Besikta med tonade framrutor!

KBAragger
16 mars 2012 · 961 Inlägg

en anledning till att man inte får tona är pga fartkamerorna. om man har det tonat ser inte polisen vem det är som kört bilen. men visst är det snyggt men inte praktiskt för just polisen.

''Brännvin och frisk luft dör man inte av.''
-danskt ordspråk
WIPA
16 mars 2012 · 820 Inlägg

en annan skum sak med tonade rutor och andra länder, typ Korea får man ha heltonat..men måste vara utan just vid backspegeln..så det är en bit på rutan vid just spegeln det inte är tonat hehe

Volvo V70 R "nukedbunny" (1998)
KBAragger
16 mars 2012 · 961 Inlägg

masseT5R skrev:
en annan skum sak med tonade rutor och andra länder, typ Korea får man ha heltonat..men måste vara utan just vid backspegeln..så det är en bit på rutan vid just spegeln det inte är tonat hehe

vaaa?? haha, låter ju skit konstigt big_smile varför skulle man inte få ha det just där???

''Brännvin och frisk luft dör man inte av.''
-danskt ordspråk
WIPA
16 mars 2012 · 820 Inlägg

KBAragger skrev:

masseT5R skrev:
en annan skum sak med tonade rutor och andra länder, typ Korea får man ha heltonat..men måste vara utan just vid backspegeln..så det är en bit på rutan vid just spegeln det inte är tonat hehe

vaaa?? haha, låter ju skit konstigt big_smile varför skulle man inte få ha det just där???

nä haha fatta inte själv...ungefär som att man inte ska se spegeln med film på rutan haha

Volvo V70 R "nukedbunny" (1998)
WIPA
16 mars 2012 · 820 Inlägg

se om jag hittar nått exempel på det..skitfult

Volvo V70 R "nukedbunny" (1998)
KBAragger
16 mars 2012 · 961 Inlägg

masseT5R skrev:

KBAragger skrev:

masseT5R skrev:
en annan skum sak med tonade rutor och andra länder, typ Korea får man ha heltonat..men måste vara utan just vid backspegeln..så det är en bit på rutan vid just spegeln det inte är tonat hehe

vaaa?? haha, låter ju skit konstigt big_smile varför skulle man inte få ha det just där???

nä haha fatta inte själv...ungefär som att man inte ska se spegeln med film på rutan haha

haha dumma politiker som inte förstår sig på sånthär :p

''Brännvin och frisk luft dör man inte av.''
-danskt ordspråk
MrEricsson Ratthållare PÅ Elite Nivå
16 mars 2012 · 5 650 Inlägg

Mack skrev:

cpu1337 skrev:

Kanelbullen skrev:
ni som tonar framrutorna ,, är ni skygga eller ?? smile

Snyggt, svalt, slipper solen i ögonen, och mysfaktorn stiger

..och ganska olagligt och svårare för medtrafikanter att ha ögonkontakt med föraren, med risk för eventuella krockar av olika slag..men hey..det är ju snyggt!

måste vara jobbigt och virda på AC och skaffa ett par skyssta sol glajjor wink så man går igenom hela arbetet med och tona rutorna för för just den dumma anlendingen haha big_smile

Volvo 142 "De Luxe" (1974)
WIPA
16 mars 2012 · 820 Inlägg

MrEricsson skrev:

Mack skrev:

cpu1337 skrev:

Snyggt, svalt, slipper solen i ögonen, och mysfaktorn stiger

..och ganska olagligt och svårare för medtrafikanter att ha ögonkontakt med föraren, med risk för eventuella krockar av olika slag..men hey..det är ju snyggt!

måste vara jobbigt och virda på AC och skaffa ett par skyssta sol glajjor wink så man går igenom hela arbetet med och tona rutorna för för just den dumma anlendingen haha big_smile

haha tar ju en 20 min fan att tona framrutorna

Volvo V70 R "nukedbunny" (1998)
MrEricsson Ratthållare PÅ Elite Nivå
16 mars 2012 · 5 650 Inlägg

masseT5R skrev:

MrEricsson skrev:

Mack skrev:

..och ganska olagligt och svårare för medtrafikanter att ha ögonkontakt med föraren, med risk för eventuella krockar av olika slag..men hey..det är ju snyggt!

måste vara jobbigt och virda på AC och skaffa ett par skyssta sol glajjor wink så man går igenom hela arbetet med och tona rutorna för för just den dumma anlendingen haha big_smile

haha tar ju en 20 min fan att tona framrutorna

tar under 1 min slå på acn och gå in på macken och handla ett par glajjor wink

Volvo 142 "De Luxe" (1974)
KBAragger
16 mars 2012 · 961 Inlägg

MrEricsson skrev:

masseT5R skrev:

MrEricsson skrev:

måste vara jobbigt och virda på AC och skaffa ett par skyssta sol glajjor wink så man går igenom hela arbetet med och tona rutorna för för just den dumma anlendingen haha big_smile

haha tar ju en 20 min fan att tona framrutorna

tar under 1 min slå på acn och gå in på macken och handla ett par glajjor wink

gillar din dialekt(?) ''glajjor'' cool man lär sig nya ord varje dag  big_smile

''Brännvin och frisk luft dör man inte av.''
-danskt ordspråk
WIPA
16 mars 2012 · 820 Inlägg

MrEricsson skrev:

masseT5R skrev:

MrEricsson skrev:

måste vara jobbigt och virda på AC och skaffa ett par skyssta sol glajjor wink så man går igenom hela arbetet med och tona rutorna för för just den dumma anlendingen haha big_smile

haha tar ju en 20 min fan att tona framrutorna

tar under 1 min slå på acn och gå in på macken och handla ett par glajjor wink

haha sant..

Volvo V70 R "nukedbunny" (1998)
Kanelbullen
16 mars 2012 · 1 722 Inlägg

masseT5R skrev:

MrEricsson skrev:

masseT5R skrev:

haha tar ju en 20 min fan att tona framrutorna

tar under 1 min slå på acn och gå in på macken och handla ett par glajjor wink

haha sant..

men om manhar glasögon får man köpa solglasögon ändå ?tongue

<----- Gå o kolla på en av Sveriges finaste w123 o lägg en röst o några kommentarer
Mercedes 200 "Bettan" (1985)
Volvo XC70 (2015)
WIPA
16 mars 2012 · 820 Inlägg

Kanelbullen skrev:

masseT5R skrev:

MrEricsson skrev:

tar under 1 min slå på acn och gå in på macken och handla ett par glajjor wink

haha sant..

men om manhar glasögon får man köpa solglasögon ändå ?tongue

har du "glas"ögon så vafan ska du ha solbrillor till?smile...ja lite vitsig var jag iaf!smile)

Volvo V70 R "nukedbunny" (1998)
MrEricsson Ratthållare PÅ Elite Nivå
16 mars 2012 · 5 650 Inlägg

Kanelbullen skrev:

masseT5R skrev:

MrEricsson skrev:

tar under 1 min slå på acn och gå in på macken och handla ett par glajjor wink

haha sant..

men om manhar glasögon får man köpa solglasögon ändå ?tongue

de har vell clipp on grejjerna nuförtiden med?.  annars fåru vell slå på acn och knata in till optikern wink

Volvo 142 "De Luxe" (1974)
Evildan
16 mars 2012 ·

Kanelbullen skrev:

masseT5R skrev:

MrEricsson skrev:

tar under 1 min slå på acn och gå in på macken och handla ett par glajjor wink

haha sant..

men om manhar glasögon får man köpa solglasögon ändå ?tongue

då kan du sätta gangsterwannabefilmen direkt på glasögonen sen är du coolast runt korvkiosken i moppemuschegängen.

WIPA
16 mars 2012 · 820 Inlägg

Evildan skrev:

Kanelbullen skrev:

masseT5R skrev:

haha sant..

men om manhar glasögon får man köpa solglasögon ändå ?tongue

då kan du sätta gangsterwannabefilmen direkt på glasögonen sen är du coolast runt korvkiosken i moppemuschegängen.

moppe var roligt..hade solfilm på mätaren på min DT 1988, så eftersom solfilm nämns fortfarande, så kan ingen moderator bli sur på att jag kör vilse på tråden heller hehe

Volvo V70 R "nukedbunny" (1998)
KBAragger
16 mars 2012 · 961 Inlägg

Kanelbullen skrev:

masseT5R skrev:

MrEricsson skrev:

tar under 1 min slå på acn och gå in på macken och handla ett par glajjor wink

haha sant..

men om manhar glasögon får man köpa solglasögon ändå ?tongue

jag har glasögon men jag hittade ett par solglasögon som gick att ha vanliga glasögon under dem. märket hette polaroid tror jag. inte sånna man sätter fast på glasögonen om du förstår vad jag menar

''Brännvin och frisk luft dör man inte av.''
-danskt ordspråk
Norden_80 alla kan rösta här men få gör de.
26 mars 2012 · 224 Inlägg

men vad säger lagen att man får ha i tonin på sido rutorna fram för , för var det väll 8% är det typ borta eller vadå? var ett bra tag sedan jag hade dom tankarna på att tona. annars om man har klöver får man väl sätta elektrofilt över med egen ström brytare.

http://www.tallkildesign.se/ Smides Design av En Polare
Audi A6 2,4 S-Line "ReedWood" (2005)
Nissan Micra GX 1.3I "-WHITE FRONT-" (1998)
KHRacing
26 mars 2012 ·

Norden_80 skrev:
men vad säger lagen att man får ha i tonin på sido rutorna fram för , för var det väll 8% är det typ borta eller vadå? var ett bra tag sedan jag hade dom tankarna på att tona. annars om man har klöver får man väl sätta elektrofilt över med egen ström brytare.

Är väl i runda slängar så att lagen säger att du måste ha 75% ljusgenomsläpp på framrutorna.. o det är upp till dig som förare utav fordonet att bevisa att det är max så mkt. men sedan är de allra flesta orginalruto redan tonade lätt från fabriken, = svårare.

Att mäta ljusgenomsläpp går, bla på Tekniska Högskolan i GBG, men jag vet inte om deras metod är godkänd utav
Länsstyrelsen/vägverket ?

Sedan säger även lagen att INGET får appliceras på lyktorna, framrute eller främre sidoror, OM de är E-märkta

Så lycka till, men här hade du lite mera info iaf. smile

FL3JM Inga konstigheter
27 mars 2012 · 2 064 Inlägg

En polare var och försökte besiktiga nyss med tonade framrutor, han chansade och hade rutorna uppe och allt. Fick avslag direkt, men besiktningskillen sa att man kan dra ner rutorna, rycka säkringen och sätta dit plexirutor. Finns billig plast att köpa på typ bauhaus, så är det bara klippa till och trycka ner i springan där rutan sitter, sen tejpar man ordentligt. Behöver ju inte ens gå ända upp (kräver ju mer tid att klippa så det passar då), kan dock vara en fördel om det regnar, bara tejpa så den sitter!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang