Syftet med detta projektet är att bygga en Duett som Volvo kunde ha byggt men aldrig gjorde! Den kommer att förses med Volvos egen V8 (b36b), alla delar kommer att vara Volvo prylar som fanns på 60 och tidigt 70tal.
Den här veckan har det varit ganska lungt i verksatn, mest varit kaffe och äpplepaj men lite Duett skruvande har det blivit har fått i nya hjullager i spindlarna.
Pressar i nya hjullager
Skivorna på plats, kommer att byta fettkapslarna mot nya
Behövde flytta ramen så det blev till att stoppa i drivaxlarna bak och få dit skivorna så att jag kunde sätta dit hjulen. Ska byta hjullagerna bak sen och fixa med bromsarna. Men först ska bruksbilen få lite kärlek.
Hej alla, behöver lite hjälp med tipps på var jag kan tänkas få tag på delar till motorn till mitt lilla projekt. Motorn är Volvos V8 från 50/60talet dvs Volvo B36 som satt i Volvos lastbil L420 Snabbe. Finns även i marin utförande och heter då B36b eller AQ180 Provstartade B36an i sommras och den spann som en katt men efter varmkörning så tog vi komp prov och då visade det sig att det knappt va något kom på 3 cylindrar Och efter som oljebeläggningarna i motorn mer liknar insidan av ett asfaltsverk så har jag bestämt mig för att riva motorn. Det jag främst behöver är toppakningarna, vevlager, ramlager och kamlager. Ventiler, ventilfjädrar, ventilstyrningar och lyftare är samma som B18 så det är den enkla biten Så om det är någon som känner någon som vet någon som ligger på prylar till en B36a så skicka ett pm Ragnar
Hej ursäkta att det inte blivit någon update på ett tag, har haft fullt upp med en massa annat Men här kommer lite som har blivit gjort mev B36'an mest en massa rengöring av alla delar. Hoppas jag hinner med lite mer update i veckan
Fick ihop ca 1liter med rost som fanns i vattenkanalerna och runt cylindrarna!!
Veven ur
Efter första omgången med avfettning och högtryckssprutan
stingray-ragge skrev: Hej ursäkta att det inte blivit någon update på ett tag, har haft fullt upp med en massa annat Men här kommer lite som har blivit gjort mev B36'an mest en massa rengöring av alla delar. Hoppas jag hinner med lite mer update i veckan
Som tur var så ser vev och ramlagerna helt ok ut så de får åka i igen, kolvringarna är samma som till B18 så de va inga problem att hitta. Tror jag har en lösning på topplockspackningar, vill inte köra med koppar men återkommer med mer om det när jag kollat upp mer.
Blev en sväng till verkstan efter jobb i dag för att fiska upp oljepumpen ur syra badet och skölja rent delarna. Kunde inte låta bli utan tog även och skruva ihop den så blev man liksom klar med den biten