Cheva 350 TBI (förgasar insprut))"kabel bantning"

8 Inlägg
Skrivet 16 mars 2012 · Inlägg av trådskaparen #1

hallå har en 89 cheva 350 tbi som kom ifrån en van man nu skall ja skall ha den i min cheva 57a

har hela systemet komplet med boxar o kablar + van kvar. men nu vill ja banta ner kablarna så man inte har i onödan i 57an nån som har el-schema eller som vet hur man skall gå bäst till väga så man inte klipper kablar i onödan och hur är det med

Egen företagare Bilbygge & Chassie-teknik · 1 594 Inlägg
Skrivet 17 mars 2012 #2

cheva_towten skrev:
hallå har en 89 cheva 350 tbi som kom ifrån en van man nu skall ja skall ha den i min cheva 57a

har hela systemet komplet med boxar o kablar + van kvar. men nu vill ja banta ner kablarna så man inte har i onödan i 57an nån som har el-schema eller som vet hur man skall gå bäst till väga så man inte klipper kablar i onödan och hur är det med

Jag har konverterat ett antal TPI och TBI original elhärvor och har två PDF filer som jag använder mig utav. Messa mig en e-post adress så har du dessa.

Varför bara en bil när man ha flera...
Mest roddar & jänkare i verkstan,
men även en å annan Saab
8 Inlägg
Skrivet 19 mars 2012 · Inlägg av trådskaparen #3

okay  fan aa nu har ja redan beställt ett helt el schema över vanen men du kanske har nått mer o gå efter?

Egen företagare Bilbygge & Chassie-teknik · 1 594 Inlägg
Skrivet 20 mars 2012 #4

cheva_towten skrev:
okay  fan aa nu har ja redan beställt ett helt el schema över vanen men du kanske har nått mer o gå efter?

Det schemat är till hjälp för att tyda kablar och vd de har för uppgift. Däremot hjälper det dig inte ett dugg att komma runt felkoderna om du inte kopplar in rubbet exakt som original med luftpump, EGR-styrning etc. som du inte behöver i en eftermarknads applikation. Sen måste du bland annat "lyfta ut" styrningen till lock-up i lådan som original styrs från ECM som i sin tur hämtar VSS-signalen som sitter i hastighetsmätaren på Vanen. Det jag har är en beskrivning med schema och steg för steg hur du bygger om en original TPI härva så den lirar utan avgasrening, felkoder etc. med minst antal kablar. Den beskrvningen är lätt överförbar till TBI systemet om man bara är lite klurig och tänker logiskt.

Varför bara en bil när man ha flera...
Mest roddar & jänkare i verkstan,
men även en å annan Saab
8 Inlägg
Skrivet 20 mars 2012 · Inlägg av trådskaparen #5

okay aa här har du mailen rockabilly919@hotmail.com o tack på förhand! smile

415 Inlägg
Skrivet 20 mars 2012 #6

hotrodder skrev:

cheva_towten skrev:
okay  fan aa nu har ja redan beställt ett helt el schema över vanen men du kanske har nått mer o gå efter?

Det schemat är till hjälp för att tyda kablar och vd de har för uppgift. Däremot hjälper det dig inte ett dugg att komma runt felkoderna om du inte kopplar in rubbet exakt som original med luftpump, EGR-styrning etc. som du inte behöver i en eftermarknads applikation. Sen måste du bland annat "lyfta ut" styrningen till lock-up i lådan som original styrs från ECM som i sin tur hämtar VSS-signalen som sitter i hastighetsmätaren på Vanen. Det jag har är en beskrivning med schema och steg för steg hur du bygger om en original TPI härva så den lirar utan avgasrening, felkoder etc. med minst antal kablar. Den beskrvningen är lätt överförbar till TBI systemet om man bara är lite klurig och tänker logiskt.

Hej, jag håller på med ett liknande projekt. Funkar det att ha luftpump och det andra krimset inkopplat på härvan men inte på motorn? Är de där pdf:erna något som man skulle kunna få tag på?

, ___
/ _ _ _\_
⌠¯¯¯¯¯' [☼===☼]
`()_);-;()_)--o--)_)
Egen företagare Bilbygge & Chassie-teknik · 1 594 Inlägg
Skrivet 20 mars 2012 #7

Super40 skrev:

hotrodder skrev:

cheva_towten skrev:
okay  fan aa nu har ja redan beställt ett helt el schema över vanen men du kanske har nått mer o gå efter?

Det schemat är till hjälp för att tyda kablar och vd de har för uppgift. Däremot hjälper det dig inte ett dugg att komma runt felkoderna om du inte kopplar in rubbet exakt som original med luftpump, EGR-styrning etc. som du inte behöver i en eftermarknads applikation. Sen måste du bland annat "lyfta ut" styrningen till lock-up i lådan som original styrs från ECM som i sin tur hämtar VSS-signalen som sitter i hastighetsmätaren på Vanen. Det jag har är en beskrivning med schema och steg för steg hur du bygger om en original TPI härva så den lirar utan avgasrening, felkoder etc. med minst antal kablar. Den beskrvningen är lätt överförbar till TBI systemet om man bara är lite klurig och tänker logiskt.

Hej, jag håller på med ett liknande projekt. Funkar det att ha luftpump och det andra krimset inkopplat på härvan men inte på motorn? Är de där pdf:erna något som man skulle kunna få tag på?

Prydligaste lösningen är väl ändå att riva bort rubbet, sätta ett täcklock där EGR-ventilen sitter och plugga hålen för rören om du åker med original grenrör.

Edit; På min -88 Chevatruck har jag plockat bort luftpumpen och alla rör runt den.  Den rullar genom besiktninge utan problem och ingen saknar pumpen dä dom i vissa stater fanns utan. Även katten är laglig att plocka bort på den eftersom den är reggad som lb.

Ge mig en e-post ska jag skicka pdf filerna till dig oxå.

Senast redigerat av hotrodder (20 mars 2012)

Varför bara en bil när man ha flera...
Mest roddar & jänkare i verkstan,
men även en å annan Saab
Egen företagare Bilbygge & Chassie-teknik · 1 594 Inlägg
Skrivet 20 mars 2012 #8

cheva_towten skrev:
okay aa här har du mailen rockabilly919@hotmail.com o tack på förhand! smile

Done!

Varför bara en bil när man ha flera...
Mest roddar & jänkare i verkstan,
men även en å annan Saab
415 Inlägg
Skrivet 20 mars 2012 #9

hotrodder skrev:

Super40 skrev:

hotrodder skrev:

Det schemat är till hjälp för att tyda kablar och vd de har för uppgift. Däremot hjälper det dig inte ett dugg att komma runt felkoderna om du inte kopplar in rubbet exakt som original med luftpump, EGR-styrning etc. som du inte behöver i en eftermarknads applikation. Sen måste du bland annat "lyfta ut" styrningen till lock-up i lådan som original styrs från ECM som i sin tur hämtar VSS-signalen som sitter i hastighetsmätaren på Vanen. Det jag har är en beskrivning med schema och steg för steg hur du bygger om en original TPI härva så den lirar utan avgasrening, felkoder etc. med minst antal kablar. Den beskrvningen är lätt överförbar till TBI systemet om man bara är lite klurig och tänker logiskt.

Hej, jag håller på med ett liknande projekt. Funkar det att ha luftpump och det andra krimset inkopplat på härvan men inte på motorn? Är de där pdf:erna något som man skulle kunna få tag på?

Prydligaste lösningen är väl ändå att riva bort rubbet, sätta ett täcklock där EGR-ventilen sitter och plugga hålen för rören om du åker med original grenrör.

Edit; På min -88 Chevatruck har jag plockat bort luftpumpen och alla rör runt den.  Den rullar genom besiktninge utan problem och ingen saknar pumpen dä dom i vissa stater fanns utan. Även katten är laglig att plocka bort på den eftersom den är reggad som lb.

Ge mig en e-post ska jag skicka pdf filerna till dig oxå.

Nu har du min mail. Tusen tack. Jag har inte tbi orginal, det ska på ett tbi på min förgasarmotor i min c20-79 så jag behöver inga "extra" tillbehör. Tänkte mest att det kanske va lättare att få allt att lira om man kopplade in allt och låta de extra sakerna ligga inkopplade i någon låda.

, ___
/ _ _ _\_
⌠¯¯¯¯¯' [☼===☼]
`()_);-;()_)--o--)_)
Egen företagare Bilbygge & Chassie-teknik · 1 594 Inlägg
Skrivet 20 mars 2012 #10

Skickat iväg nu. Uppdatera gärna hur ni lyckas.

Varför bara en bil när man ha flera...
Mest roddar & jänkare i verkstan,
men även en å annan Saab
644 Inlägg
Skrivet 20 mars 2012 #11

Hej, kan du tänka dig att skicka filerna till mig också? Har en van från -90 som jag ska plocka motor och låda ifrån och ha i en annan bil..

hotrodder skrev:

cheva_towten skrev:
okay  fan aa nu har ja redan beställt ett helt el schema över vanen men du kanske har nått mer o gå efter?

Det schemat är till hjälp för att tyda kablar och vd de har för uppgift. Däremot hjälper det dig inte ett dugg att komma runt felkoderna om du inte kopplar in rubbet exakt som original med luftpump, EGR-styrning etc. som du inte behöver i en eftermarknads applikation. Sen måste du bland annat "lyfta ut" styrningen till lock-up i lådan som original styrs från ECM som i sin tur hämtar VSS-signalen som sitter i hastighetsmätaren på Vanen. Det jag har är en beskrivning med schema och steg för steg hur du bygger om en original TPI härva så den lirar utan avgasrening, felkoder etc. med minst antal kablar. Den beskrvningen är lätt överförbar till TBI systemet om man bara är lite klurig och tänker logiskt.

8 Inlägg
Skrivet 22 mars 2012 · Inlägg av trådskaparen #12

hotrodder skrev:

cheva_towten skrev:
okay  fan aa nu har ja redan beställt ett helt el schema över vanen men du kanske har nått mer o gå efter?

Det schemat är till hjälp för att tyda kablar och vd de har för uppgift. Däremot hjälper det dig inte ett dugg att komma runt felkoderna om du inte kopplar in rubbet exakt som original med luftpump, EGR-styrning etc. som du inte behöver i en eftermarknads applikation. Sen måste du bland annat "lyfta ut" styrningen till lock-up i lådan som original styrs från ECM som i sin tur hämtar VSS-signalen som sitter i hastighetsmätaren på Vanen. Det jag har är en beskrivning med schema och steg för steg hur du bygger om en original TPI härva så den lirar utan avgasrening, felkoder etc. med minst antal kablar. Den beskrvningen är lätt överförbar till TBI systemet om man bara är lite klurig och tänker logiskt.

hur är det med bränsle pump måste de vara en speciel eller kan man ta vilken som helst?

Egen företagare Bilbygge & Chassie-teknik · 1 594 Inlägg
Skrivet 23 mars 2012 #13

cheva_towten skrev:

hotrodder skrev:

cheva_towten skrev:
okay  fan aa nu har ja redan beställt ett helt el schema över vanen men du kanske har nått mer o gå efter?

Det schemat är till hjälp för att tyda kablar och vd de har för uppgift. Däremot hjälper det dig inte ett dugg att komma runt felkoderna om du inte kopplar in rubbet exakt som original med luftpump, EGR-styrning etc. som du inte behöver i en eftermarknads applikation. Sen måste du bland annat "lyfta ut" styrningen till lock-up i lådan som original styrs från ECM som i sin tur hämtar VSS-signalen som sitter i hastighetsmätaren på Vanen. Det jag har är en beskrivning med schema och steg för steg hur du bygger om en original TPI härva så den lirar utan avgasrening, felkoder etc. med minst antal kablar. Den beskrvningen är lätt överförbar till TBI systemet om man bara är lite klurig och tänker logiskt.

hur är det med bränsle pump måste de vara en speciel eller kan man ta vilken som helst?

Jag hade en 80-tals BMW 5-serie pump under Camaron och åkte med original TBI btr. I en del andra konverteringar har jag åkt med originalpumpen som sitter i botten på tanken på armaturen och i en Ford -35 monterade jag en Holley "blå" med medskickad btr. Det viktigaste är ju att ha rätt tryck och att trycket/flödet inte dippar som det tex. gjorde i Camaron när man hade lite soppa i tanken och bråttom genom en kurva pga. det inte satt några skvalpskott i tanken.

Senast redigerat av hotrodder (23 mars 2012)

Varför bara en bil när man ha flera...
Mest roddar & jänkare i verkstan,
men även en å annan Saab
8 Inlägg
Skrivet 23 mars 2012 · Inlägg av trådskaparen #14

okay för de måste inte vara någon reglerbar pump eller kan man ha en som matar samma tryck hela tiden?

415 Inlägg
Skrivet 23 mars 2012 #15

Jag tänkte köra en extern wallbropump och ha ett stort soppafilter mellan tanken och pumpen så man inte får in luft i pumpen samt ha en gammal volvopump i handskfacket i fall något händer.

Tbi-huset har inbyggd tryckregulator så man kan ha nästan vilken pump som helst bara den ger tillräckligt med tryck. Man ska dock hitta en som flödar tillräckligt så inte pumpen blir för varm och går sönder.

, ___
/ _ _ _\_
⌠¯¯¯¯¯' [☼===☼]
`()_);-;()_)--o--)_)
mopar300
Skrivet 20 april 2012 #16

https://www1.garaget.org/gallery/images/72/71412/71412-86ad8c44884efcfa58f1249dabb09807.jpg
har en blazer -87 och har bytt kaross på,vill ha hjälp med vad elkablarna från boxen tar vägen.
skall ngn stans till säkringsdosan och nyckeln,,,,
6 kablar som jag inte vet va dom skall vara...

Egen företagare Bilbygge & Chassie-teknik · 1 594 Inlägg
Skrivet 20 april 2012 #17

OJ kan vara olika ställen men ågra direkt ur minnet...
Konstantplus över säkring
Spänning från tändningsläge som inte dyker när startmotorn går
Trigg från startmotor
SES-lampa
ALCL-uttag 2st kablar
Säkring soppapump
VVS-sensor

Tala om från vilken port (benämning) i boxen dessa kommer från kan jag ge dig ett närmare besked.

Varför bara en bil när man ha flera...
Mest roddar & jänkare i verkstan,
men även en å annan Saab
mopar300
Skrivet 20 april 2012 #18

kablarna är från den lilla sockeln
10 b... orange med svat rand
12 a....svart med vit rand
10 a....brun
9 a....vit med brun rand
8 a....orange
5 a....brun

boxnr
servo.no.1227747    abhn
866791    m61234615

luftpumpen är bortkopplat

hoppas på tur........

Egen företagare Bilbygge & Chassie-teknik · 1 594 Inlägg
Skrivet 20 april 2012 #19

mopar300 skrev:
kablarna är från den lilla sockeln
10 b... orange med svat rand
12 a....svart med vit rand
10 a....brun
9 a....vit med brun rand
8 a....orange
5 a....brun

boxnr
servo.no.1227747    abhn
866791    m61234615

luftpumpen är bortkopplat

hoppas på tur........

Stiftmärkning på ECM: (kabelfärg varierar mellan årsmodeller)

B10 orange/svart = Park/Neutral switch
A12 svart/vit = Jord
A10 brun = VVS
A9 vit/svart = ALCL kontakt "stift B"
A8 orange = ALCL kontakt "stift E"
A5 brun/vit = SES lamp

Varför bara en bil när man ha flera...
Mest roddar & jänkare i verkstan,
men även en å annan Saab
mopar300
Skrivet 20 april 2012 #20

men det säger inte var den skall kopplas till, som ex ständig +,tändning etc...


B10 orange/svart = Park/Neutral switch...............men jag har ingen sådan....måste den finnas...
A12 svart/vit = Jord...........................................den fattar jag
A10 brun = VVS................................................vad är det för kontakt
A9 vit/svart = ALCL kontakt "stift B"...................??
A8 orange = ALCL kontakt "stift E".....................??
A5 brun/vit = SES lamp.....................................är det ngn kontroll-lapa som skall kopplas till

elsystemet för övrigt är hemmabyggd och skulle vilja veta var kablarna skall vara.......är inte hemma på detta område...mvh k


Sponsrade tjänster

Powered by
boka bilservice till fast pris

Senast i forumet

Diskussionsforum


Projekt


Evenemang