Hejsan. Christian heter jag, är i skrivande stund 27 år gammal och bor i Upplands-Väsby (Sthlm)
Ja jag har alltid hållt på med bilar och då nästan enbart med BMW. Men nångång under förra sommaren så ledsnade jag helt och hållet på allt vad bilar heter.. Så jag köpte en Ford Explorer. Byggde stereo i den och bara gled omkring..
Runt nyår som var nu så sålde jag den och köpte mig min nuvarande brukis, en BMW E38 740 med en del härligt i utrustningslistan.. Sen så smått så började suget krypa på efter en ny busbil.. Sagt och gjort så köpte jag mig en Opel Manta A -74 utan motor och låda som hämtades uppe i Luleå. Så hyrde en kärra, fixade dragbil och körde upp, 89mil enkel resa så det var en ganska dryg helg måste jag säga..
När Opeln stog i garaget så gick det ett tag sen så köptes en helsmidd M42B18 turbomotor på 500hk av Limmet som hämtades nere i Göteborg. Färdig med turbo, koppling, växellåda, sprut etc etc etc... Sen hemma så ställdes även den undan och sen stog allt under hela sommaren och nästan hela vintern utan att jag ens gav det en tanke.. Och ja snart så såldes även allt det iväg och jag var helt utan busbil och projekt..
Men NU För 1 vecka sen så hittade jag en bil som jag inte kunde motstå! En militär-mattgrön BMW E30 med BMW V8!
Sagt och gjort, snackade med säljaren om att komma upp och hämta den men precis då så hade bilen börjat blöddra. Och efter att ha bytt soppapump, filter, tändstift, kollat spolar och allt så blöddra den fortfarande till och från..
Så på vinst och förlust drog jag iväg förra fredagen efter jobbet raka vägen från Sthlm till Västerås och hämtade en ny databox. Kom dit 5 min innan dom stängde så kan säga att stressen knackade på dörren hehe..
Tillbaka till Sthlm och hämtade kompisen som hjälpte en annan vän och montera i turbomotor i en annan E30.. Slängde in han i bilen och vände kosan mot Bollnäs sisådär 25-30 mil nånting enkel resa.. Så efter ett tag så kom vi fram, slängde i nya databoxen och bilen gick som en klocka Ut på provkörning, lite småfuktigt ute men relativt torrt.. Rullade i väg på 1an, la lungt i 2an sen stämplade jag och det tokspann, i med trean och det fortsätter spinna, fortsatte med 4an och den spann på även då.. Så kan säga att humöret var på topp och i den sekunden så bestämdes det att jag SKA HA den bilen!
Efter att pengar överförts så rullade vi tillbaka mot motorvägen, jag i E30in och kompisen i hans firmabil.. E30 kördes som ett svin och det lektes hela tiden.. När det var dax och tanka precis innan motorvägen så svängde jag in mot macken, vänster i en rondell och självklart ger jag på satan och missar ett fartgupp så bilen blir luftburen Batteriet satt visst inte fast så det flög upp och kortslöt sig själv mot motorhuven och drog med sig kablarna upp som i sin tur lossnade från sina fästen och sen blev så slappa så dom landade på ena "downpipen" och så klart smälte och kortslöt allt så ingenting i bilen funkade...
Iväg med polarens bil efter en massa meck till en mack och köpte nytt batteri, i med det och la på pluspolen och ja.. inte hjälpte det kan jag säga..
Så ett samtal till förra ägaren och kompisen drog iväg och hämtade dom och domkraft + verktyg så vi fick upp bilen och kunde felsöka alla kablar.. Den brunna kabeln hittades och isolerades på nytt och bilen hoppade igång..
HALLELULIA!!! Äntligen på väg hem! Det sura var bara att värmen inte funkade alls i E30in.. Kom bara svinkall luft.. Och jag hade glömt jacka och handskar i sthlm så klart.. Plus att diffen som sitter på är orginal 4,10 svetsdiff.. Det ihop med 5vxl ZF låda betyder att jag har en toppfart på runt 160km/h så i 100km/h varvade bilen MYCKET.. Så långsamt gick det, och kallt var det.. Så pass kallt så jag har sår på ryggen efter att ha suttit och skakat så mycket och gnidit mot sätet hehe..
Men hem kom jag iaf och parkerade bilen hos morsan i Enköping eftersom jag inte har nån plats att ställa den här i sthlm än.. Letar nämligen efter garageplats..
Så idag var jag iväg till morsan med en kompis och tog ut E30in på en liten tur. Helvette vad kul det är! Men tyvärr så märkte jag att bromsarna i bak har nästan hängt sig helt så dom ligger i så det stinker brända bromsar långa vägar så åkturen blev riktigt kort!! Mig gör det ingenting för imorgon (söndag) åker jag uppåt landet igen och hämtar bakvagn med skivbromsar, större kylare, styrväxel med servo och servopump samt 2st sportstolar. Nästa vecka så hämtar jag även nya K-sport coilovers till bilen..
Ja ja nog om detta. Nu blir det lite info om bilen och lite bilder. Sen följer alla uppdateringar när nåt händer med den.
Bilen: BMW E30 320 -88
Motor: M60B40 från E38 740 med elsystem från E32 740, 4" öppet luftfilter
Bränsle: Bosch 044 pump med nya bränsleledningar och filter
Drivlina: 5 växlad manuell från E34 530 och standard koppling. Diff från BMW Z3 med 3,15 utvxl är kanske på gång, självklart lamelldiffad
Bromsar: Bromsservo från E34 540 som är framflyttad till bakom vänstra lyktorna annars orginal än så länge
Chassie: Sänkningsats nu men snart K-Sport Coilovers.
Lite bilder på bilen då och självklart kommer det mer när saker och ting byts ut!
Var även iväg till Avesta och hämtade fälgar. Brock B2 i NYSKICK! 7,5" fram med 165/45 16 och 9" bak med 195/45 16
Ser man även en glimt av min skitiga brukis!
ALLT ska snyggas till!
En liten film också!
http://www.garaget.org/video/118557
Ja nu blir nästa uppdatering när nåt nytt har hänt bilen så imorgonkväll lär den komma en
Ja jag har alltid hållt på med bilar och då nästan enbart med BMW. Men nångång under förra sommaren så ledsnade jag helt och hållet på allt vad bilar heter.. Så jag köpte en Ford Explorer. Byggde stereo i den och bara gled omkring..
Runt nyår som var nu så sålde jag den och köpte mig min nuvarande brukis, en BMW E38 740 med en del härligt i utrustningslistan.. Sen så smått så började suget krypa på efter en ny busbil.. Sagt och gjort så köpte jag mig en Opel Manta A -74 utan motor och låda som hämtades uppe i Luleå. Så hyrde en kärra, fixade dragbil och körde upp, 89mil enkel resa så det var en ganska dryg helg måste jag säga..
När Opeln stog i garaget så gick det ett tag sen så köptes en helsmidd M42B18 turbomotor på 500hk av Limmet som hämtades nere i Göteborg. Färdig med turbo, koppling, växellåda, sprut etc etc etc... Sen hemma så ställdes även den undan och sen stog allt under hela sommaren och nästan hela vintern utan att jag ens gav det en tanke.. Och ja snart så såldes även allt det iväg och jag var helt utan busbil och projekt..
Men NU För 1 vecka sen så hittade jag en bil som jag inte kunde motstå! En militär-mattgrön BMW E30 med BMW V8!
Sagt och gjort, snackade med säljaren om att komma upp och hämta den men precis då så hade bilen börjat blöddra. Och efter att ha bytt soppapump, filter, tändstift, kollat spolar och allt så blöddra den fortfarande till och från..
Så på vinst och förlust drog jag iväg förra fredagen efter jobbet raka vägen från Sthlm till Västerås och hämtade en ny databox. Kom dit 5 min innan dom stängde så kan säga att stressen knackade på dörren hehe..
Tillbaka till Sthlm och hämtade kompisen som hjälpte en annan vän och montera i turbomotor i en annan E30.. Slängde in han i bilen och vände kosan mot Bollnäs sisådär 25-30 mil nånting enkel resa.. Så efter ett tag så kom vi fram, slängde i nya databoxen och bilen gick som en klocka Ut på provkörning, lite småfuktigt ute men relativt torrt.. Rullade i väg på 1an, la lungt i 2an sen stämplade jag och det tokspann, i med trean och det fortsätter spinna, fortsatte med 4an och den spann på även då.. Så kan säga att humöret var på topp och i den sekunden så bestämdes det att jag SKA HA den bilen!
Efter att pengar överförts så rullade vi tillbaka mot motorvägen, jag i E30in och kompisen i hans firmabil.. E30 kördes som ett svin och det lektes hela tiden.. När det var dax och tanka precis innan motorvägen så svängde jag in mot macken, vänster i en rondell och självklart ger jag på satan och missar ett fartgupp så bilen blir luftburen Batteriet satt visst inte fast så det flög upp och kortslöt sig själv mot motorhuven och drog med sig kablarna upp som i sin tur lossnade från sina fästen och sen blev så slappa så dom landade på ena "downpipen" och så klart smälte och kortslöt allt så ingenting i bilen funkade...
Iväg med polarens bil efter en massa meck till en mack och köpte nytt batteri, i med det och la på pluspolen och ja.. inte hjälpte det kan jag säga..
Så ett samtal till förra ägaren och kompisen drog iväg och hämtade dom och domkraft + verktyg så vi fick upp bilen och kunde felsöka alla kablar.. Den brunna kabeln hittades och isolerades på nytt och bilen hoppade igång..
HALLELULIA!!! Äntligen på väg hem! Det sura var bara att värmen inte funkade alls i E30in.. Kom bara svinkall luft.. Och jag hade glömt jacka och handskar i sthlm så klart.. Plus att diffen som sitter på är orginal 4,10 svetsdiff.. Det ihop med 5vxl ZF låda betyder att jag har en toppfart på runt 160km/h så i 100km/h varvade bilen MYCKET.. Så långsamt gick det, och kallt var det.. Så pass kallt så jag har sår på ryggen efter att ha suttit och skakat så mycket och gnidit mot sätet hehe..
Men hem kom jag iaf och parkerade bilen hos morsan i Enköping eftersom jag inte har nån plats att ställa den här i sthlm än.. Letar nämligen efter garageplats..
Så idag var jag iväg till morsan med en kompis och tog ut E30in på en liten tur. Helvette vad kul det är! Men tyvärr så märkte jag att bromsarna i bak har nästan hängt sig helt så dom ligger i så det stinker brända bromsar långa vägar så åkturen blev riktigt kort!! Mig gör det ingenting för imorgon (söndag) åker jag uppåt landet igen och hämtar bakvagn med skivbromsar, större kylare, styrväxel med servo och servopump samt 2st sportstolar. Nästa vecka så hämtar jag även nya K-sport coilovers till bilen..
Ja ja nog om detta. Nu blir det lite info om bilen och lite bilder. Sen följer alla uppdateringar när nåt händer med den.
Bilen: BMW E30 320 -88
Motor: M60B40 från E38 740 med elsystem från E32 740, 4" öppet luftfilter
Bränsle: Bosch 044 pump med nya bränsleledningar och filter
Drivlina: 5 växlad manuell från E34 530 och standard koppling. Diff från BMW Z3 med 3,15 utvxl är kanske på gång, självklart lamelldiffad
Bromsar: Bromsservo från E34 540 som är framflyttad till bakom vänstra lyktorna annars orginal än så länge
Chassie: Sänkningsats nu men snart K-Sport Coilovers.
Lite bilder på bilen då och självklart kommer det mer när saker och ting byts ut!
Var även iväg till Avesta och hämtade fälgar. Brock B2 i NYSKICK! 7,5" fram med 165/45 16 och 9" bak med 195/45 16
Ser man även en glimt av min skitiga brukis!
ALLT ska snyggas till!
En liten film också!
http://www.garaget.org/video/118557
Ja nu blir nästa uppdatering när nåt nytt har hänt bilen så imorgonkväll lär den komma en
Senast redigerat av Christian_N (18 april 2013)
TEAM HAVAJJI RACING http://www.facebook.com/TeamHavajjiRacing
0
0
0
0