855 glt ``fylla på olja i turbinen´´

Svisse
24 april 2012 · 162 Inlägg

tjenare!

jag skulle behöva hjälp med hur jag som enklast kan fylla på olja i turbinen i växellådan på min 855:a.
jag fick hem den igår ochdå vart växellådan bytt men förra ägaren glömde tyvärr fylla på oljan i turbinen också.
som jag har förstått det så ska jag dela på motorn och växellådan. men sen vettifan:/

SNÄLLA HJÄLP!! Måste ut och rulla!

Man lever bara en gång!
kolla gärna mitt projekt! :)
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=287300
Saab 9-3 ss Vector "svarten" (2005)
DyffaN
24 april 2012 · 2 Inlägg

Har du bytt bil nu?smile

Volvo s70 "GöstaBilen" (1998)
Svisse
24 april 2012 · 162 Inlägg

Jajjemen:D

Man lever bara en gång!
kolla gärna mitt projekt! :)
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=287300
Saab 9-3 ss Vector "svarten" (2005)
hotrodder Egen företagare Bilbygge & Chassie-teknik
24 april 2012 · 1 594 Inlägg

Svisse skrev:
tjenare!

jag skulle behöva hjälp med hur jag som enklast kan fylla på olja i turbinen i växellådan på min 855:a.
jag fick hem den igår ochdå vart växellådan bytt men förra ägaren glömde tyvärr fylla på oljan i turbinen också.
som jag har förstått det så ska jag dela på motorn och växellådan. men sen vettifan:/

SNÄLLA HJÄLP!! Måste ut och rulla!

Ehhh VA? Man fyller inte turbin det gör pumpen i lådan. Kolla nivån på stickan till lådan och är det för lite fyller du direkt i stickans hål.

Varför bara en bil när man ha flera...
Mest roddar & jänkare i verkstan,
men även en å annan Saab
Danne_1977
24 april 2012 · 3 292 Inlägg

Fylls inte turbinen med olja så funkar lådan nog inget vidare pga att turbinen kom i fel läge när den passades in i lådan och klämde sönder klaffarna till pumpen.. så kan det vara.. möjligen..

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **
hotrodder Egen företagare Bilbygge & Chassie-teknik
24 april 2012 · 1 594 Inlägg

Danne_1977 skrev:
Fylls inte turbinen med olja så funkar lådan nog inget vidare pga att turbinen kom i fel läge när den passades in i lådan och klämde sönder klaffarna till pumpen.. så kan det vara.. möjligen..

Alldeles sant och då är pumpen med all säkerhet kass tyvärr.

Varför bara en bil när man ha flera...
Mest roddar & jänkare i verkstan,
men även en å annan Saab
Danne_1977
24 april 2012 · 3 292 Inlägg

hotrodder skrev:

Danne_1977 skrev:
Fylls inte turbinen med olja så funkar lådan nog inget vidare pga att turbinen kom i fel läge när den passades in i lådan och klämde sönder klaffarna till pumpen.. så kan det vara.. möjligen..

Alldeles sant och då är pumpen med all säkerhet kass tyvärr.

Och då är det nog lika bra att byta hela lådan, oftast brukar det bara vara skrot där inne.. sad

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **
Growe Fri fart för ett fritt folk!
25 april 2012 · 13 746 Inlägg

VÄLDIGT vanligt fel..sålde en nyernoverad och förstärkt låda och köparen sa att lådan klödda som fan som tur var sa han oxå att första försöket så gick inte motorn att snurra alls smile

så då förstog man vad som hänt..den fyllde dock upp turbinen osv men gick i felsäkert läge pga trycket

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Svisse
25 april 2012 · 162 Inlägg

Tack för svar alla! Men nu är det som så att växellådan är bytt och sålika turbinen. Han som hade bilen innan sa till mig att jag skulle fylla i olja i turbinen. Men som sagt har ännu inte fått ett redigt svar på min fråga. Det har bara blivit en debatt. Skulle va tacksam för svar.

Man lever bara en gång!
kolla gärna mitt projekt! :)
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=287300
Saab 9-3 ss Vector "svarten" (2005)
hotrodder Egen företagare Bilbygge & Chassie-teknik
25 april 2012 · 1 594 Inlägg

Svisse skrev:
Tack för svar alla! Men nu är det som så att växellådan är bytt och sålika turbinen. Han som hade bilen innan sa till mig att jag skulle fylla i olja i turbinen. Men som sagt har ännu inte fått ett redigt svar på min fråga. Det har bara blivit en debatt. Skulle va tacksam för svar.

Jag gav dig ett redigt svar:
Man fyller inte turbin det gör pumpen i lådan. Kolla nivån på stickan till lådan och är det för lite fyller du direkt i stickans hål.

Varför bara en bil när man ha flera...
Mest roddar & jänkare i verkstan,
men även en å annan Saab
Svisse
25 april 2012 · 162 Inlägg

Okej tack! Men fylls det på tillräckligt med olja i turbinen när den är helt tom?

Man lever bara en gång!
kolla gärna mitt projekt! :)
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=287300
Saab 9-3 ss Vector "svarten" (2005)
Shadow_line_
25 april 2012 · 126 Inlägg

Svisse skrev:
Okej tack! Men fylls det på tillräckligt med olja i turbinen när den är helt tom?

Sanna Hotrodders ord. Finns inget "fylla turbinen" begrepp tyvärr.

Mvh

Isuzu campo (1992)
BMW 525d (2006)
Svisse
25 april 2012 · 162 Inlägg

Med andra ord räcker det med att fylla på i hålet:) så jag inte behöver oroa mig för drivningen osv:)

Man lever bara en gång!
kolla gärna mitt projekt! :)
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=287300
Saab 9-3 ss Vector "svarten" (2005)
Shadow_line_
25 april 2012 · 126 Inlägg

Svisse skrev:
Med andra ord räcker det med att fylla på i hålet:) så jag inte behöver oroa mig för drivningen osv:)

yes, nu har jag inte 100% minne av hur det såg ut på 850,men du har väl en mätsticka,fyll upp till lämplig nivå på den. Sedan ska du köra igång motorn och då kommer det gå åt mer olja till lådan, dvs då kommer pumpen  i v-lådan pumpa runt oljan i systemet & även till den "omtalade" turbinen smile Bara fylla upp mer, och ner med stickan i jämna etapper för kontroll av nivå. Oftast brukar det vara så att slutgiltig kontroll av oljenivå i automatlåda skall ske då oljan kommit upp i arbetstemperatur vilket den gör ganska snabbt & motorn igång, & givetvis på plan yta.

Ang drivning så kommer du inte ha någon drivning alls utan olja:),däremot är det inte bra att köra med för lite olja! Googla & du finner garanterat bättre & mer detaljrikt svar om just din bilmodell än de vi gett dig nu,finns säkert modellinriktade forum att läsa vidare på.

Mvh Janne.

Isuzu campo (1992)
BMW 525d (2006)
Danne_1977
25 april 2012 · 3 292 Inlägg

Skulle vara roligt att veta lite om bilen i sig, går den att köra i dagsläget ? Om den går att köra, växlar den som den ska ?

Som föregående talare säger, kolla nivån så allt står rätt till där innan du börjar fylla på nåt överhuvudtaget.

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **
Svisse
25 april 2012 · 162 Inlägg

Okej tack så jättemycket:) då ska jag nog lösa dehärsmile

Och om bilen är det en -94:à som växellådan är bytt på. Förra ägaren bytte den men han sa sig glömma fylla på olja i " turbinen ". Men då slipper jag dela på låda och motor:) nu har jag bara en fråga:) i vilken ordning ska jag växla för att få oljan att gå runt ordentligt?smile Med vänlig hälsning,

Man lever bara en gång!
kolla gärna mitt projekt! :)
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=287300
Saab 9-3 ss Vector "svarten" (2005)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
25 april 2012 · 13 746 Inlägg

hur glömmer man en sån sak..verkar märkligt..men skit samma


börja med att fyll på så det är fullt starta bilen och gå igenom alla växlar samtidigt som du bromsar
sen när du gjort detta så låter du motorn gå på tongång och vänta 1min och sen kolla nivån fyll på och gör samma sak igen tills nivån är bra
varje gång måste lådans alla lägen gås igenom minst 1gång och sen sluta vid park igen och vänta 1min
så det tar en stund om lådan är tom

i mina öron låter det dock som han lurat dig men hoppas inte

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
hotrodder Egen företagare Bilbygge & Chassie-teknik
25 april 2012 · 1 594 Inlägg

Svisse skrev:
Okej tack så jättemycket:) då ska jag nog lösa dehärsmile

Och om bilen är det en -94:à som växellådan är bytt på. Förra ägaren bytte den men han sa sig glömma fylla på olja i " turbinen ". Men då slipper jag dela på låda och motor:) nu har jag bara en fråga:) i vilken ordning ska jag växla för att få oljan att gå runt ordentligt?smile Med vänlig hälsning,

Fyll upp lådan genom stickans hål till nivå på stickan.
Starta motorn och med en fot på bromsen drar du spaken genom alla lägen från "P" till "1"
Stanna till några sekunder på varje läge (du märker när tex. backen "går i")
Placera spaken i "P" och fyll efter olja till rätt nivå.
Har låda och turbin varit helt tömda kan du få göra om ovanstående en gång till.
Kör sedan bilen så alla växlar inkl. högsta växel och backen får snurra.
Gör en ny kontroll på nivån och sen är det bara att åka...

Varför bara en bil när man ha flera...
Mest roddar & jänkare i verkstan,
men även en å annan Saab
Shadow_line_
25 april 2012 · 126 Inlägg

Svisse skrev:
Okej tack så jättemycket:) då ska jag nog lösa dehärsmile

Och om bilen är det en -94:à som växellådan är bytt på. Förra ägaren bytte den men han sa sig glömma fylla på olja i " turbinen ". Men då slipper jag dela på låda och motor:) nu har jag bara en fråga:) i vilken ordning ska jag växla för att få oljan att gå runt ordentligt?smile Med vänlig hälsning,

Tyvärr så verkar det i mina öron onekligen som så att du blivit pålurad denna bil. För man glömmer inte fylla på växellådsolja,spec inte på en automat då de uppenbarar sig väldigt fort, och att fylla olja i turbinen har jag aldrig hört talas om..hmmm anar starkt ugglor i mossen:/ Jag kan ju bara hålla tummarna för din del & hoppas det går vägen.


Mvh Janne

Isuzu campo (1992)
BMW 525d (2006)
Svisse
25 april 2012 · 162 Inlägg

Okej tack:) jag har sett den gamla lådan som var sprucken. Men det roliga är att han har fyllt i olja i lådan men sen inte startat bilen. Så jag har inte blivit lurad för han har berättat allt:) men han vet nog inte hur man ska göra för att få runt allt i systemet:) han sa ju att jag skulle dela på skiten men jag tänkte de att här är det många kunniga så jag kollar här först och det är jag glad att jag gjorde:)

Man lever bara en gång!
kolla gärna mitt projekt! :)
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=287300
Saab 9-3 ss Vector "svarten" (2005)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang