, går dock enkelt bort med lite t-röd smile

Använd Tesa eller 3m´s blå uvtejp. Den sitter kvar utan att lämna limrester. Tesa kan jag rekommendera den är väl beprövad i tillsammans med Plastidip.

jaycee165
18 december 2012 · 34 Inlägg

Piratstikin skrev:

Merljus skrev:
Går i tankarna att lacka hela min BMW E61a mattvit med plastidip, har dock några frågor.

Går det hålla en vit plastidippad bil ren eller kommer all smuts fastna i porerna i gummit och vara svårt att hålla ren?

Hur många liter går åt? Är en stor bil och nu är den ljusgrå/silver.

Köp 2x 5 Liter så bör det räcka, köper du mindre kommer det troligtvis bli lite för snålt.

Är inte liika lätt att hålla ren som en vanlig lack, men med slang eller lättare högtryck och microfiber trasa med rikligt med shampoo så ska man kunna hålla det rent & fint. man får ju tänka sig för lite innan man skrubbar satan eftersom det bara är gummi, men apliceras det rätt så ska det inte vara några konstigheter att hålla rent smile

Har du en stor bil typ suv eller liknande så kommer 10 liter inte att räcka. Den vita täcker extremt dåligt så du kommer säkert att behöva 3 kanske till och med 4 gallon om det ska bli bra. Jag gjorde själv en ljustrosa Audi A3 för ett par dagar sedan där gick det åt 3 gallon (12Liter) och då gjordes taket svart!

basdanne
18 december 2012 · 115 Inlägg

Fortfarande ingen i GBG som heldippat en bil som man kan kolla på?
Vill gärna se och känna lite innan jag ger mig på och sprutar hela min...

Mazda RX-8 Renesis - Rev Like a Boss!
Mazda RX-8 (2004)
Piratstikin 2015 Dbakuten.
18 december 2012 · 5 092 Inlägg

jaycee165 skrev:

Piratstikin skrev:

Merljus skrev:
Går i tankarna att lacka hela min BMW E61a mattvit med plastidip, har dock några frågor.

Går det hålla en vit plastidippad bil ren eller kommer all smuts fastna i porerna i gummit och vara svårt att hålla ren?

Hur många liter går åt? Är en stor bil och nu är den ljusgrå/silver.

Köp 2x 5 Liter så bör det räcka, köper du mindre kommer det troligtvis bli lite för snålt.

Är inte liika lätt att hålla ren som en vanlig lack, men med slang eller lättare högtryck och microfiber trasa med rikligt med shampoo så ska man kunna hålla det rent & fint. man får ju tänka sig för lite innan man skrubbar satan eftersom det bara är gummi, men apliceras det rätt så ska det inte vara några konstigheter att hålla rent smile

Har du en stor bil typ suv eller liknande så kommer 10 liter inte att räcka. Den vita täcker extremt dåligt så du kommer säkert att behöva 3 kanske till och med 4 gallon om det ska bli bra. Jag gjorde själv en ljustrosa Audi A3 för ett par dagar sedan där gick det åt 3 gallon (12Liter) och då gjordes taket svart!

Jo det beror på original färg och vilken färg man ska ha såklart, sedan eller vanliga kombi bilar räxker det till 99% med 10 liter, suv/minibuss osv behövs det mer. (oxå där såklart liite beroende på färger) sen även hur tunt man blandar.

går ju att köpa 2x5 liter +2,5 liter eller 3x1gallon om man köper det =11,25 liter om man ska vara petig tongue

btw, dessa olika tejper kan väll köpas på vilken välsorterad målarbutik som helst?
Aldrig tänkt på. den blåa finns ju lite överallt att köpa smile

Senast redigerat av Piratstikin (18 december 2012)

jaycee165
19 december 2012 · 34 Inlägg

Piratstikin skrev:

jaycee165 skrev:

Piratstikin skrev:

Köp 2x 5 Liter så bör det räcka, köper du mindre kommer det troligtvis bli lite för snålt.

Är inte liika lätt att hålla ren som en vanlig lack, men med slang eller lättare högtryck och microfiber trasa med rikligt med shampoo så ska man kunna hålla det rent & fint. man får ju tänka sig för lite innan man skrubbar satan eftersom det bara är gummi, men apliceras det rätt så ska det inte vara några konstigheter att hålla rent smile

Har du en stor bil typ suv eller liknande så kommer 10 liter inte att räcka. Den vita täcker extremt dåligt så du kommer säkert att behöva 3 kanske till och med 4 gallon om det ska bli bra. Jag gjorde själv en ljustrosa Audi A3 för ett par dagar sedan där gick det åt 3 gallon (12Liter) och då gjordes taket svart!

Jo det beror på original färg och vilken färg man ska ha såklart, sedan eller vanliga kombi bilar räxker det till 99% med 10 liter, suv/minibuss osv behövs det mer. (oxå där såklart liite beroende på färger) sen även hur tunt man blandar.

går ju att köpa 2x5 liter +2,5 liter eller 3x1gallon om man köper det =11,25 liter om man ska vara petig tongue

btw, dessa olika tejper kan väll köpas på vilken välsorterad målarbutik som helst?
Aldrig tänkt på. den blåa finns ju lite överallt att köpa smile

Tejpen går att hitta hos de flesta större byggvaruhusen, bara se till att man håller sig till 3M eller Tesa inga billiga kopior. Och ska man göra mönster eller liknande så rekommenderar jag 3Ms finlinjetejp 218.

nil
26 december 2012 · 68 Inlägg

Kan man göra det med Matt Inox fälgarna som www.teletyre.se listar?

vi rullar
Tobzter
26 december 2012 · 3 149 Inlägg

Går väl på så gott som alla material

Dodge Charger SE "Magnum 440" (1972)
BMF
27 december 2012 · 265 Inlägg

Finns det något medel för att ta bort dippen med?
Anledningen till att jag frågar är för att jag testade på luftfilter boxen men nu får jag inte bort

Den på vissa områden för att jag inte kommer åt med mina fingrar.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang